Dagis...

Vilket skönt väder, idag ska jag ta en skön promenad!

Elian dansade och sjöng då vi gick in på dagis idag, glad som en sol. Jag läste i en dagistidning vi fått igår, det står alltid om tips då man ska skola in sitt barn. Ett tips jag tog till mig och tänkte mycket på var att man ska visa att dagis är något positivt. Inte tveka, visa osäkerhet eller rädsla själv. Bara visa barnet att det är lyckligt lottat som får vara där. Det inger en trygghet och det är skönt för en själv också att tänka positivt då man ska göra något så stort som att övergå ifrån hemmadagar till jobb och dagis. Självklart ska dagis uppfylla alla krav så att man KÄNNER att det är bra för barnet att vara på dagis, att man känner tryggheten osv... Kanske man kan avtala ett möte ensam utan barnet och se sig omkring och känna av så att man verkligen KAN vara glad och poositiv dagen D.

Jag ville bara peppa er som kanske är mitt i inskolning eller snart ska dit. Det kommer gå bra, barnen älskar att känna gemenskap, att bli sedda i grupp och att få LEKA hela dagarna. Livet är ju tyvärr så att man inte kan vara hemma med barnen hela livet om man inte är miljonär och då är jag fördomsfull och säger att nästan ännu färre av dem som är miljonärer väljer att spendera sin tid med barnet istället för att lämna dem på dagis ;-). Men jag tycker att dagis är något BRA som gör att famijen kan jobba ( jag saknar att jobba!) och leva. Kom också ihåg att uppskatta personalen som tar hand om ditt lilla hjärta.

Ps. Jag säger dagis för att det för mig är ett positivt ord sen jag var liten, jag VET att det heter Förskola eller Barnehage men jag har förklarat det för Elians fröknar också att vi kallar det dagis för att ordet är så mysigt :)
Den här tavlan hade Elian gjort på dagis till mig och E i julklapp, han startade dagis i december ifjol och snabbt blev det julledigt så det blev en soft inskolning. Tavlan hänger på hans rum och varje gång jag läser den gråter jag. Livet går snabbt...det gäller att njuta och att hänga med.

Kommentarer
Postat av: Cdot

Tack för detta Josefin! Precis vad jag behöver läsa, min dotter ska börja på dagis om ca 5 månader och jag har redan ångest

2008-09-24 @ 09:58:40
Postat av: Jennie

Hejsan!

Jag ville bara kommentera lite ang. ditt inlägg eftersom tipset du gav till dina läsare är så oerhört viktigt! Jag har själv arbetat på "dagis" under några år och måste säga att en lyckad inskolning till 90% hänger på föräldrarna. Visst finns det undantag men det är så oerhört viktigt med föräldrarnas inställning till dagis och till fröknarna. Är föräldrarna posetiva och glada och visar barnet att det är "ok" för barnet att vara på dagis brukar det nästan aldrig vara några större problem med inskolningen. En annan sak som är viktig är även att man har lämnat bort barnet några timmar eller kanske en helg tiden innan dagis till vänner och familj. Detta är väldigt viktigt för annars blir det en för stor omställning för barnet.



Så till er föräldrar! Jag vet att det är jobbigt och att det känns i själen när de där första tårarna kommer på inskolningen men kämpa med er själva och era barn så skall ni se att det går galant! Barn behöver ju precis som ni lite omväxling från familjen, träffa nya bekantskaper, få nya erfarenheter och VÄXA. Det mår ert familjeliv bra av med!



Lycka till!

2008-09-24 @ 10:03:16
Postat av: Annelie

Du har så rätt! Som förskollärare värmer det att läsa ditt inlägg!

2008-09-24 @ 10:04:46
Postat av: Malin

Vilket bra inlägg! :) Och vad fint du skriver! Jag jobbar som förskollärare och det värmer att läsa det du skrivit. Har ju en liten i magen, och känner redan nu att jag inte vill lämna bort det! Men en vacker dag måste man..

2008-09-24 @ 10:17:50
URL: http://maliinens.blogg.se/
Postat av: Maria

Precis som du skriver så är det attityden som är viktig.



Jag vill också påpeka att det gäller allt. T.ex sömnen. Om man som förälder är övertygad och visar sitt barn med en positiv attityd att det är SKÖNT att sova i sin egen säng, så blir det också det för barnet också.

Tvekar man och visar osäkerhet så tror barnet att det kan vara farligt att ligga i sin säng själv, vilket det ju inte är. God nattsömn är viktig för utvecklingen.



Vill bara säga det här, då många kämpar med nätterna med sina barn. Visa samma glödje och positiva attityd till sovandet som med dagis! Var lika övertygad om att det är bra för era barn att sova gott hela natten, som ni är övertygade om att det är bra för dem att träffa andra barn på dagarna!



Ha en fantastisk dag!

2008-09-24 @ 11:04:19
Postat av: Josefine

TACK för all respons!

Jag har försökt med sömnen, alltid varit positivt inställd till det men Elian VILL Sova med oss om han vaknar... Vi jobbar dock med saken och det går framåt :)

KRAM!

2008-09-24 @ 11:29:53
URL: http://www.prinsessansdagbok.com
Postat av: Anne

Åh vad skönt att läsa om inskolning, attityd etc. Det är det jag tänker mycket på nu när min pojke är 9 månader. Snart ska han på dagis och någon annan ska vara med min skrutt hela dagen. MEN min inställning är att det är bra för barnen att leka med varandra, bli stimulerade av andra vuxna, annan miljö och kompisar. Tack för inlägget.

2008-09-24 @ 13:35:55
Postat av: Helen

Tänkte bara säga att ja, det heter FÖRSKOLA. att säga dagis tycker jag är att "nedskriva" kompetensen som förskolelärarna faktiskt besitter.

2008-09-24 @ 13:37:21
Postat av: Kristin

Jag ska snart inskola min lilla tjej på dagis eller ja om 5 månader men jag jag tycker redan att det känns lite "jobbigt". Men jag ska ta till mig det du skrev och försöka göra det till något positivt som vi kan se framemot! Tack för en härlig blogg!!

2008-09-24 @ 14:41:16
URL: http://lillprinsessan.blogg.se/
Postat av: Barnpsykolog på KS

Tyvärr är det ytterst få dagis som är bra...

De bättre dagisen och oftast sådana med en speciell inriktning eller pedagogik såsom tex. Montessori eller privata dagis som kostar.

Där har peronalen oftast mer utbildning och tid för barnen.

Men INGA barn mår egentligen bra av att lämnas bort från föräldrar innan 3års ålder. Då är det bättre att gå med barnet till tex. öppna förskolor, simhall och hitta på andra aktiviteter där dom stimuleras och träffar andra barn. Självklart kan dom lämnas till släkting eller liknande för barnpassning ibland men INGA barn under 3år mår bra av att lämnas bort från sina trygga föräldrar till en instution där kanske två fröknar ska ta hand en stor grupp barn hela dagen.

Glöm inte; Dagis är inte naturligt utan någon vi vuxna skapade för ca. 30år sedan för FÖRÄLDRARNAS skull INTE för barnens! Ju längre du är hemma, desto tryggare barn!!

2008-09-24 @ 17:44:51
Postat av: Fia

Hej! Du är så underbart snäll även om det inte var direkt till mig. Jobbar på dagis :o) Allt du skriver stämmer till tusen.



Barnpsykolog på KS - Men å andra sidan är barnet mer medveten om vad som händer om barnet är över 2 år. dvs. att barnet är mer känslomässigt. Klanka du ner på förskolans verksamhet? Varför? Föräldrar vill ha sina barn hos oss annars hade inte förskolor funnits eller att förskolorna skulle vara fulla med barn.

2008-09-24 @ 22:20:36
URL: http://www.metrobloggen.se/ihuvudetpafia
Postat av: Anne

Barnpsykolog på KS - Har du en undersökning på det?

Vi är inte många som kan eller för den delen vill stanna hemma i 10 års tid, för det blir det ju om man enligt statistiken skaffar andra och kanske tredje barnet när den första fyllt två. Jag tror visst att många dagis(förskolor för dem som är kinkiga) är trygga och stimulerande för våra barn. Tycker det var lite väl föråldrat uttalande.

2008-09-25 @ 08:38:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0