amningssnack

Imorse vaknade jag av en STOR puss på munnen av Elian. LYCKA!

Natten var kaos, han var vaken då jag kom hem o hade skrikit mycket. Inget hjælpte, inte vatten, inte vælling o jag førstod att han hade jætteont i tanden. Han sov med mig o ammade lite ( råkade bita mig ænnu mer, AJ!)

Imorse kænde jag att nu ska jag verkligen sluta amma. Måste det. Vill det! Hade mycket amningssnack med mina tjejer igår o det ær så skønt att prata med någon som førstår. Jag øverdriver inte om jag skriver att NÆSTAN varje person som pratar med mig undrar hur længe jag tænkt amma. Lite konstigt, som om vid ett år så tycker folk det ær konstigt.

Blir avis på dem som sæger att det skedde automatiskt, barnet miste intresset. Blir lycklig øver att ha kunnat amma honom så længe utan problem, han har førhoppnigsvis ett litet skydd mot Es allergier o pollen o han har varit en vældigt frisk liten pojke under sitt førsta levnadsår.

Praktiskt har ammandet varit inte minst. Men nu ær det dags att køra lite hårdare før att han inte ska sakna det.

Idag ska vi på kalas hos Ashi o Pernille som firar sina fødelsedagar tillsammans, det ska bli KUL!
Nu ska E få sova, jag har sovit sen Elian vaknade kl 7.

Kommentarer
Postat av: Mamma till två små pojkar

Jag förstår dig till fullo! Inget konstigt med det att man ammar sitt barn upp till 1 år! Men tänk så här att han har varit väldigt frisk under första året, då får du räkna med att han kommer att vara oftare sjuk ett par år framöver för småbarn ska bli smittade under första tiden så att de kan bygga upp sitt immunsförsvar. Våra barn har också varit vääääldigt friska fram tills de började på dagis. Sen dess har vi vabbat (vårdat våra barn) mer än vi har varit och jobbat på våra jobb. En tuff tid vill säga. Så tänk att det också kan vara bra att han redan nu åker på vissa baciller, innan han börjar på dagis. Eller han kanske inte ska börja på dagis alls?

2007-08-12 @ 11:33:09
Postat av: josefine

jag VET =) Jag har haft tur, men han leker ofta
med andra barn o jag har tænkt att det nog hjælper lite. Han har varit bland folk OFTA =) Men jag kan tænka mig att det blir mycket VABande...Jag ska dock vænta med dagis tills efter jul, kænns SÅ skønt! kram

2007-08-12 @ 11:38:15
URL: http://prinsessans.blogg.se
Postat av: Jess

Tycker inte dte är konstigt att amma fram till ett år, men efter det så tycker jag att då gör man det egentligen främst för sin egen skull, för att man är för lat för att sätta gränser. Jag trro också på att det är lite upp till mamman hur mycket intresse barnet visar för amming..dock ingen kritik till dig! Vi väljer alla hur vi vill sköta våra barn och ingen annan kan säga att dte är bra eller dålig, du känner ditt barn bäst!

2007-08-12 @ 11:43:58
Postat av: karin

Min mormor tog lite senap på bröstvårtan när min mamma var liten och inte ville sluta ammas, sen ville hon aldrig mer ha mjölk från bröstet. Men det kanske inte funkar om han gillar senap förstås... Tack för en härlig blogg!

2007-08-12 @ 12:01:18
Postat av: Jessica

Jag ammade min son tills han var 14 månader,
han var väldigt "snuttig" och jag tyckte det var ganska mysigt så jag hade svårt att sluta.Men när han började dra i tröjan bland folk så kände jag att det var dags att sluta ;-)
Dessutom började jag jobba i samma veva och han skulle börja dagis så då blev beslutet på något vis "enklare".
Min dotter hade slutat självmant men det hade nog
grabben aldrig gjort *s*
Visst blev det en tuff vecka,men sambon fick ta honom om nätterna och det går ju även om det är jobbigt!
Hoppas det löser sig på bästa sätt för er alla!

2007-08-12 @ 12:44:41
URL: http://jezza.wordpress.com
Postat av: Suzanne

Hej vännen!!
Åh jag förstår dig till 110%. Precis som du o jag redan pratat om förr så verkar ALLA ha så mycket att säga till om när man fått barn; mammans kropp, vad barnet äter för mat m.m m.m.
Som du vet så var jag VÄLDIGT ledsen över att amningen inte funkade så superbra m Ida, så denna gång är jag sååå glad o lycklig o tänker amma så länge som Oliwer vill o tycker att det är mysigt. Jag kompenserar det helt enkel =) Fast om han biter av mig bröstvårtorna (kanske lite överdrivet av mig där...) så får jag nog tänka om *skratt*
Jag brukar få kommentarer som "Jaså ammar du FORTFARANDE? Du brukar ju inte amma nå länge du!" o det blir jag LEDSEN av. För med Ida så valde jag INTE bort ammandet, min mjölk försvann helt plötsligt en dag o hur mkt jag än intensivammade o hade mig så kom den inte tillbaka, detta har jag sörjt o grämt mig över sååå mycket.
Förlåt, nu blev detta MYCKET snack om MIN amning, SORRY gums!!!
KRAM

2007-08-12 @ 12:53:06
URL: http://www.snuzen.blogg.se
Postat av: Sofia S

Tyvärr har folk alltid åsikter om saker och ting!! Förstår inte att de inte bara kan låta bli! Man måste tänka på sig själv och sitt barn, alla gör som de vill och det har ingen annan med att göra så lyssna inte! Jag vet att det är svårt att låta bli. Själv har jag det tvärtom, jag ammar inte pga div anledningar och detta är något jag får försvara hela tiden! Herregud, jag är väl inte sämre mamma för det? Självklart vill jag mitt barn det bästa! Ha det så superbra och ta hand om dig. Kram!

2007-08-12 @ 12:58:18
Postat av: lea

Hej!
Jag ammade min son morgon och kväll tills han fyllde 2 år på dagen.Nemas problemas!

2007-08-12 @ 13:33:52
Postat av: Anna Henriksson

Huhh kände att jag vill lägga en kommentar här med =)
Denna amning som alla ska ha åsikter om!
Med nr 1 så valde hon bort det själv,så jag vet hur det kan vara.
Nr 2 är idag just över 9 månader och det har varit en kamp att sluta amma,men nu är jag ÄNTLIGEN där,yippie!! En del kanske tycker jag är knäpp när jag jublar men jag ver så vansinnigt less,hon åt upp mig. Ammade 6 gånger per natt och jämt jämt jämt på dagen. Har vägrat välling,gröt,mat ja allt!
Blir lite brydd över kommentaren om att man skulle vara lat om inte ungen vill sluta amma?? Välkommen att testa när man har en sann matvägrare =)
Hoppas att du kan sluta nu när du vill!
Älskar din blogg,lite av ett beroende! Sen är jag ju avis på att du bor i Norge,drömmer lite om det själv en dag. Min farmor är norska och har spenderat en del tid där på sommrarna när jag var mindre!
Kram

2007-08-12 @ 14:30:43
URL: http://annaslya.blogg.se
Postat av: josefine

tack før att ni delar med er!

2007-08-12 @ 21:18:46
URL: http://prinsessans.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0