Lite förlossningstankar

Nu har vi ätit middag, semlor ( Elian ÄLSKAR det!) och mutat med choklad för att äntligen få klippa hans tånaglar. Det är baddags däruppe och jag har en del sammandragningar. Magen kör hårdträning inför dagen D ;-)

Jag har fått frågor om hur jag tänker mig bedövning och liknande och jag tänkte skriva lite om det! Här hittar ni min story om hur det var att föda Elian. Jag tänker på förlossningen med glädje, det är något jag verkligen ser framemot. Dels för att det är så otroligt häftigt och overkligt att kroppen kör igång av sig själv och visar hur det ska göras men självklart mest för att det leder oss till vårt första möte med vårt barn.

Sist hade jag så kallad tur. Kroppen visade direkt att det var värkar, de kom regelbundet och allt skedde som jordmor sa "enligt boken". Jag öppnade mig som jag skulle, bebisen lade sig tillrätta och sjönk ned det gick inte snabbt men de valde att inte ta vattnet då bebis hela tiden mådde bra i magen. Jag kände aldrig oro för Elian då de bara lyssnade då och då med en tratt och allt var bra. Det tror jag bidrog till att jag lyckades hålla lugnet och fokuserade på andningen. E var ett otroligt stöd, han coachade mig hela vägen och fick mig att fokusera och att le emellanåt. Vi visste att det skulle leda oss till Elian och det var min målbild, att få möta honom. ÄNTLIGEN!

Jag testade lite akupunktur då jag kom in men jag tyckte mest nålarna gjorde ont, denna gången ska jag testa igen och försöka slappna av. Nu har jag ju tagit nålar mot smärta ( nacken) tidigare och vet att det hjälper. Annars var min inställning hela tiden att jag ville ha information om vad som skedde med barnet hela vägen och att jordmor skulle föreslå bedövning om hon tyckte det behövdes pga trötthet eller smärtor som verkade för starka för mig. Jag är inte alls på något vis emot bedövningar / EDA osv jag kände bara att om jag kan få göra det på den naturliga vägen utan att ta bedövning så gör jag det, om inte så tar jag allt som behövs.

Det jag läst om att värkarbete kan avta med EDA var en av anledningarna, jag ville känna krystvärkarna. Men jag kanske väljer EDA denna gång för att jag behöver en paus eller vila, man vet aldrig. Jag har samma inställning som sist men en förlossning är ju aldrig den andra lik. Det jag var mest rädd för sist var att krysta ut barnet och värkarna gjorde väldigt ont ( de stegrade ju i styrka hela tiden) men jag klarade att andas igenom dem hängandes på E. Sen gick själva krystandet snabbt då vattnet kom ut i hela hinnan och krystvärkarna startade. Det tog 14 minuter och då frågade jag hela tiden om jag skulle slippa krysta länge om jag gjorde exakt som jordmor sa. Jag motiverades väldigt över att ha kontroll ( så mycket kontroll man kan ha i den situationen) så att jag kunde se målet hela tiden.

Vi hade fantastisk tur med upplevelsen på Rikshospitalet i Oslo och ALL personal var helt fantastisk! Natten Elian kom var det inga dramatiska födslar så vi fick det enda familjerummet som finns ( annars delar man rum med en annan Mamma och bebis så vi hade TUR!) och E fick sova med oss ALLA nätter, tror det var fyra. Han hade inte med sin någonting men jag hade packat ned underkläder och tandborste åt honom. Han säger själv i efterhand att de dagarna med oss betydde ALLT. Han gick omkring i "födekläder" som han sa och bara log, hämtade mat och dryck åt mig och sov då Elian sov. Jag kunde knappt sova dagtid, det var så omvälvande att ha fått en så välskapt son och jag har aldrig känt större lycka.

Oavsett hur man föder och vilken inställning man har ifrån början så känns det annorlunda nu då jag "vet" lite mer om hur det onda känns. Innan Elian så undrade man ju hur det skulle kännas. Hur ont kunde det göra... Det är ingen vits att försöka spekulera men det är ju något man gör för att förbereda sig. I slutet längtar många efter att få uppleva smärtan, den man kanske i början varit så rädd för... Jag tror det är kroppens smarta sätt att låta Mamman längta, vänta och tillslut bara känna KOM UT NU. Då är man liksom klar för att genomföra det stora för att få möta den skapelse man burit i magen.

För visst gör det ont. Visst är det overkligt att ett barn ska komma ut där man aldrig kunde drömma om att ett barn skulle få plats. Men det går! Att vara påläst om förlossningens olika skeenden och vad som kan uppstå tror jag är jätteviktigt, att veta vad som sker vid ett akut snitt och vad en sugklocka gör. Det kan vara det som räddar dig och ditt barn och kan du plocka fram den känslan i en stressig situation att du läst om det och vet att det görs för att hjälpa så tror jag att det kan lugna. Jag önskar ALLA lycka till som har detta stora framför sig och jag rekommenderar varmt gravidyoga och att träna andningen så att du kan fokusera på något då det gör ont. Det viktigaste jag "lärt mig" är att varje värk för dig närmare barnet och försök tänka på att det ÄR en positiv smärta.

Nu kommer det en nybadad Elian här som vill ha Mammakos så jag ska njuta av den stora pojke han blivit. Tiden FLYGER!


Första kvällen hemma!


Update: Jag använde lustgasen ( ni kan läsa mer i berättalsen jag länkat till) också men jag mådde mest illa av den!




Kommentarer
Postat av: Katrine

Jeg blir nok en gang så imponert og fascinert av dine vakre og kloke ord! Dette er fantastisk nydelig å lese, du har så flotte tanker og refleksjoner om din egen fødselsopplevelse. Og også om fødsel i det store bildet. Er så enig alt du sier. Så vakker og så klok! Lykke til, Josefine!



2009-02-04 @ 18:32:27
Postat av: Liza

Vilka kloka tankar Josefine, fint skrivet!



Min mamma jobbar på BB/Förlossning så jag har fått höra om förlossningar sedan jag var stor nog att förstå vad det var..!



Ha det bra!

Mvh Liza

2009-02-04 @ 18:33:48
Postat av: Sara

Väldigt fint skrivit och så sant, sen är ju kroppen så finurlig att man glömmer det där jätteonda och kommer bara ihåg den totala glädjen då man äntligen får träffa sitt barn för första gången.. helt underbart!



Lycka till : )

2009-02-04 @ 18:35:14
URL: http://swedishmumuk.blogspot.com/
Postat av: Anna - Sanningen om Amerika

Va spännande att föda. Åh vill så ha en bebis, men inte direkt tajming just nu då jag gå i skolan.

2009-02-04 @ 18:37:06
URL: http://indelaware.blogg.se/
Postat av: Cimone

Vill bara önska er lycka till och hoppas att allt går bra:) Har följt din blogg nu rätt länge men nu är det inte långt kvar:)

2009-02-04 @ 18:38:16
URL: http://cimone.blogg.se/
Postat av: Emma

Längtar verkligen till jag själv upplever min förlossning. Har BF den 10/2 och tycker det ska bli så spännande. Har ingen aning vad som väntar, eftersom det e min första. Vi är båda så nyfikna på känslan när vi träffar bebis för första gången.

2009-02-04 @ 18:42:23
Postat av: Matilda

Va sööt :)

2009-02-04 @ 18:47:04
URL: http://mattildas.blogg.se/
Postat av: Sofie

Vad fint skrivit! Jag hade med en drömförlossning så förstår precis hur du menar=)

Önskar dig ALL LYCKA när det är dags igen för den otroliga upplevelsen och du ska få träffa din lilla sessa, hoppas på att allt går super även denna gången=)



KRAM

2009-02-04 @ 18:50:18
URL: http://www.frusofie.se
Postat av: Mia

Vilka kloka och intressanta tankar... Jag planerar barn inom de närmaste åren och tycker att det är väldigt intressant att läsa om olika upplevelser av förlossningar. Att ha en positiv inställning och se smärtan som något som leder till bebisen gör nog det lite lättare! Nu är vi alla sååå nyfikna på bebisen i din mage... Det är lika spännande varje dag att gå in på din blogg o se om det kommit igång :) Lycka till!

2009-02-04 @ 18:52:00
Postat av: Anna

Det är så sant, att fokusera på smärtan hjälper liksom inte. Nu vid min andra förlossning körde jag träningstänk, ungefär som att varje värk var en armhävning som jag bara måste genomföra men att jag fick vila sen. Det funkade faktiskt jättebra.



Jag håller på och samlar på förlossningsberättelser i bloggen, är det ok om jag länkar till din?

2009-02-04 @ 18:52:28
URL: http://mammamaffia.se
Postat av: Erika

Bra skrivet! Jag hade samma inställning som du om förlossningen när jag födde min dotter, och jag tog ingen bedövning. Men skulle absolut tagit det om inte allt gick som det skulle och som du skriver behöver en paus. Jag tycker det är viktigt att kunna lita på sin kropp, för vi är ju trots allt gjorda för att klara av att föda barn :-)

2009-02-04 @ 18:57:27
URL: http://onechicmama.blogg.se/
Postat av: Ronja

Lycka till med allting! :)

2009-02-04 @ 18:57:28
URL: http://metrobloggen.se/roraastar
Postat av: Hanna

www.hemlighetenhanna.blogg.se

www.hemlighetenhanna.blogg.se

www.hemlighetenhanna.blogg.se

www.hemlighetenhanna.blogg.se

www.hemlighetenhanna.blogg.se

2009-02-04 @ 18:59:53
URL: http://hemlighetenhanna.blogg.se/
Postat av: Neuus

2009-02-04 @ 19:08:22
URL: http://neea'
Postat av: Neuus

ooj!va söt blooogg:D:D*

2009-02-04 @ 19:08:40
URL: http://neea'
Postat av: Josefine,Blekinge

Fint skrivet!



Det finns så mycket fördomar och skräckhistorier om förlossningar - det ska man inte lyssna på! Jag blev igångsatt (hade bara hört hemska historier om det!) men upplevde det inte som så traumatiskt alls! Det tog tid, visst och det gjorde ont, visst - men det var absolut överkomligt och gick ändå som jag hade drömt om - inga sprutor och inga komplikationer.

Och jag fick världens bästa son! : )



Lycka till!

2009-02-04 @ 19:12:59
URL: http://blaeld.blogg.se/
Postat av: Shopaholicvickan

Härligt att läsa måste jag säga. Jag har länge varit otroligt rädd för allt som har med förlossning att göra, tills jag satt och pratade med en barnmorska en dag. Genom att ta del av din historia lugnar det mig ännu mer, så du skall ha ett stort tack!:) Jag är inte gravid, men jag har alltid tänkt på förlossning som något jobbigt och fruktansvärt. Nu har jag lugnat mig, vilket känns otroligt skönt!!

Lycka till med förlossningen!!

Stor kram

2009-02-04 @ 19:14:30
URL: http://shopaholicvickan.blogg.se/
Postat av: Em

Skulle aldrig klarat det hela utan lustgas. Jag är imponerad av att du klarade hela förlossningen utan någon smärtlindring. Hoppas att allt går lika bra denna gång! :-)

2009-02-04 @ 19:17:35
Postat av: Kattis

Hej! Mina förlossningar har varit olika varann men snabba båda två. Så snabba att jag inte hunnit med någon bedövning! Och det har gått bra! Man klarar smärtan utan. Första hann jag vara inne på förlossningen i 36 minuter med (hann aldrig skriva in mig)andra kom snabbt som sjutton, HEMMA! Mina töser är födda november -06 och december -08. Lycka till!!

2009-02-04 @ 19:17:46
Postat av: Becka

Jag har ganska nyss passerat 30 år och har inga barn. Jag längtar heller inte så mycket efter det...eller har i alla fall inte gjort det. Och en av anledningarna till det är förlossningen. Jag avskyr smärta. Jag gör allt jag kan för att inte ha ont...även om det bara handlar om tandvärk, magvärk eller huvudvärk. Samtidigt vet jag att jag klarar värk...för ett antal år sen gick jag med konstant huvudvärk i 2 år, så jag vet att jag fixar det (även om man förmodligen inte kan jämföra förlossningssmärtor och huvudvärk...).



Du pratar om förlossningen som nått fantastiskt, förmodligen för att du har fått se resultatet och DET är ju fantastiskt. Barn är underbara!

Men jag har så svårt att ta det till mej...att det, som gör så ont, kan va nått fantastiskt.

Jag skulle gladeligen hoppa över den biten...och ibland känner jag att jag skulle kunna hoppa över att ha barn bara för att slippa förlossningen.



Hur det verkligen blir i framtiden får vi se. Nu har jag träffat någon som jag tror skulle bli en fantastisk pappa och för mej är det en förutsättning för att ens fundera på att sätta barn till världen.



Ja, det var lite förlossnings och barn tankar från en som inte har några erfarenheter av något av det... ;)



Lycka till, Josefine och TACK för en underbar blogg! :)

2009-02-04 @ 19:23:27
URL: http://beckasinnet.blogg.se/
Postat av: Erika

Hej!

Jag är imponerad av att du klarade första förlossningen utan bedövning. All cred till dig! Jag tog EDA, men det hjälpte inte så mycket. Hade en punkt där jag kände alla värkar ändå, sen när krysvärkarna kom igång så tyckte jag inte att EDA hade nån inverkan på dem. Lycka till med den kommande förlossningen. Läser din blogg och inspireras, du är en riktigt bra mamma! Kram

2009-02-04 @ 19:25:25
URL: http://eraijka.bloggagratis.se
Postat av: Cicci

snälla, ge mig tips på din bästa mirakelkur! måste bli frisk nu.

2009-02-04 @ 19:26:14
URL: http://drate.blogg.se/
Postat av: Amanda

Jag tror du skulle passa utmärkt som en motivationstalare. Det du skriver är så positivt och pushande, det är helt fantastiskt! Om du reste runt och föreläste om såna här saker hade jag utan tvekan åkt och lyssnat. Du verkar vara en underbar människa!

2009-02-04 @ 19:31:32
Postat av: Erika

läs mitt inlägg om dagens vikthets och tyck till!

kram

2009-02-04 @ 19:35:33
URL: http://enerikaz.blogg.se/
Postat av: Jonna

Gud vad fint du skriver Josefine!

Jag får tårar ögonen. Tänk att få en liten bebbe! Jag längtar nått så oerhört! Lycka till nu!

kramar

2009-02-04 @ 19:58:19
URL: http://jth.blogg.se/
Postat av: Mia

Jättevackert skrivet om en så känslig sak som förlossning! Du är så duktig på att sätta ord på tankarna på ett positivt sätt.

Jag väntar med spänning på att din lilla ska titta ut nu så att vi får lära känna henne här i bloggen. Och att vi får läsa din andra förlossningsberättelse också.

Stort lycka till med allt!

2009-02-04 @ 20:21:25
Postat av: Anna

Bra skrivet!



Själv gick åkte jag vilse i skogen, i Romme Alpin, läs mer på

min blogg! :) <3

2009-02-04 @ 20:22:02
URL: http://hhanssons.blogg.se/
Postat av: caroline

Vilket bra inlägg måste ja få skriva!! Man har ju en hel del funderingar över förlossning som komma skall. Sen har man ju fått höra en hel del historier. Tyvärr är de mest bara dom "värsta" historierna.

Rädsla har de varit ända ifrån början men som du skrev & som oxå min aorabm sa att man mognar under tiden, att de är meningen att vi ska gå dom där 40v.

Nu vill ja bara att bebisen ska komma =)

Men som sagt, positivt & bra inlägg tycker ja!



2009-02-04 @ 20:31:15
URL: http://[email protected]
Postat av: Sofia

Åh, vad mysigt med barn :)

2009-02-04 @ 20:43:17
URL: http://gullefia.blogg.se/
Postat av: Sofia

Åh, vad mysigt med barn :)

2009-02-04 @ 20:43:18
URL: http://gullefia.blogg.se/
Postat av: Linnéa

Hoppas sannerligen att din blogg finns kvar när jag ska ha barn för du är bara världens bästa!

2009-02-04 @ 20:46:57
URL: http://lajon.blogg.se/
Postat av: Jenna

Me like You !!!!! KRAMAR

2009-02-04 @ 20:57:11
URL: http://jennaj.blogg.se/
Postat av: Mamma till 2

Åhh jag är så glad att jag är kvinna och får föda barn! Tänk vad hemskt att vara man och behöva stå brevid och titta på!

Jag hade EDA med andra barnet och det gick inte att ta misste på krystvärkarna, det kan jag lova!

2009-02-04 @ 20:57:33
Postat av: Åsa

Du skriver SÅ fint om förlossning! Sitter här med min lille kille som snart blir åtta månader. Längtar redan efter att få uppleva ännu en förlossning och ett första möte med mitt barn (OM jag får vara med om det en tredje gång..)

Sov gott!

Kram Åsa

2009-02-04 @ 20:59:27
Postat av: Martina

Tack för att du delar med dig, och vilken bra positiv lugnade effekt du fick på mig. Tyvärr så tycker jag det är kämpigt, men med lite hjälp, mental träning och andning så ska det nog gå bra!

2009-02-04 @ 21:31:25
URL: http://skepparegatan.blogg.se/
Postat av: Siw

Å, det gjør vondt å føde. Men denne smerten er så underlig på et vis, for det er en "riktig" type smerte. I allefall dersom man føler seg trygg og ikke er redd. Man må stole på kroppen sin; den er klar for dette og har båret frem et lite menneske i 9 måneder. Nå er det bare det siste lille som gjenstår. Fødselen. Å hvilken finale, da. Det største i livet!! Lykke til, Josefine!

2009-02-04 @ 21:51:43
URL: http://heftigogbegeistret.blogspot.com
Postat av: Cdot

Jag skrek om epidural efter att mitt vatten gått och värkarna blev fruktansvärda. Jag var då öppen knappt 5 cm och klockan var 2 på natten (varken jag eller min sambo hade sovit på 36 timmar) När den började värka kom jag tillbaks till livet kändes det som, helt underbart. Jag/Vi kunde ligga och vila och sova i 4 timmar medan jag öppnade mig till 10 cm, sedan tog det 9 min att krysta ut min dotter och det gjorde knappt ont. Jag är gravid igen nu med BF i september och jag tänker definitivt be om edipuralen igen om det blir jobbigt. No doubt!

2009-02-04 @ 22:35:08
Postat av: Josefine

TACK ni gör mig så glad!!!

KRAM

2009-02-05 @ 00:16:51
URL: http://www.prinsessansdagbok.com
Postat av: Anna-Lena

Jättemysigt att tänka på födseln och man gör sig ju alltid tankar om hur förlossningen ska vara! MEN Nora kom på sex timmar från 1a värk tills hon var ute så jag hann inte få smärtestillande! Då tyckte jag inte det gjorde lika ont som nåar jag fick Oscar då jag ändå fick epidural!?.. Så det är nog bara att ta den som den kommer, och ja, du verkar ju vara otroligt lugn så detta kommer bara gå så bra! :D Ha en skön dag och hoppas Elian får vara frisk! Kramar

2009-02-05 @ 08:31:15
URL: http://annalenastroberg.blogspot.com
Postat av: Emelie

Du skriver så otroligt fint. Nu har jag inga barn själv men jag blir så bebissugen när jag läser här. Även om jag bestämt att jag ska plugga klart och få jobb innan det är tid för barn så längtar jag så mycket. Din blogg, och du, är helt fantastisk.

2009-02-05 @ 09:25:31
URL: http://emmlans.blogg.se/
Postat av: Tina

Hej! Första gången jag är inne på din blogg, men fastnade i dina inlägg om födande. Har tre barn, men de är ganska stora nu, däremot kommer alltid förlossningarna att ligga nära i ens minne, det är så otroligt stora omvälvande händelser. Ser att du har brukat lägga täta inlägg och att det nu inte blivit något på några timmar, så kanske är tiden inne för dig nu. Vill bara säga att dina funderingar om förlossningar i just det här inlägget tror jag du har väldigt rätt i. Att fokusera, se vart jobbet leder, lära sig andas och vad naturen har för mening med de olika stadierna. Allt det stämmer väldigt väl med vad jag själv tror. Det verkar annars som väldigt många idag är väldigt rädda för förlossningen och gärna väljer att bli snittade. Det är synd, tycker jag, för det är en så häftig upplevelse att föda! Hoppas allt går väl för dig och din familj!

Kram

Tina

2009-02-05 @ 19:56:46
URL: http://tinaerikssons.blogg.se/
Postat av: Emma

Till Tina, du behöver inte tycka synd om oss som vill ha snitt, det är precis så vi vill ha det som sagt.

Jag tyckte mitt snitt var en häftig upplevelse, extra häftigt för att jag inte var borta i alla smärta & jag slapp smärta helt, för det är inte min grej att lida mej igenom en förlossning.

2009-02-06 @ 10:26:53
URL: http://alfa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0