Godmorgon härliga onsdag!

Inatt sov Ella bättre! Mat dagtid gav äntligen resultat! Elian får hänga hemma med oss även idag då jag inte vill att han ska behöva vara i en stor barngrupp med örat även om han är bättre och han inte smittar. Så han får hänga med oss på läkarkontrollen kl 11 ( Ellas kontroll).

Hoppas ni har en HÄRLIG start på dagen? TACK för alla åsikter i gårdagskvällens inlägg! Vi hade SÅ bra rutiner just då vi kört en egen metod som lärt honom att somna själv i spjälsängen ( klappa,sjunga, lugna I sängen utan att ta honom upp, men detta fungerade inte förrän han slutat amma om jag minns rätt). Men då vi köpte vanlig säng startade problemet = han kom in till oss då han vaknade. Han har aldrig suttit och gråtit i sin säng utan helt enkelt så snart han vaknat till hoppat ur sängen och gått in till oss. Nu handlar det mycket om att han inte accepterar att E lägger honom. Något han gjorde förut = vi kunde dela på ansvaret. Det handlar också om att vi så gärna önskar att barnen får nog sömn!

KRAM!

Kommentarer
Postat av: grommis

Usj, håper det ordner seg for dere snart! Lykke til med nytt opplegg! Og ha en fin onsdag! Klem

2009-09-09 @ 08:22:14
URL: http://grommis.blogspot.com
Postat av: Viola

Hej!

Hoppas allt ordnar sig har själv en tjej som inte började sova själv hela natten förrän hon var ca 5 år men vi har inte fler barn så för oss gick det greit ändå!

Och här får inte pappan lägga heller bara när jag inte är hemma men då går det hur bra som helst!

Stora lycka till kramar från mig

2009-09-09 @ 08:37:01
Postat av: Charlotte

Idag är första och bästa dagen för förändring! Lycka till!

2009-09-09 @ 08:45:16
Postat av: sessan ☆

Happy Onsdag hjärtat!!



Hoppas du är piggare idag gumman & stå på Hearts

Jag hejar på dig



PUSS

2009-09-09 @ 08:51:10
URL: http://sessanochprinsessan.com
Postat av: En bit av oss

Hej!

Tror att många känner igen sig i ditt förra inlägg. Barn gör ju så... testar gränser. Särskilt när de vet hur mycket vi älskar dem - då är det ju lättare :)

Jag är säker på att det kommer att ordna sig och jag önskar er många låååånga sovnätter framöver :)

Ha en bra dag!

Kram!

2009-09-09 @ 08:52:36
URL: http://enbitavoss.blogspot.com
Postat av: Pethra

Jag tycker du är oerhört strong Josefine som faktiskt ser problemet och erkänner att han bestämmer över er. Det är inte många föräldrar som kan göra detta utan förnekar sanningen och ser inga problem med vad det i längden kommer att tillföra. Det är lätt att falla för sina barn och göra som de säger pga. många olika faktorer men det är viktigt att vara medveten om fallgroparna och stå på sig istället. Lättare sagt än gjort men jag tror faktiskt att de flesta gör sitt bästa, likaså ni. Vår dotter kommer också in till oss på natten när hon vaknar men det har vi aldrig sett som ett problem utan det är mysigt och helt ok men förmodligen för att det inte sker varje natt. Jag hoppas det löser sig till det bästa för er!

2009-09-09 @ 09:07:04
Postat av: B.A

HEJ! MIN DOTTER SOVER HELA NÄTTER.MEN VAKNAR DÄREMOT TIDIGT(5 TIDEN PÅ MORGON, HAR ALLTID VARIT MORGONPIGG,MAN ÖNSKAR ATT NÅGON MORGON ATT FÅ SOVA LITE LÄNGRE.HAHA PS HA EN BRA DAG!

KRAM FRÅN B.A

2009-09-09 @ 09:15:56
Postat av: Anne

Kanske är det bara en period nu då han fått ett syskon. Han vill också vara med kanske. Bara en tanke.



Ha en fin dag.



Kramar

2009-09-09 @ 09:19:53
Postat av: Natali

Hej på dig,

Det är det som gäller nu! Vad som krävs är en stor portion tålamod och det verkar ni ha. Det kommer att gå över!

Tack för att du delar med dig en liten bit av din vardag! Vi är nog många som känner igen oss!

Kram

2009-09-09 @ 09:22:56
Postat av: ellabella

Hei Josefine!

Jeg kjenner meg sånn igjen i det du skriver om søvn. Vi har litt samme problem med minstejenta vår også. (Født i 2006 hun også).

Hun aksepterer kun at jeg legger henne, og jeg må ligge der til hun sovner. Det er fryktelig slitsomt når hun ikke vil sove.

Nå har jo du Ella også, og ammer om natten osv. Det gjør jo at du fra før har underskudd på søvn. Ikke lett det der.

Husker da vår mellomste var baby og størstegutten bare var 2 år, da sprang jeg opp og ned trappen til rommet hans fordi han ikke ville sove. Men det gikk over, han har alltid vært veldig enkel med legging, soving osv. Det var bare en periode når lillebroren var baby. 3-årsalderen er en snedig alder. De begynner å bli store, men er små likevel. Elian merker nok at mye av oppmerksomheten din faller på Ella, og du skal ikke se bort ifra at han er litt urolig pga det.

Det er sånn det er, du må ikke ta det ille opp, tenke at du ikke strekker til osv. Du gjør en fabelaktig jobb som mamma til barna dine!

Eneste jeg kan trøste deg med er at det blir bedre!!

Men, det krever at vi som foreldre er konsekvente, har samme rutiner hver kveld. Det har jeg gode erfaringer med iallefall (men det er litt vanskelig med minstejenta nå føler jeg...).



Lykke til!! Jeg er sikker på at det går seg til.



Klem, ellabella

2009-09-09 @ 09:27:39
Postat av: Anna-Lena

Åh ja det är så jobbigt när de har såna perioder! Och så finns dert massa "metoder" man kan bruka... Men ni måste bara hitta den som funkar för er!.. Det är inte lätt, Nora sover i barnehagen för hon är jättetrött, men sen är hon vaken till 21-2130. Lite sent för en 2 1/2-åring!.. Men vi försöker justera tiden i barnehagen och styra sovingen lite på dagtid!?.. Nej usch det är jättesvårt. HOPPAS bara det ordnar sig för er snart och ni får sova!.. (och när mina barn gråter brukar jag tänka- är han/hon ledsen nu eller arg?... det är inget farligt att de blir arga... MEN det är MIN tanke om det... men när gråten går över till lessen så är jag alltid där.)

2009-09-09 @ 09:48:42
URL: http://annalenastroberg.blogspot.com
Postat av: Suzanne

Godmorgon vännen!



Vet du hur varmt vi hade det kl 6:30 imorse?? Hela 17,5 grader!! Härligt va? Dock blåser det väldigt mycket.



Jag förstår att det måste vara väldigt jobbigt med Elians nattbestyr. Men står ändå fast vid att för att det hela ska få en vändning så måste ni visa för honom att det är mamma och pappa som bestämmer, inte Elian.



Om det är så tokigt att han inte accepterar att E lägger honom så skulle jag, om jag varit i era skor, gått ut och gått eller gjort nåt annat just i läggningstid så att det bara fanns en person som kunde lägga honom, och den personen är ju då E.

Sen när han märker att det går bra med E så får du succesivt "komma hem" igen men fortfarande låta E lägga honom.



Vi har likadant med ex tandborstning här hemma.

Oliwer vill aldrig att jag ska borsta tänderna på honom, ropar alltid efter pappa. Men vi är stenhårda, har jag satt mig med honom så är det JAG som ska borsta på honom. Man kan inte ge lillfingret till ett barn allt för ofta, för de är smarta och till slut har de hela handen...



Lycka Till, men stå på er, det är de vuxna som ska bestämma!! =)



KRAM

2009-09-09 @ 09:54:10
URL: http://snuzen.blogg.se/
Postat av: kathrine

Hei!!

Vil bare tipse deg om TV2 sin frokost-tv som htok opp dette temaet i dag.



http://www.tv2.no/gmn



Ønsker deg lykke til!!!

2009-09-09 @ 09:55:07
Postat av: Anonym

Hej! Hoppas du fick se God Morgon Norge idag, de hade ett helt inslag om just ditt problem, kanske finns det på deras hemsida. Tror det kan vara nyttigt för dig att se! Förutom sovproblmenena så verkar du ju ha helt underbara barn! :)

2009-09-09 @ 10:58:19
Postat av: Linda

Hemma hos oss har vi en pappa som jobbar väldigt mycket och har ständigt dåligt samvete. Jag är mycket med barnen och är rätt rak, bestämd och kärleksfull mot dem. Självklart vill de att pappa nattar för då kan de "köra" med honom. Barn är smarta och man ska inte förringa barnuppfostran, det tar mycket tid, energi och tålamod. Den enkla vägen är att göra som barnen vill och det kan man göra ibland. Men börjar barnet fatta att det kan bestämma blir det bara jobbigt och värre ju äldre barnet blir. Barn mår bra av konsekvens och rutiner. I mitt fall har det hjälpt mycket att sova så jag orkar ta "strider", sätta mej själv längre ner på priolistan, (min tid kommer sen). Man hinner inte allt man vill under den här korta intensiva småbarnsperioden. Har man inte massa saker inbokade så har man mer energi över till barnen, och funkar barnen blir man piggare själv,vilket gör att man har energi över till annat sen istället. Jag tror att många av oss moderna mammor gör felet med att vi ska hinna både ditt och datt för det mår vi ju bra av (i själva verket borde man lugna ner sig) Att ha två barn är vääääldigt mycket mer än att bara ha ett!!!!! Lycka till

2009-09-09 @ 11:22:22
Postat av: Katarina

2009-09-09 @ 12:21:50
Postat av: Katarina

Oj då, vart försvann mitt inlägg? Jag skrev i alla fall att det som brukar hjälpa mig när det är som jobbigast, är att jag intalar mig själv att denna period är väldigt kort och övergående. (Har en dotter som är 1 år och 8 månader och en son som är 4 månader) Önskar allt gott (och sömn) åt er! Ni verkar vara en mysig familj.

2009-09-09 @ 12:30:10
Postat av: Jonna Hansson

gott att hon sov bättre! :)

2009-09-09 @ 12:56:35
URL: http://jth.blogg.se/
Postat av: B.A

VADÅ!(ATT HA TVÅ BARN ÄR VÄÄÄÄLDIGT MYCKET MER ÄN ATT BARA HA ETT!!!!!)DET KAN FAKTISKT VARA VÄÄÄÄLDIGT MYCKET MER ATT HA ETT BARN.JAG HAR BARA EN DOTTER SOM KRÄVER MYCKET UPPMÄRKSAMHET I ALLT.DET LÄT I MINA ÖRON ATT ETT BARN KAN INTE VARA JOBBIGT.DESSUTOM HAR HON AUTISM O ADHD O DET KRÄVER EN HEL DEL ATT ORKA. KRAM B.A

2009-09-09 @ 13:13:18
Postat av: jessica

Usch låter jobbigt, du är en pärla som fixar det med en sån positiv inställning! har du bra tips på en åkpåse?? Ska köpa en till min 4 månaders bebis nu! Kram

2009-09-09 @ 13:25:55
URL: http://jessicakamph.blogg.se/
Postat av: Maria Ohlson

Vad heter det snygga nagellacket som du har från H&M?

Kram Maria

2009-09-09 @ 14:04:49
Postat av: b & v

KISSIES RETUSCHERINGS-MISSAR HAR ÅTERIGEN AVSLÖJATS!!!



Ännu en gång publicerar vi ett avslöjande inlägg om Kissie's retuscheringar, efter många önskemål från våra läsare.

Skämmer Kissie ut sig? Gör hon det för publicitet? Är allt detta pinsamt? Ja det finns delade meningar kring det.

Avgör själva, kika in på:

http://apieceofsisters.blogg.se

2009-09-09 @ 14:57:39
URL: http://apieceofsisters.blogg.se/
Postat av: Hanna

Vi hade samma problem, men här var det pappa som skulle lägga. Fick rådet av en barnpsykolog att lägga varannan dag. Då förberder man barnet på att imorgon lägger pappa o.s.v.. Det hjälpte oss. Prova om ni känner för det. :)

2009-09-09 @ 15:36:12
Postat av: Jessica

va bra att Ella sov gott! :0) Lycka till inatt också då ;)

2009-09-09 @ 17:11:14
URL: http://jessicaasklof.blogg.se/
Postat av: LiSSaN

Sömn är ett nödvändigt gott. Ingen sömn är onödigt ont. Det enda jag försöker trösta mig med när vi anser att vi har något att jobba på med vår dotter, så är det att det vi anser vara problem hos oss, finns det andra som inte har - däremot har de säkert annat problem att lösa som man själv inte har! Vissa barn äter dåligt, gnäller dagarna i ända, slåss, vantrivs på dagis, sover dåligt, osv. Andra barn kan avsky att låta andra hålla dom, har napp hur länge som helst bla, bla, bla...



Vad jag försöker säga är; att det finns alltid något med sitt barn man vill bättra på - för andra har det så bra på den eller den fronten, men sanningen är att DE säkert har andra trubbel med sina barn, som man själv har det galant med med sitt egna.



Att inte få sömn eller kvällarna är inte roligt alls. Jag förstår dig! Men helt plötsligt en dag, bara funkar det!



Skänker dig styrka att orka!! =)



KRAM

2009-09-09 @ 17:46:54
URL: http://lisselissans.blogg.se/
Postat av: Hoho? :)

Har du glömt oss idag? visa gärna senaste shoppingen/shopping tips.kram

2009-09-09 @ 18:10:31
Postat av: bojangles

Du, din bästa kompis, en döende kvinna (som behöver komma till ett sjukhus omdelbart!) och drömkillen i ditt liv är fast mitt ute i öknen. Ni har bara en bil, som bara har plats för två passagerare, och du har ansvaret över vilka som ska få åka ifrån öknen. Vem väljer du och vilka lämnar du kvar? Finns faktiskt ett svar på denna fråga ;P Svara vad ni skulle gjort så får ni svaret av moi.

2009-09-09 @ 18:23:44
URL: http://bojangles.blogg.se/
Postat av: Jenny!

jättefin blogg :D

2009-09-09 @ 18:48:24
URL: http://jeannu.blogg.se/
Postat av: B.A

SÄGER GO KVÄLL,HOPPAS ATT DET GÅR BRA MED SOVADET,HA DET BRA .KRAM B.A

2009-09-09 @ 18:57:04
Postat av: Alizo

Välkomna o besök vår familjeblogg,allt om småbarnslivet,vår vardag,m.m.

2009-09-09 @ 19:38:31
URL: http://alizo.blogg.se/
Postat av: Nina

Hej Josefin!

Har en son som blir 4 i november. Vi hade samma problem som ni när vi bytte från spjälsängen till växasäng. Lucas sprang upp och upp och upp. Vi tyckte det var viktigt att han lärde sig somna själv så vår rutin blev saga, ibland sång, mys i tystnad en stund sen puss och så gick vi. När han kom upp första gången sa vi "nej nu är det god natt" och bar tillbaka honom i sängen. Efterföljande ggr pratade vi inte alls utan bar bara lugnt tillbaka honom i sängen. En period satt vi på en stol utanför hans rum vilket gjorde att han stannade bättre i sängen. Tricket är ju att dom stannar i sängen tillräckligt länge så de hinner varva ned ;0) jättelätt jag vet!!

I perioder har detta funkat bra, sen har vi haft en springperiod i vintras igen dom vi löste med att den som nattade låg tyst brevid tills han somnade. Gick i vårt fall ofta relativt snabbt. Nu fungerar nattningsrutinen och att vi går därifrån efter lite mys bättre igen och jag tror det beror dels på vår konsekvens och dels på sonens mognad. Men som flera har sagt tidigare. Bestäm er gemensamt för HUR ni ska gå till väga och håll fast....även om det tar veckor och kanske tom mån.

Lycka till!

Kram, Nina

2009-09-09 @ 19:50:25
Postat av: Bella

Tjaba har du en bror som heter Klas? :)

2009-09-09 @ 19:51:51
URL: http://bellablogg.se
Postat av: Erika

pratar du svenska eller norska med dina barn? (jag är själv en svensk i oslo)

2009-09-09 @ 19:58:44
Postat av: LillTuvan

Hoppas ni kommer på ett sätt att få ordning på sömnen, nåt som funkar för er i ert liv!

Jag har själv 2 underbara barn som jag (mest eftersom jag var hemma) och min sambo kämpade med första året som 2-barnsföräldrar, kolik, förkylningar och den allmäna röra som kan vara i familjelivet, sena nattningar och tidiga mornar.

Men det blir bättre! Och om du tar några steg tillbaka och känner efter och funderar lite, så vet du vad du ska göra, lita på dig själv. Du verkar ha kommit en bra bit på vägen.



Kram och lycka till!

2009-09-09 @ 20:00:46
Postat av: SSEA

Då är det ju hög tid att E verkligen lägger honom för inte kan ni låta en 3-åring styra hemma, låter ju inte klokt.

Lycka till!

2009-09-09 @ 20:11:07
Postat av: Mickis

GO GIRL!! Jag håller alla mina fingrar (och tår ;)) för din skull nu.. Du sötaste mama! Det är jobbigt när man blir så kluven, mín dotter har mig runt sitt lillfinger vissa gånger också! Kvällen är ju ändå den tid då vi föräldrar kan "pusta ut" för det behöver man efter en dag med massa lek med sina underbara barn! STOR KRAM

2009-09-09 @ 20:34:21
Postat av: Anonym

ass bra blogg :)

2009-09-09 @ 20:46:43
URL: http://myfashionlifee.blogg.se/
Postat av: Anonym

har det hänt nåt josefine??

2009-09-09 @ 21:35:33
Postat av: Josefine

TACK för pepping, ni är BÄST!



Åkpåserekommendation blir 7AM!



Nagellacket är liksom rosaorange, det biligaste på H&M =)



KRAM

2009-09-09 @ 21:59:18
URL: http://www.prinsessansdagbok.com
Postat av: Anonym

Super fin blogg!

2009-09-09 @ 22:04:52
URL: http://trione.blogg.se/
Postat av: Anonym

Vill tipsa dig det senaste från Freestreet. Var med och tävla om en rosa laptop.



Gå in här bli medlem och läs vidare.

100% gratis

http://www.freestreet.se/?r=135

2009-09-09 @ 22:31:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0