igår

Ella ville bara smaka lite sen somnade hon igen! Elian sjunger så sött nede så jag blir lycklig i hela kroppen. Som jag saknar att orka leka med honom, men väldigt snart kan vi leva mer normalt. Ser att jag fått frågan varför jag blir ledsen av vår start som familj då jag bara legat och ammat, hade jag inte förstått det innan? Svaret är att jag absolut var beredd på att amma massor så att Ella skulle vara nöjd men däremellan hade jag önskar ha kraften och orken att läsa lite bok med Elian, kanske leka eller laga mat men jag har istället legat med svåra smärtor samt uppsökt hjälp nu sammanlagt fyra gånger. Det är det jag är besviken på. All tid som gått till ont, feber och annat tråkigt. Jag hade sett framemot all amning så som det var med Elian och så blir starten så tuff.

Igår fick jag proffshjälp av Gro Nylander*. En helt unik dame vars böcker jag läst ( fått bägge av E). Vi har också lyssnat på henne på ett gravidmingel på Den Kule Magen på Grynelökka då Elian låg i magen. Det var lite Greys Anatomyfeeling då hon kom in med fem läkarstudenter på släp och vi skulle prata engelska ;-) Hon visade allting noga och varsamt på mitt bröst, ställde dem frågor, testade olika ting och var så otroligt god. Jag satt och grät och hon sa att detta klarar jag för att jag är så duktig och har hållit ut så här länge och jag fick styrka ifrån henne och kände att jag äntligen fick riktig hjälp! Hon hänvisade till ultraljud då detta inte var något de vanligtvis ser ( jag har sett på alla som sett bröstet att de sett mer eller mindre chokade ut, speciellt igår då det var rött / blått).

På ultraljudet konstaterades först bröstböld men då läkaren kom och skulle bekräfta blev han osäker. Jag grät som vanligt ( har aldrig gråtit som denna veckan) över sorgen att kanske bara kunna amma med ett bröst. Han spritade bröstet, la fram en sån operationsduk över mig och började bedöva med sprutor. Så dränerade han lite men det kom inte ut något "puss" som han kallade det = ingen böld. Men skulle det bli värre måste jag omedelbart komma igen.

Tillbaka till barsel ( BB) och där la de in mig direkt. Jag satt helt likblek och grät säkert även då. Min image har aldrig varit sämre, jag lovar er. Alla njut dagen och happy tisdag var miljoner mil ifrån mig och då jag och Ella checkat in så lät jag mig bara tas om hand. Maten kom de in med, jag åt litegrann, matade, sov och tog tabletter. Imorse kändes knappt någon skillnad men mitt på dagen kändes bröstet mjukare, mer mjölk rinner till ( ett tag kom ingenting) och min crp hade sjunkit. Den låg på 308 igår något som tydligen är högt. Så vi är hemma nu, underbart!


*Gro Nylander

  • Spesialist i fødselshjelp, kvinnesykdommer og medisinsk genetikk
  • Overlege ved fødeavdelingen på Rikshospitalet fra 1994
  • Forfatter av bl.a. Mamma for første gang, På vei og Lille venn – hva nå?
  • Prosjektleder «Mor-barnvennlig initiativ»
    (WHO/UNICEF) fra 1993, leder for Nasjonalt kompetansesenter for amming fram til 2005
  • Prisbelønnet i inn- og utland for mangeårig veiledning, formidling og forskning rundt amming og røyking i svangerskapet

Kommentarer
Postat av: Emma

Hade du 308 i crp?? Ja då har du haft en ordentlig infektion stackars dig!!! Hoppas allt blir bra nu, så ni äntligen får njuta lite. Det här var en jättetuff start

2009-02-18 @ 15:49:22
Postat av: Sjuksköterskestudenten

När man är frisk så ligger CRP alltid under 9. Så att CRP på 308 betyder att du faktiskt är riktig dålig! KRYA PÅ DIG !!!!

2009-02-18 @ 15:51:21
Postat av: malin

tänker på dig och jag hoppas innerligt att allting löser sig för er snart! jag är säker på att du kommer klara av detta galant och att ni snart får den babytid ni längtat efter :)

2009-02-18 @ 15:53:07
Postat av: Anonym

Hejsan=) vilken mysig blogg du har. Som projektarbete har jag valt att starta en blogg som riktar sig till alla härliga tjejer. Jag vill få den att känna sig värdefulla som den person de är. Min önskan är att alla tjejer ska ha en positiv inställning till livet.

Men detta klarar jag inte själv. DÄrför skulle jag vara glad om du ville kika in på min blogg och kanske skriva lite om den hos dig=)

Tillsammans kan vi hjälpa dessa tjejer!

Du är värdefull/ Camilla

2009-02-18 @ 15:56:12
URL: http://thinktwicec.blogg.se/
Postat av: Lotta

kära Du!



Jag var med om ngt liknande med Eiric, det slutade med att min barnmorska som var amningsexpert bad mej sluta att amma på ena bröstet. En månad slutade jag med det men sen kom mjölken tillbaka även där! Vi var tvungna att börja med tillägg men Eiric ammade tills han var 12 mnd!



Det gör massa ont o gråten är där hela tiden men du gör det bästa som Gro sa!!!



Massa kramar på dej och du gör det bästa som du kan!!!



Kram Lotta

2009-02-18 @ 16:06:20
Postat av: Johanna

Du är juh så duktig som kämpar på mitt i allt det onda! Så starkt gjort...

Jag hoppas det ger med sig snart och att du får njuta av att inte ha ont, det förtjänar du!!

2009-02-18 @ 16:11:15
URL: http://johannajois.blogg.se/
Postat av: Anna

Din stackare, förstår precis hur du känner dig. Det är stor nog omställning att bli tvåbarnsmor man känner sig lite otillräcklig även om man älskar båda sina barn lika mycket, och så får du det här till på köpet, fick själv akut livmoder infektion och mjölkstockning med trean när hon var en vecka (har nog skrivit det förut) så jag kan verkligen känna mig in i din situation och att du gråter så mycket. Skönt att det verkar vända nu, krya på dig, ta hand om er, kram Anna



2009-02-18 @ 16:25:41
URL: http://alovesand.blogspot.com
Postat av: Marielle

Hej Josefine,



Vet ungefär vad du går igenom. Blev också inlagd på sjukhus med min lillkille, min crp var 400. Det blev dock bättre snabbt då jag fick antibiotika. Helt vanliga hudbakterier hade kommit in i kroppen via amningssår. Det såg ut som böld men var inte det.



Idag funkar amningen och den kämpiga starten är nästan glömd. Jag har massor med tid (så mycket man har med två barn ;) ) till både min lillkille och hans storasyster.



Snart kommer det bli bättre också för er!

2009-02-18 @ 16:34:18
Postat av: Anonym

stackars dig josefine,,, crp 308 e högt... riktig infektion!!Hoppas de blir bättre o bättre nu snart !!mycket snart.



kramar

2009-02-18 @ 16:34:40
URL: http://originellt.blogg.se/
Postat av: S

När han sa "Pus" så menade han "Var" på svenska :) (Fast det kanske du redan visste). Det är alltid lite småknepigt när doktorerna ska snacka latin tycker jag...:-) Heja Josefine! Du är duktig!

2009-02-18 @ 16:37:53
Postat av: Isa

Stackars stackars dig! Jag förstår verkligen att det känns ledsamt med allt som varit men nu ska du se att det vänder! Jag hade ju bröstböld (gud vad jag tjatar om det här!!) men det gick jättebra att amma på det ändå, även med litet snitt i efter att de tömt på var.Din sänka var verkligen hög, vet inte vad man ska ha men jag vet att det är högt i alla fall.



Ta hand om dig nu och vila vila och amma så gott det går. Går det inte är du inte en sämre mamma för det. Du ska inte amma tills du stupar, det finns väldigt bra ersättning om det skulle behövas.



Kram!

2009-02-18 @ 16:38:33
URL: http://isas.blogg.se/
Postat av: Emelie

Om du orkar någon dag så tycker jag att du ska skriva en detaljerad förlossningsberättelse!

Så himla kul att läsa :-)



Kramar!

2009-02-18 @ 16:53:55
Postat av: malin

Usch :( Hoppas du får slippa vara sjuk nu! Så du kan njuta lite av att amma.

2009-02-18 @ 16:57:41
URL: http://alicesmamma.blogg.se/
Postat av: Emelie

Hej hej,

Jätte skönt att höra att du känner dig bättre.

Ville bara säga att du finns i mina tankar och jag håller tummarna för att tillfrisknandet går åt rätt håll framöver. Kram på hela familjen1

2009-02-18 @ 17:06:47
Postat av: Tessan

Härligt att höra att du är hemma igen! Hoppas att problemen vänder snart så du kan njuta fullt ut av tiden som komma skall! :) Vi vill alla se er pigga och välmående! Du har en underbar man och de vackraste barnen! Krya på dig nu! Varma kramar!

2009-02-18 @ 17:17:51
URL: http://rullgardinen.blogg.se/
Postat av: Anna

Åhh Josefine, lider med dig. Förstår att du är ledsen över den första tiden som rinner iväg med smärta och sjukhusbesök. Speciellt som du haft det lite tufft under graviditeten? Önskar dig all lycka och en stor krya på dig KRAM från Anna

2009-02-18 @ 17:18:00
URL: http://sagtogjort.blogspot.com/
Postat av: sara

å vad jag har tänk på dig!får ont både i hjärtat och brösten:) då jag läser vad du går igenom!!!been there done that som sagt...hoppas du mår bättre snart,skickar massor med sryrkekramar till dig!!!!

2009-02-18 @ 17:21:37
URL: http://isalindstrom.blogg.se/sara
Postat av: Ulrika

pus = var.

2009-02-18 @ 17:31:38
Postat av: Maria

Hoppas att du blir frisk nu! Tänker på dig!

2009-02-18 @ 17:35:47
Postat av: Lotta

Skönt att du är hemma igen och att det börjar bli bättre! Det är ju inte konstigt att du har varit ledsen och gråtit mkt. Snarare sunt, skulle jag vilja säga! Alla hormoner efter förlossningen, en nyfödd bebis, att inte ha ork att göra det man sett fram emot med storebror, att känna att man inte räcker till och framför allt att ha så ont! Smärtor är inte att underskatta!Usch, då finns det ingen som orkar att le och "njuta dagen" och tycka att det är en "happy tisdag". Helt normalt!!! Men förhoppningsvis vänder det nu och blir bättre!Efter regn kommer solsken!

2009-02-18 @ 18:01:41
URL: http://vaniljochkanel.blogg.se/
Postat av: Linnéa

Vad härligt att läsa att du är hemma igen. Hoppas du snart blir bättre. Vila nu riktigt mycket och ta hand om er. KRAM

2009-02-18 @ 18:08:53
URL: http://lillapluppsvarld.blogg.se/
Postat av: Mai

Hoppas att du snart blir bättre.Dina 2 barn är så otroligt söta.

2009-02-18 @ 18:12:07
URL: http://systerystersdagbok.blogg.se/
Postat av: Marit Edvardsen

Hei! Synd at du plages sånn med ammingen. Men det er ikke et nederlag eller en umulighet å amme fra bare ett bryst. Jeg var selv plaget med brystbetennelser og tette melkekanaler i det ene brystet. Og valgte da å amme bare fra det andre. Det gikk veldig bra. Fullammet datteren min fra ett bryst fra hun var 2 mnd gammel. Melkemengden justerer seg fort selv, bare tenk på de som ammer tvillinger. Lykke til videre!

2009-02-18 @ 18:17:43
Postat av: Anonym

Åh vad skönt att du äntligen fått vettig hjälp! Hoppas du blir BRA nu Josefine! Kram

2009-02-18 @ 19:02:27
Postat av: Anonym

Ooops, det var inte meningen att vara anonym. Det är jag som vill att du ska bli BRA!

2009-02-18 @ 19:03:31
Postat av: Emma W

Man blir alltid så besviken när det inte blir som man tänkt sig, men SKÖNT att det verkar bli bättre!!



Sköt om dig och njut varenda minut med din FINA familj:)



Bästa hälsningarna från ett snöigt Skåne:)

2009-02-18 @ 19:13:03
Postat av: Johanna

Ja, det är ju ingen nyhet att jag inte "älskar dig", men när jag läste detta så kände jag bara; stackars människa! jag antar att "crp" är vad vi kallar "sänkan"? Min pappa, när han är riktigt sjuk å måste åka in på lasarettet, har en sänka på 130 ngt. Och då är han kanondålig. (har kol). Men 300... shit! Hoppas verkligen att du tar dig igenom detta och får lite lugn å ro. Och du kommer att få tid med Elian, men just nu kanske du måste tänka på dig och bara dig. Ella verkar det ju inte gå ngn nöd å iaf. Hihi...

All lycka!

2009-02-18 @ 19:19:02
Postat av: Madeleine

sött :)

2009-02-18 @ 19:46:52
URL: http://coralchic.blogg.se/
Postat av: cissi

Å o usch vad jag tycker synd om DIG! Men samtidigt känner jag så väl igen mig. Jag fick två mjölkstockningar innan Sixten var 1 månad. Jag kämpade på som en tok. Bet i ett amningsinlägg när jag ammade för att det gjorde så ont. Till slut sa kroppen ifrån och jag blev precis så sjuk som du är nu. Ve och fasa! Jag önskar INGEN den sjukdomskänslan man får. Min feber gick från normal till över 40 på ungefär en timme. O min stackars sambo var förtvivlad han oxå. Efter det slutade mitt ena brös fungera så jag fick amma med ett. Det fungerade med lite ersättningstillägg också, fast efter 4 månader orkade jag inte trixa med både amning och ersättning så då trappade jag ner. Usch vill bara skicka dig en miljon kramar och säga att jag vet hur hemskt det är! Tänker på dig! Kram

2009-02-18 @ 20:11:22
Postat av: Malin S

Oj oj, 308 i crp ! Jag har känt mig superdålig i veckan med mitt 43 (influensa) ha ha. Jag är helt klart klen =)

Skönt att du mår bättre, krya på dig ytterligare ! Kram.

2009-02-18 @ 20:24:25
URL: http://malinsmacblogg.blogg.se/
Postat av: ellabella

Kjære deg, dette har sikkert vært noen tunge dager. Uff og uff.. Håper det går riktig veg nå. Unner deg virkelig det altså.

Men det går seg til. Snart så husker du bare vagt den tunge tiden, og du har heldigvis mange dager/uker/måndeder fremover hvor du kan kose deg både med Elian og Ella.

Stor god-bedring-klem fra ellabella

2009-02-18 @ 20:28:26
Postat av: Kristin

Stakkars deg! Dette høres ikke noe godt ut. Håper alt blir bra snart og dere kan kose dere sammen. Vips er den kjipe starten glemt!

Så moro å få hjelp av Gro Nylander, da!



:)

2009-02-18 @ 20:54:46
Postat av: Sessan ✩

Kära hjärtat, som jag lider med dig nu alltså!! Är det möjligt att drabbas så hårt, skulle inte vara lov :(

Men nu har du foten "innanför", ring eller åk in vid minsta försämring,

men vi hoppas självklart att det vänder nu & att du snart strålar som den solen du är!!



Tänker massa på dig hjärtat♡

2009-02-18 @ 21:06:33
URL: http://sessanochprinsessan.com
Postat av: alice hendry

Hoppas det blir bättre snart..

2009-02-18 @ 21:38:06
URL: http://alissh.blogg.se/
Postat av: Anna-Lena

Nej stackars!.. Detta låter inte kul!!! Men bra att du äntligen fått lite hjälp! Blir så arg när "de" inte kan lyssna på vad den enskilda säger... man känner ju själv sin egen kropp bäst! Nog om det,:) skönt du är hemma och att det rinner till i bröstet! :) Ha en skön kväll! Och du... krypa på sig ;D HE he... sött!

2009-02-18 @ 21:41:19
URL: http://annalenastroberg.blogspot.com
Postat av: Jeanette

Oj CRP på 308 vilken infektion! Stackers liten!

Under 5 är ju normalt.

Skickar massor med styrka och önskan om att du snart orkar massor!!

kramar

2009-02-18 @ 21:46:47
Postat av: emelie

superbra att du stått på dig och fortsatt söka vård, man behöver onekligen antibiotika med ett crp på 308! många krya på dig-kramar!

2009-02-18 @ 22:48:27
URL: http://emelieandersson.blogg.se/
Postat av: Cariann

Men gulliga Josefine! Fy så jobbigt du har haft/har det. Det är ju FAN (förlåt) att folk ska komma med idiotiska kommentarer! Kämpa på tjejen snart är du frisk och orkar leka med din söta Elian igen!!! Har som jag skrev haft massor av mjälkstockningar med febe, frossa, antibiotika, blå/röda bröst, sår osv Det är inte klokt vad sjuk man blir så kommentarer som bara vill såra eller klanka ner är utomordentligt onödiga!!!!

2009-02-19 @ 00:15:57
URL: http://www.hjarta.snabber.se
Postat av: Josefine

Ni är helt fantastiska allihopa! TACK!



KRAM

2009-02-19 @ 11:50:00
URL: http://www.prinsessansdagbok.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0