Soloution?

Ikväll somnade Elian ca halv nio.. Han är orolig och jag tror jag vet varför. Pratade en del med dagis idag och vi kom fram till en lösning. Ska ringa imorgon igen och förtydliga mina åsikter. Det gäller då han vaknar i vagnen efter "bara" en timme. Hur länge sover era 20 månaders? På dagen! De andra barnen som är äldre än honom upptill två år gamla sover ca 2 timmar.

Men, de vill ju gärna att han ska sova längre eftersom han ibland då han sovit en timme kan vara grinig och ledsen då han vaknar. Vilket för mig är helt normalt. Då blir det Mammamys, kanske lite mjölk eller en frukt så är han snart sitt rätta jag igen... Men de menar att han blir väldigt trött. Det menar inte jag eftersom han på helgerna sover en timme och sen klarar sig till kvällen ( självklart blir han mer utttröttad på dagis med lek och bus med andra barn men ändå!). Så, de har gått ut till honom då han gråter och visat att de är där och sagt att han ska sova igen. Ibland somnar han om men ibland skriker han ( av ilska), då har de berättat för mig att de väntar tills han roat sig innan de tar upp honom. Det är det slut med, min son ska plockas upp då han vaknar så att vi kan testa om det räcker och om han orkar dagen tills kvällen kommer. Nu sätter MAMA J ned foten ;)

Jag vet att de menar ALLT gott men det känns fel för mig, jag tror nämligen att detta gjort vår son som ÄLSKAR att somna kl 19 i sin sköna säng nu blivit rädd att somna / vakna och vara ensam. HOPPAS jag har rätt så att vi i helgen kan vända rutinerna tillbaka.

Nu ska jag lägga mig och sova, imorgon är det FREDAG! Som jag längtar.

KRAM och Sov Sött

Kommentarer
Postat av: Satu

åh. Stå på dig gumman!



Håller tummarna för Elian ska få till baka sin sömnrutin och sova i RO.

Kram & Godnatt ,hoppa sni får en god natts sömn!!

2008-04-17 @ 21:58:38
URL: http://satuelisa.blogg.se/
Postat av: Satu

åh. Stå på dig gumman!



Håller tummarna för Elian ska få till baka sin sömnrutin och sova i RO.

Kram & Godnatt ,hoppa sni får en god natts sömn!!

2008-04-17 @ 21:59:06
URL: http://satuelisa.blogg.se/
Postat av: Elin

Min son har sovit en timme på dagen sedan han var kanske runt 20 månader. Det senaste (han är 2 år nu) har vi till och med fått be dem på dagis att väcka honom efter en timme, för annars somnar han aldrig. Det är ioförsig olika från barn till barn. W är inte så hyperaktiv, utan mer en lugn liten kille, så han kanske inte gör av med så mkt energi.

Du känner honom bäst!

2008-04-17 @ 22:04:22
Postat av: Malin

Max sover cirka en timme på dagis i vagnen. Hemma kan han sova lite längre- men då är han ju i sin egen säng. Lita på din magkänsla, jag hade absolut tyckt att det känts helt fel att han får ligga och gråta. Kramiz

2008-04-17 @ 22:11:34
URL: http://www.barnlycka.se
Postat av: Lissan

Uff...förstår dig totalt!

Min dotter på 16 månader sover ca 1½ timme, men sedan väcker vi henne faktiskt om hon verkar vilja sova längre, om hon inte verkar väldigt trött för då kan hon få sova 1.45 min. Sedan somnar hon vid 19:30-20 på kvällen å sover just nu väldigt gott på nätterna. (Det tackar man innerligt för!) =)

Självklart ska DU ställa krav på dagis. Det år så tråkigt om Elian blivit sömn-rädd pga dagis-rutinen. Men det löser ni säkert snart!

2008-04-17 @ 22:12:50
URL: http://lisselissans.blogg.se/
Postat av: jenny

min son som är 2 år sover mellan 2.5-3 timmar på dagis och han somnar kl 19 på kvällarna.. Han älskar att sova och behöver verkligen den sömnen... Men alla är vi olika. Min äldsta son sov ingenting när han var 2 år på dagarna för han behövde inte det och kom då aldrig i säng, int ens om han bara sov i 30 min.. Men som sagt alla barn är unika... =)

2008-04-17 @ 22:40:16
Postat av: Katrine

Du gjør rett i å sette ned foten! ;) Jeg jobber selv i barnehage (Montessori barnehage), og vi ville ikke ha gjort det på denne måten. Stol på din intuisjon som mamma, og fortell personalet på en vennlig måte hvordan du ser på det. Jeg er overbevist om at du har en vennlig attitude til personalet. Så dette burde ordne seg. Har selv en sønn på 10 år, og deler dine tanker og din filosofi rundt barneoppdragelse. Har du lest noe av Maria Montessori? Kan anbefale deg det i tilfelle! :)



2008-04-17 @ 22:48:57
Postat av: Rebeccas.se

Min dotter är snart 22 månader och har aldrig sovit särskilt mycket, nu sover hon dock lite mer än hon gjort på ett bra tag och då sover hon ca 1 timme hos dagmamman och hemma kan det vara allt från 45 minuter till 1½ timme. Tycker det verkar konstigt att ens försöka få ett såpass gammalt barn att somna om efter en timme! Vissa barn slutar ju faktiskt sova middag helt vid den åldern. Stå på dig du, de får ju rätta sig efter vad du tycker blir bäst för ditt barn!

2008-04-17 @ 23:03:16
URL: http://www.rebeccas.se
Postat av: F

Curlingmamma......

2008-04-17 @ 23:19:45
Postat av: elin

Life is a blessing, so keep loving each day

2008-04-18 @ 00:09:03
URL: http://loveeachday.blogg.se/
Postat av: Mia

Hej! Jag har skrivit här förr och tittar allt som oftast in och läser om ert liv. Du har en härlig blogg, och får mig att längta efter en egen liten familj. Jag är förskollärare och har jobbat i fem år och det där med hur länge barnen ska sova på dagen är OTROLIGT individuellt och har inte alltid så mycket med ålder att göra. Hos oss har vi fyra-åringar som fortfarande sover en timme medan vi har mindre barn än de som inte sover alls. Så man måste prova sig fram har jag lärt mig. Ta upp lite tidigare på dagen. Hur funkade det på förskolan? Hur funkade läggning på kvällen? Och så får man hålla på tills man hittat något som passar. Lycka till! Kram från mig

2008-04-18 @ 06:12:18
URL: http://maias.blogg.se/
Postat av: Emma

Hejsan.

När våran son var runt 18 månader ville han inte heller somna vid 19.00 hemma i sängen som han alltid gjort! Vi bad då dagmamman att hon skulle väcka honom efter ca: 1 timmes vilande hos henne och VIPS så funkade allt som normalt igen. Stå på dig!!

2008-04-18 @ 06:48:16
URL: http://emmzan80.blogg.se/
Postat av: Jessica

Hej Josefine!

Det är rätt svårt att säga hur vidra du har rätt eller inte men givetvis skall det kännas bra för dig. Däröf rkrävs en tydlig öppen dialog! Givetvis kan vissa rutiner (om man själv haft "udda" rutiner) bli annorlunda när barnet börjar på dagis men man skall aldrig känna sig åtsidorsatt eller som det inte funkar för dig som förälder heller.

Svårt, öppna upp till en dialog. Han borde bli tröttare på dagis men alla barn är olika...



Stå på dig och för kommuniaktionen vidare!

2008-04-18 @ 07:25:24
URL: http://studentmamman.blogg.se/
Postat av: Sara - Dagens Positiva

Hoppas det fungerar bättre med ny rutin. Bra att du kommunicerar med förskolan. :)

2008-04-18 @ 07:36:46
URL: http://dagenspositivaste.blogspot.com
Postat av: Caroline

min dotter är 20 månader och hon sover cirka 1½-2 timmar på dagen. sover hon mindre blir hon oftast trött o lite grinig men ibland går det bra ändå!



det är bra att du säger hur du vill ha det, det är ändå du som är föräldern. hoppas att sovrutinerna blir som vanligt snart igen!



jag kan dock se på min tjej att sen vi gick över till sommartid har hon haft svårare att somna på kvällen, kanske för att det är ljusare ute, jag vet inte riktigt. så sakteliga börjar det gå tillbaka till det normala att sova vid 19 men vi är inte riktigt där än.



håller alla tummar på att ni alla ska få sova snart igen! stor kram!

2008-04-18 @ 07:56:14
URL: http://caleam.blogspot.com
Postat av: Ina

Mina två barn har sovit väldigt olika. Minstingen slutade att sova middag vid 1 års ålder. Hon vilade bara en stund tillsammans med dagispersonalen mitt på dagen och sedan somnade hon som vanligt vid sju snåret, så fort hon sov middag var hon i gång till nio och det tycker jag var för sent för en 1 åring. Största tjejen hon sov middag fram till 3 års åldern, ca 1,5h varje dag. Men båda har varit lika aktiva så dom är helt enkelt olika som personer " tack och lov"

Sedan det här med att vara orolig när man ska sova etc. Barn i den åldern börjar att få fantasi. Tänkt dig allt nytt som en 20 månaders kan fantisera om. Ha en bra Fredag och en trevlig helg

2008-04-18 @ 08:02:13
Postat av: Hege

Hei! Det er mamma som bestemmer! Min datter sov mellom 40 min og 1 time når hun var 20 mnd. -og gråt når hun våknet men det gikk over med litt kos. OFte i den alderen er det varierende hvor mye søvn de trenger. Datteren min sluttet å sove når hun var 22,23 mnd. Det er ofte litt frem og tilbake når man kutter ned på søvnen også må man finne ut hva som fungerer.Lykke til,forstår din frustrasjon.

Ha en fin helg!

2008-04-18 @ 08:14:33
Postat av: Anna-Lena

Alla barn behöver olika mycket sömn!.. Det sker ju iofs mer i bh, han kanske behöver sova lite mer där än hemma MEN om det inte fuknkar hemma, vilket det INTE gör nu så måste dei bh lyssna på dig! Vet när Oscar började få svårt att somna på kvällen, var vaken till typ 22 och ville sen sova på morgnarna! Det funka INTE! Sa ifrån i bh, de fortsatte låta honom sova, jag fick säga till lite HÖGRE ;) och det hela slutade med att han bara vilade med en bok somnade 20 på kvällen och vaknade pigg och utvilad på morgonen! Så STÅ PÅ dig! DU vet bäst vad ditt barn behöver, måste jufunka HELA dan! :)

2008-04-18 @ 08:55:17
URL: http://annalenastroberg.blogspot.com
Postat av: Johanna

Mina dotter är nu 2 år men hon har sovit 1 timme på dagen i ca ett halvår nu. Det är juh så olika från barn till barn så jag tycker dagis borde lyssna extra mycket på vad föräldrarna har för önskemål, det är juh trots allt dom som vet bäst! Stå på dig och sätt ner foten!! Lycka till!!

2008-04-18 @ 08:58:49
URL: http://johannajois.blogg.se/
Postat av: andrine

Stakkars Elian! At de venter med å ta han opp til han har roet seg synes jeg høres forferdelig ut. Hvor hjelpesløs føler han seg ikke da når han ilskriker og personalet bare står og ser på? Nei, der er jeg enig med deg om å si klart i fra at den praksisen får ta slutt umiddelbart. Det han trenger er jo en god klem og kos. Burde ikke pedagogisk personell skjønne det?



Victoria har aldri vært den som har sovet bort tiden, men gode søvnvaner har vi fått takket være barnehagen faktisk. De lærte henne å sovne i vognen selv, noe vi selv aldri fikk til. Vi er muligens for softe rundt hjerteroten ;) Men så en periode i høst begynte hun å vokne etter en halvtime, og hun trengte åpenbart mer søvn. Jeg ba om at hun fikk sove inne i seng i stedenfor da hun kanskje ikke sover så godt i vognen lenger - begynner å bli for stor til å sove der rett og slett. Barnehagen vår har senger som barna kan sove i. Da ble det mye bedre og en periode sov hun opptil 2 timer, som åpenbart var for mye = vanskelig å legge henne om kveldene. Nå har vi en avtale på at hun får sove 1 time +, og det fungerer utmerket. Jeg kan love deg at hadde de latt henne ilskrike i senga uten å ta henne opp hadde jeg blitt rasende!



Håper dere kommer frem til en god løsning, og at Elian får sove godt både i bhg og hjemme!



Klem :)

2008-04-18 @ 11:08:58
URL: http://andrine.blogg.no
Postat av: Johanna

Jag har en tjejja som är född i slutet av juni -06. När vi är hemma och lediga så sover hon mellan 2-3,5 timme men på dagis så sover hon bara 1-2 timmar vilket är alldeles för lite då vi väcker henne så himla tidigt. Tyvärr! Jag vet inte hur man ska få henne att sova längre på dagis!!!



Lycka till!

2008-04-18 @ 11:11:21
URL: http://johannaagnes.blogg.se/
Postat av: Mia

OJ! mina barn slutade sova på dan när de var ett år för annars sov de så dåligt och vaknade alltid halv fem på morgonen. Elian kanske inte ska sova så länge som dagis vill. jag tycker du gör helt rätt! Det är föräldrarna som ska bestämma hur det ska va... Trevlig helg! Hoppas du får lite mer sömn!

2008-04-18 @ 13:57:38
URL: http://misskalinka.blogg.se/
Postat av: Helena

Vad skönt att de lyssnade på dig till slut. Jag har gått igenom samma sak på min dotters dagis, det gick bra så länge som jag ville dra ner på sovtiden men när jag sa att hon FÅR inte sova på dagen, hon somnar vid tiotiden på kvällen då istället för åtta oavsett hur lite hon sover, så var det helt plötsligt jättesvårt, alla barnen måste sova och eftersom hon somnade var hon ju trött resonerade de, har en känsla av att det störde deras lunchrast om barnen var vakna... Visst är man trött och behöver sova på dagen när man somnar tio på kvällen och vaknar före sju, det blir ju en ond cirkel.



Att de försöker få honom att somna om när han en gång har vaknat låter jätteknäppt tycker jag, plus att de låter honom ligga och skrika... Fy...



Hoppas ni får en jättemysig helg!

2008-04-18 @ 16:10:32
URL: http://helenasnackar.blogg.se/
Postat av: Sanna

Kan det vara möjligt att utbildade pedagoger gör så här när han har sovit en hel timme? Undra om de hade gjort så mot sitt egna barn. Jag har två stora barn och de var alltid lite griniga när de var nyvakna oavsett om de sovit i en halvtimme eller i två timmar. Vem är inte det förresten : )

Hoppas det blir en bättring på Elians dagis.

2008-04-19 @ 09:57:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0