Godmorgon lördag

Idag strålar solen och Elian och Eivind äter frukost nu för att komma iväg till dagens utflykt: BADELAND!

Tanken var att jag och Ella skulle hänga med men hon gillar inte att åka bil och äter sämre med massa skrik omkring sig så vi kör girlsday med Caroline i byn istället. Elian vaknade så GLAD idag av att få sova ut. I LOVE SEMESTER!

Ni kanske nu kan förstå varför och att en stor del av vårt liv är privat och inte skrivs om i bloggen. Bland annat hur länge Elian varit utan blöja. Det beror tyvärr också till stor del på de otrevliga kommentarer jag fått om detta länge. Hackande ifrån andra Mammor ( helt otroligt! )om att han borde ha slutat sen 1,5 år tillbaka. Man känner sitt barn bäst och jag kommer inte ta en diskussion om detta men så snart jag yppar att han första gången bajsat på pottan så kommer jämförelsetävlingen igång. Det är svårt för många barn att göra just detta på pottan, att kissa på golvet är en annan sak. Trist att man inte vill skriva om sånt som sker ( som har pågått länge steg för steg)  på grund av andras saknad av social kompetens.

Det är det det handlar om här. Jag skriver om mitt liv, om oss. Detta ÄR något du kan läsa och gilla eller ogilla. Sen vad du som läser skriver i kommentarerna ÄR ditt ansvar och har du barn anser jag att du har ännu större ansvar över ditt handlande men det är bara jag. Nätet är stort och det föregår otroligt mycket dumheter därute. Varför inte hålla ting inom dig som du inte skulle ha sagt till en vän eller granne? Skulle du bekymrat ha frågat om "Han inte borde ha slutat med blöja för länge sen"? Skulle du ha kommenterat på samma vis? INTE - men låt vara på internet också. Det är fortfarande DU som säger dessa ting och jag har inga vänner som ger mig dåligt samvete eller försöker pika mig eller visa pekpinnar. Så himla tråkigt det vore!

Självklart kan man vara oeniga och undra. Men dessa diskussioner tar man ju med människor man känner och kan en del bakgrund till. Då är man också två att diskutera dessa ting på ett normalt vis och jag tror i många fall då det tex kommenterades att jag ska sluta leka cool i mina solglasögon i själva fallet faktiskt handlar om en stor irritation på mig. Du som skriver detta är ju ute och cyklar totalt för vad vet du hur jag känner mig bara för att jag har solglasögon ute då det är sol och 30+? Du tål nog bara inte min attityd, mig som person och mig i BLOGGEN. Det finns massa bloggar, läs en som passar dig så slipper du bli irriterad och jag slipper dumheter!

Nej jag TACKAR verkligen alla snälla läsare som gör det ROLIGT att blogga! Det är faktiskt vad detta handlar om för mig. Inte att ta diskussioner och sättas åt för att jag skriver min dagbok på internet. Det kommer jag aldrig att ta, denna KRITIK som jag bör kunna ta utan att blinka. Det gör jag inte IRL heller, jag står upp för MIG!

Ps. Den norska kommentaren igår om svenskar borde få en del att tänka om. Jag diskuterade detta med Ashi igår innan jag sett kommentaren att mina norska läsare är i överlag ALLTID trevliga, ett EXTRA tack för det!

Nu ska jag starta en tvätt, fixa frukost och njuta att det är LÖRDAG!

Kommentarer
Postat av: Jenny

Hej söta Josefin! Måste bara skriva att du har helt rätt i det du skriver. Min son är 3år och 2månader, han har slutat med blöja helt både nattetid och dagtid MEN när han ska göra nr 2 vill han fortfarande ha blöja. Så alla barn är verkligen olika. Hoppas ni får en underbar lördag! kram

2009-06-27 @ 08:52:08
URL: http://jennylindstrom.blogg.se/
Postat av: JH

Helt rätt i det du skriver! Blunda och njut av solen, det är du värd!

2009-06-27 @ 08:55:08
Postat av: mia

man ska aldrig jämföra barn! alla följer sin egen kurva! och den ÄR normal!! du är en chick mamma som inte klagar utan njuter av varje sekund, även när det är jobbigt!!du är bra!!! ha en fin dag i solen!! nu åker jag på semester!! :)kram

2009-06-27 @ 08:57:57
Postat av: Sandra

ja men nu är ju inte alla svenskar så!

2009-06-27 @ 09:01:37
Postat av: *Sofie*

Jag tycker att du skriver helt rätt Josefine!!!

Hade faktiskt denna disskussionen på min sons förskolan häromdagen med en av fröknarna, min Alex är precis två år och går ibland på potta/toa men långt ifrån böjfri och det var tydligen ingen i hans ålder på hans dagis av pojkarna som hade kommit längre, det var helt normalt att pojkarna snarare blir blöjfria runt 3 år än 2 år, jag känner precis som du, ingen stress eller press på det!!!



Alla barn är olika i sin utveckling, en del tidigare än andra på VISSA saker och det är så hemkst att se hur tävlingsinriktade vissa föräldrar verkar vara här, skit i alla pekpinnar och följ din egen känsla för du verkar vara en UNDERBAR mamma som känner dina barn bäst helt enkelt!!!



Och ang solglasögonen HAHA, jag själv har med mina jämt på mig nästan året runt pga att slippa migrän/huvudvärk av den starka solen men sånt kan ju inte folk veta som ej känner en, orka ens klaga på det;) Inget bättre för sig antagligen



Hoppas ni får en underbar lördag, KRAMAR

2009-06-27 @ 09:14:26
URL: http://www.frusofie.se
Postat av: Christina

Bra där Josefin! Jag har fyra barn och vet att alla är olika och har olika förutsättningar och personligheter! Många människor är dumma .. kvinnor i synnerhet.. det bara är så och kommer alltid att vara så. Var cool...lev livet och älska!! kram från mig.

2009-06-27 @ 09:16:01
Postat av: Anna från Sundsvall

Hej!

Vilken mysig semester ni verkar ha! Vi ska också åka till ett badland (Leksand) senare i sommar.



Det där med blöjor är ju otroligt individuellt. Det är väl kanon att träna på sommaren nu, som ni gör, det är ju smidigare när de kan vara bara och slippa bli blöta och kalla. Allt torkar ju mkt bättre och fortare också. Vi ska köra på vi med och vår son är ju lika gammal som Elian, tror det skiljer 2 mån på dem bara.



Kram!

2009-06-27 @ 09:18:02
Postat av: mammagladh

Ett tips för blöj avvänjning kan vara att kika här:

http://ecsweden.se



Min vänninas son har varit blöjfri sedan fyra månaders ålder tack vare den metoden. Så himla otroligt!



Alla barn är ju förstås olika, alla metoder passar kanske inte alla personligheter.



Ha en underbar lördag.



http://mammagladh.blogg.se

2009-06-27 @ 09:20:44
URL: http://www.babymind.se
Postat av: Malin.E

Josefin!!! jag läser din mysiga blogg varje dag lite dålig på kommentera, MEn blir arg när folk har mage att skriva fula kommentarer, det är bara för att vara elaka, avundsjuka.De tycker egentligen att du har allt de inte dom har :-) min misstanke i allafall, Det blir så mycket lättare att glädjas med folk i stället för att sitta och vara bitter. Jag tycker din blogg är underbar fortsätt som du alltid gjort.

2009-06-27 @ 09:24:03
Postat av: Kristin

Bloggen din er super;)

Ønsker dere en strålende dag!

2009-06-27 @ 09:27:18
URL: http://kolene.blogg.no
Postat av: Kine

Hei!

Jeg elsker bloggen din! Jeg har selv en gutt på 4 og en jente på 2 år. Henter mye inspirasjon her, og den gjør meg faktisk glad:) Du skriver så godt og det er gøy å følge dere.

Synd med de dårlige komentarene du har fått angående bleieavvenningen. Min sønn var 3 1/2 før han var klar til å prøve, og da han først var klar gikk avvenningen veldig greit. Vi kjenner vårt eget barn best! Unødvendig med slike kommentarer.

Ha en finfin soommer!!

2009-06-27 @ 09:31:45
Postat av: anna

Jag förstår inte varför de som lämnar elaka kommentarer överhuvudtaget läser bloggen... som sagt då kan de ju läsa något annat. Måste vara ren avundsjuka.



Ha en skön helg!



Kram

2009-06-27 @ 09:41:38
URL: http://annakalle.blogg.se/
Postat av: Becca

Tycker det är så tråkigt att en så positiv och kärleksfull blogg ska få kritik. Människor " vågar " skriva ut sin kritik på ett helt annat sätt än de skulle välja att göra IRL och det är dålig stil. Bättre att helt strunta i att läsa om man bara måste leta fel, tycker jag.



Jag kolla in på din blogg ett par gånger om dagen för jag blir på bra humör av läsningen. Det är en blogg fylld med positiv energi och det tycker jag är bra.



Önskar Er allt gott!

2009-06-27 @ 09:42:08
URL: http://beckystoneheart.blogg.se/
Postat av: jennie

STORA LÖRDAGSKRAMAR till hela familjen! Njut solen, sommaren, kärleken och livet lite extra just idag och samla energi och kraft från de som kan ge dig/er just det. En massa värme och kramar från ett soligt lantställe i Roslagen! :-)

2009-06-27 @ 09:43:29
URL: http://hockeyjennie.webblogg.se/
Postat av: Evelina

Stå på dig Josefin!!! Blir så trött på sådana människor (energi tjuvar!!). Kram kram

2009-06-27 @ 09:45:30
URL: http://mevelina.blogg.se/
Postat av: Jossan S

Jag kan bara säga att du inte ska bry dig om det som skrivs. Ignorera. Ge dem inte ens uppmärksamheten. Vi som läser din blogg och gillar den bryr oss inte om de dumma kommentarerna i alla fall. Så typiskt svenska tjejer att stjälpa varandra i stället för att hjälpa varandra. Vi vill läsa om dig o din familj och inte om andra människor med dåligt omdöme. Kör på din stil! Vi gillar det!



Kram från ett vaaarmt Kina

2009-06-27 @ 09:45:56
URL: http://jossies.blogg.se/
Postat av: Ulrica

Du e helt UNDERBAR Josefin!

Jag blir helt fantastiskt glad varje gång jag kikar in här. Du verkar ha en underbar familj och vänner runt omkring dej.. =)



Satt å funderade på det där med svenskar, vi säger sällan bra saker till människor vi inte känner.

Tex om nån har en god parfym eller fina skor, man går inte gärna fram till dom och frågar vad det är och var det är köpt.

Jag provade faktiskt häromdagen, en tjej som luktade så förbannat gott, frågade vad det var för parfym och hon blev jätteglad! Tyvärr fanns den inte längre.. =/



Ut och le mot folk!



All världens kramar till dej Josefin å hela din fina familj!

2009-06-27 @ 09:47:32
Postat av: Johanna

Ja håller med så tråkigt att folk ska kommentera saker som inte ens är deras ensak. Men så är det och kommer nog alltid vara tyvärr. Gillar din blogg den gör mig glad! Va dgäller blöjor kan jag säga att jag märkt med mina barn att det går inte tvinga fram vår tjej slutade över en natt. Det kommer när dom är redo! Trevlig semester!

2009-06-27 @ 09:56:36
Postat av: hanna-mia

hej! jag brukar kika in din blogg rätt ofta då jag tycker den är så fin! idag upptäckte jag att du har en kategori som heter bröllop... SHIT, vad fin du va när du gifte dig!!! klänningen var till exempel helt fantastisk ju! och va fint allt var. allt från bordsdekorationen till såpbubblorna. :) kram

2009-06-27 @ 10:10:18
URL: http://hannamia.blogg.se/
Postat av: Mine

Hallo... Grym han e din kille som slutat me blöja, min pojk blir 3 i juli o han har inte en tanke på att sluta, ett tag va han inne i o sluta, han kisssade o bajsade i pottan men nu INGET :-) men men, ska jag gräva mig under jorden bara för att alla andra snackar.. eshh

Stå på dig, förresten ge mig lite tips.. hehe :-)



Glaad sommar

2009-06-27 @ 10:15:30
Postat av: Johanna UNG 2BARNSMAMMA NU MED EN LITEN TILL I MAGEN

Min dotter är 3 år och är inte blöjfri.. man ska följa barnens egna utveckling och det är först nu hon blivit intresserad och håller på att sluta. Ta inte åt dig av allt det dumma som skrivs. Vi vet bäst vad våra barn behöver! Du är en jätteduktig mamma och alla dumma kommentarer ska du strunta i. Det är ren och skär avundsjuka. Barn är olika, låt dom vara det, vore otroligt tråkigt om alla följde samma mönster!

Kram till dig och din familj

2009-06-27 @ 10:18:55
URL: http://johannajois.blogg.se/
Postat av: Katarina & Neo

Blir nästan lite arg och förstår verkligen inte hur dina läasre kan komma med elaka kommentarer. då kan man väl hålla det för sig själv, det är deras val att läsa din blogg!



Alla barn är olika och utvecklas olika. Man kan inte jämföra ditt och mitt barn. Jag tycker du är toppen som orkar och håller humöret uppe i bloggen. Du skriver aldrig något negativt!



Keep up the good work!

Kram

2009-06-27 @ 10:19:57
URL: http://www.wiggo.org
Postat av: Anonym

Din blogg är toppen.. dom som störs är missnöjda människor som kanske inte vågar göra som dom vill... kanske rädd för att gå på restaurang med barn och "ta plats" ... kanske rädd för att störa andra missnöjda människor... Tror oxå att endel störs av din blogg/dig för att du är stark som person, i dig själv.. det märks.. fortsätt som du gör.. du är en förebild för många mammor det vte jag! Bara för att man är mamma måste man inte bara "baka,städa&tvätta".. kram till dig och dina underbara E

2009-06-27 @ 10:32:04
Postat av: Bea

Ja det är bra spännande att människor passar på att vara elaka när man kan vara relativt anonym på internet, vad är det för behov som ligger och pyr under ytan när man måste vara elak. Är man förtryckt i sin egen vardag och inte vågar uttrycka sina åsikter? Jag har själv en dotter på tio månader och förundras över hur många föräldra blir, tycker att e har rättighet att gå omkring på stan och kommentera huruvida man sköter sitt barn... jag kan bli så f****nad som att man inte klarar att sköta o msitt eget barn! Jag tolkar min dotters glada humör som att hon mår väldigt bra och är en förnöjd liten tjej. Vi måste bli bättre på att lita på vår egen magkänsla och de som inte tror på oss som föräldrar dra åt skogen. Jag är av den åsikten att tiderna och samhället förändras och även föräldraskapet de gamla tanter tyckte var bra förr kanske inte är det idag, det är dax att tänka om lite ibland. Kram från mig

2009-06-27 @ 10:36:15
Postat av: Yvonne

Klart man känner sitt barn bäst själv! Och en del är sena att sluta med blöja och andra tidiga, precis som med allt annat. Min äldsta kille var tidig att kissa på pottan, men att göra nr. 2 var en helt annan femma. Men så småningom funkade även det.

Tack för din fina blogg och för de bitar av livet som du faktiskt delar med dig av!

Kramar...

2009-06-27 @ 10:48:43
Postat av: Karin

Fy sjutton vad ledsen/arg jag blir när jag läser vad korkade-avundsjuka-lömska personer kräker ur sig. Förstår att det inte är lätt för dig att bara strunta i dem. Men som du säger, fokusera dig på de som är trevliga och vettiga i stället.

En parantes: då min son var tre år kunde han prata "rent", räkna till 100, sjunga många sånger på både svenska och engelska samtidigt som han både kissade och bajsade i blöjan!! Idag är han kirurg!!

Barn lär sig en sak i taget.

Be happy, don`t worry.

Kram från mig.

2009-06-27 @ 10:49:37
Postat av: Liza

Tycker det är så tråkigt att du ska behöva ta sånt här, men visst din blogg är öppen och jag tror det är som du säger att folk irriterar sig och är avundsjuka på dig!

Jag skäms nästan för dom som skriver sånt här, förstår dom inte hur dumt det låter....?!



Hoppas och tror att sånt här trams bara gör dig och bloggen ännu starkare!



Mvh Liza

2009-06-27 @ 11:15:52
Postat av: Siw

Du har en flott blogg. Og selv om du selvfølglig ikke skriver alt på bloggen din (og heldigvis for det!), så skinner det svært godt gjennom at du er en skikkelig og stødig mamma som oppdrar dine barn på en veldig god måte. Vi er heldige som tar del i ditt liv, og jeg synes du er modig som lar så mange ta del i det. Håper du tar til deg alle gode kommentarer og overser det negative. Ha en god dag! Stor klæm!

2009-06-27 @ 11:36:19
URL: http://heftigogbegeistret.blogspot.com
Postat av: Jonna

Åh, så bra skrivet. Bristande allmänt hyffs och vett och etikett, är det en hel del som saknar har jag också märkt, efter att ha börjat läsa en del bloggar. Att de inte skäms över sitt egna beteende och det de skriver. You go girl! Kram

2009-06-27 @ 11:53:47
Postat av: Lene

Underbara Josefine, ikke bry deg om slike dumme kommentarer. Du/dere gjør ting i deres tempo, er jo dere som kjenner barna deres best. Bare hev deg over slike latterlige kommentarer.

Og angående solbriller, hvem bruker ikke det når det er sol og sommer ute? Jeg glemmer jo ofte å ta de av meg når jeg går inn i butikken for å handle også. Tror jeg at jeg er noe da? Nei.

Så dumt å hakke på slik. Bare hev deg over slike dumme kommentarer.

Ha en flott sommer :-)

2009-06-27 @ 12:01:21
Postat av: LillTuvan

Jag tycker du verkar vara en bra mamma som kämpar med din smärta och 2 små barn, jag har själv 2 lite större barn med samma åldersskillnad och det ÄR jobbigt många dagar. Ni gör det väldigt bra som pottränar med liten bebis, inte så lätt att få ihop alla gånger. Vår kille hade blöja tills han var över 3 år. När han slutade var han först bland sina killkompisar (flera äldre än honom), något att tänka på för alla tråkiga tävlingsmammor.

Lilltjejen är 2 och vill själv sluta med blöja, hon vill vara som sina stora kompisar med trosor, så vårt semesterprojekt är att få allt i pottan!

Barn är olika, visst är det fantastiskt! För tänk va tråkigt om alla var stöpta i samma form....

Nu ska jag njuta av 4 veckors härlig semester! Hoppas alla andra där ute kan göra lika, släpp alla sura miner och ha lite kul!

2009-06-27 @ 12:23:30
Postat av: Juliana

Jag förfäras alltid över de kommentarer du får så fort du skriver något om dina barn. Jag skulle aldrig få för mig att varken säga eller skriva något sådant till någon annan. Speciellt inte som mamma själv. Man borde inse när man är mamma att alla barn utvecklas olika. Jag jobbar själv med barn och det viktigaste av allt är att man låter barn utvecklas i sin takt med lite hjälp från oss. Men det finns inga måsten i en viss ålder hela tiden utan det kommer så småningom vid rätt tillfälle.

Jag tycker det är skönt att du förstår att barn utvecklas i sin takt. Det gör dig till en mycket bättre mamma än de som sitter här och kastar ur sig hemska kommentarer.

Du älskar dina barn så ofantligt mycket och det visar du i varje inlägg!

2009-06-27 @ 12:47:02
URL: http://www.julianapersson.blogspot.com
Postat av: Engla

Jag tänkte precis på samma sak häromveckan. Jag har nog ALDRIG fått en elak kommentar eller mail från en norsk läsare. Tvärtom är de väldigt positiva och mailar mig uppmundrande brev och dylikt. Jag får nästan lust att flytta till Norge ;-)



Kram på er!

2009-06-27 @ 15:06:24
URL: http://www.englasshowroom.com
Postat av: Ida

Folk er jo helt utrolige. Det er jo ditt liv du skriver om og DINE barn. Ingen skal vel behøve å bry seg med om din sønn går med bleie eller ikke.

Barn er jo forskjellige :-)

Jeg synes folk skal tenke seg om to ganger før de skriver sånne kommentarer til folk de ikke kjenner.

Hva får du ut av å skrive noe negativt? Vær heller takknemlig for at Josefine vil dele et glimt av sitt liv med oss blogglesere.



Jeg synes bloggen din er så koselig, håper du klarer å overse bitre kommentarer fra folk som mangler sosiale antenner :-)



Ha en fin dag videre og kos dere i finværet!

2009-06-27 @ 15:24:00
URL: http://candy.blogg.no
Postat av: sofia

Hej!



Jag måste lägga mig i här! Jag är läkare så tro mig när jag säger detta.... När barnet blir torrt är till den största delen biologiskt styrt, t ex så är det ingen bra idé alls att ta bort nattblöjan förrän man upptäcker att den är torr på morgonen. Detta är ett tecken på att barnet är redo att sluta med nattblöja. Dagtid får man givetvis vara med och bestämma mer när man anser barnet moget men det avgör föräldern bäst själv! Det kan se olika ut när det sker men det finns inget rätt eller fel såvida vi inte snackar om en tonåring som fortfarande har blöja och det gör vi ju inte! Slappna av människor, var inte så osäkra, låt Josefine vara förälder åt sina barn, det klara hon alldeles utmärkt själv.



2009-06-27 @ 17:11:47
Postat av: Jessica

Ni är helt underbara föräldrar, måste bara få säga det . Avundsjuka och omogna människor kommer tyvärr alltid finnas men de är bara att strunta i dom.



Jag har oxå funderat på det där med att norskar alltid är trevligare.. Synd att många (men långt ifrån alla) svenkar ska vara så himla avundsjuka och dryga :(

2009-06-27 @ 18:42:47
Postat av: LiSSaN

Stå på dig Josefine! Du är en vinnare - de dumma kommentatorerna always loosers. Glöm inte det! De kanske tror att de kan såra dig genom en kommentar och få må bra i 10 sek, men sedan är de loosers igen. Det enda som får dom att må bra för korta stunder är i tron om att de sårar någon annan. Hemskt sorgligt!



Gillar din blogg och läser varje dag! kepp going som alltid!



Kram från ett somrigt Göteborg!

2009-06-27 @ 20:03:02
URL: http://lisselissans.blogg.se/
Postat av: Josefine

TACK för att ni är så snälla!



Kramar

2009-06-27 @ 23:03:18
URL: http://www.prinsessansdagbok.com
Postat av: Ulrica

Det är väl tyvärr det vi kvinnor är bra på. Jämföra våra barn. Min son var 4 år innan han var torr dagtid. Jag hade ingen brådska. Dottern var 6.5 år när hon lärde sig cykla utan stödhjul, hon ville inte. Barn ÄR olika tom syskon.

Jag läser din blogg VARJE dag, visst ibland tycker jag att det är för putti nuttig. Men det är din blogg och dina upplevelser. Fortsätt som du alltid gjort.

STYRKEKRAMAR

2009-06-28 @ 00:27:23
URL: http://mammaulrica.blogg.se/
Postat av: birgitte

Jeg bor i Storbritannia, har vært i Norge på ferie noen dager nå uten internett. Gledet meg til å lese bloggen din igjen, var det første jeg gjorde på internett da jeg kom hjem igjen! =)

Bare så ufattelig teit at folk kan få seg til å skrive sånne sure kommentarer til deg! Jeg er helt sikker på at dette er kun misunnelse.

Håper du ikke tar deg nær av det. Vi er like gamle, men jeg vil ikke ha barn før om noen år - uansett så er du mitt mammaforbilde! Du viser at man trenger ikke være en gammel kjerring fordi man er mamma =) Takk for det, du er et forbilde for unge mødre!

Kos deg i sommer =)

2009-06-30 @ 00:45:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0