Ps

Jag är igång så måste skriva något jag tänker på VARJE DAG!
Då jag promenerar omkring med Elian så ser jag SÅ många rökare. Oftast vid ingångar/utgångar till butiker, gallerior o på busshållplatser mm. Nu är det kallt ute o alla står o skakar o suger in den äckliga, giftiga, själviska ( ni röker på OSS andra!!!!) röken. Det ser minst sagt avsmakligt o fult ut.

Det som är värst är att röken går sen ut i luften o fastnar i hår o kläder. Om jag passerar en rökare på vägen in i en butik så fastnar doften i mitt hår som för en sekund sen luktade gott. Nej jag undrar HUR kan det vara lagligt? Detta gift som förstör jorden o människan? Alla små oskyldiga barn som får i sig röken? Alla små barn i vagnar, bärselar, Mammas mage, på marken ( där de OFTA finner snuskiga fimpar), ja barn är överallt o överallt finns dessa äckliga rökare. Tom på balkonger runtom där man bor. Man kommer INTE undan.

Hur trevligt är det är då man känner rök komma sipprande in genom fönster, på ett ställe jag bott kom det genom badrumsfläkten, BLÄ!? Om jag lämnar Elian utanför ett café o går in o beställer kaffe ( jag ser vagnen hela tiden, vakar som en hök) så kan det sätta sig människor o TÄNDA en cigarett nära honom o sitta där o röka. Hur *** tänker man då? Jag säger alltid till o ger onda blicken till alla rökare som röker på Elian.

Så då har jag fått det ut. Ett litet ps också, rökare åldras i förtid ( det gör man av sömnbrist också så tänk kombinationen småbarn + rökare ajajaj....) o de ser mindre fräscha ut i ansiktet. Blodcirkulationen stannar av o man dör i förtid . Sen lukten ska vi inte tala om. Någon annan som känt lukten av någon som tar sista (vad heter det på svenska?) trekket o kastar ciggen ( brinnande såklart!) o hoppar in i en buss? Det STINKER. Jag är för en rökfri värld! Hjälp till att peppa de ni känner. Uppmuntra, stötta, HJÄLP!

Ett till ps. Ni som säger o tänker: Jag kommer sluta då jag blir gravid SÅKLART. Bullshit. MÅNGA av er kommer göra det, men ni kanske inte läst på dessa gravidsidor ( eller känt någon som gjort det, alt sett ( I HAVE!)) om alla som inte KLARAR det. De tycker så synda om sig själva att de blir tjocka, mår dåligt eller vad det kan vara o de klarar det inte. Röker i smyg, eller oficiellt. Tänker att det är bättre för barnet att det slipper stressen som att sluta röka medför... Men nej, barnet kan födas med astma o behov av medicin från första sekund. Jag gick förbi en höggravid kvinna som rökte utanför en butik o jag förstår det inte. Om ni känner att ni ska sluta sen, gör det nu. Don´t waiste your time!

Alla ni som slutat, håller på eller slutar NU skriv härinne o peppa varann. Det behövs uppmuntring o en helvetes vilja - den har ni därinne. Det gäller bara att hitta den. Ok?

Kommentarer
Postat av: Alvas pappas blogg - http://alvaplutten.blogspot.com/

Trekket = blosset

JAG HÅLLER VERKLIGEN MED!! Kanske det är aningen att ta i att man själv stinker efter att ha passerat nån som röker men inte fasen är det ok att jag o mitt barn skall behöva inhalera skiten!!!

Och där det stör i ens boende borde absolut vara kriminellt!! Det finns ingen rimlighet i att jag skall leva med andras rök (hade det så i förra lägenheten där vårt WC) STANK rök hela dagarna på vinterhalvåret. Helt sjukt!!!

Fram för fler prillor!!! Som kastas på rätt ställen = stör absolut ingen annan!! Och har dessutom inga bevisade negativa effekter (möjligen tandlossning men det betalar jag själv för att fixa när det händer).

LÅT OSS STARTA EN KAMPANJ!

2007-11-15 @ 12:42:17
URL: http://alvaplutten.blogspot.com/
Postat av: Fia

Jag slutade dagen efter mitt vackra pluss och har nu varit rökfri i 2år. Efter att ha varit inbiten rökare i 6år!!
Man kan sluta röka bara man vill och när det gäller graviditet och när man har barn så får man skita i sitt stora EGO och göra vad som är bäst för barnet!!
It´s fact, rökning dödar och skadar människan!

2007-11-15 @ 12:44:53
URL: http://fialiljas.blogg.se
Postat av: Alvas pappas blogg - http://alvaplutten.blogspot.com/

Nåt helt annat förresten: Har en fråga ang annonser hos oss som du kanske kan tipsa mig om?! Om du vill o orkar såklart - och vill inte ta det i kommentarerna så maila gärna alvaspappa(snabel-A)gmail.com

2007-11-15 @ 12:44:57
URL: http://alvaplutten.blogspot.com/
Postat av: Erika B

Jag kan bara säga: JAG HÅLLER MED!!!
det är så grymt äckligt med cigarettrök! Min mor gick bort i cancer när jag var 9 år pga hon rökte, förstår INTE hur man kan utsätta sig själv och sin familj för det.
Nä jag håller med dig!

Tack för övrigt för en supergullig blogg
hälsningar Erika

2007-11-15 @ 12:46:26
URL: http://bjerning.se
Postat av: Frida

BRA SKRIVET Josefine. Håller helt och hållet med dig!

Ha en bra dag

2007-11-15 @ 12:49:14
Postat av: josefine

Alvas DAD: tack där var ordet =) Ja!! Länka hit om du vill o peppa fler!
Fia: GRATTIS, BRA gjort!!!! o grattis till miraklet!kram
Erica B: tack söta du, beklagar att din Mamma gick bort. Kram
Frida: TACK o ha en fin dag du med!kram

2007-11-15 @ 12:54:32
URL: http://prinsessans.blogg.se
Postat av: Isabellas pappa

Det är bara att hålla med. Jag ser rökare som egoistiska människor i många fall. Finns det något osexigare än en person som kommer ut från tex en affär och i princip tänder en cigg i dörren. Står sen och bara hetsröker. Jag såg förresten en gravid kvinna på stranden i sommras med en ciggarett i handen:(

2007-11-15 @ 13:00:04
URL: http://alskadeisabella.blogspot.com/
Postat av: Anna

Klarar man inte av att sluta när man blir gravid är man inte mogen nog att skaffa barn. Och vart ska rökarna röka hde du tänkt?

Barnskrik, parfym och annat stör också. Ska vi förbjuda alla barn och parfymer då?

Helvete så negativ idag. Somna om och vakna rätt.

2007-11-15 @ 13:04:27
URL: http://hockeyfruns.blogg.se
Postat av: Angel

Men jisses vilken kommentar,bra skrivet Josefine

2007-11-15 @ 13:05:40
URL: http://angelsmode.blogspot.com
Postat av: josefine

Anna: haha, barnskrik o parfym? jag skrattar ihjäl mig!

2007-11-15 @ 13:06:29
URL: http://prinsessans.blogg.se
Postat av: Lina

Sjävklart håller jag också med, men vill vi ha en överförmyndarstat som inte ger människan någon fri vilja? Rökförbudet på krogarna är super, men att totalförbjuda låter i mina öron farligt...Vad näst liksom?

2007-11-15 @ 13:08:37
URL: http://linalindstrom.blogg.se
Postat av: Anonym

Håller med dig josefine.. Hatar ciggrök.. sedan jag föddes har jag haft rök omkring mig ( de har räkt inomhus med) vilket vid 20års åldern lett till att jag har fått atsma mot passiv rökning.. Men det som jag är orolig mest över är min syster och hennes tvillingar i magen (hon är i vecka 20) .. försökt säga till henne och förklara, men hon blir bara sur på mig! men men

ursch, avskyr rökning..

Ha en underbar torsdag! / snart ssk =)

2007-11-15 @ 13:09:55
Postat av: Minna

Hej. Rök är jätteäckligt, det håller jag verkligen med om. Men alltså är det inte att sätta sig över folk om man bestämmer att det ska bli olagligt. Var och en måste ju faktiskt få göra som man vill.
Hur är det i så fall med alkohol? Enligt min mennig far många fler illa i samband med det. Barn till alkolister, kvinnor som blir misshandlade av sina män i samband med alkohol, män på krogen som slåss, tjejer som blir våldtagana när dom är medvetslösa.

Det var min åsikt. Tack för mig och ha en fin dag.

2007-11-15 @ 13:14:48
Postat av: josefine

Det är synd att det ska bli så att någon annan bestämmer, men det är ju trots allt bäst för alla. Absolut är alkohol farligt i fel mängder, men det är inte det jag går in på nu.
Jag har en son o har alltid hatat rök men sen folk började röka på mig som gravid o nu på honom så får jag PANIK!

2007-11-15 @ 13:18:03
URL: http://prinsessans.blogg.se
Postat av: A

Hej Josefine!

Jag ville bara säga att min svärmor är barnmorska och rökte när hon var gravid med min sambo. Han är helt frisk och lång är han också. Det påverkade inte honom ett dugg.

Håller förövrigt med Lina och Anna. Det snackas om rökförbud på balkonger, i hemmen och på gatorna. Sverige kan inte bli en diktatur som styr vad folk får göra och inte göra. Ska man förbjuda att folk gör nummer 2 på caféer eller ammning offentligt?

Det Anna försöker få fram är att det är så mycket annat som stör andra människor lika mycket som rökning stör dig. Både jag och min syster är t ex rädda för katter och ändå finns det en massa som har utekatter som kommer och styrker sig mot en när man t ex låser cykeln. Ska utekatter förbjudas?

Jag förstår att du stör dig och jag skulle aldrig få för mig att röka nära ett barn. Flyttar mig alltid (en gång visade det sig att det var en kartong i en barnvagn när jag flyttade mig haha), men jag tror att det finns rökare som bryr sig lika mycket som jag gör om sin omgivning.

Oj, vad långt det blev! Förövrigt en bra blogg. Läser varje dag.

2007-11-15 @ 13:20:48
Postat av: josefine

ni som röker har ursäkter såklart, det är så synd, detta påverkar andra. Att jämföra med amning är SJUKT då amning är MAT till ett barn. Rök är GIFT. I Norge kostar en snusbox 65 kr, cigaretter kansk e70-80 ingen aning...men tänk så mycket pengar som läggs på gift? Industrin är så stor... Hemskt!

Fakta är ju att de flesta rökare inte förstår att de bör ta hänsyn, hur kan man ta total hänsyn? SLUTA!

Vissa barn föds toppenfriska men alla de som föds underviktiga o med andningsbesvär? Alla barn som dör i magen pga att det inte fått syre då syret stoppar då Mamman röker? Nej kom igen nu allihopa, rök är äckligt!

2007-11-15 @ 13:25:27
URL: http://prinsessans.blogg.se
Postat av: Sara

Jag rökte i 10 år och lyckades sluta mha av boken "Äntligen icke-rökare" av Allen Carr (tror jag han heter...). Imorgon har jag varit rökfri i ett år och jag är SÅ stolt över mig själv! Jag har inte tagit ett enda bloss på 365 dagar. Jag som trodde att jag aldrig skulle kunna klara mig utan cigaretter, tänker inte ens på de små pinnarna längre. Jag saknar verkligen inte att vara rökare! Om jag kunde sluta röka så kan vem som helst göra det.

2007-11-15 @ 13:29:57
Postat av: josefine

GRATTIS Sara!!!! Min kompis kör med den boken!!
KRAM

2007-11-15 @ 13:30:47
URL: http://prinsessans.blogg.se
Postat av: Lina

"ni som röker har ursäkter såklart, det är så synd, detta påverkar andra"m skriver Josefine. Vill bara flika in att jag INTE röker, men att jag är emot ett rökförbud ändå.

2007-11-15 @ 13:34:49
URL: http://linalindstrom.blogg.se
Postat av: josefine

Lina: jag gissade faktiskt på att du inte röker =) Du känns som en ickerökare =) kram!

2007-11-15 @ 13:36:42
URL: http://prinsessans.blogg.se
Postat av: Johanna

Tänk på de människorna som röker.. det är egentligen inte deras fel utan det är lagen och rätten att sälja cigaretter det är fel på. Det är inte lätt att ge upp ett behov bara sådär. Och definitivt gör dom de inte för någon annans skull. Jag förstår dig verkligen. Barn ska absolut inte vistas bland rök MEN jag tror inte att rökarna verkligen vill röka, de har skapat ett beroende som inte är det lättaste att bli av med. Jag tycker synd om dem istället. Självklart skall man säga till om de tänder en cigg i närheten av ens barn. Men du borde se det från en annan synvinkel också.

2007-11-15 @ 13:36:58
Postat av: josefine

Johanna: jag tycker supersynd om dem, men någon gång har de tagit sitt första bloss. Usch, väldigt många som osäkra tonåringar säkert... Jag säger inte hur man ska stoppa all rök på oss andra som inte röker utan ATT det borde ske....

2007-11-15 @ 13:38:21
URL: http://prinsessans.blogg.se
Postat av: Lotta

Allvarligt talat, låt de som vill röka göra det.
Luften är fri. Anna skrev perfym, du skrattade. Varför?? Fy va "egoistisk" du är nu. Bara för att använda ditt uttryck om rökare.
Du har uppenbarligen inte tänk på alla de som är allergiska mot just perfym.
/En ICKE rökare.

2007-11-15 @ 13:44:26
Postat av: josefine

Lotta: jag tycker också parfym är hemskt i stora mängder, många överdoserar. Men man kan inte jämföra det med rökning enligt mig o vi alla får tycka som vi vill. Jag går inte omkring o har massa parfym på mig, I promise!
Ha nu en fin dag!

2007-11-15 @ 13:46:47
URL: http://prinsessans.blogg.se
Postat av: Lotta

blev visst fel, PARFYM. Så, nu lämnar jag denna bloggen. Pekfinger till folk gillas inte. Även om det inte rör mig så tycker jag att alla männiksor har rätt att bestämma över sitt liv. Denna bloggen tappade verkligen i mina ögon. Synd

2007-11-15 @ 13:48:10
Postat av: josefine

Lotta: jag ville skriva om hur jag känner inför rökning o det gjorde jag! jag tror många känner som mig o många som dig. så synd att du ska sluta läsa. Det är säkert mycket annat som både du o jag tycker olika om men jag skriver det härinne i min dagbok.

2007-11-15 @ 13:52:39
URL: http://prinsessans.blogg.se
Postat av: J

Jag kände faktiskt också att jag tappade lite intresse vilket är synd för jag har tyckt om din blogg väldigt mycket och den är bra på alla sätt o vis. Men inte när man pekar ut folk och påstår att de inte tar hänsyn till andra människor för att de röker. Tro mig, det är ingenting dom är stolta över. Beroende kallas det.

2007-11-15 @ 13:52:46
Postat av: josefine

Lotta: jag skrattade åt att hon bad mig bli mer positiv =) Jag satt o skrev ifrån hjärtat som jag alltid gör o jag var hur glad som helst, tyckte hennes kommentar var rolig!

2007-11-15 @ 13:53:52
URL: http://prinsessans.blogg.se
Postat av: lina.

okej, fem evckor sedan jag slutade röka (jag feströker då & då & det kan man tycka vad man vill om men jag fixar det finfint).
däremot är jag emot förbud, jag kommer aldrig moralpredika över rökare. det som störde mig mycket som rökare var att när sommaren kom & vi fick lov att sitta på en uteservering & dricka vår drink OCH röka vår cigg samtidigt hände det ofta att småbarnföräldrar satte sig vid bordet tätt intill (fast det fanns massvis av lediga platser längre bort) & sedan satt & fejkhosatade & högt & lljudigt deklarerade hur äcklig jag var som rökte.
Himla konstigt i mina ögon, när jag satt på uteserveringar rökte jag aldrig om ngn brevid mig satt & åt osv. Det jag menar är att det är en fri värld & vi kan väl alla samsas om den? samt visa respekt vare sig vi är rökare eller ej. Tack för en fin blogg Josefine!
/L

2007-11-15 @ 13:55:54
URL: http://livlina.blogg.se
Postat av: A

Jag kan bara tala för mig själv när jag säger att jag faktiskt tar hänsyn. Om ett barn går förbi så flyttar jag mig, men om barnet är i närheten en längre tid så fimpar jag. Jag skulle aldrig få för mig att tända en cigg vid en barnvagn. Det är inte omöjligt att andra rökare också gör det. Är man en hänsynsfull människa så är man det i alla avseenden, tror jag. Jag är dessutom van då en kompis till mig är allergisk. Jag brukar hålla mig undan. Jag förstår mycket väl att det stör människor.

Sverige är en demokrati där folk för göra hur de vill, men "med frihet följer ansvar" så klart.

På sjukhuset i Malmö har de infört "busskurer" där man får röka, det kunde vara en lösning att ha runt om i stan. På så sätt kan rökare röka när de är sugna och icke-rökare slippa röken, eller?

När du skriver som du gör så kan rökare (som mig t ex) känna det som ett påhopp mot oss. Jag vet många (50 plussare) som benämnt rökare som en utsatt folkgrupp. Det är synd att folk ser ner på oss. Ingen ser ner på överviktiga för deras beroende. (Nu kommer folk reagera på att jag tar upp överviktiga), men ett beroende är inte lätt att bli av med, särskilt inte om man blir utsatt för påhopp och ska försvara sig. Om någon säger "du är tjock" så äter man kanske en chipspåse, om någon säger "du är äcklig för att du röker" så tar man en cigg.

2007-11-15 @ 13:56:35
Postat av: Malin

Håller med Lotta helt. Denna bloggen tappade i mina ögon med. Bara för att du har fått barn nu så ska alla sluta röka? Du kommer inte kunna skydda honom mot allt ont i världen. Tänk om det skulle varit du som var en osäker tonåring som började röka, skulle det låta likadant då? Tycker varken man är en bättre eller sämre förälder eller människa beroende på om man röker eller inte. Självklart tycker jag INTE att man ska röka när man är gravid. Men det känns lite som att du drar alla över en kant... /en icke rökare.

2007-11-15 @ 13:57:02
Postat av: Lotta

Precis som du skriver: Vi alla får tycka som vi vill. Jag håller med dig, till tusen. Likaså, skall man väl få göra om man vill i denna fråga. JA, det är jättehemskt att andra människor skall få i sig massa skit för att rökare har gjort sitt val. Men så är det. Det är bara att acceptera. Sen kan ju rökare försöka välja en plats att stå på med lite mer omsorg. Det är ju det minsta dem kan göra för oss som inte röker.

2007-11-15 @ 13:57:04
Postat av: kim

huvudet på spiken, pricken över i:et. bra inlägg. en blogg är till för att ventilera sina egna åsikter, tankar och känslor. synd att folk tar åt sig så att de slutar läsa pga dina åsikter. isf skulle de ju slutat läsa för länge sedan.

jag har aldrig rökt, aldrig testat och kommer heller aldrig att göra det!

ha en finfin torsdag

2007-11-15 @ 14:01:22
Postat av: Micka

Jag håller med dig. Jag röker inte själv, vilket känns väldigt bra. Däremot när folk skriver att "det är synd om rökare, de har ett beroende" Jaha och vem har de o skylla? Jo sig själva. Så enkelt är det!!

Tycket det är vidrigt med rök och är glad att jag är fräsch som en nyponros om man jämför med vissa andra =) Jag gillar din blogg och man ska skriva precis som man tycker! Kram Micaela

2007-11-15 @ 14:08:52
URL: http://minelie84.blogg.se
Postat av: Anonym

Kim: Folk reagerar på att hon refererar till rökare som äckliga när de "tar sista blosset innan de går på bussen" m.m. Josefine hade istället kunnat skriva "Jag tycker att det är jobbigt när folk röker nära mig och mitt barn", "det är jobbigt när de står precis utanför butikerna, önskar att de hade stått en bit bort" osv. Det är att uttrycka sina åsikter och känslor. Men det första är ju ett påhopp mot rökare.

2007-11-15 @ 14:12:39
Postat av: Linn

Jag hàller verkligen med dig! Men vi är ändà lyckligt lottade i sverige, där relativt fà röker jämfört med andra länder. Just nu bor jag i Spanien och här röker folk ÖVERALLT! Inomhus, i busskurer, köer, BLAND BARN!! Det är dessutom helt accepterat. Det är helt galet tycker jag!

2007-11-15 @ 14:19:28
URL: http://darlingcherry.blogg.se
Postat av: Frida igen

Skulle inte cigarettröken vara giftig så skulle jag inte bry mig. Men nu är den ju det och då är det inte så kul att bli drabbad av den när man själv inte vill det. Vi ickerökare blir ofrivilligt drabbade av röken trots att vi väljer att inte röka, och det är inte rätt på något sätt. Och vill man då så prångt röka så kan man faktiskt fråga den/de som är i närheten, är det ok att jag röker här? Jag blir själv jäkligt irriterad när jag kommer ut från en affär el dylikt och någon står och röker och blåser ut röken på mig rätt i ansiket, det är j*****t otrevligt. Jag kan reagera på rök ibland och få ett hostanfall men aldrig har den som rökt släckt ciggen eller gått undan utan bara stått och rökt vidare. Trist!

2007-11-15 @ 14:31:42
Postat av: jessi

jag håller med till en viss del, men att skriva att det är äckliga människor är väl lite överdrivet.

fröken perfekt kan ha lite humör, kul att se.

2007-11-15 @ 14:43:34
Postat av: Minna

Du skriver att det är rökning du tar upp just nu när jag skrev att alkohol gör mer skada. Men bör man inte se till det stora hela när man går in och kritiserar en grej. Nu är ju inte du politiker men om du var det så skulle ju din önskan om att förbjuda rökning inte fungera. Jag personligen har aldrig rökt och kommer aldrig göra det, jag vill inte att mitt barn ska få rök på sig men aldrig att jag skulle gå in och vilja bestämma vad andra ska göra och inte. Vem är jag att bestämma vad som är bäst för andra? Jag tycker det är mycket mer rimligt att klaga på alkoholens konsekvenser. Du skriver att det i fel mängd är dåligt med alkohol och det är ju samma sak med cigaretter. Dom flesta cigaretter som röks i sverige skadar ingen. Ska det förbjudas för alla dom som visar hänsyn, som bara röker där ingen blir störd? Det är som många redan påpekat ett beroende och så vitt jag vet dör och skadas det många många fler till följderna av alkohol än passiv rökning. Även om jag själv inte farit illa av alkohol plus att jag kan skydda min dotter från det (i alla fall under hennes unga år) så föredrar jag att tänka på dom som far illa och inte så mycket på mitt eget personliga tycke. Du får ju såklart tycka som du vill men ta dig inte vatten över huvudet genom att försöka göra det till en politisk fråga. Vilket ditt inlägg ändå får tolkas som, en sorts kampanj.

2007-11-15 @ 14:48:51
Postat av: maja

Jag har varit rökare slutade röka 2 månader innan jag blev gravid vilket nu är ett par år sedan , har ända sen den dagen blivit anti rökning , blir irriterad när folk på röker precis utanför entren på jobbet , så det första man får när man kommer dit är en dusch med illaluktande nikotin likaså utanför varuhus och dyl ,jag klarar inte av att folk röker i närheten av mina eller andra barn och när jag var rökare i tonåren så rökte jag aldrig inne på resturanger eller fik
och absolut inte i närheten av barn för det är verkligen respektlöst

Förstår att folk kan se det som påhopp och kritisera dig för detta inlägg men jag som varit rökare och känner precis som du, har en lillebror och pappa som är rökare så jag HATAR inte alla rökare på något sett

men hade önskat att ciggaretter förbjöds även utomhus vid tex uteserveringar och entreer

kram till josefin och tackar för en mysig blogg =)

2007-11-15 @ 14:49:13
Postat av: Emma

Förbannat bra inlägg!!!! Det går ju för fan inte att jämföra ciggaretter med parfym/barnskrik. Jag märker när jag läser bland kommentarerna att det finns många rökare här som försöker försvara sig. Jag tycker alla rökare borde buras in i sin egen lilla lya där de kan sitta & röka bort sitt liv & det nu är så j*vla givande. Röker ni på mig eller på mitt barn då jävlar!! Bra Josefine att du tog upp det, det tåls att säga flera gånger. You go girl!! Kramis! Ett ps till alla rökare: NI LUKTAR SKIT!

2007-11-15 @ 14:54:14
URL: http://EmmaForPresident.blogg.se
Postat av: A

Emma: hur vet du hur jag luktar? Har du någonsin träffat mig och luktat på mig? Varför ska jag buras in? Borde inte folk med sådana rasistiska åsikter buras in? Om rökare hade varit en folkgrupp hade din kommentar varit hets mot folkgrupp. Du skrämmer mig!

Jag förstår inte hur så många kan vara så himla fördomsfulla och dra alla över en kam! Det är som att påstå att alla studenter super eller alla invandrare har dåliga betyg i skolan. Eller ännu värre att alla invandrare är kriminella!

2007-11-15 @ 15:10:03
Postat av: Josefin

Jag slutade röka för nästan exakt ett år sen och har innan dess rökt till och från sen gymnasiet ungefär (typ 8 år). Jag har försökt sluta flera gånger innan det men inte lyckats. En dag kände jag bara "nej, nu vill jag inte mer" och sen dess har jag aldrig varit sugen ens och det är så SKÖNT att slippa röka!!! Jag feströker inte ens (för om man feströker är man rökare, tycker jag!) och tänker aldrig mer i mitt liv ens prova.

Som rökare förstår man inte (inte jag i alla fall) hur ILLA det luktar. Nu kan jag inte gå förbi folk som röker utan att hålla handen för näsan. När jag var rökare tyckte jag allt folk som klagade bara gnällde, man känner ju inte själv hur det luktade och förträngde att det var farligt.

Kunde vi tänka oss att det skulle vara så lätt som det gick att förbjuda rökning på krogen? Det gick ju jättesmidigt. Nästa steg är kanske att rökning på offentliga platser också är förbjudet. Jag tror inte att vi är så långt därifrån. Vad tror ni?

2007-11-15 @ 15:14:55
URL: http://josefinsliv.blogg.se
Postat av: jossan

MEN HUR KAN MAN JÄMFÖRA PARFYM OCH RÖKNING????????????? rökning är FARLIGT och GIFTIGT, parfym kanske sticker lite i näsan men hur mycket finns det inte som luktar äckligt?? dock undantag för de som är allergiska men det är en relativt liten skara tillskillnad från att ALLA drabbas av rökning.
Barnskrik var det värsta jag hört, alla har ju varit barn så det finns ingenting att klaga på där. Kanske de skriker ännu mer för att ni förgiftar dem med rök!!!! inte så konstigt i så fall.

2007-11-15 @ 15:22:14
URL: http://jossansnya.blogg.se
Postat av: Viktoria

Mysig blogg , läser här ofta. Men jag måste ju få säga att det blev ett j****la liv. Alla har väl rätt till en åsikt. Om ni vill göra reklam FÖR rökning gör det då i Era egna bloggar. Å ja måste ju säga att det blev många här som blev så hetsiga så man börjar ju fundera om ni känner er skyldiga på ngt underligt vis. Skaffa er ett eget liv för sjutton!
Jag har astma, har en mor som rökt men alltid gått undan men det räckte tydligen inte. Visst vissa kan klara sig och vissa inte. När du gör ALLT till en början har du ett eget val. Jag tycker att visst du som människa får väl göra som Du vill MEN utsätt dej själv för det då, inte andra. För har du valt det så får man skylla sej själv men alla måste ha respekt för varandra. Rök där du inte stör andra och ni som inte vill ha rök undvik de platserna som rökare har valt. Men jag tycker att många (inte alla) rökare väljer urdumma platser att stå på, mitt i en entre osv...
Sedan när det gäller diskussion alkohol. Hon kan väl inte behöva rabbla upp alla grejer. Då blir listan lång. Nästa gång kanske en alkohol diskussion kommer upp vem vet. Men om man ska ta allt i en o samma diskussion blir listan lång, alkohol, knark, misshandel, krig.. you name it!
Nu vet jag inte ens vem
Josefin är eg men om ni (några av er) finner henne präktig osv så är det väl ert prombelm. Tror inte att ni är så J****LA perfekt själva heller. Sköt er själva! Jag är glad att det är ngn som (som tex Josefin) njuter av livet och gör som hon gör. Finns alldeles för mycke skit idag och negativitet.
Ha en bra dag!

2007-11-15 @ 15:23:33
Postat av: elin

Väldigt fin blogg

2007-11-15 @ 15:23:53
URL: http://kardulen.blogg.se
Postat av: Kim

Superbra inlägg om rökning, håller med till 200%, tänker så dagligen!! måste blogga av mig om det nu bara för det haha. ha en toppen dag!

2007-11-15 @ 15:27:12
URL: http://millionvoices.blogg.se
Postat av: Anna-Viktoria

Men åh, jag vet ju allt det där. Men jag tycker ju verkligen om att röka. Fast har STARKT funderat på att sluta innan nyår.. bannemig. Så mycket lättare på vintern..
Men sommaren är hemsk.. alla festivalen, när man sitter på en uteservering, grillar på kvällen... Ååh.. varför ska det vara så himla svårt!!

2007-11-15 @ 15:28:43
URL: http://annaviktoria.blogg.se
Postat av: Anonym

Tycker inte att någon här inte har gjort reklam FÖR rökning. Däremot har folk försvarat sig för påhopp som att rökare ska buras in och att de stinker. Vem blir inte defensiv när man blir påhoppad på det viset?

2007-11-15 @ 15:31:26
Postat av: sophia

håller med dig till 100! Häromdagen hade vi nationellt prov i skolan, en i klassen gick ut för ett röka UNDER provet & kom tillbaka & fy vad det stank! som tur var hade jag nästan skrivit klart mitt prov så slapp sitta här & känna stanken!

2007-11-15 @ 15:36:21
URL: http://sophiavcj.blogg.se
Postat av: Anonym

SUPERBRA inlägg. Håller med till 100%. Jag är tacksan att mina föräldrar inte rökt då jag vuxit upp och de har alltid VARNAT en massa för det.. Sen har jag haft turen att komma i rätt kompisgäng. DET tror jag kan vara avgörande. allvarligt talat. Tonåringar är ju så känsliga o följer strömmen.

2007-11-15 @ 15:48:01
Postat av: Nea

Det du skrev var kjempebra!
Jeg er 100% enig med deg.. Jeg holder meg for nesen når jeg går forbi noen som røyker ved utganger til kjøpesentre.

2007-11-15 @ 15:49:24
Postat av: Viktoria

försvarat påhopp.. ja.. ni måste känner er fruktansvärt sårade... Men det är HENNES blogg och hon får skriva precis som hon vill. Men att du/ni tar åt er så fruktansvärt e ju.. ja saknar ord. Hur klarar ni er med negativ kritik ute i verkliga livet?! Ta och ransaka er själva. Och dessutom har hon inte hoppat på ngn enskild person heller. Ska börja klaga då o känna mej påhoppad (ang fejkhosta mm ) osv men jag har annat och tänka på än att bli så s***ns upprörd över det. SJUKT!

Jag bryr mej inte om om det blir totalförbud eller ej. vill ni bokstavligt bränna upp pengarna får ni väl göra det.

2007-11-15 @ 15:50:25
Postat av: Sofia S

Härligt tjejen!
Hade inte kunnat skriva det bättre själv! Jag säger också alltid till eller blänger på dem när de tänder en cigg i närheten av mitt barn. Fruktansvärt. Vissa fnyser och vissa tar åt sig.

För några dagar sedan mötte jag en tjej på trottoaren som hade en cigg i handen, när hon såg att jag kom och gick med min barnvagn gick hon ner från trottoaren och höll bort ciggen åt ett annat håll, backade ett par steg och visade mig hänsyn! Den tjejen gav jag ett stort leende och tackade för att hon tänkte på min lilla tjej som absolut inte vill ha en massa rök på sig.
Sånt gillar jag! N

Jag kommer länka till ditt inlägg för det är fasiken så bra skrivit.
Stor kram till dig!!

2007-11-15 @ 15:51:00
URL: http://sofiass.blogg.se
Postat av: GILA

kan inte hålla med mer, och tex i busskurerna.. det är inte vi ICKErökare som ska behöva stå utanför och bli blöta om det regnar etc, .. GAH

2007-11-15 @ 15:51:50
URL: http://KLASSIKER.blogg.se
Postat av: Emma

Men herregud, jag känner FLERA rökare & dem stinker, tror inte "era" ciggaretter luktar bubbelgum direkt, ELLER? Jag tycker att folk som röker inte borde få förgifta andra, är det så mkt begärt? DÄRFÖR kan det gott & väl sitta inne i sin lilla lya & röka, när de inte röker är de välkommen ut bland annat folk. MIN ÅSIKT. Jag har själv barn & jag vet (alla vet som kan läsa) att ciggaretter är FÖRBANNAT GIFTIGT! Oavsett som rökare eller passiv rökare.

2007-11-15 @ 15:56:03
URL: http://EmmaForPresident.blogg.se
Postat av: Anonym

vet DU vart man kan hitta en röd/brun jacka till bra pris..läs mer om de i min blogg...TACKSAM FÖR DIN HJÄLP ;D

2007-11-15 @ 16:00:02
URL: http://www.brownieeyes.blogg.se
Postat av: Anonym

Löjligt att börja prata om lukten. En del människor luktar svett. Ska man införa lag om att folk inte får svettas för att det luktar illa? Jag menar inte att svett är farligt för hälsan, men rökLUKT är inte heller farligt. Om en rökare går förbi dig och luktar rök så får inte du i dig något gift för att du känner lukten från dennes kläder/hår.

Jag trodde att debatten handlade om att icke-rökare inte ville utsättas för passiv rökning då det skadar dem rent fysiskt, inte att rökare luktar illa och att det är jobbigt.

2007-11-15 @ 16:04:39
Postat av: Tilda

Jättebra inlägg!
Jag tycker att det är en självklarhet att man inte ska röka ute offentligt. För det är ju en själv som har valt att röka och alla andra ska inte behöva andas in giftet. Jag har själv haft astma sen jag var liten och jag tycker det är tråkigt att ibland behöva må dåligt när man är ute, bara för att andra som har friska lungor väljer att själv förstöra dem. Det är egoistiskt att röka, speciellt framför småbarn. Så jag tycker att rökning borde förbjudas. Fast samtidigt, om det förbjuds, så kommer säkerligen smugglingen öka, så tyvärr går det inte att få bort rökningen helt. Men, är det inte egentligen konstigt att folk fortfarande börjar röka med tanke på all information om alla negativa konsekvenser rökningen får? Vem, som är frisk och har bra hälsa, väljer frivilligt att bryta ner sin kropp med gifter?
Oops...blev visst ett långt inlägg :P
Jättesöt blogg förresten! :)

2007-11-15 @ 16:22:08
Postat av: Anonym

Oj oj vilken debatt. Kan inta nån diskutera nått viktigt någon gång.. /K

2007-11-15 @ 16:22:34
Postat av: Anna

Men suck..., man FÅR alltså inte tycka något annorlunda på din blogg Josefine? Om någon inte håller med så ska den personen dömas ut och den personens åsikter år tydligen så patetiska så de ska man skratta åt?!
Pesronligen så avskyr jag cigarettrök. Det är bland det vidrigaste jag vet. Men, jag kan gott jämföra det med nedsprejade parfymmänniskor då jag inte kan andas av det heller(ALLERGI). Dessutom så kan jag bli satans irriterade på skrikande ungar och folk som drar fram brösten och ammar offentligt. De två sistnämda är inte farligt på något sett, men visar på respektlöshet och det har jag svårt för.
Mvh.

2007-11-15 @ 16:22:54
Postat av: Å

Alla gör vi val här i livet. Vissa röker, luktar för starkt eller skaffar ungar. Tur att vi är olika =)

2007-11-15 @ 16:31:01
Postat av: Sofia

Hej Josefine! Bra skrivet!! Skrattat åt en del kommentarer som t ex att jämföra rökning med amning och barnskrik. (???) En del verkar inte fattat att det är din blogg med dina tankar som du skriver om. Kul att läsa här iaf, gillar din blogg! Ha det fint, kram.

2007-11-15 @ 16:38:06
Postat av: Anonym

Lite väl överdrivet tycker jag. Visst är det HEMSKT med gravida som röker, eller folk som nu måste röka på din son, men jag tror itne att röken sitter kvar på dig om du bara går förbi en rökare. Bullshit!

2007-11-15 @ 16:49:24
Postat av: tova

håller med!

2007-11-15 @ 16:50:05
URL: http://toowa.blogg.se
Postat av: Anna

Bra skrivet! Håller med dig.! Tycker att det är äckligt med allt som har med rökning att göra. Har aldrig rökt en cigarett o de är jag stolt över! Det är faktiskt gift man har att göra med o det finns INGET positivt med de.! Tror att det är för många som säger att det är ett beroende o sen accepterar dom de. Ger man sig bara f'n på de så går det bättre. För man klarar mer än man tror.! :)

2007-11-15 @ 16:55:38
URL: http://annamyren.blogg.se
Postat av: Tillan

håller verkligen med dig! det är så egoistiskt och jag tycker verkligen att man ska tänka ett steg längre och tänk hur många som brljar röka också som är knappt 16. det är så illa. jag tycker verkligen inte om det. usch. tycker däremot om din blogg :D

2007-11-15 @ 17:06:35
URL: http://tilamao.blogg.se
Postat av: Tillan

håller verkligen med dig! det är så egoistiskt och jag tycker verkligen att man ska tänka ett steg längre och tänk hur många som brljar röka också som är knappt 16. det är så illa. jag tycker verkligen inte om det. usch. tycker däremot om din blogg :D

2007-11-15 @ 17:06:43
URL: http://tilamao.blogg.se
Postat av: Zack

Skriver man här ett inlägg så blir man väl hängd! Jag röker ju faktiskt men inte bland människor och i synnerhet inte bland barn.

Att röka är förvisso mitt val men jag uppmanar inte andra att göra likadant snarare tvärt om i bla. min blogg. Det hela handlar om att ta hänsyn till varandra helt enkelt.

Och Emma, en tjej som inte duschat sig innan hon sätter på sig parfym luktar värre än en rökare!

Ha det bra

2007-11-15 @ 17:14:43
URL: http://cityoftheday.blogg.se
Postat av: Maria

Jag håller med dig till 100% Josefine! Avskyr när man kommer ut nyduschad och tvingas gå bakom en rökare (ja, i vissa situationer är det inte alltid lätt att byta plats). Håret luktar rök direkt! Fortsätt att skriva DIN dagbok hur DU vill!

2007-11-15 @ 17:26:07
URL: http://kerstinmarias.blogg.se
Postat av: Emma

Ja, du kanske tycker att en tjej som inte duschat innan hon sätter på sig parfym luktar värre än en rökare MEN JAG tycker att ALLA rökare luktar skit. Sen så tror jag nog att man stöter på fler som röker än tjejer som inte duschat & satt på sig parfym. Men en sak är jag glad över & det är att det är FÖRBJUDET ATT RÖKA PÅ KROGAR/PUBAR/WHATSOEVEER NU! Tji fick ni, nu i vinter får ni stå ute i kylan & tända er lilla cancerpinne.

2007-11-15 @ 17:26:07
URL: http://EmmaForPresident.blogg.se
Postat av: MOGI

förbjud rökning! i hate it too!

2007-11-15 @ 17:38:16
URL: http://mogi.blogg.se
Postat av: The gossip Lady

rökning är så äckligt!!

2007-11-15 @ 17:38:37
URL: http://GOSSIPLADY.blogg.se
Postat av: KimJ - Vardag & Design hjälp

Ha en trevlig kväll! Kram KimJ

2007-11-15 @ 17:48:11
URL: http://kimj.blogg.se
Postat av: Lisa

Hej!
Bra skrivet, kunde inte hålla med mer!
En vän till mig har faktiskt skrivit en låt som handlar om hur äckliga rökare är och hur de förpestar tillvaron för andra. Så fort den finns ute på cyberspace kan jag länka den så får du höra. Du kommer älska den, jag lovar.
Rökare är också människor fast inte lika länge. :)

2007-11-15 @ 17:49:03
Postat av: Rebecka

Bra skrivet! Jag håller helt klart med dig!
GE OSS EN RÖKFRI VÄRLD!!

2007-11-15 @ 17:50:25
URL: http://xbecka.blogg.se
Postat av: Jenny

oj, vilken debatt!

Jag håller med, det är äckligt när folk stinker rök eller sitter och röker vid sidan om en. Kommer ihåg hur det var innan, hur äckligt ens kläder luktade efter ett krogbesök, Jättebra att de förbjöd rökning inomhus!

Jag förstår att man som rökare tar åt sig om nån skriver att man luktar äckligt, men det är ju så; om man rökt precis så luktar man. Det är ett faktum! Det handlar ju inte om att ni är äckliga människor!!
Jag tycker iofs att parfym/svettstinkande människor inte är helt fräscht heller men det är iallafall inte skadligt.

Till sist; alla tycker olika! Men det här är ju Josefines blogg och alltså _hennes_ åsikter! Go Josefine :)

2007-11-15 @ 18:03:31
Postat av: Jenny

Håller med dig fullständigt Josefine! Fattar inte hur man kan röka när man nu vet hur farligt det är! Om jag rökte skulle jag göra allt för att sluta!Min moster man dog i kol efter många års rökning för ett tag sen! Fruktansvärt o ses vad rökning kan göra! Din blogg är så härlig! Det är så roligt o läsa om dig o din härliga familj! Du har en sån underbara inställning till livet! :)
Ha en mysig torsdag kväll! Kram/Jenny

2007-11-15 @ 18:05:11
Postat av: Zack

Läste igenom en hel del inlägg i din blogg, med tanke på alla festande hoppas jag att ingen rökte (du väntade ju barn) i din närhet och att du drack bara brus utan tillsatser. Sprit är ju farligare än rök för blivande mödrar och nyfödda barn!?

Fundersam är jag ;)

2007-11-15 @ 18:07:00
URL: http://cityoftheday.blogg.se
Postat av: Anonym

Nja, inte kan man göra rökning olagligt heller. Ja visst är det skadligt för både den som röker och omgivningen men det är minst lika jobbigt för en astmatiker och allergiker som mig att mötas av en tjej på stan som duschat i parym innan hon gick ut. Det är faktiskt många ggr värre.

2007-11-15 @ 18:17:45
Postat av: Gittis

Så lustigt, vi pratade om detta på jobbet i dag! Vår diskussion rörde mer det faktum att det folk accepterade rökförbudet på krogen här i Sverige och att det är så skönt att komma hem efter ett krogbesök och inte stinka rök. Kanske har människor lättare att ta förbud kring rökning just p g a den passiva rökningen som drabbar andra människor direkt? Själv tycker jag inte det är konstigt att förbjuda sådant som är giftigt. Det finns ju restriktioner kring annat, exempel bära kniv, förargelseväckande beteende, dricka på öppen gata osv. Visst är det jobbigt för dom som är beroende men hjälp finns att få =) Tycker jag!

2007-11-15 @ 18:21:15
Postat av: Anna

Jag håller med dig till 100 procent! Bra skrivet, rökning är äckligt och förpestar omgivningen! Anna

2007-11-15 @ 19:02:10
URL: http://toplook.blogg.se/
Postat av: sofia

När jag bodde hemma så hade vi också röklukt på toan. Röklukten kom från grannen som troligtvis rökte inne och det luktade apa på vår toa..:S

2007-11-15 @ 19:24:28
URL: http://sollerax.blogg.se
Postat av: Anonym

Jag kan villigt erkänna att jag ser ner på folk som röker (därav min älskade mamma och svärmor). De luktar SKIT ur munnen framförallt, även om det är 2 h sedan de rökte senast. Jag är sjuksköterska och ser dessutom alla dessa rökare när rökningen blivit en stroke, KOL, eller hjärtinfarkt. Kan inte förstå att dagens utbildade och informerade ungdomar och människor sätter sig i ett sånt beroende. Vi har alla ett val, att röka eller inte röka. Sen kan jag förstå att det är svårt att komma ur ett beroende, men med tanke på så många som lyckats borde det funka för alla, bara man vill!

Tack för ett bra inlägg!

2007-11-15 @ 19:25:24
Postat av: Anna-Lena

Här var mycket intressant! :D För det första: BRA SKRIVET, Josefine! :D Håller med... För det andra: Personer som då tar illa vid sig av detta inlägg och blir arga och skriver att de inte får tycka som de vill?!.. Äh, jo det får ni väl! MEN Josefine och andra som inte håller med ER ska inte de få tycka som de vill och inte hålla med ER?! Det är som att vissa alltid känner sig påhoppade men klarar inte att se att de själva i så fall oxå hoppas på?!.. Klart man inte behöver hålla med men om Josefine och andra ska kunna acceptera ochta in era åsikter måste ju ni kunna göra det samma. Det är som att ni tror att den som skriker högst har rätt! Det är som oftast INTE så!?..

2007-11-15 @ 19:29:50
URL: http://annalenastroberg.blogspot.com
Postat av: angelica

Jag har varit rökfri i 1½ år med hjälp av boken "Äntligen icke-rökare"! den är asbra!
Jag har inget emot att folk röker, men de behöver inte röka nära barn och när de är gravida. Men man kan inte förbjuda det. För det är lagligt i Sverige och jag tycker att folk ska få röka i sin egen trädgård och på sin balkong, de betalar för att bo där och då har man verkligen rätt att göra vad man vill. jag tycker inte att förbud ska införas. På krogen är det skönt att slippa rökdoften men ute i "friska" luften, nej låt folk röka, behöver dock inte stå och blåsa rök i huvudet på folk.

2007-11-15 @ 19:30:43
URL: http://wippzi.blogg.se
Postat av: Anna

Anna-Lena, du skrev bra! det var så jag menade med mitt inlägg högre upp, att man måste få tycka olika, men det blir dumt då när Josefine skrattar åt andras åsikter. Det blir provocerande helt enkelt. Jag avskyr rök, hate it, men jo, jag avskyr även annat som jag oxå störs mycket över och blir då irriterad när nån "skrattar" åt det. That´s it.

2007-11-15 @ 19:42:37
Postat av: Skitblogg

Moralpredikanternas afton. Kolla delar av detta inlägg

"JA, det är jättehemskt att andra människor skall få i sig massa skit för att rökare har gjort sitt val."

Själv gillar jag inte ungjäklar som skriker i tid och otid i affärer och överallt, men det blir jag tvungen att stå ute med,trots att det inte är mina barn, för att ANDRA har gjort valet att skaffa dem.

Så för att jag inte gillar barn , så ska ingen få skaffa det då eller??

Väx upp, miffo

2007-11-15 @ 19:47:25
Postat av: sessan

Väldigt bra inlegg i grund & botten, självklart skall vi kämpa för att flera blir rök fria & färre introduseras & speciellt skall alla blivande mammor få hjälp att sluta röka tidigt i graviditeten, detta är inte omöjligt för någon om viljan finns där.

Men jag har följande kommentarer.

Röker själv när jag har lust, men med hänsyn till min omgivning, ALDRIG i närheten av barn, ALDRIG rett utanför en butiks ingång osv
Jag ciggar på vår balkong & där det inte plågar andra (bor i villa).
Självklart rökte jag INTE under varken graviditet eller ammning!!

Måste det vara antingen svart ELLER vitt ???

Det fins ju faktiskt dom som klarar att tänka själva & med lite nestekärlek i sådant förstånd att dom klarar ta hänsyn till ikke rökare.

Tidigare åldrande & andra element får rökaren stå för själv tycker jag.

Vad gäller lukt så måste jag faktiskt säga all lukt som är överdriven är förfärlig, vare sig inpyrd rök, svett, parfym, hundlukt, kattpiss lukt osv
Själv spyr jag när jag sitter på bussen & en rökare kliver på men jag spyr faktiskt lika mycket av en person som luktar gammal svett eller ännu värre om dom är dynkade i parfym.

Jag är för rökfria soner utanför butiker & köpcentra, buss kurer osv
men ett total förbud NEJ!!
Jag är kanske bland mindretalet i denna blogg som faktiskt har ett äldre barn på 17 år, även om jag röker själv så har jag alltid predikat om bakdelarna av det till han, på lik linje att jag pratar om alkohol, narkotika & sex.
Min son är idag helt ANTI snus, cigg & alkohol, detta blir han utsatt för
(inte alkohol da) varje dag på handtverks linjen han går på!
Alla röker & snusar....
Mina öppna samtal & ärlighet har gått in hos han & han VÅGAR säga nej.

Jag tycker att det är knall bra med kampanjer & spec om dom är rettade emot ungdom.

Men jag aktar mig för att dömma någon för något, ty jag är inte perfekt själv!!

Tobak-Alkohol är gift JA, men det finns faktiskt något som heter
"med måtta" & det gäller båda delar.
Alkohol är minst lika skadligt för ett barn, skadorna slår bara ut på olika vis.

Stå på Josefine, i grund & botten är vi eniga!!

Massa kramar till både dig & Elian juvelen

2007-11-15 @ 19:49:44
URL: http://sessanochprinsessans.blogg.se
Postat av: elin

fin sida... från en prinsessa till en annan :)

2007-11-15 @ 19:54:50
URL: http://prinsipesans.blogg.se/
Postat av: josefine

Zack om Ps

Läste igenom en hel del inlägg i din blogg, med tanke på alla festande hoppas jag att ingen rökte (du väntade ju barn) i din närhet och att du drack bara brus utan tillsatser. Sprit är ju farligare än rök för blivande mödrar och nyfödda barn!?

Fundersam är jag ;)

Zack: de fester jag var på som gravid, en handfull. No smoking(inomhus) o absolut NO fucking drinking från min sida.

2007-11-15 @ 19:56:37
URL: http://prinsessans.blogg.se
Postat av: Ellinor

Word!

2007-11-15 @ 19:57:41
URL: http://mariaellinor.blogg.se
Postat av: Landaria

Jag är rökare, och jag kan säga en sak. Så fort jag går förbi barn håller jag inne röken och håller upp ciggen.

Och sen visst, ni kan tycka det är äkligt med oss som röker. Men det ska ni bannlysa oss från jorden eller?
Kan säga att ja, det var dumt att jag började röka. men när folk ser ner på mig som person BARA för att jag röker, tycker jag mer synd om den personen istället.

2007-11-15 @ 20:06:14
URL: http://landaria.tjejsajten.se
Postat av: Jenny

SKITBLOGG: "Själv gillar jag inte ungjäklar som skriker i tid och otid i affärer och överallt, men det blir jag tvungen att stå ute med,trots att det inte är mina barn, för att ANDRA har gjort valet att skaffa dem"

Skillnaden är stor. Barn förstör ingens hälsa (även om de kan vara grymt irriterande när de skriker). Rökning dödar och även passiv rökning. Det är en helt annan sak.

2007-11-15 @ 20:20:20
Postat av: Anna-Lena

Anna: Det kanske var så du menade, bra att jag kunde uttrycka det för dig MEN ibland måste man vara lite försiktig med just hur man uttrycker sig, kanske det uppfattades som att du skrev parfym och barnskrik för att vara dum, då får man dumt svar tillbaka?..

2007-11-15 @ 21:04:59
URL: http://annalenastroberg.blogspot.com
Postat av: Erica

jaa jag säger då det... jag är fruktansvärt emot rökning, häromhelgen hade våra grannar fest o rökte inne och det luktade lite här o var i våran lght.. varför ska vi behöva stå ut med det? Och varför ska jag behöva bli utsatt för passiv rökning som är skadligt? Att rökning är ok för ngn tycker jag är helt otroligt.. Snacka om att försvara sig själv att man är beroende... alla vet ju att det är DÖDLIGT.

2007-11-15 @ 21:07:44
Postat av: Sarha

Oj vilket liv det blev här inne :-) Men trots allt är det Josefins blogg och hon har faktiskt rätt att skriva vad hon vill.

Jag röker inte och har aldrig gjort. Måste säga att jag tycker det är jätte skönt att det är förbjudet på krogar och resturanger osv. Dels för att det är gifitgt,lukten sätter sig väldigt i ens kläder och för att ögonen svider så jävligt när 10 pers runt omkring en röker, faktiskt.

MEN, jag tycker att det är upp till var och en att göra som dem vill ang rökningen, göra det olagligt skulle aldrig aldrig gå.

Bor just nu i Schweiz och här kan jag säga att folk röker som tokar. Var på en fin resturang förra veckan, satt och åt mat och 3 killar vid bordet brevid tänder varsinn cigg. Det är inte ens en meter mellan våra bord. Det är SKANDAL tycker jag. Riktigt oförskämt att inte ens fråga om det är ok när andra sitter och äter.

Men i övrigt så, nej, vad ska man säga?! Det är en fri värld och människor får göra vad dem vill med sitt liv. Förhoppningsvis har folk så mycket hyffs i sig att dem inte röker i närheten av barn osv.

Ang parfymer så är det verkligen rätt. Jag hade en underbar morfar som var välditg sjuk i svår astma i många år, död sedan 3 1/2 år. Ett moln av stark parfym eller någon annan stark lukt kunde göra så att han fick ta ambulansen till akuten direkt. Han kunde bli oerhört dålig på bara några min.

Men att förbjuda parfymer?! Det är ju så skrattretande så det finns inte. Folk skulle tro att det va ett skämt om regeringen fick för sig att göra något sånt, inte sant!?

Själv så är jag toppen glad att mina föräldrar röker utomhus och att mina vänner alltid går ut och röker när dem är hos mig, går sedan in och tvättar sina händer. HAr aldrig ens fått frågan om dem får röka inne i mitt hem. Det är hyffs och respekt.

Att det är farligt vet nog alla. Men som sagt, alla har rätt att välja. Men alla pengar man sparar på att inte röka, måste ju bli iaf mellan 15-20 tusen om året, det gör mig jätte glad :-)

Kram till dig Jossan, gillar din blogg skarpt :-)

2007-11-15 @ 21:17:11
URL: http://sweetsarha.blogg.se
Postat av: Emelie

Oj vilken diskussion bara för att du uttryckte din åsikt om rökning, som jag stöder till 100%. Rökning är farlig, äckligt och totalt vidrigt på alla sätt och vis. Och jag blir vansinnig när när mammor och pappor bär sitt barn på ena armen och har en ciggarett i andra. Det räcker föresten bara att de är i närheten av barn och röker. Jag AVSKYR rök!

2007-11-15 @ 21:19:47
URL: http://emeliese.blogg.se
Postat av: skitblogg

JENNY
Det handlar inte om barn eller rökning, det var bara en jämförelse över att vissa gör ett val i sina liv och andra gör andra val.Tex jag gillar inte barn, men andra kanske gör det och skaffar barn. Jag röker(gör ej det) vilket kanske andra inte tycker om, men det ger ju inte dom rätten att tala om för mej att jag ska sluta röka, lite lite som jag kan hindra de som vill ha barn från att skaffa det. U get it??

2007-11-15 @ 21:53:08
Postat av: Anonym

Jag tycker det är respektlöst av folk att se ner på andra (som du tar upp, rökare). Att tycka det är fel att röka utomhus för att icke rökare befinner sig där. Men HALLÅ, va är detta!? Ja men tänk så mkt man måste sluta med för att inte förpesta vår jord. Ex. Sluta flyga & sluta åka bil. Tänk alla som väljer att inte köra bil pga. skadedegörelsen. Ska de då gå emot männikorna som väljer att köra bil. Nej, jag tror inte det va! Alla gör vi olika val. Det är bara att acceptera det, för det kommer alltid att vara så. ALLA människor ska respekteras, rökare som icke rökare, vit som svart, tjock som smal... listan kan göras låmg. Det är tragiskt att läsa att du drar alla över en kam.

2007-11-15 @ 22:18:39
Postat av: emmasusanna

alltså shit vilken debatt det blev av det här.

Jag håller absolut med om att rökning inte borde vara lagligt. Jag blir förbannad när jag ser en rökande mamma/gravid. Det är egoistiskt!
SJÄLVKLART är inte alla röka lika oansvarig med att röka bland folk, det tror jag inte att Josefin tycker heller.
" JA, det är jättehemskt att andra människor skall få i sig massa skit för att rökare har gjort sitt val. Men så är det" skriver en läsare i en kommentar. Vadå "så är det". Jag tycker inte att det är acceptabelt att man som icke rökare ska behöva bli förgiftad för att en annan människa väljer att förgifta sig själv.
Dagligen utsätts man för passiv rökning. Det går inte att undvika. Och det är helt amacing att det faktiskt får vara så. En rökare förstör inte bara sin egen kropp och hälsa utan en rökare förstör för alla runt omkring.
Jag vill gärna välja själv om jag vill stoppa i mig massa gifter eller inte. Det valet har jag inte i dag. Är det så det ska vara?

2007-11-15 @ 22:48:30
Postat av: Jenny

Jo, visst det är en jämförelse. Men jag tycker inte jämförelsen är så bra, det jag menade var att visst kan barn störa men de gör inte andra sjuka som är fallet med passiv rökning. Alla får göra sina egna val självklart, men då valen påverkar andra är det inte bara en privatsak! Ingen kan säga åt någon att sluta röka, _men_ man kan kräva att personen ej ska göra det så att andra människor drabbas. Get it ;)

2007-11-15 @ 23:07:29
Postat av: skitblogg

JENNY
Jämförelsen hade kunnat vara vad som helst det var som sagt inte det som var poängen. Det hade lika bra kunnat handla om att du gillar grönt jag rött. Och visst jag fattar att rökning skadar alla även ickerökare, men det finns mycket i vår värld som skada r, men som för den skull inte är förbjudet eller kan förbjudas. Om jag röker är jag då allmän egendom för att det påverkar andra, då påverkar det ju även mej att dina barn skriker i mina öron (även om inte det är farligt). Jag menar bara kort och gott att alla gör sina val och allt kan inte förbjudas för alla har olika uppfattningar samt vilja att röka eller inte. Sen kan jag hålla med om att man inte ska röka på andra på så vis att man står och blåser rakt på andra. Men det handlar ju om RESPEKT. Oki kan nu sluta denna diskussion nu, tror du fattar vad jag menar?/the bitch ;-)

2007-11-15 @ 23:34:15
Postat av: Fiia

Som många andra här så HÅLLER JAG MED! jag är icke rökare men har dock en granne under oss som jag skulle säga är en storrökare, märks av på sommaren när man ligger i vardagrsrummet (med balkongdörren öppen ) och myser och helt plötsligt kommer det stora rökmoln, usch! Men det ska jag dock inte tolerera, vi planerar en liten plutt så då får det bli nog! (hört att rökning vid småbarn kan framkalla astma)

Tack för en jätte bra blogg! :)Kram Fiia

2007-11-16 @ 01:26:56
URL: http://fiialia.blogg.se
Postat av: Emma Journalen

Jag skulle ALDRIG få för mig att tända en cigarett eller röka i närheten av en bebis. Jag skulle heller aldrig stå i en busskur och röka om det stod folk i närheten. Det är ju rent folkvett att man tar hänsyn till andra. Klart att man tar hänsyn till andra, sen får ni tycka att jag är hur äcklig som helst, men det är inte så lätt att sluta heller. Det ska ni också veta, att varje gång ni talar om för nån hur farligt det är med rökning, och att man verkligen borde sluta så blir man ÄNNU mer röksugen, så de här hat-mot-alla-som-röker-i-närheten-av-mitt-barn-kommentarerna har fått mig sjukt röksugen nu bara för det. Vojne vojne.

2007-11-16 @ 02:53:05
URL: http://journalen.blogg.se
Postat av: Lina

Den stora skillnaden på skador när det gäller rökning och alkohol är ju att alkohol skadar ju bara dig själv, rökning skadar ju även folk i din närhet ! Så jag tycker inte det är samma diskussion på långa vägar !

2007-11-16 @ 12:02:17
Postat av: Mkay

Seriöst...man kan inte skylla på att rökning inte skulle förbjudas pga människans rättighet att ta egna beslut.
Jag kan t.ex. välja att förstöra offentlig egendom och därmed få straff för det, men det ÄR mitt val fortfarande.
Tänk såhär; skulle ni vilja se på knarkare snorta sitt pulverknark när det blåser på vintern utanför butiker? De som går förbi andas in och blir höga såklart.
Menmen, som anti-rökförbudare säger: Åååh, vad synd det är om dem, de är ju BEROENDE, och därmed är det acceptabelt.

Arma satar.

2007-11-16 @ 12:26:42
Postat av: Anonym

ni rökare tar inte hänsyn till dom som inte tål eller ogillar ciggrök, ursch!

2007-11-16 @ 13:16:15
Postat av: Anna

Anna_lena- Hihi, tja, nej, jag skrev inte så för att vara dum för helt seriöst så klickar jag på folk som inte tar rätt på sina gapiga/stökiga ungar på offentliga platser som tex resturanger, biografer osv.. sen är jag parfymallergiker, så för mig är det jättehemskt.. Rök är oxå jättehemskt så för mig är alla dessa ting saker jag störs över. Poängen är väl att man kan inte säga åt någon annan vad som är rätt och fel. För mig är dessa ting hemska, lika hemska. För någon annan inte, men då kan inte jag skratta åt den andra personens åsikter tycker jag.

2007-11-16 @ 16:25:08
Postat av: Renée

håller verkligen med dig. Fattar inte hur man kan förpesta tillvaron för andra människor på det viset utan att SKÄMMAS!

2007-11-16 @ 19:23:07
URL: http://pluggis.blogg.se
Postat av: Sofia

Det finns ingen, absolut ingen anledning till att börja röka. Håller helt med dig Josefine!

2007-11-16 @ 22:06:28
Postat av: Therese

Ojjj, jag är förvånad över dig Jossan.
JAG röker, ändå är du min vän?? Eller äcklas du över mig oxå *mycket confused*
HUR kan du sitta och försvara snusen? Antar att det enbart är för att Eivind snusar, eller??

2007-11-24 @ 22:11:14
URL: http://tostberg.blogg.se
Postat av: josefine

Therese: självklart är du min vän! Du kanske minns då du slutade hur glad jag blev? Du har alrdi rökt på mig eller Elian så jag har aldrig störts av det, tror vi pratat om det tidigare? Försvararingenting, ogillar snus men det är bättre då det inte påverkar andra som rök gör!
KRAM

2007-11-26 @ 09:20:23
URL: http://prinsessans.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0