Hjälper ni till med svar?

Jag fick nyss en kommentar och jag kan verkligen tänka mig att det finns många svar, så svara henne gärna i kommentarerna:

rebeccy
"Jag behöver svar, på hur en bra förälder är. Jag håller nämligen på med ett forskningsarbete i skolan då vi granskar föräldraroller och hur en bra förälder är en bra förälder i dagens samhälle. Jag tänkte skriva en uppsatts om detta då ämnet med "curlingföräldrar" är så hett på tapeten och där man numera börjat diskutera i att dagens föräldrar är för lite med sina barn, samt "skämmer" bort dem till att inte passa in i ett samhälle med flera olika individer.
Frågan jag gärna tar svar på är, hur är en bra förälder? Behöver många många svar på detta så. Tack allihopa på förhand."

Kommentarer
Postat av: *Sofie*

Lite kort bara..

En bra förälder för mig och som jag strävar efter att vara är att kunna tillfredställa barnets alla behov så det aldrig behöver vara hungrig, frysa osv. Men även att ge trygghet och massor av kärlek, ett barn ska aldrig behöva känna sig rädd, ensam eller oälskad!

2008-11-24 @ 19:54:54
URL: http://mizzsofie.webblogg.se/
Postat av: Antis

För mig... omedelbart sådär... är en bra förälder en som gör saker med insikt... insikt i hur det är att vara barn, kommer ihåg... SER sina barn, orkar/vågar sätta gränser för att man har insikt i att barnen mår BRA av det och sen älskar sina barn till döds! Gränser och gränslös kärlek brukar jag säga! Lycka till!

2008-11-24 @ 19:58:04
URL: http://hjulfrun.blogg.se/
Postat av: Frida

En bra förälder tycker jag ger sitt barn av sin tid, leker och lär med dem och ger sitt barn kärlek! Detta är mer värt än alla saker i världen. Föräldrar ska bry sig, stötta sina barn och sätta gränser. Självklart skulle man kunna skriva hur mycket som helst om hur bra föräldrar ska vara men detta tycker jag är bra grunder.



Lycka till med uppsatsen!

2008-11-24 @ 20:24:48
URL: http://friida88.blogg.se/
Postat av: rebecca









fin blogg, kolla gärna in min :)



uundecided.blogg.se







2008-11-24 @ 20:43:27
URL: http://uundecided.blogg.se/
Postat av: Anna-Lena

Jag tror på oändlig kärlek, massa mys och kramar och bus, rättvisa, barnen ska få säga vad det tycker (sista ordet har mamma och pappa) och GRÄNSER! SOm du skriver tycker jag det är mkt curling i samhället och det tror jag itne är bra för barnen! Om man låter barnen få bestämma alltför mkt ör man dem bara en björntjänst! Då menar jag sånt som att de inte vill ha mössa på i minusgrader så det är det ok eller de vill inte lägga sig förrens 23.00 fast det är skola i morgon så får de det! ALlt för föräldrar inte orkar eller vill ta fighten! Barn känner sig mkt tryggare om det finns bestämda gränser och regler så det vet hur man ska och inte ska bete sig mot andra och i vissa situationer...



Bara lite av mina tankar ang uppfostran... Du får gärna komma med flera frågor om du vill! Bloggadressen står ju här! Hoppas det hjälpte lite! :)

2008-11-24 @ 20:58:10
URL: http://annalenastroberg.blogspot.com
Postat av: Sanna

Hej!



Kolla gärna in Myshörnan, en blogg fylld med mys för oss själva. Just nu pågår tävlingar hela tiden fram till jul!



http://sannasmyshorna.blogg.se/

2008-11-24 @ 21:04:32
URL: http://sannasmyshorna.blogg.se/
Postat av: [ 20-årig singelmamma till Alice 3 år & Antonio 1 år ]

En bra förälder enligt mig är den som kan se sitt/sina barns bästa oavsett vad.

2008-11-24 @ 21:31:03
URL: http://tumadre.blogg.se/
Postat av: Sandra Tjulin

Vad önskar ni er i julklapp? tell me.. läs i min blogg vad jag önskar mig som mest:)

2008-11-24 @ 21:33:22
URL: http://sandratjulins.blogg.se/
Postat av: karin

en bra förälder är lyhörd o beerömmer sina barn,jag tycker inte man ska ställa för höga krav på sitt barn,man kan aldrig göra bättre än sitt bästa,plus ,att man överöser dom med kärlek, jag tror vi har lyckats,för våra barn är väldigt harmoniska,ha de

2008-11-24 @ 21:44:48
URL: http://ts
Postat av: Frida

Jag har redan skrivit men måste lägga till ett par saker bara. Bra föräldrar skå uppmuntra sina barn, få dem att känna sig värdefulla och bra som de är. Man bör även ge sina barn trygghet i den mån man kan.

2008-11-24 @ 22:01:09
URL: http://friida88.blogg.se/
Postat av: Madelene

Hej.

Hoppas att ni mår bra.Skall du vara ledig nu till lill tjejen kommer? Hur skall ni fira julen?Kram

Maddis

2008-11-24 @ 22:07:00
Postat av: NinaK

Lite kort bara det jag kommer på nu såhär på kvällskvisten;

Barn behöver känna trygghet, de ska känna sig sedda och lyssnade på, som de individer de är. Tydliga gränser för barn i alla åldrar är viktigt samt rutiner är viktigt för barnen särkilt för de under 10 år.Kärlek i mängder är ju givet. Visa det varje dag.

Respekt är något ömsesidigt,det är ej enbart något som barnen ska visa de vuxna utan det är något som vuxna ska visa även för barnen. Detta är något som jag sett verkar fattas många föräldrar, de kräver respekt av barnen men glömmer visa det själva mot barnet och då blir det tvärtom-effekt från barnens sida.

Visa barnen att du vill vara och göra saker tillsammans med dem. Ge dem av din tid. Prioritera, vad är det som är viktigast i livet just här och just nu?

Finns så mycket att säga om detta ämne egentligen men kommer ej på något mer just nu.

2008-11-24 @ 22:14:25
Postat av: Åsa med två prinsar : )

Jag tror att man ska se barn som små vuxna, med lite mindre erfarenhet om hur livet på jorden fungerar! Om man gör det, så tror jag att många av de saker som nämns när man talar om bra föräldraskap automatiskt löser sig. Tex den ömsesidiga respekten. En annan sak som är en stor fråga då jag reflekterar över min egen roll som förälder är att man måste upphöra med slentrianmässigt beröm!!! Om ditt barn tex visar dig en teckning kan man istället för att säga "vilken fin teckning" låta barnet beskriva sin bild. Eller om barnet lägger ett pussel helt själv behöver man inte säga "vad duktig du är" utan tillsammans tala om vad bilden på pusslet föreställer! Barn vet från början inte att man kan vara "duktig" eller "dålig" utan det lär vi dem, och detta kan samtidigt skapa barn med dålig självkänsla och ett enormt bekräftelsebehov! Det räcker med att visa att du SER ditt barn, det behöver inte bedömas för minsta lilla grej!

2008-11-24 @ 23:29:31
Postat av: Line

En bra forelder er en som er der for sitt barn når barnet trenger en. Om det er klokka 3 om natten eller 4 på ettermiddagen. En som lar barnet få utforske det de vil når de vil - innenfor rimlighetens grenser selvfølgelig.

Det viktigste er at barnet VET at mamma og pappa ser det og at de er trygge på hverandre og at mamma og pappa respekterer at barnet vil ha alene tid det og på lik linje med oss voksne. Vi behøver ikke å engasjere barnet hele tiden, de har godt av å vite hvordan det er å kjede seg og.

2008-11-25 @ 07:17:00
URL: http://linlaa.blogg.no
Postat av: Pethra

En bra förälder ser hela tiden till sitt barns bästa, oavsett vad det gäller. Man lär barnet vad som är rätt och fel, att man inte bara kan få saker utan att ha gjort sig förtjänt av det, att man får jobba för det (bortsett från bemärkelsedagar och dylikt vill säga). Att man får sitt barn att känna sig älskad och sedd, att de får lära sig att bli självständiga och vågar vara sig själva och inte behöva följa mängden. Att man alltid finns där när det behövs, barnet känner trygghet. Att man som vuxen själv visar sig trygg och bekväm i sig själv, det spelar av sig i barnet, och att man lyssnar på sitt barn, visar intresse för det barnet säger och gör och att vi lär barnet att hitta på saker på egen hand och att allt inte alltid är roligt, även de mer tråkiga sakerna måste göras.

2008-11-25 @ 09:28:47
Postat av: Lisen

Jag tycker att en bra förälder SER, RESPEKTERAR och LYSSNAR på sitt barn. "Du är du - och det är dig jag älskar". Dessutom är tydliga GRÄNSER och RUTINER ett måste.

2008-11-25 @ 09:42:32
URL: http://www.kalasbolaget.blogspot.com
Postat av: Sylvia

En bra förälder, enligt mig. Är någon som förbereder sitt barn inför framtiden, så att han/hon klarar sig i samhället så bra som möjligt. Då orsakar man minst smärta inför det kommande livet som vuxen.

2008-11-25 @ 11:29:46
URL: http://bendandsnap.blogg.se/
Postat av: Sanna

En bra förälder är en bra människa som är en positiv förebild för sitt barn, som vi alla vet gör barnen som vi gör inte som vi säger. En bra förälder vet när den ska visa "tuff kärlek" dvs behöver tillrättavisa eller säga ifrån men en bra förälder är mer för positiv förstärkning än för bestraffning. Föräldern försöker att fokusera på det bra barnet gör istället för att bara leta fel och hela tiden utdela bestraffningar. En bra förälder kräver inte bara respekt av barnet utan det ger respekt tillbaka och visar barnet att det är värdefullt och att dess åsikt är viktig och respekteras. Det är lite vad jag tycker.

2008-11-25 @ 19:46:48
Postat av: Kari

Til rebeccy: Innlegget ble desverre så langt at jeg ikke ønsket å fylle opp søte Josefines kommentarboks. Derfor la jeg det ut som innlegg på min egen blogg...

2008-11-26 @ 00:18:36
URL: http://hestiaverden.blogg.no

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0