"Min Mamma"

Nu står potatisgratängen i ugnen och killarna kom precis hem. Jag fick så lust på kött idag så det blir entrecote till potatisen. Eftersom vi har Elian på ett privat dagis ( världens bästa!) så vet jag inte om jag nu svarar för hela Norge och hur det fungerar men jag fick frågan om dagis då jag är hemma Mammaledig. Vi har hela tiden betalat full plats men han går aldrig heltid då jag alltid hämtat tidigare och nu då jag varit sjukskriven ofta lämnat sent + hämtat tidigt. Men vi vet att nu då jag blir hemma med bebis så kommer han gå mer. Eller inte. Vi får helt enkelt se, men vi har valmöjligheten att han går precis så mycket han vill!

Om han är sliten en dag eller vill vara hemma kommer han få lov till det. Han kommer nog inte gilla att hänga med mig och bebis då det blir mycket amma, mata, sova och jag kommer säkert behöva vila dagtid om hon äter ofta nattetid. Vi ska ta allt som det kommer men jag och bebis kommer säkert hämta honom tidigare också vissa dagar. E kommer jobba mindre dvs hämta lite tidigare den period som jag är hemma. Jag kan tänka mig att en dag hemma i veckan blir mysigt, då kanske vi hittar på något speciellt för hans skull.

Men som sagt, jag återkommer då vi ÄR en familj på fyra men då vet ni att vi har möjligheten iaf. Jag läste någonstans att det i vissa kommuner i Sverige bara är lov att ha syskonet på dagis 5*3 h / veckan. Det är inte timmarna som är problemet men det måste vara jättestressigt att bara hinna lämna och så hämta, samtidigt som jag förstår utmaningen med att pussla ihop platser och scheman om man får välja fritt.

Nu håller jag bara tummarna för att bebis snart väljer att kika ut dör nu är det många vänner och familjemedlemmar som är spända och jag tror de missuppfattat om de tror att vi INTE skulle ta kontakt om saker verkligen sker ;-) Känner igen känslan då alla undrade om jag fött ännu med Elian. En aningen irriterad blir man hur man än vänder och vrider på det hela. Man längtar ju så mycket och vill inget hellre än att möta personen som bor i stora tunga magen.

Nu kom Elian här och kramade mig hårt och länge och sa "MIN Mamma", skrutten vår!

Kommentarer
Postat av: Sofie

Låter skönt det där med att ha fria tider på dagis.

Hoppas du har rätt att lilltjejen väljer att titta ut snart....spännande...

2009-01-27 @ 16:53:36
URL: http://sofiekristensson.blogg.se/
Postat av: Anonym

Låter som ni har ett superbra dagis. det är väldigt strikt med tider och scheman på vårt.

Postat av: Josefine

Även om ni betalar fulltid? Får ni inte välja själva då?



KRAM!

2009-01-27 @ 16:58:09
URL: http://www.prinsessansdagbok.com
Postat av: Sofia

15 timmar/vecka är det här i mlmö iaf! Utom de 2 första månaderna då man får ha kvar barnet längre men MAX 30 timmar/veckan...

Sen är det ju upp till förälder + dagis att bestämma om man vill ha 3 timmar/dag eller ex 3 dagar med 5h / dag... lite surt är det ju dock då man betalar för fullt fast de inte får gå så mycket + att som i vårat fall (3 åring) ÄLSKAR sitt dagis och inte vill hellre än att iaf vara där någon timme mer... som du sa, man hinner knappt komma dit innan man ska hämta igen...



Lite orättvist blir det ju för lillasyster här, då hon inte får samma tid med bara mamma som storasyster fick! Sen är det ju inte det lättaste att stimulera en 3 åring med en bebis på armen :p

2009-01-27 @ 17:07:49
Postat av: Tess

På förskolan jag jobbar går barn emd syskon 15 timmar i veckan, de är lediga måndagar och fredagar ( vi har personal ledig då så vi är en kort)då vi har mindre aktiviteter och tis, ons och tors går de mellan 8.45 -13.45, vi har medvetet lagt de tiderna för det är då det händer mest akiviteter osv.



kramis

2009-01-27 @ 17:12:19
URL: http://smultronpastra.blogg.se/
Postat av: Nina

Hej Josefin!



Här där vi bor är det 5h 3 dagar i veckan. Det blir 4 dagar hemma i veckan för det äldre syskonet. Jag tror inte man får betala fullt pris i Sverige och bästämma tider själv, utan det är bara så att man inte får ha full tid på förskola om man är föräldraledig. Detta gäller kommunala förskolor, vet ej hur det är hos privata. Dem kanske är mer flexibla. Hoppas ni får en fin kväll!



Kramar

2009-01-27 @ 17:19:09
Postat av: Nina

Hej Josefin!



Här där vi bor är det 5h 3 dagar i veckan. Det blir 4 dagar hemma i veckan för det äldre syskonet. Jag tror inte man får betala fullt pris i Sverige och bästämma tider själv, utan det är bara så att man inte får ha full tid på förskola om man är föräldraledig. Detta gäller kommunala förskolor, vet ej hur det är hos privata. Dem kanske är mer flexibla. Hoppas ni får en fin kväll!



Kramar

2009-01-27 @ 17:19:41
Postat av: Nina

Hej Josefin!



Här där vi bor är det 5h 3 dagar i veckan. Det blir 4 dagar hemma i veckan för det äldre syskonet. Jag tror inte man får betala fullt pris i Sverige och bästämma tider själv, utan det är bara så att man inte får ha full tid på förskola om man är föräldraledig. Detta gäller kommunala förskolor, vet ej hur det är hos privata. Dem kanske är mer flexibla. Hoppas ni får en fin kväll!



Kramar

2009-01-27 @ 17:20:17
Postat av: Nina

Hej Josefin!



Här där vi bor är det 5h 3 dagar i veckan. Det blir 4 dagar hemma i veckan för det äldre syskonet. Jag tror inte man får betala fullt pris i Sverige och bästämma tider själv, utan det är bara så att man inte får ha full tid på förskola om man är föräldraledig. Detta gäller kommunala förskolor, vet ej hur det är hos privata. Dem kanske är mer flexibla. Hoppas ni får en fin kväll!



Kramar

2009-01-27 @ 17:20:47
Postat av: Nina

Hej Josefin!



Här där vi bor är det 5h 3 dagar i veckan. Det blir 4 dagar hemma i veckan för det äldre syskonet. Jag tror inte man får betala fullt pris i Sverige och bästämma tider själv, utan det är bara så att man inte får ha full tid på förskola om man är föräldraledig. Detta gäller kommunala förskolor, vet ej hur det är hos privata. Dem kanske är mer flexibla. Hoppas ni får en fin kväll!



Kramar

2009-01-27 @ 17:21:28
Postat av: Nina

Hej Josefin!



Här där vi bor är det 5h 3 dagar i veckan. Det blir 4 dagar hemma i veckan för det äldre syskonet. Jag tror inte man får betala fullt pris i Sverige och bästämma tider själv, utan det är bara så att man inte får ha full tid på förskola om man är föräldraledig. Detta gäller kommunala förskolor, vet ej hur det är hos privata. Dem kanske är mer flexibla. Hoppas ni får en fin kväll!



Kramar

2009-01-27 @ 17:22:58
Postat av: Åsa Wojtowicz

Hej



Vad kul att du gjorde ett inlägg om detta med dagis i Norge. Har flera vänner i Oslo och vet att skillnaden är stor på hur det är i Sverige.

Jag fick ha Emilia 3*5 timmar när Leonie var liten, första 2 veckorna fulltid. Betalade fulltid för detta vilket är 1260 kr. I Norge är det väl grymt mycket dyrare?

Ni får väl ingen mat heller till barnen?

Här serveras frukost, lunch och mellanmål i det pris vi betalar. Det var skitjobbigt att hålla dessa tider när Leonie var liten, just som hon ville ammas var jag tvingad att bylta på henne kläder och hämta Emilia. När de är riktigt små är det ju väldigt svårt att styra ammningen. Emilia missade också massor på dagis som alla de andra fick göra. Emilia var 2.5 när hon blev storasyster och just då tror jag det inte spelade henne någon roll om hon var på dagis eller hemma. Men tanken på att hon idag, när hon nästan är 5 år, skulle tvingas vara hemma om jag fick en till vore hemsk. Hon har ett så socialt liv på dagis och med alla sina vänner. Tror hon skulle tycka det var jättetråkigt att gå hemma med mig och en bebis hela dagarna.

Kram Åsa

2009-01-27 @ 17:42:43
URL: http://wojtansblogg.blogg.se/
Postat av: Julie

Synes det høres merkelig ut med de svenske barnehagereglene. Glad det ikke er slik i Norge.

2009-01-27 @ 17:54:12
Postat av: Carola

När tvillingarna föddes fick storasyster, som då var, 2,5 år vara på dagis 5h, 3 dagar i veckan. Alltså 15h per vecka. På de kommunala dagisen i Kungsbacka har du inte rätt till mer timmar. Vet att i bl a Stockholm har de rätt till 30h per vecka när de får syskon. Har man barnen på privata dagis är det upp till varje dagis hur de vill göra gissar jag.



Visst var det sjukt stressigt ibland och stämde inte alls med de två små men man vänjer sig vid det med. Dessutom hade jag nog inte velat ha storasyster på dagis så mycket som 30h/vecka. För oss var det viktigt att hon också fick vara med mamma och syskonen, och pappa och syskonen när han var hemma. Ytterligare en aspekt är ju att småsyskonen fullkomligt avgudar storasyster och hon är och har varit en enorm hjälp många gånger.



Egentligen är det ett lyxproblem utan dess like. Ska inte säga för mycket för det är en hett omdebatterad fråga det här med syskon på dagis eller inte.



Lycka till och hoppas ni inte behöver vänta allt för länge nu.

Kram Carola

2009-01-27 @ 17:56:44
URL: http://lindbladsfemma.blogspot.com
Postat av: jessica

Men hallå!

Varför överhuvudtaget lämna storasyskonet på dagis när man får ett till barn. Passa på att vara hemma en gång till med det första barnet när det finns en chans till. Tiden går så fort ändå.

Det känns ibland att föräldrar tror att de gör sina barn en otjänst genom att "ta hem" dem när syskonet kommer.

Plus detta käbbel om tider hit och dit, orättvist tycker vissa. Man gör ett val att ha dem kvar.

Ursäkta mitt lilla utbrott!!! Jag jobbar själv på förskola och är för tillfället mammaledig med mina två barn,6mån och 4½år.

Förskolan är jättebra för barnen, det är inte det jag menar, annars skulle jag inte jobba där. Älskar mitt jobb. Men vi föräldrar är bäst för våra barn.







2009-01-27 @ 18:05:07
Postat av: Josefine

Ja vi tänker alla väldigt olika, och ja det ÄR mer än dubbelt så dyrt med dagis i Norge men på vårt ingår lunch + mellis!



KRAM

2009-01-27 @ 18:14:42
URL: http://www.prinsessansdagbok.com
Postat av: Åsa med två prinsar : )

Hej!

Denna fråga engagerar mig mycket varför jag måste skriva min åsikt. Barn under 4 år BEHÖVER inte gå på dagis, för att få stimulans av andra barn vill säga. Och jag är överrtygad om att det äldre barnet som precis fått ett syskon inget hellre vill än att vara hemma med sin familj. Därför tycker jag att det är helt absurt att man får ha syskonet fulltid de första 2 månaderna, ja det gör mig faktiskt heligt förbannad. Vad gäller barn nr 2, så föds ju det in i en helt annan familjekonstellation än nr 1 och det är väl inget konstigt med det! Det är ju det naturliga för honom/henne och därför INTE orättvist på nåt sätt.

2009-01-27 @ 19:15:13
Postat av: Anonym

Hej!



Jag jobbar på en förskola i Uppsala och där har vi så att dem som är hemma med små syskon får ju gå ner till 15 timmar i veckan. Där har vi så att vi har inte alla dagar i veckan 8-11 för då blir det alldeles för kort tid för barnet. Så vi har att dem får gå 3 dagar i veckan 9-14 istället. Men vill man så får man självklart gå 8-11 varje dag, men jag förstår dem föräldrar som inte väljer varje dag för man hinner ju bara lämna och sen så ska man hämta. Alla våra föräldrar är väldigt glada att få ha 9-14 tre dagar i veckan. Jag tycker att det alternativet är bra för då får barnet mera rutin och hinner göra en massa spännande saker på förskolan innan man ska hem. Men det där är ju en smak sak som förälder när man väljer hur barnet ska gå. bara det passar till en själv så tycker jag att allt är bra. Kram

2009-01-27 @ 19:25:22
Postat av: stopp

jag tycker det är självklart att man vill ha den stora hemma oxå!!??

jag menar det är ju super viktigt att inte han/hon känner sig undanskuffad och att det kommit en ny som tar ens tid osv..jätte viktigt!! min äldsta går 15 tim/v och är hemma resten och jag tycker det är toppen att hon får vara där o leka osv men samtidigt att få ha henne hemma mkt.hon har ju vänner o leka med osv så hon leker mkt ändå,men absolut inte att man 'slänger' in den äldsta mkt på dagis för man är trött och ska ha tid med den lilla!! det blir aldrig bra josefine!

tack för mig.

2009-01-27 @ 19:25:32
Postat av: Josefine

Alla måste välja efter SIN situation. Vi har ingen möjlighet att gå ned i tid ( dvs betala mindre än de nästan 3000 som det kostar) + att vi har ca 45 min i kö till dagis på morgonen och detsamma hem varje dag. Det skulle för oss betyda otroligt mycket bil både för Elian men också för en nyfödd bebis, det skulle bli mer stress än nöje. Vi har tagit valet utifrån oss och med samråd av dagis. Jag tänker inte diskutera eller ändra på detta, ville bara informera om hur vi gör då många undrat!



Alla familjer är olika och alla tänker och tycker olika. Jag HOPPAS alla väljer det som man tror passar sin familj och sina BARN bäst. Jag skrev dessutom att om Elian vill vara hemma så får han det!



KRAM!

2009-01-27 @ 19:38:15
URL: http://www.prinsessansdagbok.com
Postat av: Linda

Hej!

Jag arbetar som förskollärare i Sverige och det kan verkligen skapa en hård debatt när frågan om hur länge barn ska vistas på förskolan.

Där jag arbetar har vi lagt vecka1 mån, ons och fredag mellan 8.30-14.30 och följande vecka samma tid men bara på tisdag och torsdag. Detta har vi gjort i åtanke så barnen är hos oss varje dag fast i olika veckor, då vi har olika dagaktiviteter. Det blir 15h fast utspridda på 2 veckor för föräldralediga/arbetslösa föräldrar.

Det jag reagerar på är att föräldrar låter sina barn bestämma när de vill vara på förskolan. Hur kan man låta en 3åring få bestämma i en så stor fråga?? Föräldrarna säger -mitt barn vill till förskolan idag. Då tänker jag: Varför inte aktivera och passa på att njuta av att kunna hitta på saker med ditt barn. En dag hos oss är inte det ultimata alltid.

BTW dessa 15h är kostnadsfria som staten bjuder på. Det är inte alltid en förskola kan uppnå föräldrarnas önskemål om vilka dagar/tider de vill ha.

-Ta vara på alla stunder tillsammans med era barn, de kommer inte tillbaka-

2009-01-27 @ 20:11:27
Postat av: Ullis

Hej Josefine!!

Förstår av din kommentar innan att många inte tycker som du. Tråkigt att människor måste på och kommentera allt som man berättar om hela tiden. Tänkte på det inlägget om din sons hår oxå. Jag hoppas att du inte tar åt dig allt för mycket av allt de negativa!! Tror mycket av det kallas "den svenska avundsjukan".

Jag hoppas att ALLA gör som du skriver, gör det som är bäst för sin egen familj!!!

Många kramar

2009-01-27 @ 20:16:56
Postat av: lisa

man skaffar barn för att man VILL ha barn, vad innebär det? -jo att ta hand om och umgås med barnet/barnen inte lämnar bort det för att man inte orkar när det kommer ett tll, skaffar man två barn så ska man ta hand om SINA två barn..annars bör man faktiskt inte skaffa fer än ett. Tycker man idag har blivit ganska bortskämd. Barnet behöver självklart träffa andra barn, men jag har arbetat på förskola och vet att det är en enorm skillnad på att vara hemma och att vara på dagis. Är man mammaledig så är man hemma för att ta hand om barnet/en.

2009-01-27 @ 20:17:21
Postat av: Josefine

Ja denna debatt ar valdiskuterad! Jag hoppas också att alla skaffar barn før att de vill vara med dem.

2009-01-27 @ 20:23:45
URL: http://www.prinsessansdagbok.com
Postat av: Åsa med två prinsar : )

Nu ska detta inte bli en debatt om barns vara/icke vara på dagis. Jag ville bara "svara" på ett inlägg här ovan där Ullis skriver att man måste kommentera allt hela tiden. Det är väl så att om man skriver en blogg där människor får lägga in kommentarer så kan väl inte allt vara positivt hela tiden. Man måste väl som vuxna människor kunna föra diskussioner/ha olika åsikter om saker och ting utan att mottagaren måste ta illa upp. (Om det inte handlar om ett direkt påhopp på ens person förstås!)

jag brukar sällan diskutera detta med mina vänner, jag är den enda i skaran som har/har haft båda barnen hemma under mammaledighet. Kommentarer måste ju få vara både positiva och negativa tycker jag.

Hur som helst, jag tycker att du har en härlig blogg Josefine, den ger mig lite av din positivitet var dag : ). Hoppas din lilla hoding kommer snart så att du slipper ha så ont! Trevlig kväll alla mammor, ni är bäst!

2009-01-27 @ 21:05:25
Postat av: Frida

Det är ganska så krävande att ha ett spädbarn. Man har kanske inte sovit mer än 2-3 timmar i sträck på flera månader. Då kan man vara helt jävla svintrött dygnet runt och orkar kanske inte vara en superaktiverande morsa hela dagarna åt det äldre barnet samtidigt som man tar hand om den lilla. Då är det kanske bättre för det äldre barnet att vara på dagis och leka med sina kompisar, där de vuxna har sovit hela natten och kan ge av sin tid hela dagen? Det är i alla fall min övertygelse. Dessutom förstår jag inte varför man ska riva ungen ut ur dess sociala liv bara för att det kommit ett syskon. Jag bor i Norge och är tacksam för att min dotter får lov att fortsätta i sina rutiner när lillasyster kommer. Och med tanke på vad dagisavgiften kostar här i landet skulle det verkligen bara fattas!

2009-01-27 @ 21:24:01
Postat av: Anna-Lena

Det är ju nu inte så i dagens samhälle att det bara är de som har råd att vara hemma med sina barn som skaffar barn! Skulle en av föräldrarna vara hemma tills barnet är 4 då eller??? Eh... ok, vem har råd med det?.. Jag har två barn och haft privilegiet att kunna vara hemma ganska länge med båda, jag jobbar fortf bara 40 % och minsta är 1 år och 9 mån men jag fattar att inte alla kan ha det så utan måste jobba! Och att man som nyfödd mamma inte skulle ha storasyskonet på dagis tycker inte jag de utan barn ska säga något om!.. Det är inte lite ni kräver av oss mammor som varit gravida i 9 mån (är trött på komm som att det inte är en sjukdom, det är iaf INTE ett normaltillstånd... glöm det) och så ska hela livet vändas upp och ner och man är plötsligt en till, helt underbart självklart men oxå otroligt jobbigt! Man ska sova otroligt lite, amma otroligt mkt, byta bajsblöjor, äta nyttigt och styrkande, amma igen, en blöja till och så går dagarna... Ska man inte då kunna lämna storasyskonet på dagis där det får leka med sina kompisar, där de flesta faktiskt trivs väldigt bra och kanske tom syskonet behöver det där "vanliga" nu när det kommit en ny i familjen! Man ska självklart inkludera barnet osv och det kan väl vara hemma lite mer än vanligt men jag tror inte att ngn lämnar sina barn på dagis för att SLIPPA ha dem hemma!?.. Vad är det för inställning!?..

2009-01-27 @ 21:36:02
URL: http://annalenastroberg.blogspot.com
Postat av: Anonym

tror ändå många reagerade just pga att det inte handlar om korta tider utan långa tider och dagar och ledig 1 dag i veckan??det var de värsta jag hört och säkert flera med mig???ett barn kan ju inte bestämma när den vill o inte vill,hur skulle då världen se ut??sen så blir det ju inte så bra inställning för framtiden heller..men jag tycker det är bra att dom går o leker med andra barn osv men då kanske 15tim/v som är nprmalt då man är mamma ledig eller en av föräldrarna är hemma,,det räcker för barnet att leka så..sen måste/vill den säkert vara hemma med bebisen oxå o få se o lära känna sitt syskon??nej jag tycker absolut man ska ha stora barnet hemma mkt också!!och tar det lång tid o köra till dagis så får man helt enkelt ta ett närmare,annars bara gilla läget och köra lite tidigare dit och det blir ju inte 'mera bilåkning' än vad det blir vid längre dagar,avståndet skiljer väl inte??små bäbisar älskar ofta o åka bil så den har nog inget emot o åka lite bil o sova!! :-)

Nej så ha han hemma du!

2009-01-27 @ 22:02:48
Postat av: lisa

Vill bara påpeka att det jag menade var att barnet såklart ska få vara på dagis, men inte hela långa dagar och ledig endast en dag i veckan. Tycker 15-timmars regeln i sverige är bra då barnet både får träffa kompisar, men även vara med hemma med syskonet osv. Menar inget illa, alla gör som de vill..bara min åsikt. Kram

2009-01-27 @ 22:48:31
Postat av: Maria

Jag tycker du ska stå på dig. Ingen människa som läser din blogg kan någonsin ha tvivlat på att ni inte gör det som är rätt för Elian och hans blivande syskon. Den här bloggen är kärlek från toppen till botten och det är familjen som står i centrum. Det är väl så alla vill ha det?



Du är en stor förebild för otroligt många. Jag tror att vissa är väldigt avundsjuka på det liv ni lever och gottar sig därför i att ge negativ respons.

Jag tvivlar inte en sekund på att det ni gör inte är rätt.

Kram

2009-01-27 @ 23:25:38
Postat av: Åsa med två prinsar : )

Personligen tycker jag att, beroende på barnets ålder, barnets sociala liv är dess närmsta familj. Och det är snarare så att vi, när vi sätter barn på dagis vid 18 månaders ålder, river barnen ur deras naturliga miljö. Jag har själv gjort det, och det kändes ALDRIG bra att lämna min son på dagis. Inte för att han vantrivdes eller att det var ett dåligt dagis, men JAG vill vara med min son mest.

2009-01-27 @ 23:34:28
Postat av: "Fröken"

"En viktig uppgift för verksamheten är att grundlägga och förankra de värden som vårt samhällsliv vilar på. Människolivets okränkbarhet,

individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet mellan könen samt solidaritet med svaga och utsatta är värden som förskolan skall hålla levande i arbetet med barnen." (Lpfö98, förskolans grundläggande värden)



Ja detta är ingen liten uppgift vi pedagoger står inför, NI föräldrar gör ändå det största jobbet här då ni är barnets största förebild!



Problemet i Sverige?

Överfulla barngrupper med 18+ barn och max 3 pedagoger i lokaler gjorda för mindre barngrupper. Lokaler gjorda för barngrupper på 80-talet då det kanske var max 14 barn på en syskonavdelning och 4 pedagoger.

Ja, vi hinner/orkar inte och vi ropar efter hjälp men ingen politiker vill höra. Ekonomi och "hur mycket varje barn är värt" är viktigare för förskolecheferna än att verkligen få vårt jobb att fungera. Tyvärr är detta en verklighet som ingen pedagog får tala med föräldrar om, vi ska "hålla skenet uppe".

Tänk nu att ni har ert barn i dessa överbelamrade barngrupper, 8-9 timmar om dagen...måndag till fredag...vid hemgång är det bara matdags sen sovdags som gäller?

Vart sker "uppfostran" och arbetet med dessa grundläggande värden för barnet?

Jo, i en överfull barngrupp med oss som VET att vi inte hinner med (även om vi säger det)....med detta vill jag bara säga att NI föräldrar är det viktigaste för ert barn, för ni är som sagt nr.1, ni har mest tid med barnet?

....Men om nästan all vaken tid sker på förskolan, vart står vi då???

Ett samhälle i gungning, och jag vet att alla försöker så gott det går...men ändå....känns hopplöst ibland!



/förskolefröken inom 2000-talets förskola



2009-01-27 @ 23:37:57
Postat av: PERLA - ny tävling hos mig värde 1000:-

Håller INTE med många av er! Jag anser att barn BEHÖVER vara på dagis när de fått syskon. Socialt umgänge, kompisar mm

Min äldsta dotter älskar sitt dagis och blir arg när man hämtar henne så tidigt nu ;)

Hon skulle ha aptråkigt, om man jämför med på dagis, här hemma med mig o bebisen.

Och för det betyder inte detta att jag inte velat skaffa barn, inte älskar mina barn etc, det är bara löjligt att säga så..........

2009-01-27 @ 23:41:22
URL: http://perla08.blogg.se/
Postat av: Jennifer

En fråga som inte hör till ämnet, men varför är det nästan ingen av dem som lämnar negativa kommentarer som skriver sitt namn?



Och Josefine.. känn efter vad som känns bäst i magen, och följ det :)

2009-01-27 @ 23:42:53
URL: http://jenniferfreiholtz.blogg.se/
Postat av: Sofie

Oj. Jag är ganska förfärad över anstormningen... Känns nästan som en attack från några enstaka? En hetsk debatt iallafall...



Jag har arbetat inom förskolan i Stockholm och här så är reglerna så att barn med föräldralediga föräldrar får vara på dagis mellan 9-15 om dagarna, då det är som störst personaltäckning. Då betalar de också lite mindre. Det ingår alltid frukost, lunch och mellanmål på en heldag... Det är lite info från Stockholm iallafall!



Jag tycker att det är jättebra att ha dagis som alternativ när man fått barn nr 2. Med ettan så har man ju bara en, men med två...säger som en tjej ovan att med en nyfödd så kanske man är uppe hela natten, ska man då vara en superstimulerande mamma åt ettan också?



"Ja men man skaffar väl barn för att man vill ha dom?" säger några. Naturligtvis säger jag! Men att en småsyskon kommer in i bilden kan vara omvälvande för alla. Och att syskon nr1 får ha kvar några rutiner kan vara bra tror jag. Och alla är inte fantastiska föräldrar, tyvärr så skaffar en del barn för att...ja varför kan man undra. Men de allra flesta gör det av KÄRLEK!



Snälla var inte så cyniska mot varken snälla Josefine eller andra mammor och pappor. Jag väljer att tro att alla gör sitt bästa efter sin förmåga och sitt hjärta.



Oj, blev ett långt inlägg. Men blev så engagerad... En FANTASTISK kram till DIG Josefine!!! Du ska veta att DU är FANTASTISK (eller FAB som du säger ;-)) och lyssna till ditt inre och du behöver inte förklara ert beslut för Någon! Natti natti...

2009-01-27 @ 23:47:14
URL: http://great-n-little.blogspot.com
Postat av: Lily

Fy så glad jeg er at jeg bor i Norge om det er sånne tåpelige regler i Sverige!

Vi som foreldr vet da bedre hva som er best for våre barn og vår familie enn hva staten gjør?

Jeg har ei lita jente på snart 3 år og en på snart 3 mnd, eldstemann er i barnehagen hver dag hun og jeg har ikke LITT årlig samvittighet engang.

Hender noen ganger at hun spør om å få være hjemme og da får hun det selvfølgelig :) men helst vil hun i barnehagen å leke litt med andre barn, gå på turer i skogen osv.

Vi har vært veldig heldige og ikke opplevd noe som helst av sjalusi, og jeg tror at barnehagen har hjulpet mye når det kommer til akkurat det der.

Hvor forvirrende er det vel ikke for et lite barn at alt plutselig skal forandre seg når det kommer et lite søsken? Ser også at hun synes det er litt trist når hun er hjemme med oss og må vente fordi jeg ammer lillesøster eller fordi lillesøster gråter, må ha ny bleie osv.

Mye greiere at hun er i barnehagen og får lekt der mens jeg gir lillesøster den oppmerksomheten som hun fortjener, så kan jeg fokusere fult på eldstemann når hun kommer hjem og i helgene.

Begge mine barn fortjener alenetid og kosetid med mamman sin (og pappan) og det får vi best til om eldste er i barnehagen.

Hadde jeg hatt begge hjemme så hadde det blitt til at enten den ene eller den andre måtte vente på å få oppmerksomheten min og de ville heller ikke fått den skikkelige kvalitetstiden som de trenger.



Jeg kjenner mange små barn som har blitt storesøsken her i Norge og de er glade og fine unger alle sammen selvom de er i barnehage :)

Glad vi bor her i landet og får bestemme selv, og ikke minst slipper å bli dømt av fjåser som tror at det som passer best for dem automatisk passer best for alle.



Send Elian i barnehagen med god samvittighet du :) Ikke bry deg om hva andre måtte mene.



2009-01-28 @ 00:46:01
Postat av: Johanna, "Dagisfröken"

Hej Josefine!

Här i min kommun där jag både arbetar och jobbar får barnen gå 20 timmar i veckan, det har precis blivit höjt från 15h/v.

Men om ni inte har några sådana regler där så ska du göra det som känns bäst för ER.

Många barn blir uttråkade av att vara hemma med mamma och bebis och längtar till sina kompisar.

Det handlar ju också om att skapa en Kontinuerlig rytm för Elian. Men man ska också tänka på att för långa dagar kan göra Elian ledsen och undra varför inte han får vara hemma med mamma, när lillasyster? är det. Av mina erfarenheter kring barn med syskon så är 9 -15 (eller 14) de bästa tiderna. Då hinner de vara med under dagens alla aktiviteter men blir ändå hämtade tidigt! :)



KRAM!

2009-01-28 @ 06:52:49
Postat av: Sophie

Jag säger nog tvärtemot många, det är väl klart att storasyskonet ska gå på dagis! Hur många 3-4åringar blir inte rastlösa snabbare än blixten och tycker att det är dö tråkigt när mamma sitter och maraton-ammar för andra timmen i rad, vem vill inte hellre leka med sina kompisar då? Någon skrev att barn inte behöver dagis när dom är under fyra år, FEL säger jag, det där är så olika från barn till barn. Min dotter fick igång sitt tal något otroligt när hon började på dagis och hon berättar alltid hur roligt hon har haft det. Frågar ofta henne om hon vill följa med mamma till jobbet eller om bara vi två ska vara lediga en dag, inte en enda gång har hon sagt ja, min dotter fullkomligt älskar dagis. Och jag håller med dig josefine när du skriver att alla måste göra det som känns bäst för dom och anpassa allt efter sin egna situation, ingen har det likadant som någon annan.

2009-01-28 @ 07:19:07
Postat av: Ulrika

Har inte läst alla kommentarerna, men en del och förstår inte varför kritisera nått som är ett personligt val.



När jag fick min lilla var jag fortfarande föräldraledig med min stora, var hemma med dem i 4månader innan den stora började på förskolan, inte bra. Hade jag vetat det jag vet idag hade den stora fått gå på förskolan innan lillsyrran kom. Att försöka stimulera en 2åring samtidigt som den lilla bara vill bli buren och ammad var inget roligt.



Nu planerar vi nr3 och jag kommer inte ta hem de andra, dels så kan vi inte mista våra platser på förskolan, här är det slagsmål om platserna och det räcker att vi är hemma och sjuka så längtar barnen tillbaka och vill till sina kompisar.



Tycker ni verkar ha ett superbra dagis i Norge och din magkänsla kommer säkert göra detta till det bästa som är för E. Du verkar vara en mogen och bra mamma och knappast skicka iväg en jätteledsen pojk bara för att.



Lycka till

2009-01-28 @ 07:33:08
URL: http://www.enheltvanligmamma.blogspot.com
Postat av: Anna-Lena

Föräldrar är ändå den som känner sitt barn bäst!!! (givetvis finns det undantag där barn mår dåligt och man måste gripa in, annars måste familjer runtom bara få göra som de vill!)

2009-01-28 @ 08:16:54
URL: http://annalenastroberg.blogspot.com
Postat av: Desiree

Nu är det ju så för vissa också att det inte finns något närmare dagis... vi har ett dagis där vi bor, men det är fullt så vi får köra till ett som är längre bort.. Och jag menar kom IGEN.. Ska hon stå med en liten och vänta på tunnelbana osv. 40x2 min/dag bara för att NI tycker det? Eller ska hon rycka Elian från vänner och ett toppendagis bara för att annars får hon ju "skylla sig själv" att det är jobbigt att ta sig fram och tillbaka med en liten bebis. Ni som var hemma med båda barnen efter den 2:a var född.. FINE.. det fick ju ni välja som ni ville.. Men vad hade hänt om någon hade sagt åt er att ni hade fel som gjorde så och att barnet SKULLE vara på dagis på dagarna för att..bla bla bla... Hade ni inte tagit åt er?! Bara skakat av och tänkt att "ja, folk MÅSTE ju få ha en åsikt och allt kan ju inte vara positivt" Jag tvivlar...

2009-01-28 @ 08:22:04
Postat av: Desiree

Dessutom så är det ju så att vi nog alla läser denna blogg av en anledning.. Josefin har en enorm livsglädje, som hon gärna delar med sig av. Bara för att vi får en glimt av hennes liv här så har vi ju ingen rätt att bestämma eller ens tycka till om det. Det bara är vad det är. Och om ni inte gillar det.. sluta läsa bloggen. Jag förstår inte problemet?? Lukar lite av bitterhet här inne tycker jag...

2009-01-28 @ 08:28:14
Postat av: Mamma till 2

Förstår knappast varför detta diskuteras, hurvida Josefine och E ska ha Elian på dagis. Det är väl ändå upp till dom?! I vår kommun får vi ha syskon på dagis 15 tim i veckan, 5 tim på 3 dagar. För detta betalar vi löjligt mycket pengar och dom timmarna gick åt till amning, sova ikapp och förbereda så mycket som möjligt för att slippa lägga tid på städning och matlagning när syskonet kom hem igen. Så syskonet fick vara på dagis, leka och ha kul, komma hem till en piggare mamma, mättare lillasyster och till föräldrar med mer tid. Perfekt lösning för oss!

2009-01-28 @ 08:29:55
Postat av: zara

Hej! Här finns inga rätt eller fel. Sluta döma! Alla föräldrar gör så gott dom kan för sina barn. Man hittar ju sina egna rutiner. Jag väntar tvillingar och har en dotter sedan innan. Hon kommer självklart få vara hemma mycket med oss sedan, men om hon själv får välja kommer hon alla gånger välja att gå några timmar till sina kompisar på dagis. Hon behöver i alla fall stimulans från andra barn!

Nej, du gör helt rätt i som inväntar ochs er vad som är bäst för er alla i familjen. Vad trött man blir på alla som vet så bäst hela tiden!

2009-01-28 @ 09:07:47
URL: http://zara82.blogg.se/
Postat av: Sandra

Vilka tråkiga och uppfordrande toner som ses i många av dessa inlägg. Det känns inte rimligt att man läst denna blogg speciellt frekvent då, med tanke på hur enormt engagerad och omtänksam du verkar vara som mamma Josefine. Självklart måste varje familj välja efter vad som passar dom. Det är nästan sorgligt att så många ser saker i svart eller vitt... såklart måste man få diskutera men att uppmana någon att ändra sig och därmed underkänna vad den personen funderat ut är nästan kränkande... Keep up the good work som mamma! Jag tycker att det står helt klart att du KÄMPAR järnet nu på slutet med allt ont, du är kanon! Stor kram

2009-01-28 @ 09:11:49
URL: http://frusandra.wordpress.com
Postat av: Nanna

Jag har själv inga barn, däremot världens bästa systerdöttrar, och jag kan tala om att den största tjejen uppskattade dagis mer än någonsin när lillen föddes eftersom mamma lätt kan bli "tråkig" och inte ha samma tid för den store längre. Då är dagis jättekul att komma till! Man kan vrida och vända på det här hur mycket som helst men detta passade dem och som Josefine redan sagt, alla familjer gör olika och det finns inget rätt eller fel i denna fråga. :)

2009-01-28 @ 09:29:57
URL: http://nannaas.blogspot.com
Postat av: Carola L

Det är rätt kul vilken skillnad det blivit :-) när jag fick mina första barn fick man inte ha barnen på dagis när de fick syskon (inte ens de som var 5 år) nu är det allmän förskola från hösten det år de fyller 4 (15h och gratis) + att man får ha 15h/v under skolans terminer som föräldraledig med syskon - då betalar man fullt pris för platsen (barn upp till hösten de fyller 4)(vilken trots allt är betydligt mindre än vad det kostar).



Jag tycker att det är bra att barn som börjat förskola får vara kvar trots att de fått syskon, men skulle aldrig ha kunnat drömma om att skola in ett barn bara för att de fått ett syskon, men jag vet inte om jag skulle vilja ha en 2 åring på dagis och en nyfödd hemma - just för den stora risken för olika sjukor.



I grunden tror jag att hemmet är viktigast även om den pedagogiska verksamheten på förskolorna kan fylla en funktion även för även mindre barn.

2009-01-28 @ 11:31:15
URL: http://mammamuh.blogg.se/
Postat av: Hilde

Det er tydelig at en del som skriver her ikke har barn selv og ikke har begrep om hvor krevende det faktisk kan være å gjennomføre et svangerskap på ni måneder og deretter amme og ta seg av den lille døgnet rundt! Det har vel ingenting med hvor mye du vil ha barnet eller ikke å gjøre, utrolig slitsomt er det uansett! Det må da være mye bedre for begge parter at storesøsken får komme i barnehagen og leke med sine venner enn å gå hjemme med en utslitt mor som ikke har overskudd til å aktivisere det skikkelig. Jeg har ikke engang hørt om noen som tar barn "hjem igjen" fra barnehagen når de får flere barn. Er glad vi ikke har de svenske reglene i Norge. Det er tross alt 2008 det er snakk om her. La foreldrene velge selv!

2009-01-28 @ 11:50:09
Postat av: sara

Josefine - folk kommer alltid att tycka sig veta bäst i dessa fall. Är dock helt övertygad att du vet bäst för ditt barn och din familj - det är bara att stänga av dessa andra röster -för de har faktiskt inte med dina/ era beslut att göra!



Varför kan inte detta få vara ett val för varje familj utan att en massa människor ska "veta bättre". Utgå ifrån att alla vill det bästa för sina barn och sin familj istället för att döma de som inte helt hållet! Tycker att det norska systemet verkar betydligt sundare - där du själv får betala för och välja den tid som passar din familj.



Lycka till med lillasyster!

2009-01-28 @ 14:26:41
Postat av: Matilda

Men snälla ni... Alla måste väl veta själv vad som är bäst för sitt barn. I Sundvall på vårt dagis har vi bara rätt till 15h/vecka, Tis-Tors 9-14. Min son som är snart 3 älskar att vara på dagis och blir lätt uttråkad av att vara hemma med mamma o lillebror, och jag tror att barnet själv mår bättre av att gå på dagis och få stimulans i sin utveckling av andra barn. Men som sagt jag tror att alla mammor och pappor gör det som deras barn mår bäst utav, det är trots allt vi som känner våra barn bäst, och alla är olika!

2009-01-28 @ 15:11:11
URL: http://annamatildas.blogg.se/
Postat av: Malin

Vill bara tillägga att när man säger att man betalar "fullt" så innebär det ju inte att man betalar vad det VERKLIGEN kostar (iallafall inte i Sverige). En stor del av kostnaden står ju fortfarande kommunen för. Och sett från det håller är det ju en stor ynnest att få pengar från staten för att vara hemma med ena barnet och sedan betalar kommunen för uppehälle och mat för de/det andra barnet... även om det "bara" är för 15 timmar i veckan.

2009-01-28 @ 16:12:13
Postat av: Floria

Vi får syskon till vår 2,5 åring om ca tre veckor, och vår stora kommer gå de 25 timmar i veckan som man får i vår kommun, måndag till torsdag kvart i nio til ltre. Eventuellt kommer jag lämna henne senare för att vi ska ha lugna mornar.



Att hon får gå så mycket på dagis handlar inte om att jag INTE vill ha henne hemma, utan på att hon älskar sitt dagis. Vårt dagis är jättebra, det är inte alls förvaring som vissa verkar tro, utan engagerad personal och massa kompisar som hon längtar efter på helgerna. Det finns säkert barn som inte är som vår dotter, men hon har ALDRIG varit ledsen för att hon behövt gå till dagis, även om hon säkert ibland har varit trött och kanske hellre varit hemma. Blir det sådana dagar när jag är föräldraledig så kommer hon såklart att vara hemma. Det handlar inte om att hon får styra, utan att jag kan tolka hennes mående.



Jag tycker det är en tråkig inställning att det är fel att vara på dagis. Förr när fler barn var hemma så hade barn som var hemma en annan vardag med fler att leka med. I mina ögon (obs, i mina, inget fakta!) så är det snarare egoistiskt att tänka att man som förälder är den enda som är bra för sitt barn, att inga andra är viktiga. Sen är det såklart så att man är den viktigaste.

2009-01-28 @ 20:27:49
URL: http://floria.blogg.se/
Postat av: Johanna

Ville passa pa att skriva en kommentar. Jag ar en mamma boende i Holland, jag fodde min dotter har och har darfor aldrig riktigt upplevt det svenska systemet. Nagot jag slas ofta av nar jag foljer “foraldradebatten” hemma i Sverige (dagis, amning, samsovning eller inte etc) ar att folk har valdigt mycket starka asikter, nagot de garna for over pa andra. Precis som du skriver Josefin sa tycker jag att var och en tar beslut om vad som passar bast i sin egen familjesituation och det utan att fa en massa vassa kommentarer om vad som ar “ratt” och “fel”.

Nagot jag upplever som svensk mamma, och det aven fast jag bor i ett annat land, ar att man ofta gar omkring med ett daligt samvete. Bebis far sova i egen sang, oj tank om hon blir otrygg da. Jag maste hamta pa dagis i tid for om hon ar dar for manga timmar ar jag en dalig mamma (och da vagar jag knappt namna att jag var tvungen att satta min dotter pa dagis vid 4 manaders alder). Kontrasten blir desto storre for mig da jag lever i ett annat land med andra villkor, har ar det inte konstigt att satta barnen pa dagis vid 3 manader (nu gar aldrig sa sma barn 5 dagar i veckan utan oftast max 3 men anda), att hamta barnen precis innan stangning ar inte heller konstigt (dagis vill tom att alla foraldrar hamtar/lamnar vid samma tidpunkt), att barnen sover i egen sang fran borjan ar inte heller konstigt. Mar barnen samre har? Inte alls. Jag tycker istallet att man som svensk ska vara otroligt glad att man kan vara hemma i minst ett ar med sitt barn (for det ar jattetufft att lamna bort en 4 manaders, inget jag foresprakar pa nagot satt). Jag tycker att man ska vara glad over de billiga dagisavgifterna och att det finns mojligheter att ha nummer 2 pa dagis ett par timmar om man vill. Forsok att se det fantastiska med det svenska systemet och gor sedan efter eget huvud utan att domma andra hur de gor eller inte gor. Tack for att jag fick skriva av mig, har jag velat det lange men nu kom jag antligen till skott. Kram

2009-01-28 @ 20:49:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0