Vår fredag!

Oj vilken mysig dag! Jag har hela dagen varit trött eftersom jag varit vaken sen kl 4 men det har gått bra. På slutet genom godis, lite bus som att sätta Elian framför tvn med en skål yoghurt så jag fick läsa reportaget om Gry i MAMA. Det gav mig extra styrka, de fem minuterna som jag fick i ro. Annars är det fullt ös. Elian ska äta alla bananer han ser, klättra ÖVERALLT och självklart inte borsta tänderna. Går han inte eller åker med sin bil så ska han dra stolar dit han vill och klättra upp till matstolen, köksbordet eller diskbänken. Men bäst i världen är han!

Som Mamma i en relation med en närvarande Pappa blir jag bortskämd och jag älskar att vi delar på allt. Så såna här dagar är fantastiska samtidigt som det idag passade aningen dåligt men hade E varit hemma hade jag sovit bort hela eftermiddagen = inte mött Elian så mycket. Så man får se det positiva i allt som sker.

När jag precis kommit till dagis så var den en annan fröken som hjälpt till idag och det var hon som jobbade sista timmen så det var henne jag mötte ( vår favvis hade kurs idag). Till saken, Elian blev glad och klädde snällt på sig. Jag kände total lycka och skulle precis säga glad fredag och gå med mitt hjärta men så säger hon:
-Långa dagar för honom.
Då spelade inte något annat någon roll. Jag hade stressat som en galning till posten, handlat mat, sprungit in med allt hemma och kört snabbt till dagis. Jag lämnade honom 8.30 och han sover nästan två timmar på dagen så det var ca fem vakna timmar han varit där.... Annars då jag kommer innan 15 säger alltid fröknarna som känner honom att han mår så bra och jag har diskuterat dagens längd med dem och de säger att han inte alls behövs hämtas tidigare, alltså han är aldrig trött eller grinig mot eftermiddagen som vissa barn blir. Så vi har sagt att inte före 15 så hinner han leka färdigt efter vila, frukt och yoghurt.
I bilen forsade mina tårar och jag kände mig som världens sämsta Mamma. Men jag vet ju att jag inte är det plus att de också sa att han ätit och sovit bra, men ändå. Jag har verkligen TUR med hans två "ordinarie" fröknar. De är som änglar! Sånt är viktigt, att tänka på vad man säger till Mammor som gör ALLT för att få vardagen att gå ihop och nu har jag ändå valt att jobba 75% samt att vi bor nära dagis och jobb = sparar tid.
Go alla Mamas och Papas därute, alla ni älskar era barn det VET jag!!!
Jag tänker prata med vår fröken på måndag och se om något förändrats de sista dagarna eftersom jag blev väldigt illa berörd.

Det var dagens första tårar och de andra kom då Elian satt på en stol på sitt rum och spelade synth och dansade. Hela han lyser av glädje då han spelar och han gungar i takt, klappar händer och hoppar. Jag satt och luktade på honom och insåg att livet är så fantastiskt och tänkte på hur mycket jag vill att han ska få det bra i sitt liv( blev rörd och tårarna rann). Då tar han en paus, ser på mig med sina blåa himmelsögon och ger mig en puss och en kram. Sen fortsatte han att dansa och spela och vi båda njöt stunden tillsammans. Att få vara din mor Elian är det största som finns!!!!


I sin egen värld.


Kramas lite då han borstade ut mina lockar. Han såg ut som en frisör, sprang omkring runt mig och borstade med hela armarna. Haha kanske en blivande stylist?




Kommentarer
Postat av: Kicki med Cindy, Cody Kyle och Tyler

Tycker inte du skall ta åt dig av vad hon sa. Det finns barn som är på dagis mer än 10 timmar om dagen. Var du glad istället att han trivs så bra som han gör. Ha en underbar fredag och helg. Kram

2008-02-08 @ 19:23:03
URL: http://kampelycke.blogg.se
Postat av: Petra

Jag tycker att Elian verkar ha en toppen mamma! (och pappa)Tycker att frökens kommentar var onödig. Barnen lider väl inte av att vara på dagis heller. Ha en FAB kväll!

2008-02-08 @ 19:25:16
Postat av: josefine

Tack snälla ni! Jag känner att han trivs toppen, blir gott omhändertagen ( annars skulle dagis vara HEMSKT för mig..) och att han får leka massor. När han är hemma märker man att han mår bra av att ha lekt och haft socialt utbyte med de andra småisarna. KRAMAR

2008-02-08 @ 19:27:06
URL: http://prinsessans.blogg.se
Postat av: Jennifer

Jag blir upprörd av vad jag får läsa, en fröken får ALDRIG säga så till en förälder. Ialla fall inte på det sättet, jag tycker du ska ta upp det med personalen för du ska inte eller aldrig behöva känna dig som en dålig mamma. För det är du inte!Kramar på dig

2008-02-08 @ 19:29:53
URL: http://www.welma.blogg.se
Postat av: lilla anna

8.30-15 är väl inga långa dagar. Där jag jobbar har vi barn på 1 år som har tid 6.15 - 15.45... där snackar vi långa dagar. Tycker dessutom inte att man säger så.

2008-02-08 @ 19:33:52
URL: http://anapanasiti.blogg.se
Postat av: Zandra

Du ska absolut inte ta åt dej! Du och E är såna bra föräldrar till eran lilleman att ni vet vad som är bäst för honom, och som du skriver så är han ju glad och nöjd om dagarna, det är vad som räknas!! Kram!

2008-02-08 @ 19:36:22
URL: http://lillalallas.blogg.se
Postat av: Josefin

Det gjorde till och med ont i mig när jag läste dagisfrökens kommentar! Strunta i det! Så länge barnen mår bra och verkar trivas är det det som är huvudsaken och inte någon annan människas åsikter!

Trevlig helg!

2008-02-08 @ 19:40:21
Postat av: Linnéa

hjälp. jag blir alldeles rörd av att läsa det där.. gråter nästan lite.. =) du är ju en jättebra mor.. njut nu av resten av fredagkvällen!

2008-02-08 @ 19:44:03
URL: http://modjiff.blogg.se
Postat av: Anonym

Jag tycker att han är alldeles lagom länge på dagis. Han är där precis lika länge som ettåringar brukar, om inte kortare faktiskt.. sedan vet jag en ettåring som hade tid mellan nio och halv sex varenda dag! stackare.

2008-02-08 @ 19:47:25
Postat av: Mia

Ja, jag instämmer helt... Jag är själv förskollärare (men inte någon mamma, än i varje fall) och kan förstå hur du kände dig i den situationen. Jag vet att alla kämpar på så gott de kan med sitt, och att klanka ner på någon annan är big no no. Du ska inte alls ta åt dig av det, fast jag vet att man lätt gör det ändå. Sån är jag... Trevlig kväll!

2008-02-08 @ 20:01:25
URL: http://maias.blogg.se
Postat av: cilla

Ta inte åt dig av den dumma kommentaren! Man är inte mer än människa, och du verkar VERKLIGEN göra allt för att det ska funka i erat liv. (läser din blogg varje dag) Det är ju bra för barn att träffa andra barn! Själv har jag alltid varit ett "sånt barn" som varit kvar längst hos dagmammor och liknande, då mina föräldrar jobbade i butik på den tiden. De gjorde så gott de kunde, och jag är inte skadad för det. haha.
Ha en toppenkväll! Kram

2008-02-08 @ 20:13:46
URL: http://cillla.blogg.se
Postat av: Karin

Den här fröken behövde helg mer än någon annan!!Hon gjorde tjänstefel som inte kunde hålla tyst. Ta inte åt dig, du är en toppen mamma!! Kram

2008-02-08 @ 20:25:10
URL: http://karinsreallife.blogg.se
Postat av: Anna

Hej Josefine! Vad trist att läsa om er dagisfröken. Utifrån din blogg kan jag bara säga att lilleman ska vara överlycklig över att ha en så omtänksam och kärleksfull Mama som dig!! Ta inte åt dig av en snorkig fröken som fäller oeftertänksamma kommentarer. Du ska vara stolt över att du är en arbetande och fantastisk mor. Låt ingen ta det ifrån dig för jag är övertygad om att du inspirerar SÅ många småbarnsföräldrar som läser din blogg. Jag har inte själv barn och det kommer nog dröja men även för mig är du en inspiration över hur fantastiskt du verkar få dagarna att fungera. All eloge till dig. Du lyser. Trevlig helg mvh / Anna

2008-02-08 @ 20:30:06
URL: http://pannis.blogg.se
Postat av: Hanna

Jag tycker att du ska ha credits för att du klarar av att både ta bra hand om din son, din sambo och dig själv. Inte alla som klarar det. Du är precis som jag vill bli när jag får barn. Säger som Grynet: Ta ingen skit! =)ha en toppenhelg!

2008-02-08 @ 21:32:40
URL: http://nyckels.blogspot.com
Postat av: Erica

Vilken oerhört onödig kommentar av henne, man kanske kan tänka sig för innan man häver ur sig en sån sak, slipper man förstöra hela helgen för någon (även om du kanske inte tycker att hela din helg blir förstör men i alla fall).

Det verkar ju inte alls vara långa dagar, eller jag förstår inte hur man ska kunna få dem kortare samtidigt som man arbetar? Känns ändå som många arbetar 100 % och kanske dessutom är ensamstående, då är det ju uppåt 8,5 till 9 timmar istället. Men va gör man?

Tycker i alla fall, precis som alla de andra säger, att ta inte åt dig och prata med dina "ordinarie" fröknar om det! Trevlig helg. kram

2008-02-08 @ 21:42:28
Postat av: Hanna

Jag kan inte annat än att hålla med de övriga kommentarerna här ovanför - ta inte åt dig av vad hon sa! Som du själv skrev, du vet ju att Elian mår bra!! Jag tycker absolut inte att han verkar vara långa dagar på dagis och jag blir imponerad varje dag över vilken BRA mamma du verkar vara! Du har en förmåga att se det positiva i vardagen och verkligen ta vara på o uppskatta det du har- din familj! Det är inte alla som orkar/ förstår att göra det. Tyvärr så är det ju så att man som mamma är otroligt känslig för det dåliga "mammasamvetet" som iaf hos mig finns där titt som tätt trots att det inte borde o man gör sitt bästa...Ha en underbar helg nu och var glad o njut!

2008-02-08 @ 21:42:36
URL: http://hannakarolina.blogg.se
Postat av: Sessan

Den var meget oprofesjonel Josefine& du skall ikke ta den til dig!!
Jag förstår du blev ledsen absolut, men hon var nok ikke den skarpeste kniven i skuffen..... Du känner din mag følelse & den är helt sikkert riktig. Han är ikke många timmar på dagis om man gämför med många andra Norska barn.

Kram vännen

2008-02-08 @ 21:52:59
URL: http://www.sessanochprinsessans.blogg.se
Postat av: Charlotte

Oj, jag måste nog säga emot ovanstående kommentarer... Till mej har fröknarna sagt det flera gånger, det är, för mej, inte alls farligt att de säger så! Om jag fattade det rätt hade han varit på dagis 7timmar, det ÄR väl lång tid? A är på dagis 9timmar (3dagar i veckan) och det är ju lång tid så att de säger det
är ju bara sanningen... Jag tror, och hoppas, verkligen inte att det var illa menat... Jag stressar oxå ihjäl mej för att hämta honom- om du vill minska på tiden på dagis kan man ju alltid ta med barnen och handla efteråt- det brukar jag göra! Som sagt, jag tolkade inte det hon sa som ngt elakt alls... Hoppas iaf du mår bättre nu och att du verkligen inser att du är en FAB MAMA! Kram och trevlig helg!

2008-02-08 @ 22:08:32
URL: http://upptagnamamman.blogg.se
Postat av: Fia

Vilket fint inlägg, Josefine. Blev väldigt berörd då jag läste detta inlägg (förutom den onödiga kommentaren från fröken). Jag har själv inte barn, men kan bara tänka mig känslan av att se på sitt barn, sitt barn som man själv skapat :)
Ha en underbar helg och ta hand om er! Många kramar!

2008-02-08 @ 22:27:04
Postat av: Sicka

Åhh, du ger så underbart känslosamma beskrivningar av mammalivet :) Jag längtar själv tills jag är i din sits! Vilken oproffsig fröken!!! Låter som ett dåligt och plumpt försök till konversation. Förstår om man tar illa vid sig, men han är INTE länge på dagis! Jag vikarierade på dagis för nåt år sen å hade små barn hos mig från 6.15-17.30 måndag till fredag...horribelt!
Hoppas ni får en toppenhelg!! Tack för trevlig läsning :)
KRAM

2008-02-08 @ 23:05:31
URL: http://sicka.blogg.se
Postat av: Ulrica

Ta inte åt dig! Elian är inte på dagis länge, 8,30-15 är 6,5h.
Precis som många skriver är det barn på dagis längre än så.
Min son är hos dagmamma från ca 7-16. Men hämtas i regel tidigare, det beror på när min man slutar.
Dottern är på fritids samma tid. Sen har hon skola 8-13.
Så jag tyckte det var klumpigt sagt av henne.
Ha en bra helg. Kram från en skåne mamma så gillar din blogg =^..^=

2008-02-08 @ 23:22:36
URL: http://aftonbladet.blogg.se/12016
Postat av: LiLu

jag har jobbar som förskola i ett par år..ett barn kom till oss 6.00 varje morgon och gick hem 18.15 på kvällen..han var då 2år DET är långa dagar

Elian har inte långa dagar alls, jag anser att det är helt lagom han hinner vara med på allt som alla andra barnen är med på = känner sig delaktig och det viktigaste han verkar trivas och ha roligt på dagis!

Fruktansvärt oansvarig vikarie, man får aldrig lägga sig i eller kommentera något om föräldrarna o deras barn....

2008-02-09 @ 08:00:47
URL: http://lilus.blogg.se
Postat av: karin

nu blev jag också lite rörd! =)

2008-02-09 @ 10:39:00
URL: http://annakarinmargaretha.blogg.se
Postat av: Stina

Åh vilket härligt inlägg. Har vaknat på fel sida imorse o var lite deppig idag. Men efter att ha läst ditt inlägg har jag tänkt om. Jag är nu fylld med massa energi och tacksamhet för min familj. Det är inte lätt att vara en alldeles ny familj, men det är banne mig underbart. Ha en fantastisk lördag o tack för att du är en sådan glädjespridare! Kram

2008-02-09 @ 12:58:38
URL: http://girle.blogg.se
Postat av: niccan

Håller med Charlotte här ovanför, jag tror inte vikarien menade illa med det hon sa (men å andra sidan hörde jag ju inte HUR hon sa det). Vissa dagar känns helt enkelt längre än andra. Hoppas det löser sig på måndag. En underbar fortsättning på helgen önskar jag dig hursomhelst!

2008-02-09 @ 13:14:26
Postat av: anna

du ska inte ta åt dig av det. Jag tror inte att hon menade det på ett pikande sätt heller, det blev nog bara fel. Jag har själv jobbat på dagis och där har varit barn som har gått från ca 7.00-17.30 vissa dagar, först in och sist ut liksom. men det märktes inte något på dem heller. Det ända som är lite tråkigt för dem är när de är kvar till sist utan andra barn.

2008-02-09 @ 13:18:35
Postat av: Maria

Som alla andra redan sagt så ska du absolut inte ta åt dig av kommentaren fastän det kanske inte var illa menat. Om man ska säga en sådan sak (att barnen exempelvis har långa dagar) anser jag att man kan ta det en dag som man känner att man har tiden att sitta ner och prata. Det ska man inte bara kläcka ur sig hur som helst.. Så tycker jag!

Om den ordinarie personalen och ni dessutom har kommit överens om en sak, är det ju det som gäller!

En styrkekram får du från mig! Ha en bra helg!

2008-02-09 @ 14:07:13
URL: http://kerstinmarias.blogg.se
Postat av: josefine

Tack för ert stöd!!!
stor kram

2008-02-09 @ 19:27:20
URL: http://prinsessans.blogg.se
Postat av: josefine

Tack för ert stöd!!!
stor kram

2008-02-09 @ 19:27:32
URL: http://prinsessans.blogg.se
Postat av: Sara

Blir lite fashinerad när jag läser att alla säger ta inte åt dig åt den där dumma kommentaren! Varför får man inte säga om man nu tycker så. Ska allt vara ett spel för galleriet och så fint och näpet hela tiden för att inte krackelera den rosa familjeidyllen? Det är nog en hel del som alldeles för sällan säger sin mening pga att de just arbetar inom barnomsorgen. Hon menade säkert inget illa men du valde att ta åt dig.
Konstigt att vissa inte skriver att hon tom var avundsjuk på dig också som de brukar.
Nej, det är du som vet om du ska behöva få dåligt samvete och inte behöver du väl ta åt dig så hemskt mycket för att någon för en gångs skull säger sin mening. Jag tycker det är bra att någon faktiskt törs stå upp för vad hon tycker.

2008-02-11 @ 19:11:11
Postat av: Helén

Jobbar själv som förskollärare och blir ganska irriterad när jag läser hur illa bemött du blev under dagen på Elians förskola. Det är ju jättebra tider han har och att du jobbar 75% är det inte alla som har möjlighet till - och har ändå glada och trygga barn. Stå på dig, du verkar vara en underbar mamma.

Kram Helén

2008-02-22 @ 18:20:53
URL: http://utopiahelen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0