Smarrig cheesecake!

Till 6-8 bitar
DU BEHÖVER:
125 gram digestivekex
75 gram mjukt smör
300 gram cream cheese
3/4 (60g) florsocker
1 tsk vaniljsocker
1/2 tsk citronsaft
2 1/2 dl vispgrädde
valfri topping, jag valde jordgubbar men kiwi eller inlagda körsbär ( som var i receptet) fungerar utmärkt!

GÖR SÅ HÄR:
1. Kör kexen i matberedaren tills de är smuliga, lägg i smöret och kör tills det blandats.
2. Pressa ut blandningen i en 20 cm springform, pressa upp lite efter sidorna så att det bildas en kant.
3. Vispa samman cream cheese, florsocker, vaniljsocker och citronsaft tills det är slätt.
4. Vispa grädden lätt och vänd sedan ner den i creamcheesesmeten.
5. Häll upp smeten i formen och släta ut den med en gummiskrapa. Ställ kakan i kylskåpet i tre timmar eller över natten.
6. När kakan ska serveras tar du den ut ur formen och garnerar med körsbären eller annan topping.


Skai hälsar SMAKLIG MÅLTID!

Update: Jag har gjort denna LYCKAD till Es födelsedag ( jaguari 2009)  så allt står rätt i receptet. Dock använde jag fel mått till grädden denna gång =) Låt mig veta om ni testat den, jag tycker det är ett enkelt och gott recept och det stod i MAMA.

Kommentarer
Postat av: Lisa

Hej söta du! Jag tänkte bara ge dig ett cheesecake-recept som är helt fantastiskt! Jag blev lite fundersam när du hittat ett recept med smör i? Jag har gjort många cheesecakes i mina dagar (efterrättsansvarig på hotell) men ej sett det i något annat recept. Nåja, om du vill kan du prova detta:



6-8 portioner



Du behöver:

2 dl strösocker

3 ägg

200 g philadelphiaost

3 dl vispgrädde

2 tsk vaniljsocker

10 digestivekex

Gör så här:

Dela äggen. Vispa sockret och äggulorna pösigt. Rör i vaniljsockret.



Blanda i philadelphiaosten.



Vispa grädden i en egen bunke och rör ihop med det andra.



Vispa äggvitorna hårt i en egen bunke (det ska gå att vända bunken upp och ner) och rör sedan försiktigt ihop med det andra.



Krossa kexen och lägg hälften av detta på botten av en rund form med löstagbar botten.



Häll i smeten och strö resten av kexsmulorna ovanpå.

Ställ in i frysen 7-8 timmar.



Kram Lisa!

2009-05-18 @ 23:15:01
Postat av: Elena

Åh, det där måste jag testa någon gång! (:

2009-05-18 @ 23:45:50
URL: http://ellisono.blogg.se/
Postat av: ina-bina

Gör samma recept som Lisa och jag blev förvånad när du inte skrivit ner ägg - har man inte ägg i alla glasser?



Lisa: jag förmodar att smöret är till botten, inte I själva cheesecaken :P

2009-05-18 @ 23:46:01
URL: http://inabina.blogg.se/
Postat av: issa

hej..

står det rätt i receptet att den inte skall varken gräddas eller frysas?

annars kan det nog vara det som var anledningen till att den var väldigt lös...!?

bara en tanke..



2009-05-19 @ 08:34:23
Postat av: Caroline

Gulligt vännen....

Nu ska här bakas nådon dag! =)

Kram och tack

2009-05-19 @ 09:26:01
URL: http://princesses.blogg.se/
Postat av: Pethra

Äntligen ett recept utan ägg i! Vet att det finns äggfri cheesecakes men jag har aldrig hittat något recept.

Men som någon här ovan skriver, den bör nog frysas. Och till en annan som frågar efter ägg i, det måste man inte ha. Jag har fått cheesecake gjord till mig utan ägg i på restaurang, var inga som helst problem att utesluta det sa de då.

2009-05-19 @ 10:43:56
URL: http://pethrasdagbok.blogspot.com
Postat av: Anna

Superbra med ett cheesecake-recept utan ägg! Jag tycker det är lite äckligt att äta ägg som inte är tillagade och alla recept som jag sett har ägg i och ska sedan bara frysas.



Så stort tack, låter jättesmarrigt!

2009-05-19 @ 10:45:48
Postat av: Sanna

Låter super gott!! Måste jag testa någon dag. Hinner inte med så mycket nu när min lilla bara är 6 veckor. Perfekt midsommar tårta....

Vill bara säga att din blogg är super!

2009-05-19 @ 11:15:20
URL: http://mammasanna.blogspot.com
Postat av: Josefine

oj vilka äggdiskussioner =) Denna kakan ska inte frysas!



KRAM

2009-05-19 @ 15:26:19
URL: http://www.prinsessansdagbok.com
Postat av: Pethra

Bra, då vet jag det. Skall nämligen testa göra den på torsdag! :o)

2009-05-19 @ 15:52:08
URL: http://pethrasdagbok.blogspot.com
Postat av: Isabelle

Den här måste jag prova någon gång! Inget mjöl i heller! Tack för en super bra blogg!!!

2009-05-19 @ 15:55:00
URL: http://isabeeelleees.blogg.se/
Postat av: Wenche

Den skal jeg prøve:)

Har en lignende oppskrift, den er med gele i ostekremen og gele på toppen;)



Det er ikke egg i kaken nei, og heller ikke skal den stekes el fryses!!!



Tusen takk, og kos deg med besøket av din mor:))

2009-05-19 @ 20:11:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0