ALLA MAMMOR!

Jag undrar lite hur ni tänker, upplevt o har haft det! Svara gärna på mina frågor så kan ni få veta mer om varandra som läser!

1. Vilken är den största skillnaden tycker du tiden före / efter barn?
2. Vad hade du velat veta innan du skaffade barn som du inte fick veta?
3. Vad är det snällaste omgivningen kan göra för dig sen du fick barn?
4. Vad längtar du mest efter just nu?
6. Har du blivit mer/mindre aktiv sen du fick barn än tidigare?5. Visst var/ är det värt det OAVSETT allt jobb, trilskande nätter ( jag orkar EJ höra någon moralkaka här ifrån någon som tycker att jag har bra nätter =))o annat mindre GLAM? Jag tror alla kommer svara JA här!

MAMALIFE!?


Kommentarer
Postat av: evelina

Önskar jag kunde svara, men tyvärr =)
kram!

2007-08-19 @ 19:23:16
Postat av: Anni

1. Störst skillnad är att tiden aldrig räcker till för allt man vill göra och hinna. Visst måste F gå före allt men egentid är oxå viktigt och den är ju i det hela nästan obefintlig. Sedan har jag ju 6kg kvar att gå ned som jag verkligen lider av och det är ju oxå en stor skillnad...för mig i vart fall.
2. Egentligen ingenting förutom sådana saker som eftervärkar, efterbörd och sån´t. Man pratade ingenting om det hos min barnmorska.
3. Hjälpa till att ta F en stund för att jag ska få egen tid eller för att min man och jag ska få tid för bara oss... men det har ännu inte hänt att någon gjort det :-/
4. Egen tid, shoppa, en dag med vännerna, sol, värme, riktigt bra sex och passion...
5. Jodå, visst var det värt det... men, jag måste säga att min och min mans relation har fått sig en rejäl turn och om det är så att vi kommer att skilja oss så... nej, då var det inte värt det. Hm... det kanske lät konstigt men jag tror du fattar...
6. Mer aktiv med hemmasysslor, mindre aktiv med mina vänner, min träning, mina sånguppdrag och sån´t.
Japp, det var väl mina svar det men man skulle ju kunna träffas och prata om sådant här i timtal. Det är lite svårt att bara svara med några korta ord... :-)

2007-08-19 @ 19:26:33
Postat av: Nina

1. Att min "egen-tid" är så begränsad, att allting måste planeras så noga...barnen MÅSTE liksom hämtas på dagis varje dag..! :-)
2. Ingenting, man lyssnar ändå bara med ett halvt öra och man kan inte förstå vad det faktiskt innebär förrän man själv upplever det...
3. Att säga: Du ÄR en bra mamma!
4. Att barnen ska sluta bråka i badkaret...
5. Värt det? Öh, ja...annars vore det väl väldigt tråkigt..det är ett ANNAT liv, varken bättre eller sämre! Skulle aldrig välja att vara utan dom...kärleken är större än något annat!

2007-08-19 @ 19:28:11
URL: http://ninafunderingar.blogg.se
Postat av: Natalie

Tyckte det var så bra frågor så har svarat på min blogg om det var okej =) kram

2007-08-19 @ 19:29:59
URL: http://missmum.blogg.se
Postat av: Johanna

Hej! Då ska vi se...
1.Att inte kunna vara spontan alls längre.Allt måste mer eller mindre planeras.
2.Vet inte riktigt...Det mesta försökte nog folk berätta men man kunde aldrig föreställa sig hur fantastiskt/jobbigt det är.
Jo!Jag hade velat att ngn hade berättat mer om att det är okej att må dåligt efter förlossningen, och inte bara hur underbart det är.Det blev en riktig chock!(Fick en liten förlossningsdepression)
3.Helt klart erbjuda sin hjälp i olika situationer, tex. att gå en promenad i parken så jag får vila osv.
4.Att få sova en hel natt...Kan inte beskriva hur fantastiskt det skulle vara...
6.På ett sätt mer, jag är mycket mer ute och går, förut gick jag i princip bara från A till B.
Men på ett sätt så kan jag vissa veckor dra mig undan och bara vilja vara med min dotter då det är lättare när vi inte har tider och annat att passa.
5.JAAAAAA! =) Åh, det är så mycket känslor!Helt underbart!Som min sambo sa: Det finns INGEN som kan bossa mig som vår dotter kan, och ändå är hon bäääst i hela världen och jag kan släppa mig själv helt bara jag vet att hon har det bra!
Ps. Jag gillar din blogg!Kram!=)

2007-08-19 @ 19:31:53
URL: http://barnkarusellen.blogspot.com
Postat av: Mamma till två små pojkar

1. Vilken är den största skillnaden tycker du tiden före / efter barn?
*Tiden räcker ju inte till på samma sätt som förr. Och man kan inte göra lika mycket saker, man har inte samma ekonomi nu när man har barn så det blir färre resor och sånt. Barn kostar ju en bra slant! Och så har vi 2 barn :D
2. Vad hade du velat veta innan du skaffade barn som du inte fick veta?
*att hur jobbigt det kan vara att ha småbarn, och tätisar som vi har......... ingen som är i samma situation kan förstå oss helt 100%!
3. Vad är det snällaste omgivningen kan göra för dig sen du fick barn?
*att inte tala om hur vi ska göra med barn. Jag lyssnar gärna på goda råd men inte på det viset att folk lägger sig i en massa saker och ting, sånt gillar inte jag.
4. Vad längtar du mest efter just nu?
*att vi kan flytta med hela familjen ner till Jönköping. Jag kommer att pendla mellan Sthlm-Jönköping nu en gång i veckan (för att jag ska läsa till sjuksköterska där nere) men tanken är att hela familjen ska ner om ca 15 månader när min kära sambo är klar med sin tingsmeritering (han är jurist).
6. Har du blivit mer/mindre aktiv sen du fick barn än tidigare?
*Ja på ett sätt ja, men samtidigt är man tvungen att vara aktiv, barnen håller ju oss igång hela tiden. Och saker o ting ska fixas och måste flyta på.
5. Visst var/ är det värt det OAVSETT allt jobb, trilskande nätter ( jag orkar EJ höra någon moralkaka här ifrån någon som tycker att jag har bra nätter =))o annat mindre GLAM? Jag tror alla kommer svara JA här!
*JAAAAAAAAAAAAA! Det BÄSTA man har gjort !!!

2007-08-19 @ 19:41:50
URL: http://mirvas.blogg.se
Postat av: Två barns mamma

1. att man inte kan göra spontana saker typ gå ut och ta en öl som sen övergår till en ute kväll ;-) åka iväg på en weekend mm allt ska planeras så långt före pga barnvakt.
2.att man fick sååå ont i brösten när mjölken kom och man kunde få sår....tyckte inte alls att det var så underbart att amma det var en plåga varje gång.
3.säga att jag är en bra mamma :-)
4.Att få gifta mig så att vi alla får samma efternamn-jag känner mig lite utanför ;-)
5.JA det är värt det!!!! förstår inte vad jag hade för liv innan.
6.Träning? vad är det? :-)

2007-08-19 @ 19:52:20
Postat av: Sofia S

Josefine!
Eftersom jag är så nybliven mor, (Hedda är snart sex veckor), så väljer jag att vänta att svara! Just nu håller man på att lära känna sin dotter, komma in i alla rutiner, min sambo har precis börjat jobba, och jag håller på att vänja mig vid det nya fantastiska livet som är fyllt av kärlek!Men jag lovar att återkomma när jag har svar på frågorna. ;-)
Att bli mamma är i allafall det största man kan vara med om enligt min mening! Hade aldrig kunnat föreställa mig denna lycka.
Stor kram till dig vännen.

2007-08-19 @ 20:16:21
Postat av: Stina

Hej, har läst din blogg ett tag nu. Jag tycker väldigt mycket om den för du är så positiv och det finns vissa likheter i våra liv. Jag har en dotter som är sex månader och håller precis på att packa ihop för att flytta till Sydkorea. Nu vet du det, här kommer mina svar : )
1. Vilken är den största skillnaden tycker du tiden före / efter barn?
Jag känner mig så harmonisk, det är ingenting som spelar någon roll så länge jag har min dotter hos mig. Mitt humör har lungnat ner sig.
2. Vad hade du velat veta innan du skaffade barn som du inte fick veta?
Vissa praktiska saker som hur man gör för att amma på ett café utan att visa hela tuttarna tex. Jag tycker dock att jag har haft bra möjlighet att få tips från min mamma och svärmor, på ett bra sätt utan pekpinnar.
3. Vad är det snällaste omgivningen kan göra för dig sen du fick barn?
Säga att jag ser fin ut. Jag gick upp 12 kilo som inte var bäbis. Nu har jag gått ner det mesta men jag har de där svåraste sista kilona kvar och motivationen är låg eftersom mitt liv är lite stressigt nu.
4. Vad längtar du mest efter just nu?
Att få vara på plats i Sydkorea och vara klar med allt.
5. Visst var/ är det värt det OAVSETT allt jobb, trilskande nätter ( jag orkar EJ höra någon moralkaka här ifrån någon som tycker att jag har bra nätter =))o annat mindre GLAM? Jag tror alla kommer svara JA här!
Absolut! Jag visste att jag ville ha barn men det är mer underbart än jag kunde föreställa mig. Mitt dotters leende får all trötthet och stress att bara smälta iväg.
6. Har du blivit mer/mindre aktiv sen du fick barn än tidigare?
Mer tror jag, hon vill att det ska hända något hela tiden så vi hittar på massor av skoj tillsammans. Det hinns inte med att sitta i soffan och kolla på tv som jag gjorde tidigare.
Tack för ett bra blogg!

2007-08-19 @ 21:20:30
URL: http://svenskhemmafru.blogg.se
Postat av: josefine

jag känner igen mig i en del av det ni skriver! KUL att ni delar med er, flera flera!!! =)
Anni: jag kan förstå hur du menar, jag önskar av hela mitt hjärta att ni löser det! kramar

2007-08-19 @ 22:20:23
URL: http://prinsessans.blogg.se
Postat av: cajsa (caspersmamma81 på fl )

1. Vilken är den största skillnaden tycker du tiden före / efter barn?
svar: att allt måste planeras man kan bara inte dra upp på stan eller liknande utan att packa med grejjer till barnet!
2. Vad hade du velat veta innan du skaffade barn som du inte fick veta?
svar: hmm vet inte,,tror jag fick veta alla av min mamma =)
3. Vad är det snällaste omgivningen kan göra för dig sen du fick barn?
Svar: vara barnvakt..så man kan få städa ordentligt eller bara rå om sig själv en liten stund
4. Vad längtar du mest efter just nu?
svar: SOVA (sonen vaknade kl 05 idag =) )
6. Har du blivit mer/mindre aktiv sen du fick barn än tidigare?
Svar: JA jag har blivit mycket mer aktiv sen jag fick barn.
5. Visst var/ är det värt det OAVSETT allt jobb, trilskande nätter ( jag orkar EJ höra någon moralkaka här ifrån någon som tycker att jag har bra nätter =))o annat mindre GLAM? Jag tror alla kommer svara JA här!
svar JA det är absolut värt ALLT!

2007-08-20 @ 07:10:39
Postat av: Novas mamma

1. Största skillnanden som jag upplevde från dag 1 är sömnen. Bebisen styr helt & hållet hur man själv får sova.
2. Svårt. Jag vet faktiskt inte. Har en svägerska som jag fick många tips av :)
3. Bjuda på mat (första tiden åt vi hemma hos min pappa & mamma varje dag & det var såå himla skönt) men sen är det mycket värt om man kan få nån timme att bara sova eller mysa med sin pojkvän.
4. Att få sova en hel natt, typ 8 timmar i sträck :)
5. Jag har blivit mer aktiv på många olika sätt eftersom jag värderar livet på ett annat sätt innan jag fick Nova som min dotter på 7 mån heter. Visst måste man få ha slödagar men man måste ta vara på livet också :)
Att få barn är en enorm gåva & lycka så visst är det värt allt "besvär". Det är det bästa man har. Föralltid!
KRAMAR från Novas mamma.

2007-08-20 @ 09:00:38
URL: http://EmmaForPresident.blogg.se
Postat av: Anna Henriksson

1. Vilken är den största skillnaden tycker du tiden före / efter barn?
Största skillanden tycker jag är väl att man har mkt mindre tid för sig själv,speciellt med 2 troll! Sen tycker jag att alla känslor fördjupats. Både glädjen och rädslan är mkt större sen jag fick barn,kanske för att man har 2 så värdefulla ting i sitt liv (ja 3 då med pappan =)
)
2. Vad hade du velat veta innan du skaffade barn som du inte fick veta?
Hmm ja jag vet inte,jag var allt annat än fulllärd men just nu står det still,men kanske fått höra att det är okej att det sliter en del på relationen och att det kommer bli bättre framöver. Kan tycka att många glorifierar det rakt igenom. Det är det största som hänt mig/oss men det kan vara tungt stundtals.
3. Vad är det snällaste omgivningen kan göra för dig sen du fick barn?
Ge mig lite egen tid1 Eller bjuda på middag =)
4. Vad längtar du mest efter just nu?
Lite shopping för mig själv,huvva vad ytligt och trist det lät,men sanningen!
6. Har du blivit mer/mindre aktiv sen du fick barn än tidigare?
Både och,jag går ju mer med vagnen,men mindre aktiv på andra plan *hahaha*
5. Visst var/ är det värt det OAVSETT allt jobb, trilskande nätter ( jag orkar EJ höra någon moralkaka här ifrån någon som tycker att jag har bra nätter =))o annat mindre GLAM? Jag tror alla kommer svara JA här!
Ja utan tvekan,och jag skulle gärna göra om det igen och igen om ett par år. Speciellt om jag visste att jag kunde få pröva att föda "normalt"
Kanske en del tycker jag har knasiga svar,men jag är ärlig,that´s me =)

2007-08-20 @ 10:02:41
URL: http://annaslya.blogg.se
Postat av: Anna-Lena

Jag tänker absolut inte moralpredika över dina nätter! Det är din upplevelse som är det viktiga inte hur andra tycker! Dåligt att klaga på trött och sliten mamma! Men det är väl ganska vanligt det där jag-har-det-värre-syndromet! Här är svar iaf;
1. Största skillnaden är att jag tycker det är jobbigare att göra saker för mig själv, nu har ju jag liten som ammar och har otroligt svårt att åka själv och träna eller gå ut med vänninor eller vad som utan att ta med henne! Kan bara inte. Så är det allt planerande! Jag måste bli bättre på det, ta med blöjor och extre-strumpor osv!.. Och så har jag redan en från förr...
2. Jag hade velat veta att det gjorde så j-la ;) ont att bli igångsatt! Och att man kunde få förlossningsdepression (det är visst ca 10 % som får och givetvis jag?!) att allt kunde kännas piss och vara tråkigt och jobbigt och att intte allt ska fokuseras på hur himla underbart det är! För det är det! MEN oxå inte...
3. Kom hem till mig och passa på bebin så jag kan få städa och ordna utan att behöva stressa! Jag har sååå svårt för att få nåt gjort, hon är så social och jag får dåligt samvete när hon klagar lite... Hm... ;)
4. Jag längtar efter att få sluta amma?! Sen när jag får det vill jag inte sluta JAG VET så jag försöker njuta! Men jag tycker detär sååå jobbigt på näterna nu...
5. JA! ;)
6. Ja, som jag skrev innan... jag har ¨jättesvårt att få nåt gjort nu men jag vet att det går över och att jag blir mer som mitt vanliga jag snart... var likadan med 1a.

2007-08-20 @ 10:18:11
URL: http://annalenastroberg.blogspot.com
Postat av: Jessica

Har svarat på frågorna på min blogg!

2007-08-20 @ 17:47:18
URL: http://invited.blogg.se
Postat av: Lina

Min lilla tilda är 4 veckor nu, så vi har inga direkta rutiner eller så ännu. Lite svårt att svara på frågorna..men kul att läsa alla andras svar!

2007-08-21 @ 19:38:05
Postat av: Lina

Min lilla tilda är 4 veckor nu, så vi har inga direkta rutiner eller så ännu. Lite svårt att svara på frågorna..men kul att läsa alla andras svar!

2007-08-21 @ 19:38:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0