Idag mailade jag frågor till Anne & Zryan:

Mina söta kollegor svarade på mina frågor som jag skrev
för att ni ska få veta lite mer om Norge / Sverige.
Hoppas ni förstår, annars bara skriv vad ni vill ha översatt.
image4038
Mailsvar ifrån Anne:
Hur upplever du svenskar i Norge?
Svensker er stort sett samme slag som nordmenn. En positiv ting jeg kan
trekke fram som ulikt er at svenskene er mer open minded og ikke så
skeptiske.

Har du många svenska vänner?
Jeg har ikke så mange, men antageligvis flere enn nordmenn flest.

Vilken är den största skillnaden mellan svenska och norska gutter?
Som regel kan man se at en gutt er svensk på langt hold. Det går mye i
klesstil og håret! Svenske gutter er litt mer forfengelige og opptatt av
mote. De har også gjerne halvlangt, blondt hår som ligger bakover. Av og
til kan det bli for mye av det gode, men kult at de er opptatt av
hvordan de ser ut.

Har du varit i Sverige?
Jeg har vært i Stockholm tre ganger. Første gang på skoletur. Da var vi
på alle slott og serverdigheter. De to neste var for å besøke en norsk
vennine som gikk på naprapathøyskolen. Da var det full fest og mye shopping!

Känner du många svenskar som stannat för gott i Norge?
Jeg kjenner deg og Zryan og mammen til min kjæreste.
Hun er svensk men
kan nesten ansees som norsk nå siden hun nesten snakker norsk.

Varför tror du att så många svenskar kommer till Norge och jobbar?
Jeg tror svensker kommer først og fremst fordi lønningene er mye høyere
og det er lett å få jobb.

Zryan svarar:

Hur länge har du bott i Norge?
I 6 år.

Vad fick dig att lämna Göteborg?
Det var en tjejkompis som tvingade upp mig egentligen, efter en vecka
på Swedish Open i Båstad så lyckades hon att övertala mig. Tyckte att
Oslo hördes spännade ut, ung miljö som "livar" upp staden. Tyckte också
om tanken att jobba i ett annat land, då jag älskar familjen över allt
annat ville jag inte flytta alltför långt. Oslo känns ju som en annan
stad i Sverige. :-) Jag
flyttade på sommaren och det är den absolut bästa säsongen här, det
finns massa jobb för alla studenter som vill säsong-jobba, bra uteliv
och mycket happenings ute i det sköna!

Vilken är den största skillnaden mellan Norge / Sverige?
Största skillnaden är ekonomien. Otroligt lätt att hitta sig både jobb
och lägenhet. Du kan som en ung person utveckla dig ekonomiskt mycket
enklare och fortare än vad du gör i Sverige. Man ska inte behöva söka
jobb på McDonalds som 36 åring typ..eller?? Du kan helt enkelt
stabilisera dig ekonomiskt redan i en ålder på 20, genom att feks. köpa
lgh som många unga gör här i Norge.

Hur fick du ditt första jobb? Vilket var det?
Mitt första jobb var på baker brun, cafe och konditori. Och det fick
jag tack vare att jag gick runt och delade ut min CV på olika ställen
jag kunde tänka mig att jobba redan första dagen jag flyttade hit.
Tredje dagen fick jag 2 jobbintervjuer.

Hur fick fixade du boende i Norge?
Jag hade boendet klart lite på förvägen innan jag flyttade med tanke på
hon jag flyttade upp hit med som redan bodde här. Vi bodde 8 svenskar i
en stor villa-kollektiv i Majorstuen som är i stan. Men när det var
dags att flytta så letade jag på Finn.no.

Hur upplever du dagis i Norge?
Jag upplever att min dotters dagis är jättebra som sätter mycket fokus
på att stimulera barnen av det de är intresserade av. Mycket ute
aktiviteter och noll tilsatt socker i allt de serverar. Jag upplever
att det är mycket fokus på att vara sund och hälsosam i alla dagisar
generellt men med måtta självklart, och att man blir tagen seriös redan
som en liten själ. Det är väldigt viktigt att det är en ganska ung
miljö som är generationen här tror jag nog, för att det är de som skall
utveckla landet och inte en "grå mus".

Varför valde du att skaffa barn i Norge och inte i Sverige?
Jag tyckte om den stabiliteten i att kunna skapa ett eget liv som styrs
mycket av ekonomien. Därför bestämde jag mig för att skaffa barn här i
Norge, fastän det inte var planlagt från början, med min sambo som är
norsk (men bott i Skåne).

Och hade jag inte blivit gravid så hade jag varit i Frankrike och
pluggat franska som egentligen var planen. Och sen åka tillbaka till
Oslo.

TACK fantastiska ni som svarat på mina frågor!
Jag hann inte läsa dem förrän jag kom hem.
Ni är underbara båda två och ni ger mig GLÄDJE på jobbet♥♥












Kommentarer
Postat av: Charlotte

Åhh vad vacker din kompis Zyran är tycker jag, och på dina festbilder alltid så jättefint klädd!

2008-04-03 @ 21:29:38
URL: http://upptagnamamman.blogg.se
Postat av: Linnéa

Jättekul läsning och vilka bra svar på frågorna! Passar mig perfekt då jag snart flyttar till Norge för en tid! Men vilken tur att inte alla svenske gutter har blont bakåtslick, haha :D

2008-04-03 @ 22:51:37
URL: http://linneasegnalilla.blogg.se
Postat av: Sara - Dagens positiva

Kul läsning!

2008-04-04 @ 08:19:07
URL: http://dagenspositivaste.blogspot.com
Postat av: Mia

jag är helt såld på Oslo! har en massa vänner i oslo och det är den härligaste stad jag vet.... Jag är helt såld på Grönerlykka (stavas?), små indiska restauranger, härliga glada männmiskor, Öyafestivalen, havet...om jag inte hade barn skulle jag flytta dit direkt..

2008-04-04 @ 08:32:26
URL: http://misskalinka.blogg.se
Postat av: josefine

Ja det var jättekul att de ville svara!

Mia: Grynelökka är supermysigt, jag har bott där =) kram!

2008-04-05 @ 21:10:15
URL: http://prinsessans.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0