Sov gott

Nu ska jag lägga mig och försöka samla sömn! Elian är varm då han inte vill dricka efter det som skedde tidigare så jag hoppas nästan att han vaknar och vill dricka nyponsoppa eller lite välling senare om han inte dricker sitt vatten i sömnen... Uff. Jag läser era kommentarer och slås av denna hårdhet ibland dem som inte håller med om det jag skriver. Jag skriver inte för debatt, självklart har alla rätt att tycka, tänka ( ibland kan man också tänka utan att skriva) och kritisera. Måste man vara så hård mot andra för det? Döma utan fullständigt underlag? Kan det vara så att vissa barn mår bättre av en sak och att det blir väldigt bra tillslut pågrund av kärleksfulla föräldrar som gör allt för sitt barn? Sätt ting i perspektiv.. Många gånger ser man omkring sig och har inte ens en tusendel av den information som jag ger ut i bloggen. Kanske tänker man vissa ting, men slänger man det fram på samma vis IRL?

Jag undrar VERKLIGEN om alla alltid har rätt att tycka? På dagis, ska man skälla på föräldrar som jobbar lååånga dagar och hämtar sist? Ska man tycka om de som har skaffat syskon enlig kanske vissa "för tätt" och sen behåller dagisplatsen då man kanske nyss skolat in första barnet? Ska man reflektera över andras familjesituationer där det är välmående barn i bilden? Bara för att man får?

Är allt svart eller vitt? Jag skrev inlägget om dagis då bebis kommit för att skriva om hur vi tänkt det. Självklart skriver jag inte i detalj hur jag känner, tänker men jag ville ge er en bild. Ni får gärna diskutera hur NI ser på saken men då tar jag för givet att det är era livsvärderingar, era barn det tas hänsyn till då ni tänker och er familjesituation som jag hoppas ni är stolta över. Det finns inget viktigare än att tro på sig själv, sin egen feeling och sin egen instinkt. Sen jag fick familj själv har jag absolut lärt mig att fokusera på OSS. Det är ju vi som ska må bra och det är mina barn jag månar allra högst om i hela vida världen.

Sov Gott alla därute!


Elian väntar på sin syster...
Elian är mitt lilla hjärtegryn och jag kommer ALDRIG tillåta honom att bli bortskuffad eller få mindre kärlek för att vi blir fyra.
Barn är en gåva och man ska ta vara på varje dag med dem. På sitt vis!

Kommentarer
Postat av: Josefine,Blekinge

Kunde inte skrivit det bättre själv!

Godnatt kram! : )

2009-01-27 @ 22:33:00
URL: http://blaeld.blogg.se/
Postat av: Johanna

Jag håller med dig! Strunta i vad dom andra säger. Tänk på dig och din familj, det viktigaste är att ni mår bra!

Kram!

2009-01-27 @ 22:42:45
URL: http://anglaspel.blogg.se/
Postat av: Johanna

Föresten så skrev jag ett mail till dig härom dagen. Har du fått det? Sov så gott!

2009-01-27 @ 22:44:03
URL: http://anglaspel.blogg.se/
Postat av: Siw

Her har jeg heller ikke mer å tilføye. Helt enig med deg, Josefine! Man prøver å gjøre det beste for sine barn, og du prøver å gjøre det aller beste for dine barn. Det levner denne bloggen ingen tvil om.

God natt!

2009-01-27 @ 22:44:16
URL: http://heftigogbegeistret.blogspot.com
Postat av: Karin

Jag håller med dig Josefine. Tänk om alla föräldrar vågade lite sin på sin magkänsla och gör det som känns bäst för just deras familj. Det skulle alla tjäna på. Måste dock få tillägga hur oerhört tacksam jag var att vår dotter, som var 2,5 när hon blev storasyster, fick gå kvar på Dagis när Lillebror föddes 7 veckor för tidigt. Det gjorde att jag kunde tillbringa dagarna på sjukhuset med honom. Det var många år sedan men jag minns det som i går och vet att för oss var det helt rätt. Sov Gott och lite på din instinkt.

Kram till dig och din lilla familj

2009-01-27 @ 22:52:22
Postat av: malin

Kloka ord!! :)

2009-01-27 @ 22:57:24
URL: http://alicesmamma.blogg.se/
Postat av: Åsa Wojtowicz

Hej Josefin



Hoppas verkligen inte att mitt inlägg gällande dagis var ett av de du reagerade mot? Jag tycker det var jätteintressant att få höra om dagisrutiner i Norge eftersom jag vet att det skiljer sig mot Sverige. Jag är en av de som tiggde och bönade om mer tid för Emilia när Leonie var liten, därför att det passade MIG! Jag har fått massor av skit för det och folk har ifrågasatt varför jag öht skulle skaffa barn om jag ändå inte tar hand om dem! Vi har eget företag och då är det inte alltid lätt att bara vara mammaledig ett år och låta allt annat läggas åt sidan.

Det är synd att bloggvärlden ska vara så tuff när det i det stora hela är jättekul att blogga!

Massor av kramar Åsa

2009-01-27 @ 22:59:31
URL: http://wojtansblogg.blogg.se/
Postat av: Tess

du ÄR så klok, gång på gång slås jag av vilken härlig livssyn du har! kram

2009-01-27 @ 23:00:07
URL: http://smultronpastra.blogg.se/
Postat av: Lise-Lott

Håller med tidigare kommentar:

Kunde inte sagt det bättre själv! Håller med dig fullständigt ang. dagis och syskon, det där löser ni på bästa sätt och med din inställning så behöver ingen vara orolig för att det ska bli "fel".

2009-01-27 @ 23:10:02
URL: http://minafyravaggar.blogg.se/
Postat av: Karolina

Såklart :) Man får ju göra det som är bäst för en själv och sina nära och kära! Lycka till med lilla pyttis nu! :) Kram

2009-01-27 @ 23:36:15
URL: http://kalaskarolina.blogg.se/
Postat av: Åsa med två prinsar : )

Nej, man kanske inte ska reflektera över ditten och datten vad gäller andra bara för att man kan gömma sig bakom anonymitet, man får väl anta att det som skrivs lika gärna skulle kunna diskuteras i IRL, även om det kanske inte skulle bli lika "kryddat" av starka känslor. Själv syftade jag hela tiden på var jag själv står i frågan, e-som det blev lite "debatt" över det hela bland kommentarerna. Tyvärr har ju anonymiteten den baksidan att man kan råka ut för otrevliga kommentarer oxå, och jag förstår att det inte är så roligt att höra. Hsh, nu är min inblandning i detta ämne borta, och jag får ursäkta om jag blev tjatig och tråkig : /. Jag önskar dig iaf en god natts sömn! : )

2009-01-27 @ 23:48:00
Postat av: Emma

Klart man ska ägna barn mycket tid o älska dem, jag har en 5 åriga syster som är älskvärd som tusan o jag ägnar mycket tid åt : )

2009-01-28 @ 00:07:07
URL: http://emooma.blogg.se/
Postat av: Anonym

självklart är det så!! men att få kritik för att man kanske inte vet ännu hur det är att vara fyra i familjen behöver ju inte vara negativt, Josefine??! Kanske du kan ta lärdom av dem med större erfarenhet istället för att bli upprörd? Man kan ha fel och ändra sig utan att skämmas:-)

2009-01-28 @ 00:09:20
Postat av: Sessan ✩

Dom ar drabbade av tunnel seende gumman, bry dig inte!!



Dock måste jag bara säga efter 17 år i Norge att jag ofta blir fruktansvärt pinsamt berörd av att många Svenskor/ar ofta tror att Sverige har bästa receptet på livet!!

Vad är det som gör att dom måste ropa så HÔGT & vara så fördömande?



Stackars min syster dotter när hon blev stora syrra!!

Hon var van vid att gå fulla dagar på dagis, få delta i alla dagars rutiner OCH så kommer lilla syrran & tar hennes vänner i från henne. Min syster är mycket aktiv med sina barn, men stora syster tyckte helt enkelt inte det var så HIMLANS kul med bebis, amning i tid & otid, blöjbyten & skrik. För HENNE var 15 timmar i veckan för lite.



Så finns det dom som älskar att mysa hemma med mamma & bebis....



Jag har stor tro att föräldrar klarar att avstämma detta själva, dom känner sina barn bäst!!



A4 modeller visar sig alltid att skada mer än hjälpa.



Sorry... blir så engagerad när folk ar så trångsynta.



KRAM HJÄRTAT



2009-01-28 @ 00:16:44
URL: http://sessanochprinsessan.com
Postat av: Kari/Hestia

Selvfølgelig må alle få lov å mene hva de vil, men er det nødvendig å være så sikker i sine uttalelser? Når man er nesten 40 uker gravid er man sliten og har mye vondt. I tillegg har man dårlig samvittighet for alle de ting man ikke kan gjøre med/for det første barnet... Jeg har sikkert sagt det før i denne bloggen, men en god ting tåler å bli sagt flere ganger.. Elian har flotte foreldre som helt tydelig elsker ham og alltid gjør det de mener er best for ham. (Dette sier jeg ikke for å forsvare meg selv, for mine barn har aldri vært i barnehage) Har man bare negative ting å si, kan man la være å kommentere når Josefine trenger all styrke og oppmuntring hun kan få. Gled dere sammen med dem istedenfor. Det gjør iallefall jeg. Lykke til, søte Josefine. Jeg er sikker på at dine barn er glade for at akkurat DU er deres mamma. Håper du får ro og hvile innimellom



-klem-

2009-01-28 @ 00:57:47
URL: http://hestiaverden.blogg.no
Postat av: Agnes

Det är väl klart att de flesta föräldrar vet vad som är bäst för deras barn och familj. MEN det finns en hel del skräck exempel till föräldrar, speciellt när ett nytt syskon precis kommit in i bilden. Jag har jobbat på en hel del förskolor och har sett det mesta. Personligen tror jag det är bäst att ha sitt barn hemma så mycket som möjligt när ett nytt syskon har kommit, det är en stor omställning och uppmärksamheten som tidigare endast varit riktat mot en själv blir man nu tvungen att dela med det nya syskonet och ser man sen att det andra syskonet får stanna hemma med mamma och pappa när man själv "måste gå på dagis" är chansen stor att barnet känner sig utanför och blir svartsjuk. Ang. dagis tider... INNAN man skaffar barn tycker jag att man skall ha tänkt igenom hur långa dagisdagar som man tycker är ok, jag har sett barn som startar dagen 7.00 och blir hämtade 18.00. 6 timmar tycker jag borde vara det längsta ett 1-3åring borde få vara på dagis.

2009-01-28 @ 03:15:49
URL: http://agnesdaily.blogg.se/
Postat av: Mamma till 2

Vi skolade in vårt första barn på dagis strax efter att 2:an föddes. Det har gått hur bra som helst. Dagispersonalen har hela tiden sagt att mamma måste ge syskonet mat i lugn och ro så den kan bli stor och stark och kunna leka. 1:an trivdes på dagis från första timmen och idag går båda barnen på samma avdelning och ingen av dom vill gå hem därifrån när vi hämtar dom. Dom går dock inte så många timmar i veckan beroende på att vi jobbar skift och ingen av oss jobbar heltid. Det är ett val som VI har gjort för barnens skull. När dom får långa dagar i skolan så kommer vi att jobba mer. För oss är VÅR familj det som är viktigast och det vi fokuserar på. Vad sen andra tycker skiter vi i!

Såååå spännande nu att du inte har så långt kvar. Längtar, fastän jag inte känner er. Konstigt va?!

2009-01-28 @ 06:41:17
Postat av: isabella

jag har en son som är 2 1/2 å en på 3 månader. självklart har jag min älsta på dagis. funkar hur bra som helst, alla i våran familj är jätte nöjda med detta. vissa tycker att jag är lat som inte har båda baren hemma mm. men de bryr jag mig inte om. om inte min älsta hade gillat läget så hade han fått va hemma. men han vill till dagis. jag tycker att de är taskigt att ta hem barnet bara för att man ska vara den där duktiga föräldern.. man måste ju lyssna på vad barnet vill oxå. allt handlar ju inte bara om en själv;=)

jag är inte ute efter att bråka, va bara tvungen att skriva detta eftersom många tycker att de är fel att lämna på dagis när man fått en ny..



ha en bra dag.

2009-01-28 @ 06:54:09
Postat av: Johanna

Jag vet inte om jag har missat ngt nu, och jag hoppas inte att det jag skriev i föregående inlägg togs som ngt negativ kritik. Isf vet jag inte riktigt hur du tänker. För du kan aldrig veta hur Elian reagerar när lillasyster kommer. Dagisdebatten har jag inte följt, jag tycker det är bra att du kan välja att ha Elian hur mkt/lite du vill, var glad och tacksam för det. När jag fick min lilla fick jag köra sammanlagt 3 mil om dagen för att hämta och lämna ettan på dagis, han gick tre timmar om dagen - på privat montessoridagis. Så vad glad! Hade jag vetat innan hur det skulle bli så hade jag hållt ettan hemma, för att slippa den stressen.

Men sanningen är ju den, Josefine, att när du skriver ngt här och det blir diskussion/debatt och alla kanske inte tycker som du. Skit i det, varför bryr du dig om det? Du vet väl hur du ska göra med ditt liv, låt andra få göra som de vill. Du verkar vara mkt känslig över hur andra ska och vill och tycker. Ta inte allt som neg kritik mot dig. Inte första gången...

Och detta är bara pep, även om det låter hårt.

All lycka!

2009-01-28 @ 07:06:53
Postat av: [ 20 år och singelmamma till två ] Snart i THAILAND!

Jag kan dela med mig av min erfarenhet.

Jag fick min son när dottern var 1 år 10 mån. Hon var redan inskolad på dagis och hade rätt att gå heltid de två första månaderna som jag vara mammaledig och därefter 15tim/vecka (alternativt 22,5tim om hon stannade hemma på skolloven).



Jag valde att ha henne hemma de första veckorna, och därefter förskola 15tim/vecka. Fem timmar tre dagar i veckan.



Jag tyckte att det var lika viktigt att hon skulle få vara delaktig i att få ett nytt syskon, så därför valde jag att ha henne hemma så mycket som möjligt, men ändå så att hon får sin nödvändiga stimulans på förskolan.



Jag jobbar själv på förskola, samt utbildar mig inom området, och jag tycker absolut inte att det är fel på att ni får barn så tätt! Inte heller har jag problem med föräldrar som lämnar tidigt + hämtar sent - barnen trivs ju bra på förskolan och huvudsaken är att vi har tillit till varandra och kan kommunicera.

2009-01-28 @ 07:09:17
URL: http://www.alltforforaldrar.se/tumadre
Postat av: [ 20 år och singelmamma till två ] Snart i THAILAND!

Jag kan dela med mig av min erfarenhet.

Jag fick min son när dottern var 1 år 10 mån. Hon var redan inskolad på dagis och hade rätt att gå heltid de två första månaderna som jag vara mammaledig och därefter 15tim/vecka (alternativt 22,5tim om hon stannade hemma på skolloven).



Jag valde att ha henne hemma de första veckorna, och därefter förskola 15tim/vecka. Fem timmar tre dagar i veckan.



Jag tyckte att det var lika viktigt att hon skulle få vara delaktig i att få ett nytt syskon, så därför valde jag att ha henne hemma så mycket som möjligt, men ändå så att hon får sin nödvändiga stimulans på förskolan.



Jag jobbar själv på förskola, samt utbildar mig inom området, och jag tycker absolut inte att det är fel på att ni får barn så tätt! Inte heller har jag problem med föräldrar som lämnar tidigt + hämtar sent - barnen trivs ju bra på förskolan och huvudsaken är att vi har tillit till varandra och kan kommunicera. Jag tror att föräldern tänker mer på det än vad barnet gör!

2009-01-28 @ 07:10:05
URL: http://www.alltforforaldrar.se/tumadre
Postat av: Hanna

Jag håller stenhårt med dig, till varje pris! Du verkar vara en underbar mamma och fru..



Tack för att du skriver i din blogg, fortsätt så, det gör min dag lite bättre, när jag får läsa om dig och din fina familj, vilken underbar kärlek ni har!



Lycka till med allt. Hoppas lilltjejen kommer snart! Många kramar!

2009-01-28 @ 07:20:41
URL: http://hanna.ohlzons.com
Postat av: FiaLotta

Godmorgon!

Är det inte så Josephine att vi människor (speciellt svenskar) vill alltid ha något att påpeka på andra, speciellt sånna som är öppna och ärliga med sina åsikter? Jag kan tänka mig att många är avundsjuk på på ditt "rika" liv, och därav måste de finna och påpeka att vissa saker du gör eller säger är "fel" för att dem själva ska känna sig bra/bättre.

Det enda jag kan säga är något min kära mormor en gång sa till mig " Den dagen du lyssnar till vad andra säger och tycker om dig, då är du inte dig själv " Jag har alltid gått min egen väg och står för vad jag tycker o säger, får ofta beröm för just det och mina vänner önskar de vore mer som mig men det är inte alltid positivt som sagt, man får ta en hel del skit, rent ut sagt.



Ta åt dig av de kommentarer som är av energi, och inte de som tar din energi!



Jag är en av dem som går in och läser din blogg kanske 3-5 ggr dagligen nu för att se om du fått åka iväg till BB... Håller verkligen tummarna att allt går bra!! All LYCKA till dig !!



Kramar från Sundsvall

2009-01-28 @ 07:53:21
Postat av: Madelene(Landvetter)

Godmorgon.

Skall snatr gå till jobbet.Men jag måste gå in varje morgon och se om det har kommit ut nån litten tjej.(har blivit som en drog) Ha nu en jätte bra dag.

Kram till dig och din finna familj.

Madelene

2009-01-28 @ 08:21:34
Postat av: Annika

Hej hej!!

Hittade hit av en händelse och ser till min stora förtjusning att du är från mina hemtrakter. :-)

Önskar dig stort lycka till med kommande bebisen!!!!

Ha det gott!

2009-01-28 @ 08:24:31
URL: http://acka.bloggagratis.se
Postat av: Isa

I Stockholm får barn till föräldralediga vara på dagis 30 timmar i veckan vilket alla föräldralediga jag känner tycker är jättebra! man har valmöjligheten att ha syskonet hemma en dag, eller kanske vara sina 6 timmar om babisen har varit vaken mycket under natten och mamma beshöver vila. Otroligt att det ska vara olika på olika håll i landet och konstigt nog är det ofta de som inte har möjlighet till 30 tim dagis som protesterar och tycker att man "inte ska skaffa barn om man inte vill ta hand om dem"..!



Det är ju inte det det handlar om, men det är lätt att döma då man är avundsjuk eller inte har bakgrunden till orsaken till hur andra handlar..



Jag tycker att du tänker jättebra, dvs vad som passar er familj! Och som du skriver, man får det som det kommer. Man vet aldrig vilken typ av bebis man får. Om den sover massor eller jättelite i korta perioder, om den får kolik eller är hur lugn som helst osv.



Underbart att ni kan välja, jag och mina barn har då verkligen inte lidit av det. Tvärtom, kunde jag vara skapligt utvilad när storasyster kom ifrån dagis efter 6 roliga timmars lek, trots att lillebror var sjuk jämt och aldrig sov på nätterna.



Stor kram!!

2009-01-28 @ 08:35:21
URL: http://isas.blogg.se/
Postat av: Ida

Så spännande att vara gravid och att uppleva allt med vad skaffa familj innebär.



All lycka till er!

2009-01-28 @ 08:41:20
URL: http://bida.blogg.se/
Postat av: Veronica

Bra skrivet.Just så här tycker jag med, men fick oxå en släng av kommentarer då jag tyckte så :/

Trist då folk hela tiden ska klanka ner på ens åsikter..alla tycker vi ju olika,so is life.

Väntar med spänning på nedkomsten och snart kommer vår tvåa här med.. har en storasyster som väntar på lillebror...

All lycka till nu framöver

2009-01-28 @ 08:53:33
URL: http://veronicabjorkell.blogg.se/
Postat av: Anna

Det är svårt det här med kommentarsfält. På ett sätt så tycker jag att det faktiskt är ett sorts forum där folk får utbyta åsikter och mycket av tjusningen med kommentarer skulle gå förlorad om alla var samstämmiga. Jag kan absolut förstå dem som har en annorlunda uppfattning än du vill framföra sitt perspektiv på det som diskuterats kring i ditt inlägg och bland övriga kommentarer.



Problemet är ju när de ifrågasätter DIG som person och mamma. Det tycker jag är väldigt onödigt och då förlorar man ju även den eventuella poäng man hade i sitt resonnemang.

Allt handlar om hur man lägger fram sin åsikt.



Ha en bra dag nu Josefine!

2009-01-28 @ 08:56:53
Postat av: Anonym

Folk lägger sig alldeles för mycket i vad andra gör, och ännu lättare blir dte anonymt, över internet. Alla gör ju vad de anser är bäst för sig själv och framförallt sina barn, oavsett vad det är. Det blir nog bra vad man är gör, skulle den valda vägen visa sig att vara inte fullt så bra så är det ju inte värre än att man ändrar sig! Jag är iaf helt övertygad om att det är något ni tänkt ordentligt över och tror på själva. Det är det allra viktigaste.



Inatt drömde jag föresten att du var och födde barn (lite sådär stalker-läskigt nästan) ska bli spännande och se om jag hade rätt ;)

2009-01-28 @ 09:05:52
Postat av: Sandra

Jag håller med dig i ditt inlägg för jag tror inte heller att alla större syskon tycker detär roligt att byta ut dagis med all lek och bus mot att vara hemma med en liten bebis som behöver mycket uppmärksamhet i början! Givetvis så tycker inte alla barn och föräldrar samma men man jag tror alla föräldrar gör det bästa för sig och sina barn :)

2009-01-28 @ 09:18:13
URL: http://sandraoalvin.blogg.se/
Postat av: Carro

Jag vet ju inte om du publicerade alla kommentarer eller om du fick riktiga "påhopp", men av de jag kunde läsa ang dagis för storasyskon tyckte jag inte att något var särskilt hårt kritiserande? Tvärtom är det väl klart att eftersom alla gör så som det passar dem själva bäst så vill man ju säkert försvara sitt sätt om nån annan tycker annorlunda. Inte konstigt alls tycker jag. Och det är ju en av sakerna som är bra med din blogg, att man genom kommentarerna kan få olika syn på det här med familj och barn, väldigt intressant tycker jag trots att jag personligen har lååångt kvar tills familjefrågan är aktuell! =)



Ha det fint!

C

2009-01-28 @ 09:27:06
URL: http://calorin.blogg.se/
Postat av: Att ha det gott

När jag väntade mitt andra barn Var jag orolig att min kärlek inte skulle räcka om den plötsligt skulle delas på två

men den behövde inte delas Det kom lika mycket ny kärlek till detta barn och till nästa och nästa

2009-01-28 @ 09:28:35
URL: http://rubinen777.blogg.se/
Postat av: husmora

HM. Først vil jeg si at hadde du lagt opp innlegget som en debatt, så ville jeg forstått type svar du fikk på innlegget, men det gjorde du ikke. Du skrev hva dere har valgt å gjøre etter at lillesøster er født. Å lage en debatt ut av noe som i utgangspunktet ikke var det synes jeg er dårlig folkeskikk.

Du skriver hva dere mener er riktig for dere, og det er det dere velger å gjøre. Du lager verken debatt eller spør om hva leserne synes - noe man skulle tro ut ifra svarene.

Hva dere velger å gjøre er deres sak. Hva jeg mener om det er min sak. Det kunne faktisk aldri falle meg inn å dytte min mening om saken på deg så lenge du ikke har bedt om det. Hadde du spurt, hadde du fått svar, men det gjorde du ikke.

Et visst snev av folkeskikk synes jeg folk bør utvise, blogg eller ikke blogg.

Det er nå engang sånn mange mennesker er, de skal mene og vite og kritisere i alle sammenhenger hvor ting ikke fungerer nøyaktig sånn som de mener er riktig. Å ha evnen til å "holde kjeft" til tider er en egenskap flere bør tilegne seg. Selv om man mener motsatt av naboen så trenger man ikke kritisere "damen" av den grunn!!

Jeg leste et lite ordtak her, om vennskap. Hvordan bevare et vennskap livet gjennom: Jo, man skal respektere i stedet for å krititsere.

Ha en fin dag. Hev deg over uberettiget kritikk, og gjør det du/dere mener er riktig for akkurat dere.

Og skulle DET vise seg å være feil, ja så tviler jeg virkelig ikke på at dere løser det til alles beste.

Ha en fin dag.

2009-01-28 @ 09:41:13
URL: http://husmorpjatt.blogspot.com/
Postat av: Karin

Tråkigt med trista kommentarer. Det verkar vara så med bloggar som blivit populära. Folk är säkert bara avundsjuka. Tänk inte så mycket på dem utan ta bort de du mår illa av och gläds åt de som gillar din blogg. Ha en bra dag!

2009-01-28 @ 10:04:38
URL: http://hemochliv.blogg.se/
Postat av: Lisa

Kör ditt eget race, funkar det för er så är det bara bra. Är inte säkert att det funkar för alla andra! Lycka till och hoppas bebis kommer snart!

2009-01-28 @ 10:08:00
URL: http://lafamila.blogg.se/
Postat av: sandra

Ni som menar att ni vet vad som är bäst för barnet. Förstår ni inte att inte inte känner barnet i fråga? Josefine känner sitt barn bäst själv och vet vad han mår bra av. Det är så enkelt.



Tycker så synd om alla barn som fått så hårda och fördömande föräldrar... Jag hoppas att ni inte visar den sidan för era barn.

2009-01-28 @ 10:19:19
Postat av: Linda

Det är ju så tråkigt att det ska kännas som om människor hela tiden måste "tycka" eller ha en åsikt om andras barnuppfostran. Idagens samhälle så möter man ju motstånd BÅDE om det är så att man vill ha barnet hemma under mammaledigheten eller om väljer att ha barnet på dagis. Det finns ju tyvärr starka åsikter på båda varianterna....

2009-01-28 @ 10:25:56
Postat av: Åsa med två prinsar : )

Nu har jag läst igenom alla kommentarer och jag kan bara inte förstå var avundsjukan skullle komma ifrån? Mycket märkligt att tro att man, bara för att man har en annan åsikt, sskulle vara avundsjuk? Och Sandra: är man fördömande för att man skriver hur man själv väljer att göra? På vilket sätt är det fördömande? Jag kan tala om att jag är en fantastisk mamma som var dag försöker lära mina barn hur livet funkar och ha respekt för allt levande!

2009-01-28 @ 10:51:21
Postat av: Marie

Hej.

Jag följer din blogg dagligen. En otroligt intressant och fin blogg.

Jag har två prinsar på 5 och 9 år hemma och har ett tredje litet pyre i magen,väntas om ca 20 v.(Längtar)Som det ser ut nu så är det en liten prinsessa i magen

Jag arbetar på en förskola i Sverige, där jag har föräldrar som är hemma med sina bebisar medans syskonen är på dagis.

Alla föräldrar utgår från sitt barns behov, vissa mår bättre av att vara på dagis och få vara tillsammans med andra jämnåriga barn, vissa inte.

Men det vet ju vi som föräldrar bäst. Vi diskuterar tillsammans med föräldrarna och på så sätt kommer vi fram till en bra lösning för just deras barn.





Alla barn är unika och är på olika stadier i sin utveckling och har olika behov och det utgår man från,både som förälder och pedagog.



Det viktigaste är att man har sitt barn hemma ett litet tag just när bebisen har kommit, så att han/hon inte känner att man blir övergiven när syskonet kommer.



Jag tycker du resonerar väldigt sunt, och jag ser att du verkligen ser till din lilla prins bästa.



Önskar er all lycka med allt som komma skall .

Håller tummarna att tjejen tittar ut snart.

















2009-01-28 @ 10:57:41
Postat av: Sarah

Du skriver så himla fint, jag vill bara tillägga hur underbart det är med barn tätt. Både jag och min sambo är äldst i stora familjer där ålderskillnaden är max 2år mellan vart syskon och jag lovar att vi älskar det allihopa. Vi har alltid varandra och det är fullkommligt underbart! Tror dina barn kommer känna samma känsla :)

2009-01-28 @ 11:07:12
Postat av: Karin

Jag tror absolut inte att din son tar "skada" av att vara på dagis när du är hemma med nr 2. Din kärlek till honom gör honom övertygad att han inte är bortskickad.

Jag är 50+ och har två vuxna barn som jag var hemma hos i många år. Vissa dagar hade min stora dotter tråkigt eftersom jag inte alltid hade tid att leka med henne. Så, jag tycker att ni gör rätt.

Passar på att "ge" dig en stor kram!

2009-01-28 @ 11:07:13
Postat av: Emmys mamma

Eftersom du känner ditt barn bäst så vet jag att du kommer att pussla ihop vardagen galant :O) Slösa ingen energi på negativa bitterfittor, koncentrera dig på det fantastiska som väntar! Ibland undrar jag om dessa "perfekta" mammor också lär sina barn att skriva anonyma påhopp på internet.. Hycklare är bara förnamnet. Lycka till med allt spännande du har framför dig! Du verkar vara en helt fantastisk mamma!

2009-01-28 @ 11:41:09
Postat av: Jenny

var är alla påhopp som de negativa bitterfittorna, som Emmys mamma så vackert beskrev det, skrivit? Alla håller inte med och bara för att människor kommenterar (vad har man annars ett kommentarsfält till?!) och berättar hur de gör eller har gjort så är väl det ingen kritik!! Varför är ni så känsliga för vad andra tycker? Har ni aldrig stött på människor med andra åsikter än era eller?

2009-01-28 @ 12:24:37
Postat av: Linda

Bra inlägg! Det är precis som du skriver, alla har rätt att tycka som de vill och hitta de lösningar som passar dem. Det folk däremot har svårt att förstå att de inte har rätt till är att pracka på andra sina åsikter. Man måste ju kunna utgå från att fö´räldrarna känner sitt eget barn bäst och tar beslut utifrån det. Alla familjer är olika, låt därför besluten vara olika! Man får gärna fråga varför man tagit ett visst beslut, men måste då också respektera svaret. Stå på dig! Du vet vad som är bäst för din familj!!!

Kram

2009-01-28 @ 12:27:01
Postat av: sandra

Åsa med två prinsar: Det är absolut inte fördömande att skriva hur man väljer att göra. Men några menade att "mitt sätt är det rätta" och "jag vet vad barn mår bra av" och "du gör fel Josefine".



Det blir så himla fel att tala om för andra hur de ska göra med sina barn.

2009-01-28 @ 13:13:07
Postat av: JENNY

det är så underbart att få ta del av din blogg och ditt liv, stå på dig :)

2009-01-28 @ 13:57:31
URL: http://jennymarialinneanilsson.blogg.se/
Postat av: Jenn (=

Håller med dig!

Barn är verkligen en gåva :D

2009-01-28 @ 14:05:52
URL: http://mamih.blogg.se/
Postat av: Lina

Hej Josefine!

Allt är inte alltid så lätt, jag lovade mig själv innan lillasyskon kom att aldrig putta undan (låter värre än vad det är) storasyskonet, men trots detta så är det den stora som får stå tillbaka ibland! Så ser nog tyvär verkligheten ut för oss alla även om ingen vill ha det så, de stora är inte alls i lika stort behova av hjälp/mat eller liknande just NU som de små liven är.

Sen får man dock aldrig glömnma att ta igen den tiden med sina stora barn när tillfälle ges.



Fridens lijor!

2009-01-28 @ 15:47:17
Postat av: Jessica

Hej Josefine!



Tycker verkligen att du gör helt rätt i att tänka på dig och din familjs bästa. Tycker det är helt fantastiskt att du har möjlighet att själv välja hur många dagistimmar i veckan som passar ditt barn bäst. Önskar verkligen att jag hade samma möjlighet här i sverige. Min inställning är att jag lämnar min dotter till dagmamma och lekis för HENNES skull, inte för min skull. Om hon vill vara hemma med mig när jag är ledig är det helt OK, men oftast så väljer hon att gå till lekis i alla fall. Barn behöver rutiner, stimulans och lekkamrater!

Stå på dig!

Lycka till med nytillskottet.

Kram Jessica

2009-01-28 @ 17:38:06
Postat av: Jessica

Stå på dig!!! Jag tycker du verkar vara en helt fantastisk människa så ta absolut ingen skit! Har aldrig sett någon som skriver så vackert och kärleksfullt om sin familj och sina näta så som du alltid gör :)

Jag tackar ofta dig för att du bloggar och delar med dig och det vill jag återigen göra, så TACK!

2009-01-28 @ 17:46:41
Postat av: Hanna

Klart att man ska göra det man vet är bäst för sin familj och inget annat. Det är det familjen som vet bäst om själva. Lycka till nu på förlossningen och med lilla nytillskottet!

2009-01-28 @ 18:02:38
URL: http://nordstrandsjantan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0