Fiskgratängrecept utan några mått:

Koka torsken tills den är vit, jag körde min i micron i vatten =)
Koka skalad potatis i bitar så går det snabbt.
Koka upp en vit sås, starta med en klick smör och mjöl.
Häll på mjölk ( + matlagningsgrädde om du vill) eftersom och låt koka upp under omrörning. Salta och peppra ( VIT)

Häll av vattnet på potatisen då de är klara. Häll i lite smör + varm mjölk. Kör med elvispen tills det blir ett mos. Salta lite.

Lägg torsken i en smörad form på spenat, strö på lite vitpeppar och salt. Klicka potatisen omkring. Häll på såsen. Lägg i champinjoner på burk ( hela) + räkor ( låt dem rinna av innan). Lite riven ost och in i ugnen tills osten är gyllen.


Smaklig måltid!



Kommentarer
Postat av: Emma

Låter smarrigt! Ska jag nog laga i helgen och överraska sambon med! :) Tack!

2008-09-25 @ 22:39:53
URL: http://lyckasmycken.blogg.se/
Postat av: emilia

heeeeejj!

måste bara fråga, har ingen blogg, men läser din blogg ändå så skulle va tacksam om du skrev i bloggen eller bland kommentarerna :p

vet ni om ni ska få en flicka eller pojke? eller blir det en surprice istället för er också? :)

ha det bra söta du!

Kram

2008-09-25 @ 23:15:44
Postat av: Micaela

Gudars jag hatar när jag låter som en gnällkärring. Torsk är min favorit matfisk men det finns så många andra bra alternativ man kan välja nu när torskbeståndet ligger risigt till. Sej brukar fungera utmärkt även om den inte är riktigt lika vit och fin i färgen.



Ni gör såklart alla som ni vill. Var bara en tanke och lite tips:) Receptet låter jättegott! Hoppas ni har en fin kväll!

/Nördiga marinbiologen;)

2008-09-26 @ 00:05:54
Postat av: sanna

låter jättegott, och ser minst sagt jättegott ut! :)

röstade nyss på dig på veckorevyns blog awards.. vet inte om det är din grej men man ska ju rösta på sin favoritblogg.. :) KRAM på dig och din fina familj!

2008-09-26 @ 02:57:13
URL: http://girrlworld.blogspot.com
Postat av: Josefine

Jag köper torsk kanske en gång i året så jag vet att den är utsatt!

2008-09-26 @ 07:35:46
URL: http://www.prinsessansdagbok.com
Postat av: MS

Hej!

Din blogg är jättebra! Blir sugen på att laga fiskgratäng idag. Hur gör du spenaten? Köps den färdig? Jag är lite novis på spenat, brukar inte göra det. Men gott är det. Kram!

2008-09-26 @ 07:40:21
Postat av: victoria

Jag känner mig proffs när det gäller mat och smakar , färger och dess former men din fiskser gott ut.

Kram på dig!

Supertjej

2008-09-26 @ 07:43:41
URL: http://supertjej.blogg.se/
Postat av: Anonym

2008-09-26 @ 08:01:16
Postat av: Minna

Snäll köp inte torsk! Och även om du bara gör det en gång om året så riskera inte att dina läsare nu springer och köper det. Det finns så himla många bra och goda alternatvi till torsk.

2008-09-26 @ 08:09:14
Postat av: Josefine

Nu gjorde jag denna på torsk och jag har aldrig köpt det sen jag flyttade till Oslo för FYRA år sen. Men jag sa att jag skulle skriva ut receptet och sen är det upp till läsarna om de använder sej istället =)

2008-09-26 @ 08:13:11
URL: http://www.prinsessansdagbok.com
Postat av: Sandra

Verkar vara ett jättegott recept. Måste jag prova snart :)

2008-09-26 @ 09:59:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0