17 maj imorgon!

"17. mai er Norges nasjonaldag. Denne dagen er valgt fordi kong Christian Frederik underskrev landets grunnlov 17. mai 1814, og innledet en kort periode som selvstendig stat, før Norge måtte godta Kielfreden og ble tvunget til å inngå personalunion med Sverige. Grunnloven ble bevart og sikret Norge en stor grad av indre selvstyre i perioden."

Nu översätter jag fritt här: 17 maj är Norges nationaldag. Att det är just den dagen beror på att kung Christian Frederik skrev under på landets grundlag den 17 maj 1814. Då inleddes en kort tid som självständig stat innan Norge blev tvingade att gå in i personalunion med Sverige. Grundlagen bevarades och säkrade Norge en stor del av eget självstyre i denna perioden.

Nedan har jag intervjuat mina kära kollegor så att ni får en inblick i hur man kan fira 17 maj!

Frågorna:

1. Hur ska du fira 17 maj imorgon?
2. Har du någon tradition du syns er viktig den 17 maj?
3. Vilken er din BESTE 17majfeiring (minne)som du opplevd?
4. Vad ska du ha på dig imorgon?


Svaren:


RUNAR
1. jag ska fira med boller og brus**:) samt gå i tåg med sønnen min Adrian. på kvelden blir det nok en tur ut i stor staden "Oslo"!!
2. syns det er viktig å treffe fammilien denne dagen!
3. kan ikke si det er en 17 maj jeg husker bedre en noen annen.. men skal gjøre mitt for at denne blir den beste gjennom tidene;D
4. skal ha på meg en svart dress i morgen jeg:)


ANNE
1) Først blir det brunsh hos Jossan. Deretter tipper jeg det blir litt vin på Aker Brygge og middag på en italiensk restuarant. På kvelden blir det partyparty!
2) 17.mai innebærer først og fremst bunad og være sammen med gode venner/familie. De siste årene har jeg feiret sammen med venner i Oslo og det er alle tiders!
3)Jeg synes alle har vært like bra!
4) I morgen skal jeg ha på meg min Valdres bunad*:)


RUNE
1. Begynner med 17.mai frokost kl 09:30 sammen med gode venner. Alle tar med seg en ting hver (jeg skal lage eggerøre). Vi spiser en laaaang og god frokost og drikker champagne :) Kl 12: samles vi på Gjestgiveriet for å få med oss storbandkonsert og spiser brunsj og drikker øl! Ut over kvelden: En drink hos en annen vennegjeng kl 19. Deretter skal vi ut og spise på Dinner Restaurant og det blir vel også en tur ut på byen etterpå :)
2. 17. mai-frokosten er viktig. En kjempefin start på dagen. Og så bør man jo få med seg et tog.
3. Det var vel kanskje når jeg var liten og gikk på barneskolen. På 17. mai fikk vi lov til å spise så mye is, brus og pølser**** som vi bare klarte. Det var også litt stort å spille trommer i korpset i 17. mai-toget.
4. Dress med slips.


GunnHeidi
1. - spise lang 17. mai frokost og dra ned til sentrum. Ungene er så store at de vil selvfølgelig være sammen med venner, dvs at tiden med 17. mai feiring og småbarn er over….. Må vente på barnebarn, håper det er leeeenge til :)
2. - Bunad, is***, pølser og brus………..
3. - 17 mai feiring med Krigsskolen i Danmark hele familien, det var kjempegøy. Vi vakte stor oppsikt der vi gikk i våre bunader med Norske flagg og feiret nasjonaldagen vår i Danmark :)
4. - Gudbrandsdal festbunad. Elsker å bruke den, fineste (og dyreste) klesplagget jeg har ;-)


ÖYVIND
1. jeg skal være sammen med kompiser, sitte på brygga og spise og drikke. sikkert en tur ut på kvelden.
2. spise is
3.Når min bestemor døde, dro hele familien min til sykehuset. Mamma mente jeg måtte ha en fin dag med gode minner så jeg feiret hos en kompis sin familie, som heter de la Vega og er chilenske. Spesiell og fin feiring.
4. Valdresbunad

*bunad=folkdräkt
** brus = dricka ( med kolsyra)
***is=glass
**** pølse = korv

Kommentarer
Postat av: caroline

var roligt att läsa om hur ni firar! hoppas ni får en härlig dag, både idag och imorgon! trots vädret! kram

2008-05-16 @ 09:44:53
URL: http://caleam.blogspot.com
Postat av: Matilda

Grattis i förskott, Norge

2008-05-16 @ 09:51:06
URL: http://pimmelina.blogg.se/
Postat av: Mia

Norge ska vara stolta över sina fina traditioner, tänk om alla i Sverige skulle längta efter att bära folkdräkt på nationaldagen... Det är stort!

2008-05-16 @ 10:02:29
URL: http://frubly.blogg.se/
Postat av: Marthina

ahh va jobbigt det var att läsa norska. Hehe..gav upp efter första interjun :S

2008-05-16 @ 10:03:02
URL: http://marthinaas.blogg.se/
Postat av: Sara - Dagens Positiva

Kul att veta lite om hur 17 maj firas! Sveriges nationaldag firas så mesigt! Midsommarafton borde vara nationaldag här istället. ;)

2008-05-16 @ 10:11:28
URL: http://dagenspositivaste.blogspot.com
Postat av: Miss Blue

Kul att läsa! Själv ska jag på champagnebrunch me vänner, sedan ner på stam för att titta på alla människor och sedan blir det grillning på kvällen! Synd bara att väderleksrapporten är så dyster, men det kanske kan ändras!

2008-05-16 @ 11:06:22
URL: http://sweetmsblue.blogspot.com
Postat av: Anonym

hur snygg är inte öyvind

2008-05-16 @ 12:32:50
URL: http://eemmaaolsson.blogg.se/
Postat av: Angel

Härligt.

2008-05-16 @ 12:33:46
URL: http://angelnr1.blogg.se/
Postat av: Josefine E

Jag åker till Lillehammer imorgon och firar min första 17 maj med min prokvänn (som är norsk) och hans familj. Ska bli jättemysigt :)

Hoppas ni får en toppendag! Kramar

2008-05-16 @ 14:09:09
Postat av: Becka

Tänk om sveriges nationaldag kunde bli något mer likt nationaldagsfirandet i Norge. Hade jag tyckt va trevligt... :)

2008-05-16 @ 14:59:40
URL: http://beckasinnet.blogg.se/
Postat av: lotta

jag försöker förstå, men det är lite svårt =) Den sista som svarar säger "Når min bestemor døde, dro hele familien min til sykehuset. Mamma mente jeg måtte ha en fin dag med gode minner så jeg feiret hos en kompis sin familie, som heter de la Vega og er chilenske. Spesiell og fin feiring." Vem är det som är sjuk? Förlåt mig om jag framstår som dum nu! Hoppas du och din fina familj får det underbart! KRAMAR

2008-05-17 @ 17:40:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0