Hur gick det för er Mammor o Pappor?

Jag vill veta ifrån er föräldrar som testat 5 minutersmetoden, HUR gick det? Jag önskar INTE några andra synpunkter på om man bör eller inte bör göra detta. Jag har läst en del om det i början då Elian var liten men tyckte att det inte passade oss då. Nu när helsestationen tipsar om det är jag intresserad av andras erfarenheter. Jag ser det som en möjlighet att ge Elian den sömna han förtjänar o att lära honom att det är okej att bara somna, man behöver inte bäras eller ammas i söm.... Jag är emot att låta barnet ligga oavsett vad som sker, om det kräks osv...DÅ ska man ta upp o göra rent o trösta kort anser jag. Jag VET att vår son har en vilja av stål så vi måste nog visa honom hur man gör. Jag är också lite inne på tanken att kanske gå in var 3 minut ist för var 5. Jag o min asmbo har inte pratat om det men jag tror han är med på att göra det, det blir HAN som får lyssna på gråten jag kan inte. Svärmor(hon är också helssyeter på bvc) har pratat med mig försiktigt om detta en stund men idag ringde hon o jag kände att det kan vara något för oss. Så, hur har det gått för er?? Hur lång tid tog det innan det "fungerade"? Jag ammar idag ganska ofta men har lust att gröten vid 19 efter bad ska vara sista maten tills morgonen då han vaknar ( allt ifrån kl 5-7) Kan man fortsätta morgonamma??

Elian är 8 månader gammal o väldigt stor kille så jag vet att han inte behöver mer mat på natten men han kan inte somna själv, går vi med vagnen gnäller han sig lite till sömns då jag drar o släpper vagnen hårt fram o tillbaka, rörelse är det som gäller för att han ska somna. 

Nu ska jag duscha!


Kommentarer
Postat av: Syster

Hej Gumman,
Jobbar hemma idag så du kan ringa hem om du har tid. Uffe och jag körde ju 5-minutersmetoden med Alice (eller Uffe gjorde det:-) och jag tyckte det gick mycket bättre än vad jag trodde. Redan andra-tredje dagen så gick det mycket bättre och fjärde dagen var det bara att lägga ner henne och säga godnatt och så låg hon tyst tills hon somnade. Och det jag tycker har varit skönast är att det verkligen märks fortfarande att hon tycker att det är skönt att somna och sova. Att vi läser saga och sjunger vyssan och ligger en stund hos henne innan vi säger: - godnatt och sov gott, jag kommer in och tittar till dig om en stund (men då sover hon i stort sett alltid!) är mest för att jag kommer att sakna det så mycket nu när vi inte skall ha fler barn!

Jag sov nere i gästrummet de två första nätterna (med öronproppar) och Uffe gjorde jobbet. Han började med tre minuter och utökade till fem minuter andra dagen och var utanför hennes rum och strök, städade, pratade med storbarnen så att hon aldrig kände sig lämnad ensam utan hela tiden hörde honom och det tror jag är viktigt. Så man inte går ut och så blir det knäpptyst omkring den lilla/lille... Sen gick han in och sa att här är pappa och det blir mysigt att sova, jag kommer och tittar till dig om en stund och gick ut igen oavsett om hon grät och var ledsen. Men det de sa till mig på vårdcentralen och barnpsyk (jag var verkligen jättenojjig innan så jag ringde överallt för att höra vad de tyckte!) är att det är viktigt att de har ett gosedjur eller en gosefilt att "hålla sig i" och det var där Maja kom in. Som numera är sex år gammal och mer ser ut som en gammal disktrasa men fortfarande är lika populär!
Kramar och pussa nattpajjaren från mig!

2007-04-26 @ 10:12:16
URL: http://prinsessans.blogg.se
Postat av: josefine

tack, jag tänkte på er imorse!
o elian har sin "majakopia" vi köpte i sundsvall om du kommer ihåg, den älskar han o sover med jämt! ja vi ska nog köra igång i helgen, för allas skull! han är så tung för mig att bära nu, han är inte dirkt som alla 8 månaders, mer som en dryg ettåring o dem bär man ju inte så ofta.... PUSS O KRAM

2007-04-26 @ 10:17:53
Postat av: Nina

Jag hoppas verkligen att ni hittar en bra metod som passar er, det kommer ni alldeles säkert att göra också josefine.
Kramar

2007-04-26 @ 10:37:11
URL: http://ninisens.blogg.se
Postat av: Therese E

Hej!
Jag tycker helt klart att du ska prova, det viktiga är att du är helt inställd på det för det är asjobbigt på natten när de vaknar då vill man verkligen bara sova:). Jag började prova samma dag som min flicka blev 10 månader jag hade hört någonstans att när de var 10 mån behövde de ingen mat utan kan klara sig en natt utan mat. Första natten var rätt ok jag satt och klappade henne men pratade absolut inte med henne. Andra natten mycket bättre stärkt av detta så tog det en vecka sen ammade jag inte på natten längre. Det var värt det. När hon kom in i rytmen så fick hon mer regelbunden sömn på dagen och bäst av allt jag blev en gladare Mamma och fru. Lycka till och kämpa på fast det blir några tuffa dagar.

2007-04-26 @ 11:03:47
Postat av: 2-barns Mamman

Tycker personligen bättre om Sova Hela natten-kuren än 5-minuters, därför att du där får gå in och lugna barnet i sängen, även om du inte tar upp det. (Och den går aldeles utmärkt att genomföra på rygg också..)
Men varje familj får ju välja sin väg.
Har kompisar som kört 5-minuters och varit nöjda, det enda problemet är om barnet sedan börjar vakna igen senare på natten, av t.ex tänder. Då har man inget verktyg, med SHN-kuren har man ramsan som ska fungerar som en betingad reflex.
Huvudsaken för Elian är säkert att Ni som föräldrar tar ledningen och gör det möjligt för honom att sova! Att Ni tror på det Ni gör och han kan slappna av och veta att han är trygg!
Så vad ni än väljer, så känn att det känns bra för er!
Och försök tänka så att hans skrik (så länge det inte är hysteriskt) faktiskt är hans sätt att fråga er om det verkligen ska vara så här! Och det ska det ju, för man mår så mkt bättre om man sover på natten. Barn som vuxen!
Lycka till!

2007-04-26 @ 12:38:33
Postat av: Anna-Lena

Jag följde den aldrig riktigt till punkt och pricka jag tycker man som mamma eller pappa hör om gråten är acceptabel eller inte, hade svårt att just precis låta honom gråta fem minuter. Vissa gånger fick han gråta för den inte var såååå lessen och han kanske slutade efter tre min, men jag gick ändå in och checka så allt var bra ibland hörde jag ju att det bara var att gå in och trösta!? Jag tycker metoden både får för mycket kritik för att den ska vara så hård men samtidigt tyckte jag oxå den var det så jag gjorde den lite som den passa mig! :D Lycka till!!!

2007-04-26 @ 13:56:29
URL: http://annalenastroberg.blogspot.com
Postat av: Anonym

För oss funkade det kanon på själva läggningen somnade själv efter redan ngn natt, men då hon vaknade på nätterna var hon helt otröstlig så jag tror inte mycket på den!

2007-04-26 @ 19:06:37
Postat av: 2-barns Mamma

Nej, så verkar många uppleva 5-min metoden, att man inte kan göra så mkt på natten, bara till läggningen.
Jag tror de flesta kör sin egen variant av nån kur. Vi kom på i efterhand att vi hade en "ramsa" trots att vi tyckte att våra sov utan någon slags metod. Vi fanns utanför dörren och sa "vi är här, godnatt, godnatt och sov så gott", när de fick egna rum. Mer behövdes inte. Jag tror att barnen måste få bekräftat att vi finns här, inte behöva ligga och skrika utan något svar. Sen hur svaret ser ut, det är upp till varje familj!

2007-04-26 @ 20:33:21
Postat av: josefine

TACK för era erfarenheter!
Jag känner också att det finns mildare varianter som kan fungera kommer inte att göra honom hysteriskt ledsen, jag är en mjukis men vill gärna ge honom sköna rutiner!

2007-04-26 @ 20:37:51
Postat av: hanna-evelina

låt allt ha sin gång kör på som ni gör nu,Vi trode vi skulle bli tokiga ett tag och börjae fundera på den ena metoden efter den andra. men vi gjorde som vi själv tyckte var bäst. Vår egen metod. KRAM!

2007-04-26 @ 22:59:56
URL: http://hannaevelina.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0