Omänskligt

Usch så hemskt, mår illa av introt till en dansk dokumentär som börjar om en timme. En gravid tjej i 8 månaden som får beviljad abort av en idiotläkare. De säger att bebisen får som en hjärtattack av giftet de sprutar in i hjärtat på barnet.

Jag gråter för mycket som handlar om grymhet mot barn om dagen, men FY *** vilka iskalla hemska människor det finns. Jag tycker att ett liv, ett barn, en människa är ett mirakel o det som gör livet värt att leva. Aldrig ska man tacka nej till ett mirakel o aldrig ska man sätta sig i den situationen för att man inte "orkat" skydda sig eller helt enkelt brytt sig om man inte är redo att ta hand om barnet. 

Alltför många tar det för givet att den dagen man VILL ha barn ska man bli gravid. Det kan ta tid, det kan vara omöjligt, saker kan gå fel. Jag känner de som mist sitt älskade barn då det legat i magen o vuxit sig stora intill Mammas hjärta. Mamman har burit livet med allt hopp o kärlek man kan göra o ÄNDÅ sker det som inte får ske. Hjärtat slutar slå. Den sorg en mor då känner måste vara helt obeskrivligt fruktansvärd o jag får tårar som rinner av att bara tänka tanken. Att folk då enkelt o lätt "tar bort" alltså dödar ett liv i magen med vilje oasett om det är i v.8 eller månad 8 är helt enkelt sjukt. 

Vi människor lever för att föröka oss, ge varandra kärlek o för att världen ska gå vidare. Denna UNDERBARA Mamman jag tänker på får inte höra sitt barns gråt då det är hungrigt, se h*n le, känna på de varma händerna eller höra de gosiga andetagen då barnet sover. 

Varför????

Kommentarer
Postat av: Elin

Håller med dig till fullo, föreställer mig att graviditeten är det underbaraste som finns och för att inte tala om barnet då det kommer.. Men i sådana fall då en ung flicka eller kvinna blir våldtagen och blir med barn så har jag förståelse o tycker jag att det är "ok" att göra abort eller vad säger du?

2006-11-13 @ 21:57:39
URL: http://sincerely.blogg.se
Postat av: Suzanne

Känner som dig i många avseenden i detta inlägg men inte till allt. Om vårt barn i magen har ett svårt hjärtfel eller nån annan svår sjukdom är nog chansen stor att vi väljer abort, är vi världens grymmaste människor då?

2006-11-13 @ 21:58:31
Postat av: Hannah

Du gör det alldeles för enkelt! Det kan vara mycket mer komplicerat än så. Jag är van vid gamla män som är emot abort men blir rädd när en ung tjej uttrycker sådana åsikter. Bara för att man har gjort en abort betyder inte det att man tar barn förgivet. Jag vet mycket väl att när jag sen vill ha barn kanske jag inte kan, men jag skulle ändå inte ångra min abort. Ingen annan än jag kan ju veta hur jag upplevde allt som var då, vad har du för rätt att fördömma andras val? Vid en tidig abort är det inte så att fosrtet har några känslor och sörjer. sex är inte enkelt, alla som blir ofrivilligt gravida har inte "slarvat". En tjej som inte vill ha barn och gör en abort kan ju inte jämföra sig med en annan som vill ha barn men inte kan, eller som var gravid och fick missfall. Ska jag behålla mitt barn för att andra inte kan få? Eller för att folk, du bla, tycker att det är fel att göra abort. hur berör det dig? Tur att det inte är sådana som du som får bestämma vad vi ska ha för lagar i sverige.

2006-11-13 @ 22:10:33
Postat av: josefine

ALLA: självklart är hjärtfel, våldtäkter, sjukdomar på barnet, om man gjort allt för att skydda sig o blir gravid inte samma sak! Jag dömer ingen bara uttrycker hur fantastiskt lycklig man ska vara över att få uppleva sitt barn.

tycker absolut inte att abort ska vara förbjudet, det är allas kvinnors rättighet o det är bra, en kvinna som ej vill / kan ta hand om sitt barn ska självklart kunna ha möjligheten.

Det var inte meningen att dra upp någon debatt men det berörde mig djupt att man tar abort i månad 8 o jag vill uppmärksamma människor som inte valt att barnet i magen ska dö. Sen säga:

Tänk efter en gång till!

2006-11-13 @ 22:14:55
Postat av: Hannah

skönt att läsa att det inte stod så illa till som jag befarade. Men tänk efter en gång till du också! man kan inte säga att man ska vara lycklig över någonting, alla är olika!
och abort i månad 8 låter helt sjukt, det håller jag med om.

2006-11-13 @ 22:39:44
Postat av: Hannah

"Att folk då enkelt o lätt "tar bort" alltså dödar ett liv i magen med vilje oasett om det är i v.8 eller månad 8 är helt enkelt sjukt."

Tror du verkligen att det någonsin är enkelt och lätt?

2006-11-13 @ 22:41:25
Postat av: josefine

Hannah:
du skrev:
"Att folk då enkelt o lätt "tar bort" alltså dödar ett liv i magen med vilje oasett om det är i v.8 eller månad 8 är helt enkelt sjukt."



Tror du verkligen att det någonsin är enkelt och lätt?

svar: det är denna okumentär jag rasar emot, folk gör kalla aborter då barnet är helt färdigt.

man kan diskutera detta länge men jag vet om folk som gått på krogen gravida o supit o haft en tid för abort veckan efter utan att bry sig. Till dem som bara enkelt tar bort livet ( tror det är FÅ som gör den enkelt o lätt, som kvinna tror jag det är hemskt jobbigt psykiskt) vill jag uppmana att skydda dig om du ej vill ha barn. Sen önskar jag att folk som känner folk som mist ett barn i magen eller utanför ska förstå att den personen i högsta grad är förälder.

ammar m ena handen här, därav de små bokstäverna

2006-11-13 @ 22:55:46
Postat av: Maria

Håller helt med Hannah. Döm inte andra. Utgå från ditt liv och ingen annans. Din val kanske inte alltid är dom rätta och speciellt inte när du gör val åt andra. Abort kanske i vissa fall är det absolut bästa för "barnet"!

2006-11-13 @ 22:58:14
Postat av: josefine

skönt att läsa att det inte stod så illa till som jag befarade. Men tänk efter en gång till du också! man kan inte säga att man ska vara lycklig över någonting, alla är olika!
och abort i månad 8 låter helt sjukt, det håller jag med om.

Från: Hannah

svar: man ska ALDRIG säga vad någon ska vara lycklig över. men jag tror att de allra flesta som behåller barnet skulle förälska sig i barnet om inte redan i magen, så senare! Men jag är starkt för tanken om att barnets förutsättningar sätts först, hur får barnet det om det föds i denna situationen? Oftast, jag säger oftast går det bra!

2006-11-13 @ 22:58:23
Postat av: Sandra

Min mamma förlorade sitt barn en vecka innan beräknad förlossning. Hjärtat hade slutat slå. Detta var precis 6 år sedan den 7/11. Det var fruktansvärt för oss alla men självklart värst för mamma. Jag har en lillebror som nu är 9 år, han var alltså 3 år när det hände och han längtar fortfarande efter sin lillebror som aldrig fick leva. Mamma födde lilla Petter och vi tillbringade en hel dag på sjukhuset med honom, klädde honom i de kläder vi köpt för hemresa osv. Vi har fina minnen från den tiden, foton, hand och fot avtryck m.m. Han är min bror men tyvärr fick han aldrig chans att leva. Det är fruktansvärt när det händer och sorgen försvinner aldrig. Vi har en fin grav dit vi ofta går och vi pratar mycket om honom, han är alltid en del av vår familj.

2006-11-13 @ 23:15:46
URL: http://zazzriz.blogg.se
Postat av: josefine

Sandra: Så fint du skriver om din bror, jag är så ledsen för er skull att han togs ifrån er alldeles för tidigt, sorgen måste vara fruktansvärd. skickar MÅNGA VARMA Styrkekramar!!!!!

2006-11-13 @ 23:19:34
Postat av: Carro

Hörrö Hanna, tagga ner lite! Josefine, nybliven mor som hon är, och mitt inne i hur fantastiskt allt är med bebisar, uttrycker bara hur hemskt det är att ta bort en bebis i magen i 8:e månaden. Hon försöker nog inte skapa en het debatt, för eller emot abort tror jag.

Märk inte ord...

2006-11-13 @ 23:24:25
Postat av: Hannah

Det är svårt att inte märka ord. Josfine är nybliven mamma och det är jättekul för henne, men hon skrev inte bara om abort i 8 månaden, läs en gång till Carro.

När josefine skriver om folk som går ut på krogen och festar och inte bryr sig om att de ska göra en abort kan jag bara säga att du inte har en aning om vad som händer inuti dessa tjejer, sluta snälla göra allting så enkelt. Mitt råd till dig, fortsätt skriva om mammalivet, något du behärskar. Sluta försök dig på de svårare och djupare frågorna, det blir bara dåligt och ytligt.

2006-11-13 @ 23:39:06
Postat av: josefine

konklusion: jag skrev de som LÄTT tar bort livet i v 8 eller månad 8, alla som ej tar lätt på det är en annan sak

2006-11-13 @ 23:43:27
Postat av: Anna-Lena

Jag tycker man ska tänka sig för innan man för lätt säger att alla får göra som de vill! Jag håller med Joss i mycket! Kan man inte tänka sig mer för i dagens upplysta samhälle!? Det skrämmer mig INTE att en ung tjej visar tendenser att tycka illa om abort men att en ung upplyst tjej tycker det är heeelt ok och upp till var och en! Det är klart att beslutet är upp till var och en MEN alla kan inte lägga sig flata och inte argumentera emot det!!! Det är var jag tycker!

2006-11-14 @ 09:24:19
Postat av: Anonym

Usch , så orättvis du var i detta inlägget !!

2006-11-14 @ 09:59:29
Postat av: Josefine

Anna-Lena, menar du att jag tycker det ær helt oko upp tillvar o en nu?

Jag var som sagt EJ ute efter debatt, skrev mina kænslor efter att ha sett ett intro till en dokumentær. Jag tror att många som tar abort kunde ha undvikit det. Jag TROR skriver jag.

Mina inlægg ær inte før att behaga någon eller før att alla ska tycka att jag skriver RÆTT o BRA hela tiden. Min blogg ær min blogg o dær skriver jag ifrån hjærtat. Vad jag tycker, tænker o tror.

Alla kænne ro tycker olika o det tror jag vi alla redan vet om?

2006-11-14 @ 10:11:20
Postat av: Anna-Lena

Nej jag tycker INTE det är ok och jag tycker det är så skönt att det är fler som inte heller tycker det vilket jag trodde var det du skrevi inlägget ditt? Jag är ju kritisk till de som tycker det är ok! Det är så lätt att tycka allt är ok idag tycker jag?! Det är för lättvint att bara göra som man vill. MEN visst finns det förmildrande omständigheter! MEN alla som tycker det är ok med abort blir såååå förbannade så fort man är emot (även om man inte vill förbjuda) varför får inte vi som är emot då bli förbannade tillbaka utan att kallas naiva och inskränkta!?

2006-11-14 @ 13:14:52
Postat av: josefine

Anna-Lena, jo det var det jag menade! Ha en fin dag :)

2006-11-14 @ 13:57:30
Postat av: Therese

Guuud vad jag tycker om dig vännen!

Puss puss

2006-11-14 @ 14:07:10
Postat av: Anna-Lena

Vad bra! (jag försvarade ju dig lite ju... fast du inte behöver det? ;) Men det är ju alltid lättare att missförstå så här när det blir nedskrivet! Ha en fin dag du oxå... eller det vet jag ju du kommer ha! Mysigt med mormor och pappa hem tidigt?! :)

2006-11-14 @ 14:15:27
Postat av: josefine

Therese: O jag DIG!!!! :) puss

2006-11-14 @ 14:15:59
Postat av: josefine

Anna-Lena, ja jag tyckte det men sen blev jag osäker om du menade att jag backade i det jag skrev. Jaja ;) Tack iaf!

Ja tidigt vet jag inte men ASAP! Han ringde mig idag o sa han ville hem ( då var kl 12) haha, de kommer väl till Oslo vid 17-18 tiden.

2006-11-14 @ 14:34:24
Postat av: Anna-Lena

Jaa... oscar har oxå en pappa som är hemma 17 till vardags. 16 är feeest! :)

2006-11-14 @ 17:43:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0