GRRRR - jag måste "få det ut"

Jag skrev inget igår. Tänkte " Jaja imorgon blir allt bättre...." Vad pratar jag om? JO dessa ohyfsade människor! Nu vet jag att MÅNGA också reser sig, hjälper till med vagnen osv men dessvärre är det ännu fler som inte gör det.

Nu ska vi reda ut detta. Barnvagnarna är ingenting vi vuxna köper för skoj skull och trillar omkring.. De innehåller små barn. Små mirakel som vi älskar så att det gör ont. Som gör att vi ler trots sömnbrist, som gör så att vi flyttar fokus ifrån oss själva till dessa små. Vi ger allt för att uppfostra dem till trygga härliga människor. Sen då barnen kan gå är de fortsatt små barn. Små barn som behöver sitta ned då en buss skumpar fram och man flyger fram och tillbaka.

Jag stod massor då jag var höggravid. Ibland med Elian på höften för att han ej hade sittplats. Mitt bekken ( fogarna) gjorde ont så jag blev tårögd men det kan inte alla veta. Vad alla kan veta är dock att gravida, gamla och barn borde få sitta? Jag förstår inte hur man kan låta Elian sitta på golvet på en buss då det finns platser bredvid sig?

Igår hoppade vi på bussen och det satt en dam där vagnen ska stå. Hon flyttade sig motviligt. Sen satt det en man på de två platserna precis bredvid vagnen. Elian satte sig i ett ledigt säte i mitten av bussen ( jag såg honom inte) och jag stod med vagnen så att den ej ska flyga iväg i svängarna.

Då och då kikade jag så att Elian hade det bra. Jag sprang alltså fram och tillbaka mellan vagn och barn. Detta såg ALLA. Det som är komiskt är att det fanns många lediga platser längre bak men då Ella sov ville jag inte lämna henne. ( principsak då vagnen KAN flyga iväg vid kraftig sväng).

Jag frågade mannen om jag och min son kunde sitta på hans platser och nickade mot de lediga platserna bakom honom... Nej då. Han sa att han kunde passa på min vagn ( eller ungen som han sa). Nej tack, jag har ingen aning om vem han är...! Då jag frågade tredje gången så flyttade han motvilligt in sig och erbjöd mig en plats. Då sa jag med gråten i halsen att det vore ju bäst om jag fick sitta med min son OCH hålla i vagnen...  ( Elian ropade "sitta med Mamma" ganska högt...)

Han såg skitsur ut och hoppade bak ett steg...

Idag satt han där igen, på "sin" plats. Två mammor med vagnar stod. Jag trodde inte vi kunde få plats men de hjäpte oss in. TACK! Det sitter alltså samma man på platsen med ett ledigt säte innerst. Samma sak på andra sidan men en dam. Ella gallskriker och jag hade tänkt mata henne. Men ingen erbjuder sig platsen trots att jag verkligen ser mig omkring. Elian får sonika sitta på golvet på sin ståbräda. Jag står och vaggar Ella på höften, håller i vagnen och upprepar åt Elian: HÅLL I DIG.

INGEN reagerar. Jag tittade ganska argt på folk idag alltså och jag och Mammorna förde en HÖGLJUDD konversation om hur SJUKT samhället är. Den ena erbjöd sig att säga till för mig men jag blev bara matt och tackade nej till den söta mamman. Antingen så skrattar man eller så gråter man kom vi fram till och jag fick välja det första alternativet medans Ella det senaste.

Även fast man ska se på det positiva i vardagen så är detta väldigt ofta återkommande och jag måste bara få  det ut. Även om ni tycker vi med barn och vagnar ta plats: VISA HÖFLIGHET! Vi har som sagt framtiden i våra vagnar och barn förtjänar att SITTA ned i en buss.

FY vilken arg lejonmamma jag är just nu. Men nu känns det bättre efter att ha skrivit detta. Tänk om lika många i Norge läste min blogg som i Sverige? Jag önskar att den mannen får läsa detta någon gång. Kanske han tänker efter?


På den första bussen satt vi!

Update: Het debatt och de som inte förstår ska jag inte svara här. Jag bad alltså mannen fem gånger igår, har man ett handikapp kan man ju tala om det. Precis som då jag gravid ( osynligt) och svimfärdig bad att få sitta en gång då jag nästan svimmade. Jag pratar ofta med folk och idag försökte jag alltså få kontakt med flera men ingen såg på mig då jag tittade. De såg inte ens mina arga blickar. Försök sätta er i situationen själva. En bebis kan vakna och bli hungrig, då får Ella mat. Idag fick hon gallskrika vilket jag inte heller tror folk tycker är trevligt. Jag ammar utan att bröstet syns så don´t worry. Vill man inte se en bebis få mat och tycker vi som skaffar barn är så hemska så har man tyvärr problem. Alla har vi varit barn och det är inte barnens fel att samhället är som det är.

Vi har en bil för miljöns skull, det känns dumt att ha två då jag klarar mig med bussen och E tog bussen en stund han också. Om alla däremot är vänliga och hyfsade så blir samhället bättre. Jag ville inte behöva tjata till mig en plats åt Elian. Han förstår ju vad folk säger och skulle förmodligen vägra sitta ensam med en sur tant. Jag TAR inte det skitsnacket att vi som skaffat barn är i en annan värld osv...

Allt kretsar inte omkring OSS? Allt kretsar om att ge barnet en fin uppväxt och ett fint liv. Jag hoppas och tror att de mammor ni skriver om som kör på (?) folk utan att be om ursäkt är så många? Vi väntar oftast snällt tills det är vår tur. Men just i bussen KAN ju normala människor stå upp och det går ju helt fint om bussen är full?

OCH den mannen som jag skriver om satt ju på vanliga säten och det fanns fem-sex rader med lediga bakom. Så att försöka välja det långsökta alternativet om handikapp är håller inte i detta fallet. Jag tycker vi hellre ska se på rättigheter i samhället. Busschauffören ska inte köra så att man måste kliva av, vissa är ju direkt aggressiva. Jag har klivit av med barnen för att jag trott att chauffören är onykter. Ska det vara så? Vi betalar och väljer bussen. Politiker vädjar oss att välja kollektivt. Till vilket pris? Våra BARN?
Jag tror på KARMA - what comes around goes around! Jag hjälper alltid till med väskor, vagnar och erbjuder min plats. Det har jag gjort sen jag var tonåring.

Kommentarer
Postat av: Saran

Din blogg är så himla söt :) <3

2009-05-12 @ 16:12:29
URL: http://saharan.blogg.se/
Postat av: Starmama ♥

En anledning varför jag undviker att åka kommunalt! Nu sitter inte barnen i vagnen längre men jag vet exakt vad du menar, dock har jag aldrig varit med om lika otrevliga saker i den kommunala trafiken i Sthlm.



KRAM!

2009-05-12 @ 16:13:03
URL: http://starmamasdagbok.blogg.se/
Postat av: Ragnhild

Dette er så flott at du skriver noe om. Jeg kjenner meg sånn igjen i det du skriver. Folk er for selvopptatt og egoistiske. Hvor blir det av nestekjærlighet og omsorg for andre enn oss selv?? Det blir bare værre og værre. Har ikke ord for sånn oppførsel han mannen på bussen har... Uff.

2009-05-12 @ 16:15:56
Postat av: Jenny

Jag känner igen mig så väl i det du skriver. Har åkt buss några få gånger med vagnen och jag säger ALDRIG MER! Nu går jag hellre dit jag ska, även om det är långt!

2009-05-12 @ 16:16:16
URL: http://nyfiknafisen.blogg.se/
Postat av: marie

VAd hemskt.. blir arg jag oxå när jag läser detta.. och stakars Elian får sitta själv och på golvet...Folk har inget vett!! Och när du frågade TRE GÅNGER ianna han flyttade sig förut de är ju skandal!!! Fy fan vilken surgubbe.. Man vill ju inte besvära så han måste ju fattat att de tar mod att fråga.. Å blir så arg när jag läser sånt här.. förstår dig precis.. Och förstår att du ville gråta ner din lilla pojk får sitta på golvet och lilla Ella är hungrig... De gör ONT i mammahjärtat om man inte har möjlighet att ge barnen man precis då dom vill ha de när dom är så där små.. å orolig för Elian var du väl oxå kan jag tänka mig..

2009-05-12 @ 16:20:26
Postat av: Annalena

Usch jag blir så arg bara jag läser detta inlägg. Jag har inga barn så jag kan väl knappast säga att jag vet hur du känner det, men det är ju helt otroligt hur arrogant och självisk man får vara ( mannen på bussen ) FY, usch.



Stå på dig tjejen!

2009-05-12 @ 16:27:27
Postat av: Jussan

Jag åkte buss varje dag till och från skolan i tre år mellan Karolinska och Danderyds sjukhus och såg det här problemet ofta. Jag ser alltid till att gamla och gravida får sitta,även barn. Men vissa busschafförer kör så himla ryckigt att det är svårt att sitta också. Hoppas att folk skärper sig snart.

2009-05-12 @ 16:30:05
Postat av: Titti

Men herregud vilka människor det finns! Begriper ju vem som helst att man flyttar på sig en sån där gång. Puckon....Stå på dig! Ha en härlig dag!

2009-05-12 @ 16:30:51
URL: http://tittiolsson.blogg.se/
Postat av: P

Jag håller med dig.

Barn, gravida eller gamla människor skall alltid få sitta och har de barnvagn med sig ska de få sitta nära den.

Jag reser mig alltid för andra på bussen och hjälper till att lyfta ut vagnar ur bussar eller ner för trappor.

Jag har inte barn själv men hoppas att jag kommer få lite hjälp och att någon visar mig hänsyn när den dagen kommer.

Hoppas du får en bra dag!

2009-05-12 @ 16:43:39
URL: http://mondaygirl.se
Postat av: mantis

Usch, förstår din frustration. Jag förstår mig inte på vissa människor som bara tänker på sig själva. Jag reser mig alltid upp och lämnar plats åt gravida och äldre. Sen tycker jag att folk ofta fnyser åt en när man "tar plats" med sin barnvagn oavsett om man är i en butik eller går på trottoaren. Usch och fy säger jag bara. Barnen är vår framtid och är de värdefullaste vi har.

2009-05-12 @ 16:47:03
Postat av: Anonym

snyft snyft

2009-05-12 @ 16:51:43
Postat av: Anneli

Jag kan förstå dig. Och jag håller med dig till en del utav det. Självklart ska man låta mammor med barnvagn få sitta ner i bussen. Men det finns en sak som stör mig med dessa barnvagnar, och det är när föräldrar med barnvagnar kör rally med vagnarna och sen kör i Och på folk utan att be om ursäkt.

Ha en skön kväll.



Kram smoggen

2009-05-12 @ 16:54:19
Postat av: jenny

du har så rätt förstår inte hur vissa tänker, det är väl en självklarhet att småbarn och gamla ska få sitta, tack för en kanon blogg :)

2009-05-12 @ 17:01:21
URL: http://jennymarialinneanilsson.blogg.se/
Postat av: Angel

Helt ärligt så e jag så glad att vi har nära till ALLT centrum osv så att när vi får barn behöver jag bara gå ner en bit och BVC är intill oss,för det är inte bara människor som gör fel vissa bussar ger ju extra jobb att ens få in en vagn och jag är inte den som tnker be alla om hjälp,nej tack.Men sen tyckerj ag också man måste sägai från om man harn åt att säga,annars lär ju inte dessa personer ändras.

2009-05-12 @ 17:03:44
URL: http://angelnr1.blogg.se/
Postat av: Liv

På en måte skjønner jeg deg men samtidig så må du huske at det finnes mange mennesker med plager som ikke er synlige. Hva vet du om denne mannen og hans liv og mulige plager - eller om alle de andre som ikke tilbyr deg plassen din på bussen. Jeg er selv i midten av 30 årene men har en sykdom og plage som ikke er synlig og som gjør at jeg ikke vil reise meg for andre på busser feks. Jeg trenger den sitteplassen jeg kan få. Jeg har fått stygge blikk fra eldre damer som gjerne og vil sitte men dessverre.



Men som sagt så skjønner jeg deg egentlig...

2009-05-12 @ 17:05:25
Postat av: Ellinor

Tycker absolut du har rätt! Men ni som har barnvagnar får ofta lättare uppmärksamhet och tar för er lite mer än exempelvis äldre och handikappade. De två sistnämnda grupperna bufflar inte fram på samma vis som många med barnvagnar gör, utan förlitar sig till människors godhet, vilket som bekant inte riktigt räcker till i dagens samhälle... Finns det barn, gravida, handikappade, överviktiga eller äldre på bussen så ska andra resa sig upp och erbjuda sin plats! Folk har ju ingen hyfs...

2009-05-12 @ 17:07:07
Postat av: Josse

Hejsan!

Jag håller med dig! MEN. Jag åker buss varje dag till och från jobbet och jag ser mycket. Barnvagnsplatserna är till för barnvagnar och den som inte flyttar sig därifrån är ju iq-befriad.



Men jag anser också att som människa, du som mamma med barnvagn måste ju öppna munnen och fråga om någon har lust att byta plats så din son får sitta längre ner och närmare dig. Frågar inte du utan ger onda ögat till alla anser jag att du får skylla dig själv och att det är synd om din son som får sitta på golvet. Alla som åker buss är trötta, less på hur busschauffören kör osv så man måste ju kommunicera. Jag hjälper alltid folk med vagnar å gamlingar med påsar och sånt på bussen, men är någon otrevlig eller snäser åt mig så flyttar inte jag på min röv!



Apropå gubben så skulle jag ta honom med en klackspark å istället för att sucka åt att han sitter där skulle jag le och skratta å typ, "men hej! nu kommer jag här igen och skulle vilja sitta här med min son". på ett positivt sett så ska du se att han lär sig också =)



Nu kanske jag lät jätte negativ men jag tycker inte att man kan ta allt för givet. Världen ser ju ut som den gör för att folk inte kan öppna munnen och uttrycka sig! =)

2009-05-12 @ 17:16:24
Postat av: teddy

Det här inlägget fick mig att tänka på en gång när jag satt på spårvagnen här i gbg.

Precis vid slutstation skulle folk självklart gå av och där fanns en mamma med sin vagn.

Inte en enda människa tittade åt hennes håll för att fråga om hjälp. Inte ens den storvuxne knutten som trängde sig före henne.

Jag som satt längst bak tryckte till slut fram mig själv och haffade vagnen för att hjälpa tjejen.

Ibland räcker det bara med en blick för att inse att en människa är i behov av hjälp.









2009-05-12 @ 17:25:54
URL: http://caitlin.blogg.se/
Postat av: Julia

Jag har inte råkat ut för detta ännu, men kan verkligen förstå dig. En del är inte riktigt kloka. Man får nästan säga till istället för att fråga, för att få platser. Finns ingen anledning att någon ska ta upp två platser när han eller hon är ensam. De får flytta på sig.



Jag har råkat ut för något oväntat trevligt också: Senast hade busschauffören stannat för långt från trottoarkanten så att jag inte kunde komma på, provade två gånger och ville sen ge upp. Han stängde dörrarna och började köra, och jag tänkte, nu åker han bara sin väg. MEN han rullade fram en meter så att han stod närmare och jag kunde komma på. Sen sa han att hade det inte funkat hade han kommit bak och hjälpt mig. Sånt värmer!

2009-05-12 @ 17:41:26
Postat av: Anonym

JAg blir så arg när jag läser det här, och känner så väl igen det. Tyvärr kan man ju inte göra så mycket år andra människors dumhet/ignorans än att försöka lära dem.



Däremot så kan jag tipsa dig om att maila ruter (för visst är det de som kör dina bussar?!) med synpunkter om deras körning. Det är varken miljövänligt eller säkert med hastiga accelerationer och snabba inbromsningar. De kör som busstjuvar ju! Och busschaufförer måste faktiskt oxå hålla sig till hastigetsbegränsningar, vilket mina stor-oslo bussar näst intill aldrig gör. Många gånger är man helt övertygad om att "nu dör vi", och så ska det ju knappast vara om man åker buss.

2009-05-12 @ 17:58:06
Postat av: Karin - Alicesmamma

Jag blev så förbannad när jag läste det här inlägget att jag tror jag kokar... Vilka j**la idioter rent ut sagt! Har folk ingen skam i kroppen? Såg en kommentar ovan om att du inte kunde veta vad denne mannen hade för krämpor men om man nu har nått handikapp som gör att man inte kan stå kan man ju vänligt förklara det. ELLER be någon annan ställa sig, så att du iaf får sitta vid vagnen. Ger mig sjutton på att han satt där bara för att jävlas. Jag hade skrivit en stor insändare i nån väl-läst morgontidning i Oslo om jag vore du... GO JOSS!

2009-05-12 @ 18:22:17
URL: http://livingnextdoortoalice.blogg.se/
Postat av: Förvirrade morsan

Åh, så jag känner igen mig! Jag har visserligen bara ett barn än så länge (och tur är väl det, med tanke på hur mycket jobbigare det skulle bli med ett till på bussen utan sittplats!). Jag hade en lång diskussion om just detta med min syster häromdagen. Det finns platser anpassade för barnvagnar och sittplatser (om det bara är en barnvagn) där den som har barnvagnen ska kunna sitta. Folk sitter på dessa platser, brer ut sig så man knappt kommer in med barnvagnen överhuvudtaget! Sist var jag tvungen att säga till personen som satt där att, ursäkta men dina grejer ligger faktiskt i VÄGEN! Att folk inte kan tänka själva? Sen det här med på och avstigning... Vissa gånger är det värre/svårare än andra, fol ser hur man kämpar men ingen bryr sig om att hjälpa. Att folk inte kan lära sig vanligt hyfs... -suck-

2009-05-12 @ 18:26:49
URL: http://forvirrademorsan.blogg.se/
Postat av: cicci

Urch va arg man blir när man läser detta...

2009-05-12 @ 18:40:20
URL: http://cizziandesson.blogg.se/
Postat av: Anonym

jag kan hålla med dig om att man ska få sitta ner på bussen tillsammans med sina barn.. jag brukar alltid flytta på mig oxå och brukar bli skit förbannad på folk som inte flyttar sig..speciellt intenär barnet roppar efter mamma.

2009-05-12 @ 18:47:35
Postat av: Birgitte

Skjønner ikke at folk kan være så frekke som han mannen! Så bra at mammaer som deg skriver om dette, synes det er på tide å få fokus på det. Skriv leserbrev til aviser, osv.

2009-05-12 @ 18:49:03
Postat av: Sara

Åh, vad jag känner igen mig i vad du skriver om bussarna och människor som inte flyttar på sig! Senast igår började dessutom bussen köra fast min son inte hade hunnit sätta sig ner på en ledig plats, han är 3 år och ramlade givetvis...hur tänker man som chaufför då? Jag var så upprörd så jag grät hela vägen hem..

2009-05-12 @ 19:01:03
Postat av: Ewa

Jag kan bli så oerhört trött på detta. Ni som väljer att göra era val och skaffar barn. Härligt, fantastiskt och vi har alla varit barn och hela det köret. Men du, alla går inte din väg. Tro det eller ej men det är inte för alla människor sanningen om livet ligger i att föröka sig. Jag förstår ditt dilemma på bussen men varför egentligen ska han flytta sig för er? Och ännu viktigare ni med barnvagnar vägrar A L L T I D flytta på er. Vissa av er tror ni äger hela världen, eller hela bussen.. eller hela stan. Jag vill inte se dig amma ditt barn heller. Tyvärr men ju mer jag läser din blogg retar jag mig på din verklighetsuppfattning.

2009-05-12 @ 19:08:35
Postat av: lina

Fy vad dåligt! Jag hade också blivit väldigt arg, och sen hade jag sagt till de på bussen att de skulle skämmas! Jag reser mig iaf, man är väl uppfostrad rätt liksom.

2009-05-12 @ 19:17:24
Postat av: Tove

Helt befogat av dig att reagera som du gör! Folk borde ha lite vett i huvudet! Precis som man reser på sig för gamla bör man ge plats åt föräldrar med barn! Hoppas det går bättre framöver!=)

2009-05-12 @ 19:25:43
Postat av: Angelica

Usch det är riktigt upprörande det du säger. Det är klart att man erbjuder sin plats. Vill han inte det kanske han inte ska sitta just precis där. Nej fy jag blir riktigt arg! Säg till på skarpen nästa gång eller be chauffören att säga till honom. Så här kan det inte vara!

2009-05-12 @ 19:33:56
URL: http://iamangelica.blogg.se/
Postat av: E

Nu har jag läst ditt inlägg igen.



Jag förstår inte varför du inte bara bad snällt att Elian skulle få sita eller du själv.



OM jag hade suttit där och du hade gett mig onda ögat hade du fått veta ett och annat. DU har ingen rätt att ge MIG onda ögat. Jag lever mitt liv och har mina intressen på annat håll. Jag sitter väl ändå inte och frågar folk om de vill sitta. De får väl fråga mig och då säger jag ALLTID JA.



Du tror att hela världen kretsar kring dig och det gör mig fly förbannad.



Jättekul att du har fint liv men börja läxa upp folk på bussen för de inte frågar dig och ditt barn om ni vill sitta.



KOM IGEN VA!



2009-05-12 @ 19:39:09
Postat av: Mini

Låter väldigt jobbigt, och jag kan delvis förstå din frustration. Jag är oxå en trött buss- och tullbane-åkare,har dock inga barn, och vet inte hur det skulle vara att konka runt med barn och vagn och packning på en svettig, trång buss. Men jag kan ibland känna att föräldrar ofta har den attityd som du beskriver att männikor på bussen (eller ja, den otrevliga gubben) har mot dig/er. Får ofta en känsla av att hela omgivnigen måste anpassa sig till mäniskor med barnvagnar och småbarn. Alla har ju faktiskt inte gjort samma val som ni, och delar inte er uppfattning om saker och ting.



Tro nu inte att jag inte tycker om barn, för det gör jag, väldigt mycket, och vi kommer förmodligen skaffa några en vacker dag. Men jag tycker att "hövlighet" är något som man borde tänka på oavsett om man har barn eller ej! Och avslutningsvis vill jag påpeka att man måste ta hänsyn till varandra oavsett om man är småbarnsförälder eller en vanlig person som bara är fruktansvärt trött och sliten efter ett låååångt arbetspass, på väg hem från jobbet i en trång och bökig buss.

2009-05-12 @ 19:41:19
Postat av: Jenny

Jag säger som alla andra, förstår att det måste vara otroligt frustrerande och jobbigt att hålla koll på vagn och barn x 2 och alla de föräldrar som kämpar med sånt varje dag är värda en eloge. MEN - precis som andra skrivit, du vet faktiskt inget om den här gubben eller andra som sitter i bussen. Allt syns inte på utsidan och det finns många som lider i det tysta och har funktionshinder och sjukdomar som ej syns. Jag är 25 år, ser helt normal och snäll ut men har ett funktionshinder. Gissa om jag fått många sura blickar på bussen i mina dagar! En gång var det till och med en gubbe som sa "kan du inte läsa" till mig när jag satt på en plats som var specialmärkt. Vad jag ville komma fram till här är att man aldrig vet och att vi inte ska vara så snabba på att döma andra, det KAN ju vara så att den personen faktiskt behöver sitta där. Men allt sånt kan ju lätt undvikas om vi faktiskt pratar med varandra. Du frågar - han svarar. Men tyvärr är ju inte verkligheten alltid så ;)

2009-05-12 @ 19:49:28
Postat av: Sanna

Jag förstår precis vad du menar. Hände mig faktiskt idag. Har en 5 veckor gammal pojk som jag för första gången skulle åka buss med idag. Ja, det var fullt fram i bussen och jag kommer in med min vagn men jag hade min pojk i bärselen. INGEN frågar om jag vill sitta. Nej, nej. Jo föresten en gammal dam erbjöd mig att sitta på hennes rulator som hon parkerat bredvid vagnen. Det ni. :)

2009-05-12 @ 19:50:52
URL: http://mammasanna.blogspot.com
Postat av: Natali

Go Josefine Go! Du har så rätt så!

2009-05-12 @ 20:03:48
Postat av: Karin

Jo, så är det allt här i samhället. "Sköt dig själv och skit i andra". Vad har hänt med mänskligheten? Vilka signaler sänder man ut till sina barn? Men fortsätt du Josefine att vara samma goda människa, du får säkert mycket gott tillbaka.

Kramar till dig.

2009-05-12 @ 20:21:10
Postat av: Amanda

Ni som klagar på att hon inte sa till - läste ni inte inlägget? Hon frågade ju mannen flera gånger innan han äntligen motvilligt flyttade ett snäpp bakåt. Vad ska man behöva göra? Gallskrika och ställa till med en scen?



Josefine, jag håller med dig. Folk är alldeles för hänsynslösa.

2009-05-12 @ 20:26:31
Postat av: Jessica

Jag blir så fruktansvärt trött. Varför ska Josefine ens behöva fråga om hon och Elian kan få sitta ihop (vilket hon ju faktiskt gjorde?), det kan väl folk SE?! Det fanns ju andra lediga platser i bussen, och lider man nu av ett funktionshinder så får man ju säga det, för det kan andra inte SE.

Nej, Josefine - jag håller med dig till 200%, och du ska ha eloge för att du skriver om det här.

Sånt här gör mig ilsk. Skitarg med andra ord. Är det så svårt att vara hjälpsam!?

2009-05-12 @ 20:34:23
Postat av: Jessica

Nä fyfan va ledsen och besviken på mänskligheten jag blir när jag läser det här. Har folk ingen skam i kroppen?

Gamla, gravida och funktionshindrade osv SKA få sitta på bussen, allt annat är skandal!

Tänk att så mycket folk verkar sakna empati och förståelse för andra. Det är tragiskt.

Stå på dig Josefin! Nästa gång ryter du till ordentligt! Och den där gubben kan dra nåt gammalt över sig. Han verkar vara en sån som letar efter konflikter.

2009-05-12 @ 20:44:57
URL: http://jensaaa.blogg.se/
Postat av: amanda

Du tröttnar väl snart på alla inlägg du får=) Men iaf, jag är numera höggravid och erfar också det där om att man inte vanligen blir erbjuden en sittplats, eller en någorlunda plats om man råkat få sitta på en träpall... Nejvars, man får stå och vanka av och an och vara glad att man lever ungefär. Jag tänkte att när man är gravid så kanske man blir lite extra ompysslad och tänkt på ute offentligt men det verkar inte som så i sverige heller... Så jag förstår din frustration.

2009-05-12 @ 20:45:26
URL: http://ladysylvia.blogg.se/
Postat av: Jessica

En annan sak, Josefine; jag gillar när du visar vem du verkligen är! När du vågar skriva dina åsikter, vågar stå för vad du tror på! Inget ont om din gulliga blogg som sådan, men jag föredrar dina inlägg när du vågar vara som i detta inlägg; en tjej som man inte "messar" med!

2009-05-12 @ 20:57:13
Postat av: vintageretroprinsessa

Tur man bor i norrland :)

d'r hjälper alla till :)

har nog aldrig behöft stått med barnen och har alltid blivit erbjuden sittplats då jag var gravid :)



Dom är snälla här uppe i norrland :)





Det tillhör vanligt folkvett att låta gravida sitta likaså då man har barnvagn / barn självklart sitter man med sitt lilla barn :)



Tyvärr är världen full av egositer.



som du säger karma right at ya ;)





2009-05-12 @ 21:11:39
URL: http://www.bambii.blogg
Postat av: Sara karlstad

Sitter här med hakan på tangentbordet. Blir chockad..

Idioter de finns i världen=/

2009-05-12 @ 21:46:02
Postat av: Nathalie

Jag blir otroligt arg och irriterad när jag läser bland dina kommentarer. Förstår inte att folk har vett att vräka ur sig vissa saker. Förstår inte heller varför de läser din blogg, om de nu har emot barn, att människor sätter barn till världen osv. Sorgligt vad de finns för människor i denna värld, inte minst det du skriver om i inlägget. Håller med dig till tusen. Och jag hoppas verkligen inte att du tar åt dig av de folk skriver. Underbar blogg, ni verkar vara en så otroligt mysig familj och jag önskar er allt gott i livet. Nu ska ja gå och pussa lite extra på min lilla tjej.

2009-05-12 @ 21:47:00
Postat av: Marie

Annat ar det att bo i Spanien!

Har far barn ta plats och spanjorer hjalper

alltid till med vagnar m.m.Har sjalv akt en del

buss har med min son och har det varit fullt

har nagon ALLTID gett oss en plats.

Mammor och barn gar fore det mesta har,till och

med gammla staller sig upp sa sma barn kan fa sitta.Eller sa satter de bara dem pa sitt kna...

Skandinavierna kunde lara sig lite av spanjorerna!!!!



Tror du hade trivts mycket battre har Josefine :)

2009-05-12 @ 21:54:30
Postat av: Marie

Annat ar det att bo i Spanien!

Har far barn ta plats och spanjorer hjalper

alltid till med vagnar m.m.Har sjalv akt en del

buss har med min son och har det varit fullt

har nagon ALLTID gett oss en plats.

Mammor och barn gar fore det mesta har,till och

med gammla staller sig upp sa sma barn kan fa sitta.Eller sa satter de bara dem pa sitt kna...

Skandinavierna kunde lara sig lite av spanjorerna!!!!



Tror du hade trivts mycket battre har Josefine :)

2009-05-12 @ 21:55:41
Postat av: Studentmamman

Tyvärr känner även jag igen mig då jag vid ettt flertal tillfällen fick stå upp som högravid samt sällan får chans att sitta vid vagnen. Åkte med sonen vid ett tillfälle då han skrek så han blev blå i vagnen men då ingen var beredd att offra sin plats kunde jag inte ta upp honom. Numera säger jag åt folk att flytta på sig om jag behöver platsen. Tyvärr har jag även sett äldre damer som fått stå upp då ingen vill ge bort sin plats. Ibland undrar jag hur människor resonerer då det för mig är en självklarhet att platserna ska gå till de mest behövande

2009-05-12 @ 21:58:45
URL: http://studentmamman.webblogg.se/
Postat av: Kristin

Et kjent problem på bussene i Oslo dette her:(

Opplever veldig ofte at lille snuppa mi må stå,mens tilsynelatende friske mennesker sitter...Rører ikke på seg,selv om de ser en liten jente som sliter med å stå og blir slengt frem og tilbake i midtgangen.

Blir så sint!!!

2009-05-12 @ 22:01:25
URL: http://kolene.blogg.no
Postat av: Anonym

Jag instämmer fullt ut med dej. Bra skrivit!! just vad jag oxå brukar känna -just därför grämer jag mej med att ta buss med barnvagn och allt för att folk just INTE är hövliga och hjälper till. SKAM!





2009-05-12 @ 22:08:19
URL: http://veronicabjorkell.blogg.se/
Postat av: Linda

Det er helt sjuk men sant. På banan som jeg tar från Mortensrud till byen er det alltid fullt på 2 eller 3 stoppet. Så kommer det gravida / eldre på banan som får stå, och nær man står upp før att ge dem plats kommer det alltid nån idiot och førsøker sætta sej istællet!!! Flere ganger har jag stællt mig upp før gravida som verkligen sæger "TUSEN TAKK- det er aldrig noen som står opp for meg" och det er høggravida tjejer. Folk er sååå egoistiska! Jag som er helsopersonal stannar också vid alla mænniskor som ligger/ sitter på bakken eller ser dåliga ut, men det har inget med yrket att gøra, det er common sense! Trodde jag!

2009-05-12 @ 22:28:19
URL: http://nursesusi.blogspot.com/
Postat av: Lily :)

Ja sånn er det dessverre :( folk her mangler rett og slett folkeskikk!

I mine øyne så er det en selvfølge å hjelpe folk med vogn, koffert el av/på bussen, det er en selvfølge at jeg reiser meg om det kommer på noen med krykker, eldre osv, det er en selvfølge at jeg ikke tar heis om jeg ikke har med meg barnevogn, osv osv osv. Jeg forstår bare ikke hvorfor det finnes så mange som ikke har medfølelse eller omtanke for andre mennesker?



Jeg kan skjønne at folk irriterer seg over foreldre som skifter bleier midt i resturanten eller som blokker hele fortauet fordi de må gå 5 vogner i bredden, men å irritere seg over foreldre som kjører kollektivt?



Selvfølgelig kan man ikke alltid se om noen har et handikap, men jeg nekter faktisk å tro at ALLE som ikke reiser seg på bussen eller ALLE de i heiskøen som ikke har vogn/rullestol har noe form for handikapp, jeg tror faktisk det er en VELDIG liten del av disse som feiler noe annet enn latskap og "meg-først-syken".



Vi var i Spania i fjor sommer, jeg var da veldig gravid og vi hadde en toåring i barnevogn med oss. Vi fikk komme først i alle butikker (om det var kø slapp de oss alltid forbi), om vi ville inn på et spisested så gjorde de alt de kunne for at vi skulle få gode plasser og ha vognen ved bordet, i dokø fikk vi alltid komme foran (jeg var jo som sagt gravid og vi hadde en toåring som akkurat hadde kuttet bleien). Det var rett og slett en helt annen verden :) Nordmenn/svensker/dansker har MYE å lære når det kommer til folkeskikk og det å bry seg om andre enn seg selv.

Jeg har faktisk opplevd som høygravid å måtte reise meg for en gammel dame på bussen, og har flere ganger opplevd at folk har LØPT forbi meg for å komme frem til heisen først (hvis de kan løpe så orker de kanskje å gå i trapp også?)



MØKKAFOLK sier jeg ;)

2009-05-12 @ 23:18:29
Postat av: Angelina

Jag tycker att många av er har en väldigt snäv verklighetsuppfattning, vilket ofta har att göra med att man är lågutbildad och lever i en "skyddad verkstad" där man inte har så många kontraster. Det som är sanning för dig kan vara helt främmande för en annan människa. Det går inte att gå ut i världen och tro att alla tycker och tänker som jag gör, alla delar mina "universiella" värderingar. Världen fungerar inte så.



Många som åker buss har handikapp av olika slag som gör att de inte kan ta sig fram på andra sätt. Då menar jag att de pga exempelvis psykiska eller sociala handikapp så som Asbergers, downs, autism etc eller drog- eller sprit-relaterade grunder är bundna till bussar för transport. Ha i åtanke att människan brevid dig kanske har det svårare än dig även om det inte syns. DET är medmänsklighet. Det är faktiskt så här att de val vi gör i livet får vi själva stå för, sörja för och eventuellt lida för. Ingen annan på hela jorden är ansvarig för dig eller din åktur, utom du själv. Så ser samhället ut och det ligger en komplex kulturell bakgrund till det hela som man måste ta hänsyn till innan man konstaterar att något "är" som man själv tycker. Jag rekommenderar grundläggande sociapsykologisk litteratur av tex. Johan Apslunds studier för att öppna upp sinnet för att bara för att man inte låter en gravid kvinna med barnvagn ta ens plats så behöver man inte vara korkad, lat eller ha dålig uppfostran. Självreflektion är någon som övas upp under en lång tid i miljöer där egot utmanas av andra intelligenta individer och där man inte alltid har rätt eller får som man vill. Gissa vad jag som utbildad samhällsvetare utläser av detta? JAG JAG JAG dominerar denna diskussion. Människan är en socialt responsiv varelse, det betyder att ju mer vi kommunicerar desto mer får vi tillbaka. Att stirra argt på någon - ja det hör till högstadiet då man är barn och inte vet bättre. Det är ett barns sätt att förmedla sitt missnöje på. Eller är det bara jag som tycker att en vuxen människa inte ska sitta och blänga ut sitt missnöje utan istället kommunicera? Kasta inte sten i glashus. Om det är karma man söker så sök det först i dig själv... Vad gjorde du för en främling idag, en som inte var ditt barn eller din man eller din svåger...?

2009-05-13 @ 02:29:16
URL: http://englamedora.blogg.se/
Postat av: Josefine

Angelina: Ja detta var MINA känslor så JAG är nog helt riktigt uppfattat. Dock för mina barns skull och så känner man om man har barn.



Vad jag gjorde igår? Jag bar ut en dams två tunga väskor ifrån bussen tex. Hon blev mycket glad :)

2009-05-13 @ 09:22:21
URL: http://www.prinsessansdagbok.com
Postat av: Emilia

Jag känner också igen mig, både i att inte få någon plats även om jag då kan bli väldigt sur (lejonmamman som sagt ;-) ) och se till att få en, och absolut i att busschaufförer kör som dårar. När sonen varit ledsen när han var liten har jag tagit upp honom för att sätta mig efter att jag betalat och då susar bussen helt plötsligt iväg, brukar då oftast sätta mig ner och strunta i att betala. Fattar inte hur man tänker som chaufför när små barn, någon som bär på ett barn eller en gammal tant ska sätta sig osv. och de inte kan vänta tills man hunnit fram till sätet..!



Bor i ett område med väldigt många barnfamiljer och bussplatserna för barnvagnar är ofta fulla så man får vänta på nästa. En gång hade jag (med min då 6-månaders bebis) och ett par med en nyfödd pojke fått stå över två bussar vilket betyder att vi väntat i nästan en timme och vi var tillsist först i kön. Min son var både hungrig och trött (försökte självklart mata och söva honom på plats men iom mkt folk, blåst och snöoväder lyckades det inte då han behövde lugn och ro för detta i den åldern). Han var som sagt väldigt ledsen och när bussen kommer spinger en mamma fram med sin barnvagn och puttar undan oss. Både jag och paret försökte förklara för henne att vi väntat länge och att hon fick ta nästa buss och tog även upp det med busschauffören då hon ignorerade oss. Busschauffören sa bara att vi fick ta det med henne. Till sist lyckades jag tränga in min barnvagn där den egentligen inte fick stå men chauffören verkade inte bry sig. Paret med den nyfödde gav alltså mig sin plats då de tyckte att det var viktigare att jag kunde komma hem snabbt då sonen var så ledsen. MEN, hur tänker man som mamma när man tränger sig så?! Kan tillägga att hennes son var 1,5-2 år och sov i vagnen. Har aldrig varit så upprörd och kände verkligen att jag hade kunnat slå till henne, var så otroligt provocerande när hon bara ignorerade oss. Blev kanske långt och osammanhängande men jag ville dela med mig av min historia också.



Du har en jättefin familj, det är verkligen den största gåvan man kan få!

2009-05-13 @ 09:32:23
Postat av: ida

Jag kan inte göra annat än att hålla med dig fullständigt. Vad är det för fel på folk och samhället? Det är skrämmande hur egoistiska alla är och inte ens kan flytta sig när man BER om det, fast du inte ens ska behöva göra det! Usch vad arg jag blev när jag läste detta inlägg. Skärpning världen och samhället, lär er att vara MEDmänniskor!

2009-05-13 @ 09:41:09
URL: http://idasundelin.blogg.se/
Postat av: En annan Josefine

Du har så rätt så rätt så rätt så rätt. Skit i dumma kommentarer!



Kramar i massor till dig

2009-05-13 @ 09:48:24
URL: http://siridrrling.blogg.se/
Postat av: Hannah

Oj så mycket känslor det här väcker!



Jag bor också i Oslo och tar buss och t-bane varje dag och jag förstår dig precis! Nu är jag i nionde månaden, men under hela graviditeten har det kanske hänt tre gånger att någon har rest sig (och en av gångerna var det en äldre dam). Undrar om det är extra illa i Oslo?



När jag inte är gravid längre skall jag alltid resa mig när jag ser att nån behöver sitta! Detta handlar inte om att gilla barn eller inte. Det handlar om empati och medmänsklighet.

2009-05-13 @ 10:27:36
Postat av: Sanna

Samtidigt som jag förstår dig, får DU också förstå andra.

Jag menar bara för att du har 2 barn, ska vi andra behandla dig som en drottning? haha don't think so.

Ta din bil om du inte klara av att åka buss med folk som inte kan flytta på sig för att DU vill sitta nära barnvagnen.



LIFE JUST SUCKS SOMETIMES

2009-05-13 @ 11:16:04
URL: http://trell.webblogg.se/
Postat av: Jenny

Emilia; bara för att man är mamma blir man väl inget helgon? Jag tror att det finns precis lika många idioter bland mammor som bland andra grupper av människor. Mamma är ju inte alltid en "kvalitetsstämpel"...tyvärr!

2009-05-13 @ 11:25:13
Postat av: Mathilda

Det handlar ju om att ta hand om varandra. Framför allt tycker jag att alla vuxna (oavsett om de är föräldrar eller inte) har ett ansvar jämnt emot barnen. Vi ska vara goda förebilder och visa att vi finns här och hjälps åt. Det är trots allt framtiden vi har framför oss.

2009-05-13 @ 11:58:01
URL: http://enannandelavstockholm.se
Postat av: mari

EWA: Som skriver at allt kretsar krig barnvagnar och" vi med barnvagnar tror vi äger hela bussen osv" Du måste vara så missnöjd med dej självv och sen skriva att du inte vill se folk amma... TITTA INTE DÅ.. Amma är de mest naturliga man kan göra.. Och sluta läs här om du blir så "irriterad på josefines verklighetsuppfattning" åååh blir så arg på dessa patetiska människor som skriver sånt här för att dom är olyckliga själva.. JAG ÄLSKAR DEN HÄR BLOGGEN!!!

2009-05-13 @ 12:55:06
Postat av: Charlotte

Jag känner igen det där också och jag tycker det är självklart att man ger sin plats till ett barn, och äldre och handikappade om man själv inte är det. Men att börja prata om att vi med vagn tar plats tycker jag är oerhört löjligt. Ja, det är klart att en vagn tar plats men ska vi för den delen stanna hemma? Eller ska vi inte skaffa barn? Vi och våra barn har väl lika stor rätt att åka buss som ni utan barn? Och ja, vår värld kretsat kring våra barn och så är det.



Jag är beroende av buss för transport precis som alla andra människor utan bil och när det sitter människor på sätena där det är en bild på en barnvagn så ber jag dem att flytta på sig. Jag kan tycka att det är konstigt att man behöver be folk flytta sig när man kommer med vagn medan folk mer än gärna flyttar på sig för äldre med rollatorer.



Sen att kasta ur sig kommentarer om lågutbildade är ju bara löjligt. Jag är inte lågutbildad men visst sjutton kan jag bli upprörd över busschaufförer och medresenärer för det!



Förstår precis hur du känner dig, Josefin. Kram

2009-05-13 @ 13:15:13
URL: http://lottiess.blogspot.com
Postat av: Åsa med två prinsar : )

Känner att jag måste lägga mig lite oxå, trots den digra mängden inlägg. Jag brukar (nufötiden) "mäta" människor i deras villighet att hjälpa till när man kommer med en barn vagn (med barn i) samt en 3-åring. Det tillhör vanligt folkvett och vänlighet, precis som jag tycker att man hjälper till att hålla upp dörrar för folk med väskor etc.

Apropå bussar måste jag berätta en konstig händelse när min yngste var nyfödd:

Jag sitter med på ett säte bredvis vagnen innehållande min äldste son och med den nyfödde i bärsele. Då kommer det in ett par med flera barn och kbinna var HÖGGRAVID, varpå jag ställer mig upp för att hon ska få sitta. Döm om min förvåning när KARLN sätter sig, istället för sin höggravida fru!!! Jag tappade hakan minst sagt!

Ha det gott!

2009-05-13 @ 13:19:13
Postat av: Sandra

Förstår din frustration men å andra sidan har man handikapp och därav inte kan flytta på sig så ska man inte behöva berätta det, man ska inte behöva förklara sig för andra. För ngra år sedan hade jag svår njursten men vägrade åka ambulans in till sjukhuset utan gick till bussen med sällskap, vid busshållplatsen slog jag mig ned på bänken som då var tom, satt och grina av smärta... en efter en kommer det äldre damer och slår sig ner brevid och så säger den ena till mig "kan du flytta på dig så att vi äldre kan få vila benen", jag sa nej det kan jag inte och helvetet bröt lös, de klagade högljutt på mig, men inte sjutton ville jag säga att jag har så ont i magen för jag har njursten och därför kan jag inte stå upp, och jag har precis tackat nej till ambulans för att sådana som du behöver den bättre än mig.... nä jag satt där och lyssna på deras gnäll och som de skämde ut mig inför alla andra!

2009-05-13 @ 14:39:59
Postat av: jossanE

..."man är lågutbildad och lever i en "skyddad verkstad" där man inte har så många kontraster." SKÄMTAR DU ELLER?? Jag är mycket högutbildad och resonerar precis som Josefine.. vad har utbildning med hyfs att göra egentligen? Lever verkligen de "lågutbildade" i en skyddad verkstad? Kanske är det to m de som jobbar och sliter på lågavlönade jobb som SER verkligheten! Men skitsamma, för det handlar inte om utbildning.

2009-05-13 @ 14:40:00
Postat av: Lina

Jag stöjer dig till 100%. Känner igen mig i det du skriver...jag skulle ha uppträtt/agerat på samma sätt som dig. Men tyvärr är inte alla uppfostrade på samma sätt..."var mot andra såsom du vill att andra ska vara mot dig". Man kan inte annat än bli besviken på medmänniskor som beter sig på detta sätt...Tack Josefin för en väldigt fin, underhållande blogg! Kram

2009-05-13 @ 14:53:18
Postat av: Anette

Det er så typisk Oslo! Folk er så ufattelig frekke at jeg blir flau på deres vegne.

I 2 år måtte jeg ta banen med datteren min for å komme på jobb (hun skulle i barnehagen), og det var ALDRI noen som tilbød henne en plass. I stedet presset de seg foran henne, fortet seg for å finne ledige plasser. De verste var menn på en 40-50 år.



Jeg er så glad jeg slipper å ta buss eller trikk lenger! Nå går vi om det er noe vi skal (jeg har 3 barn). Aldri mer buss eller trikk med vogn.

2009-05-13 @ 15:23:31
Postat av: Lovisa

Bland det värsta jag vet är att folk som inte verkar veta (i det här fallet dom som verkar tro att dom har läst hela inlägget) lägger sig i. Ni som klagar, ni verkar ju inte ens ha läst att hon frågade mannen FLERA gånger om dom kunde få sitta. Herregud, människor, skärp er! Josefin, du verkar vara fantastisk! Ta inte åt dig av vad folk som fötts utan empati säger, dom verkar bara vara ute efter att förstöra andra människors liv tyvärr.

2009-05-13 @ 15:26:09
URL: http://lovisabrandt.blogg.se/
Postat av: Linda

Starka människor får alltid ta en massa skit som dom inte förtjänar. Du är iallafall med och påverkar människor till det bättre, även om dom hugger ifrån så blir de ändå medvetna om gravida,handikappade, äldre mm som behöver extra hjälp på tex bussen nästa gång de är på en buss. Sedan är det ju självklart upp till dom själva om de vill stanna kvar i sin egobubbla eller börja att ställa upp för medmänniskan!!!

Men du gör det bra iaf, och vi som vill förstå vad du skriver gör det, strunta i de andra.

2009-05-13 @ 15:32:17
Postat av: Åsa med två prinsar : )

Till Sanna:

Alltså, det handlar inte om att VILJA sitta nära vagnen, det handlar om att man har SKYLDIGHET att sitta nära vagnen, e-som det inte kan garanteras att vagnen inte flyger omkring!

Denna diskussion har ju blivit jättakonstig, fö. Det handlar ju om att de som behöver ska få sitta, att friska, pigga, vuxna människor kan maka på sig. Så alla dessa inlägg om att "jag minsannn har en sjukdom som inte syns osv" är ju faktiskt helt irrelevanta, anser jag.

2009-05-13 @ 17:03:21
Postat av: Fru Lundin

Att erbjuda sin plats för barn, mammor, gravida, handikappade, gamla m.m m.m Jag är utbildad på högskola oavsett det så tycker jag att erbjuda sin plats är vanligt hyffs. Det har jag i allafall vuxit upp med att man ska göra oavsett vilken samhällsklass man kommer ifrån!!!! Människor är bara för egoistiska ibland!

2009-05-13 @ 18:06:10
URL: http://frulundin.blogspot.com/
Postat av: Em

Jag forstar inte kommentarer som ''det ar ni som valt att skaffa barn, varfor ska andra flytta sig for er/hjalpa er'' - lite allmanhyfs kanske? Ar folk sa daligt uppfostrade i norden att man verkligen anser att man inte ar skyldig sina medmanniskor nagonting? Nar en gammal tant med tunga matkassar desperat ser sig om efter en sittplats pa bussen, sitter folk verkligen & tanker att ''nejmen, det ar ju hennes val att aka & handla mat ensam, hon far val skylla sig sjalv''? Pinsamt i sadana fall.



Jag kan ibland bli grymt irriterad pa mammor/pappor med barnvagnar som bara bufflar sig fram, kor pa en utan att be om ursakt & tranger sig forbi & fore overallt - alla med barnvagnar ar inte anglar - MEN, ska de fatalet otrevliga individer fa bestamma hur jag behandlar resten av alla med barnvagn? Ska jag straffa stressad-mamma-med-barn-i-vagn-&-pa-armen & gora bussresan sa jaklig som mojligt for henne bara for att en annan mamma smallde till mig med sin bugaboo pa ica?



Barn som gamla, gravida som folk med vagnar, friska som folk med osynliga handikapp - alla fortjanar vi att bli motta med respekt & vanlighet fran var omgivning. Precis som du sager, what goes around comes around.

2009-05-13 @ 18:28:07
URL: http://mammaochbullen.blogg.se/
Postat av: Frida

Jag håller med dig, tyker att det är en självklarhet att hjälpa en mamma eller en pappa med en barvagn. Eller att låta en gravid kvinna och hennes lilla barn sitta känns absolut som något man ska göra. Jag tycker att det är jättebra att du bad mannen att flytta på sig, synd bara att han var så tög :/ Hoppas du får bra hjälp i framtiden :)

2009-05-13 @ 20:22:15
URL: http://friida88.blogg.se/
Postat av: Åsa

Ewa: Om du blir irriterad på Josefine och hennes blogg så tycker jag att du OMEDELBART ska sluta att läsa bloggen,eller är det någon som tvingar dig att läsa?

Själv tycker jag att det är en underbar blogg!!!!

2009-05-13 @ 21:03:38
Postat av: Katarina & Neo

Stå på dig! Skam att folk int kan lämna plats! Var på stan för ett tag sedan och var så hövlig och hjälpte mammor med hissdörrarna inne i affärernafick knappt en blick och inte fich jag någon hjälp tillbaka.

2009-05-13 @ 22:13:13
URL: http://www.wiggo.org
Postat av: Caroline

You go girl! Det finns så många elaka och egoistiska människor överallt. De är ensamma och missnöjda med sitt liv och sin situation, eller så har DE fått en dålig uppväxt och kan därav inte förstå sig på gott behandlande av barn, det blir "daddande". Det ger dem inte rätt att bete sig hur dem vill, men de förstår inte det, dessa "stackars" hjärtlösa människor.

2009-05-14 @ 12:55:45
URL: http://carroknos.blogg.se/
Postat av: Therese

Hej! Jag håller helt med dig - det är sjuk hur vissa människor VILL låta bli att se att man behöver hjälp... Själv åker jag alltid bil om jag inte kan gå då vill säga. Det är synd att det ska vara så... Jätte fin blogg förresten, jag är ofta inne och läser den. Har en dotter själv som är 2 månader och 2 dagar idag =).

2009-05-14 @ 16:25:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0