Fler barn i Norge!

Nu sitter jag och njuter min egentid! Massa blader har jag att läsa . Lycka! Jag läser att det ökar med antal barn per familj och att i Norge är kvinnorna som mest fruktbara. 46%av kvinnor som har två eller flera barn jobbar deltid. Jag är nog en sån som gärna prioriterar familj och blir hemma då barnen är små. Men alla är vi olika och tur det:) Det är också fler som väljer att inte skaffa några barn alls. Detta läste jag i juninumret av norska KK.

Update: Jag mobilbloggade lite när jag läste hos frisören för att det var intressant information för mig. Men jag förespråkar inte att man ska ha ett jobb man misstrivs med, jag menar att då man får barn ändras ens prioriteringar. Det som tidigare kretsade om DIG gör inte det längre, en annan person är MYCKET viktigare. Ni som läst här vet att jag brinner för mitt jobb och att jag motiveras massor av att få vara Josefine på jobb, med väninnor och bara jag och inte bara Mamma. Inte vara så snabb att döma tack =) Jag har heller inte hittat på orden jag skrev här ova, de stod i den tidningen jag refererade till. Jag vill inte få andra kvinnor att känna sig mindre fruktbara på något vis, jag är ju själv Svensk! I Norge finns inget ord för att "skaffa barn" vad jag vet, så de kanske använder fruktbar som ett annat ord för att förklara principen.

Jag skriver väldigt sällan för att skapa debatt, däremot delar jag med mig av erfarenheter, händelser, känslor och åsikter ibland.





Kommentarer
Postat av: Isabellas pappa

Barnen går alltid först. Ett jobb är bara ett jobb!

2008-07-18 @ 13:01:38
URL: http://alskadeisabella.blogspot.com/
Postat av: Anonym

Hejhej!

jag har en fråga....

vf har ni en rosa vagn nu,hade ni inte en emmaljunga innan och grön typ?

ha det bra

2008-07-18 @ 13:05:19
Postat av: Anna-Lena

Jag ska vara HELT hemma ett år till med Nora! :D Är priviligerad och har möjligheten, vet alla inte kan det, men som sagt! Barn komemr först och man måste nog tänka igenom ordentligt innan man skaffar barn hur man vill ha det! ;) Och precis! Ett jobb är ett jobb! Inget mer! :D

2008-07-18 @ 13:19:06
URL: http://annalenastroberg.blogspot.com
Postat av: Anna-Lena

Härliga båtbilder! Mysigt! :D Jag ska vara hemma med Nora ett år till! Känner mig previligerad att vi har möjligheten!.. ;) Ha en skön helg! Kram ;)

2008-07-18 @ 13:23:24
URL: http://annalenastroberg.blogspot.com
Postat av: Malin

Hej sötis!

hoppas allt är bra! jag önskar jag oxå hade kunnat gå ned i tid... men men, kanske snart! tur att det är så kul att driva eget och att jag kan göra bort mycket jobb sena kvällar å nätter så man inte missar all tid med lilleman.

har du sett våra nyheter inför hösten? visar endel idag på bloggen. lite blandat, både till E och minisen... :-)

kram å vi höres snart!

2008-07-18 @ 13:38:53
URL: http://barnlycka.blogg.se/
Postat av: Ellen

Hej!



Jag undrar vad som har hänt med din relation till din pappa? Du nämner honom aldrig och ni hälsar inte på varandra. Har läst din blogg sedan du startade den och från börjar var du o E och hälsade på honom.(ni besökte Norra berget) Sedan har han även erbjudit sig att vara barnvakt åt Elian när ni var hemma i Sundsvall. Men nu var det längesdean du skrev något om honom. Skiv gära och berätta.



Från en liten funderare :)

2008-07-18 @ 13:51:17
Postat av: Anonym

Hej!

Jag har en liten fråga om dej!!

Pratar du norska eller svenska hemma?

Kan dina E prata svenska oxå?

Ha en underbar dag!

Kram

2008-07-18 @ 14:37:33
Postat av: elin

Hvilke bøker liker du å lese?

2008-07-18 @ 16:03:24
Postat av: Caroline

Hej

Jag håller inte alls med om att "ett jobb är bara ett jobb". Det beror väl på vad man gör!? Jag tycker att det är helt underbart att för sin egen skull vara duktig på ett yrke och göra något man brinner för, att få utvecklas som individ och ständigt lära sig nya saker, att vara en del av en organisation och känna gemenskap med sina arbetskamrater, och så vidare. Jag skulle aldrig någonsin vilja vara "bara" mamma! Nu har jag visserligen inga barn än, men jag hoppas och tror att jag kommer hålla fast vid min åsikt när den dagen kommer. Jag vill ha en identitet som inte bara baserar sig på att jag är någons mamma eller fru.



Men som sagt, vi är alla olika!

Ha det bra

C

2008-07-18 @ 17:51:41
URL: http://calorin.blogg.se/
Postat av: Josefine

Jag älskar mitt jobb och har möjligheten att tjäna bra trots lägre arbetstid = perfekt!

KRAM

2008-07-18 @ 17:54:16
URL: http://www.prinsessansdagbok.com
Postat av: Isabellas pappa

Hade jag inte tänkt att det bara är ett jobb så hade jag blivit galen för länge sedan. Har du några anställda under dig som delvis förstör din lediga tid så gäller det att inte ta det personligt. Innan jag blev pappa så tog jag med mig problemen hem men nu så tänker jag att det bara är ett jobb!! Jag förstår vad du menar Caroline och tycker man att det känns rätt så är det det oxå:)

2008-07-18 @ 18:39:35
URL: http://alskadeisabella.blogspot.com/
Postat av: C

"Kvinnor i Norge är som mest fruktbara" av vilka kvinnor då? Själv ty6cker jag en kombination av jobb och barn är bäst :D

2008-07-18 @ 19:47:06
Postat av: Anna-Lena

Jag hoppas inte Caroline tror att jag bara är en hemmafru och mamma?! Det tror jag inte någon är!!! MEN när man fött sina barn tror jag det är lättare att prioritera annorlunda än man tror innan! Jag HINNER nog med att jobba oxå i livet!?.. Just nu har jag liten hemma då är det viktigare är bara ett jobb, faktiskt! Hon är så snart stor så...

2008-07-19 @ 09:10:43
URL: http://annalenastroberg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0