Prinsessor på besök!

O så gick vi hem o jag lagade lite tacos. Så himla kul att se hur de små trivs ihop även om Elian är lite våldsam ibland. Man märker att det är tjej o kille. Johanna kan bläddra fint i böcker, pillra på halsband men Elian är riktigt grabbig o kan INTE sitta i ro. 

ÅÅÅ som jag önskar att vi fotat minuten innan. De satt o kramades o pussades!!!! Alldeles ensamma inne på Elians rum. 

Här har ni ett äkta paparazzikort =) 
Söta är de!
Tusen tack för idag o TACK för fina planeringsboken o pennar, jag LOVAR att jag blev så glad!

Eivind är en dåålig fotograf, han slänger upp den  i luften o bara knäpper...sån tonårsprotest kallar jag det o använder denna tokbild där vi alla ser minst sagt lite roliga ut men det bjuder vi på.

Lillgumman är fortsatt lite förkyld!
Ser ni en liten prins i hörnet?
-HEJ, jag vill också vara med på bild! ( eller sabotera allt som finns på bordet!?)

Vi tokar oss precis innan gästerna åker hem =) 

Nu läser E o E bredvid mig, norsk söt bok om djur. Snart är det godnatt till lilleman.


Kommentarer
Postat av: Maria

Oj! Jag har läst din blogg ett tag och gillat den, men nu blev jag riktigt besviken! Snacka om att cementera könsroller hos barn!
Du får helt klart tycka och tänka hur du vill, men att lägga in tjej/killegenskaper hos ettåringar känns... ja, det är ju knappst något vidare för deras generations jämställdhet och genustänkande!
Jag vill inte göra dig arg med mitt inlägg, jag bara kände att jag inte kunde låta det här passera.
Det här tänket sitter i ryggmärgen hos många, kankse till viss del hos alla, men därför måste det diskuteras och funderas över, tycker jag.
Vi måste fundera på om våra förutfattade meningar om barns egenskaper beroende på kön, faktiskt kan bidra till att de får just de egenskaperna, vi uppmuntrar vissa saker.
Hoppas du förstår att jag bara vill diskutera det hela och inte fördömer ditt sätt att uppfostra din son...

2007-09-28 @ 08:43:15
Postat av: josefine

Jag konstaterar fakta om våra barn som VI känner!
Om du tror att jag gör Elian grabbig får du tro det.

2007-09-28 @ 08:54:45
URL: http://prinsessans.blogg.se
Postat av: josefine

jag vill bara inte diskutera detta med någon jag inte känner! o de som känner mig vet att jag köper rosa saker åt elina, pussas o donar på med honom som vilken prins eller prinsessa som helst o vi spelat fotboll, detsamma gör jag med tex Johanna! Då någon bli besviken på mig för att jag konstaterar hur olika våra barn är o det beror på att de är tjej o kille jag är helt totalt övertygad! kasta er in i min umgängeskrets o se på våra ettåringar ( känner ca 10 st tjejer o killar) o säg sen att de INTE uppför sig olika!? Sen vems "fel" det är vill jag INTE diskutera här o det får ni allt respektera!
Jag tycker inte att någon är en idiot bara att det är lätt att se saker på ett visst sätt om man vill!
ha en STRÅLANDE DAG!

2007-09-28 @ 09:21:03
URL: http://prinsessans.blogg.se
Postat av: josefine

svar till Tobias ovan!

2007-09-28 @ 09:21:21
URL: http://prinsessans.blogg.se
Postat av: Maria

Jaha, det var precis så jag inte ville att du skulle ta det, bli småsur och bara bita ifrån.
Jag är bara intresserad av en diskusssion, om barn och genus i allmänhet, men jag inser att du inte alls har det intresset. Men du måste väl lika väl som jag, veta hur världen ser ut idag, och att man faktiskt kan förändra litegrann av det bara genom att våga ta upp frågorna..
Men ok, det är din blogg, jag backar... och diskuterar det här nån annanstans.

2007-09-28 @ 09:22:46
Postat av: josefine

nu menade du säkert amningen Tobias, den tänker jag inte heller diskutera =)
Maria: jag kanske är intresserad men inte här, någon måtta på hur personlig jag är får det vara o idag känns som en sån dag jag inte vill göra sånt. Men NI får gärna diskutera bara inte säg hur jag är osv för det vet ni inte, men ni får gärna diskutera sinsemellan om ERA erfarenheter!
GLAD HELG!

2007-09-28 @ 09:24:20
URL: http://prinsessans.blogg.se
Postat av: Maria

Oj, förlåt, såg att du postade ett till inlägg samtidigt som mig!
Jag respekterar att du inte vill diskutera, och jag vet att du köper rosa etc till Elian. Självklart ser jag också skillnader, men det är det jag är så intresserad av att fundera runt. Men jag aktar mig för att läsa in för mycket hos barn...
Ha en bra dag du med!

2007-09-28 @ 09:25:47
Postat av: Jossan

Måste bara säga att jag håller med dig Josefine, min son har både tjej o killkompisar, vi uppfostrar i stort sett våra barn likadant men grabbarna leker helst med bilar o springer runt medans tjejerna är lugnare o bläddrar i böcker osv! Jag menar, VI har inte gjort dom så, tror det ligger lite i deras natur. Jag läser gärna bok för min son OM han ville, men har man myror i baken så har man! (han är också 1 år) Din blogg är super förresten!! Kram.

2007-09-28 @ 21:49:08
URL: http://jossanochnoels.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0