OSLO

Hanna:

Hej! Jätte fin blogg, och urgullig son! Lite senare i vår, ska jag och en kompis åka till Norge, Oslo för första gången. Kan du tipsa oss lite vad man ska se, vart man shoppar, fikar och sånt ;) Även vart man kan bo om du har tips på det, eller en bra hemsida. Kram!!

 

Svar: VÄLKOMMEN till Oslo!!!!Hotell finner du på tex sesam.no, sök hotell+oslo Bo gärna centralt, Oslo är inte så stort, man kan gå nästan överallt!

Saker du borde se är: 

*Aker Brygge (kombineras med ett glas vitt / cappuccino i solen o samtidigt kan ni spana på folk o på havet. Där finns också de vanligaste butikerna i center i husen omkring. 

*Slottet: ligger längst upp på Karl Johan ( Oslos mest kända gata, huvudgatan) om du kommer ifrån Jernbanetorget ( centralstationen ) o går rakt fram på Karl Johan så ser du slottet! Gult o med en underbar park omkring, bakom slottet ligger ambassaderna i en lång rad o på en bakgata finner du mysiga Åpent Bageri, mysiga goda scones med GOD jordgubbsmarmelad o klart bästa kanelbullarna i stan!

*Holmenkollen är ju känt, dit tar ni t-banan i spanar utsikten. 

*Vigelandsparken / Frognerparken. Underbara skulpturer av människor ÖVERALLT, stor mysig park att strosa i. Ta t-banan till Majorstua.

*Grynelökka: mysigt bohemistk område ( jag har bott där!!) där ni finner små butiker med söta skor o kläder, många bra cafeér o fina parker. Bra lunchtips är Fru Hagen o sen har jag glömt namnet på resten men de ligger på rad omkring ett ställe som heter Parkteatret!

*Bygdöy: mysig halvö som har museum o en mysig strand som heter HUK.

Begränsar mig här, har säkert glömt något viktigt, fyll på ni Oslobor!!!!

Shopping: 

*Karl Johan är inte en kul shoppinggata enligt mig, shoppar hellre på sidogatan där Sten & Ström ligger, shoppingcenter som ska efterlikna NK men lyckas inte helt =) Annars på Bogstadveien på Majorstua där vi bor nu kan ni hitta mysiga butiker. Ta t-banan till majorstua o gå gatan ned så kommer ni till slottet!

*Andra tips: Blå Marknad på BLÅ på Grynelökka söndagar kl 12. Second hand o nysdesign o våfflor.

Party, jag har inte partajjat så frisk sista tiden men rekommenderar:

*Champagneria på Frognerveien ( har också tapas!), beställ en flaska CAVA, billigt o gott!

*Btiz: annorlunda partyställe

*Stravinsky: inte helt mitt ställe längre men det är dans o drinkar. Robin, du är mer insatt hjälp tjejerna! Är det där stället Elite bra?

Mat: 

*Delikatessen, tapas längst ner på Grynelökka MUMS, mycket mat för pengarna.

*Café Sör, nära Youngstorget. Mysigt ställe för ett glas vitt o en sallad. Eller bara en öl eller kaffe.

Nej nu ska jag fortsätta fredagsmyset, hoppas ni får det superbra! Hur gamla är ni? Det är 20 på många ställen här, oavsett hur söt man är. =)

 

 

obs, texten är superkonstig ser jag, något är fel, jag har skrivit med mellanrum....

 


Kommentarer
Postat av: josefine

Tips på uteställen i Oslo:

SPASIBAR, ett lite annorlunda och bohemiskt ställe med alla sorters människor och musik
BLÅ, bra klubb med mycket konserter och andra evenemang

2007-03-25 @ 15:46:33
URL: http://prinsessans.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0