Prinsessan hit och Prinsessan dit:

Jag hittade denna kommentaren ute på nätet:

"Prinsessan har tappat all cahrm i och med avslöjandet av att det är en dotter, redan tydligt hur det barnet komemr uppfostras annorlunda kontra sonen. Fy för denna könsindelning. "


Tänk så TRÅKIGT att vara så arg inom sig att man blir arg på mig som man inte ens känner... Jag är HAPPY för att vi ska få en flicka, jag hade varit absolut lika happy om det var en pojke ( det kanske ÄR en pojke ;)) men låt mig tänka pink, drömma om mor / dotterrelationen och njuta av att få en av varje för i grund och botten är det ENDA SOM BETYDER NÅGOT att barnet är friskt och blir lyckligt. Jag tycker vi ska sluta döma varandra så hårt. Jag är ärlig och öppen om många saker och får ofta kritik men i denna frågan tänker jag INTE ta kritik om min framtida uppfostran av vårt ofödda barn.

Det ÄR lov att vara girlie! Update: ( Syftar på MIG själv), jag är en tjej, kvinna och står för det. Elian ÄLSKAR bilar och jag har INTE påverkat honom åt något håll. Han äger ca 50 bilar och är inte intresserad av dockor alls på samma vis. Men gärna leksaksspisen i en minut, sen återgår han till bilarna. Jag känner MÅNGA barn i hans ålder sen de föddes och oberoende av deras föräldrar så är flickor och pojkar olika på vissa vis. Mer eller mindre. Let´s face it!

Det är otroligt sällan jag ser ett barn som bara bär en färg ( då man kritiseras för det också) men självklart är det ju mer naturligt att en flicka har leggings, skön tröja och en klänning på dagis än en pojke? Stick in era huvud på ett dagis och börja diskutera med föräldrar och fröknar om detta tycker jag om ni stör er så gränslöst på att flickor bär mer rosa än pojkar. Sen vill jag gärna se ERA män, bär de rosa kostym på jobbet? ;-) Elians garderob går i alla färger så där tar jag inte heller åt mig. Det är bara så trist att det läggs energi på såna saker som inte leder någonstans.

All ilska, energi och vilja borde läggas på att barn ska ha det BRA och växa upp till starka individer. Inte på att skriva nedlåtande kommentarer på internet till andra vuxna. Vilka signaler ger det? Jag tycker det är ett EXTREMT viktigt ämne, nätmobbing, elaka kommentarer och socialt beteende bakom dataskärmen. Det är vi vuxna som avgör vad som är okej och inte och dömer vi och skriver elakt till varandra utan att ens ha mötts IRL så är det ganska illa om du frågar mig...

Jag vet att det här med pojke eller flicka ÄR ett känsligt ämne. Man får inte lov att önska sig en flicka efter två pojkar, folk i omgivningen kan säga tråkiga kommentarer som: Jaha så synd att det inte blev en av varje och liknande. Jag vet många mammor som blivit sårade av detta bemötandet och det är ju faktiskt sjukt att man inte ska få vara öppen med sina egna känslor? Hade jag fått två pojkar hade jag varit superstolt och lycklig. Nu känner jag kanske en extra glädje över möjligheten att få ha en mor / dotter relation och det står jag för. Sen är familjer med fem barn av samma kön exakt lika lyckliga, det sitter i att barn är gåvor, magi och som små änglar som dimper ned på jorden - inte beror det på kön...

TACK underbara du som gett mig två små hjärtan som slår!


Kommentarer
Postat av: Linda

Som alltid förundras jag över hur folk kan ha så konstiga åsikter...som du skriver, dom känner ju inte ens dig.



Och det är absolut tillåtet att vara girlie! Jag har en dotter och jag äääälskar rosa, både på henne och mig. Det blir inte överdrivet i form av glitter och prinsesstryck men rosa har vi överdrivet av ;-) Pojkar och flickor är annorlunda, så är det bara. Det behöver inte vara något negativt ju.



Trevlig helg!

2008-10-31 @ 08:20:12
Postat av: Jossan

Hej!



Vissa människor är bara för mycket. Självklart spelar det ju ingen roll om det är en flicka eller pojke. Bara bebisen är frisk som du skriver.



Forstätt skriva som du gör och dela med dig, jag gillar din blogg :-)



Mvh Jossan

2008-10-31 @ 08:20:30
URL: http://www.jozzan.bloggspace.se
Postat av: Jonna

Nemen gud vad trist! Att folk skall hålla på och siva en massa dumheter hela tiden om folk.



Klart att det är kul om de är e tös också.! Ni kn shoppa prata killar, och massa tjej saker, Med E har sin pappa och göra kill saker! Familjer blir sådana. Men sen glömmer dem också bort ATT när dem är tillsammans alla, så är de en toppen familj, samt kan du ha lika mysigt med en son vid din sida!

2008-10-31 @ 08:25:02
URL: http://jth.blogg.se/
Postat av: Jonna

Nemen gud vad trist! Att folk skall hålla på och siva en massa dumheter hela tiden om folk.



Klart att det är kul om de är e tös också.! Ni kn shoppa prata killar, och massa tjej saker, Med E har sin pappa och göra kill saker! Familjer blir sådana. Men sen glömmer dem också bort ATT när dem är tillsammans alla, så är de en toppen familj, samt kan du ha lika mysigt med en son vid din sida!

2008-10-31 @ 08:25:02
URL: http://jth.blogg.se/
Postat av: Charlotte

Så bra skrivet!



Tycker om din blogg och fortsätta skriva som du gör!



Mvh Charlotte

2008-10-31 @ 08:27:28
URL: http://charlotte87.blogg.se/
Postat av: Anna

Ja visst gör du som du själv vill!



Men varför inte "childish" istället för girlie.

Med det menar jag såklart att jag inte förespråkar tydlig fördelning mellan vilka attribut som hör till vilket kön. Barn som en homogen skara känns sundare - klä dem i alla färger och låt dem leka med både barbies och actionfigurer

Killar gillar inte bilar av biologiska skäl och flickor hör inte hemma vid leksaksspisar av naturen..

2008-10-31 @ 08:28:28
Postat av: KarolinaN

Hur ORKAR folk döma? Tänk vad mycket energi det går åt till det! Jag kan bara säga att jag är sååå lycklig över att vi fick "en av varje" och det kan man få tycka tycker jag! Tänk bara det här med att inreda barnrum! Kram!

2008-10-31 @ 08:31:14
Postat av: Fredrik *Frisören

Godmorgon!

2008-10-31 @ 08:33:36
URL: http://fredrikfredrik.webblogg.se/
Postat av: Betty

Jag har "en av varje" och flickor och pojkar ÄR olika! =)



Trevlig helg!

2008-10-31 @ 08:37:18
URL: http://frubettys.blogg.se/
Postat av: Anna

Träkigt med negativa människor!! Varför lägga energi på sånt?! Vi är många som heljar på dig och tycker du är fantastisk och en stor glädjespridare med all din positiva energi! Happy Helg!

2008-10-31 @ 08:38:34
Postat av: Marie

Åh så tråkigt med en sån kommentar! Jag har själv en dotter på strax över 1 år och är väldigt flickig av sig, precis som jag. Jag fick en tråkig kommentar "om att det var så synd om henne då hon har mkt rosa kläder, att hon inte kunde få va en individ utan barbie-intryck. Och att hennes liv skulle bli svårt."



Tråkigt att folk tror och tycker att en FÄRG bestämmer en människas liv och inriktning.. Jag tycker det är fantastiskt att du ska få en dotter, och att du låter dem leka med precis det dem vill, vare sig det är bilar eller barbies! =)



Kram Marie

2008-10-31 @ 08:38:35
URL: http://mariehenriksson.blogg.se/
Postat av: Zandra.B

Bra skrivet! :)

2008-10-31 @ 08:38:53
URL: http://wiendy.blogg.se/
Postat av: Anonym

jag tycker de va kul att du berättade att de va en tjej.. eller ja..du tror det är de.. =P..



och klart de är kul med en av varje, tror varenda tjej tänkt "när jag blir stor vill jag ha en pojke ocj en flicka"



och de e väl inge fel med att klä tjejen i rosa :S.. om man gillar färgen så.. till slut vuxer ju hon upp och kan säga att nää inge rosa..om hon nu inte vill ha det.

2008-10-31 @ 08:40:26
Postat av: Fru Evelina

men herregud vilket tjat om detta! förstår inte hur folk ORKAR!? bra skrivet josefine, du har helt rätt i vad du skriver och du har HELT rätt att vara stolt över att du får en dotter! Varför skulle du inte? Jag tvivlar inte en sekund på att ert barn skulle blivit mindre älskat om det nu visar sig vara en pojke!? Barn som barn, men såklart det är lika älskat oavsett kön?



Kram och fortsätt vara DU!

2008-10-31 @ 08:43:36
URL: http://evelinas.blogg.se/
Postat av: Fröken Isakson

Usch vad trist med sådana människor. Förstår inte att vuxna människor kan håll på så. Men det är skönt att du står upp för dig själv och fortsätter vara underbara härliga du. Hoppas du får en härlig fredag. Kramar

2008-10-31 @ 08:46:21
URL: http://frokenisakson.wordpress.com
Postat av: Ellinor

Ja vissa människor lägger sin energi på de mest underliga saker... Det handlar naturligtvis om deras egen osäkerhet/olycka, och har ingenting att göra med dig! Det tror jag att vi kan vara eniga om:)



Jag förstår så väl att du är överlycklig! En liten flicka också, när ni redan har en så fin pojke:) Och det är klart att det känns kul att få klä sin lilla dotter i en rosa klänning! Skulle detta skada barnet..?! Knappast. Självklart ska man inte BARA klä en flicka i rosa, men så är det väl ytterst få föräldrar som gör. Det är ju givet att det då börjar påverka barnet. Du är ju en smart, bildad kvinna! Varför skulle du göra så..? Nä, de borde fokusera mer på sina egna liv.



Slutligen skulle jag vilja säga att om någon gång bjuder in till en debatt om det här med rosa vs. blått (för att uttrycka det enkelt!) och effekterna av det, så är jag absolut intresserad! Det skulle säkert många - både föräldrar och icke sådana - vara.



Önskar dig en härlig helg!



Kram, Ellinor

2008-10-31 @ 08:52:19
Postat av: Caroline

vilka människor det finns egentligen! att folk orkar hålla på! självklart är man som förälder överlycklig att man får ett barn, kön spelar oftast ingen roll men det ska heller inte spela någon roll att man har en önskan om något. sen betyder ju inte det att man älskar en pojke mindre för att man gärna vill ha en tjej eller tvärtom. barn kan man inte ta för givet, de är en gåva. du är en fab mamma!

2008-10-31 @ 08:54:38
URL: http://thinkofallthebeauty.blogspot.com
Postat av: Anna Karin

Hej Josefine och tack för en fin blogg!



Självklart ska du glädjas åt att det är en flicka.

Jag jobbar på förskola och vi jobbar mycket med genus. Jag tycker det är viktigt att vi vuxna tänker oss för när det kommer till barns kläder och färgsättning. Vi har flickor hos oss som inte tycker att de är fina utan rosa klänning. HEMSKT!

Barn är alltid fina oavsett kläder och dess färg. Det tror jag att vi vuxna ska ge dessa barn-varje dag!



Trevlig helg!

2008-10-31 @ 08:55:28
Postat av: malin

ni är lyckliga och det är huvudsaken! vissa kan inte acceptera andras lycka och det är bara tragiskt för dom.

2008-10-31 @ 08:58:31
Postat av: Anna

Inget ont mot dig Josefine, du gör som sagt precis vad du vill och verkar ha en relativt sund syn på saken i förhållande till många andra mammor&pappor jag känner till.



Problemet ligger ju i att det fortfarande är ett faktum att män blir starkare än kvinnor socialt sett. Att hitta källan till dagens rådande problem gör man genom att analysera uppfostran. Att killar betraktas som coola grabbar som obereonde av miljöpåverkan gillar bilar och action och att flickor är små prinsessor som älskar barbie samt man kan shoppa tillsammans med institutionaliserar barnen in i stereotypa roller som vidmakthåller patriarksamhället. En flicka blir en "flicka" med den rosa filten hon sveps in i på BB och pojken detsamma med den blå. I och med detta så börjar omgivningen behandla de två barnen olika utan att kanske tänka på det och plötsligt så är pojken en vilde som sparkar boll och flickan en snäll söt hjälpreda till mamma i köket.



Tyvärr kommer det hierarkin reproduceras om inte fler föräldrar aktivt arbetar för jämlik uppfostran

Jag hoppar inte på någon, jag nätmobbar inte - jag ger bara ett perspektiv på könsmaktförhållandena som socionom och genusstuderande.

2008-10-31 @ 08:59:25
Postat av: Ann-Sofi

Mycket bra skrivit!!

Lyssana inte på den personen som har skrivit det!!

Go girl!

Kram

2008-10-31 @ 09:00:38
Postat av: Fru Evelina

"Jag tvivlar inte en sekund på att ert barn skulle blivit lika älskat om det nu visar sig vara en pojke!?" menade jag såklart =)

2008-10-31 @ 09:01:45
URL: http://evelinas.blogg.se/
Postat av: Lina

Mycket bra skrivit!!

Jag älskar din blogg! Blir lika glad varje gång jag läser om ditt mysiga och kärleksfulla liv med dina E. Ha en trevlig helg. Kram

2008-10-31 @ 09:08:50
Postat av: Ellen

Haha klockren bild, såg inte vem det var först! Du är väldigt klok och dina barn kommer säkerligen få en så trygg uppväxt som möjligt, och det är väl ändå det viktigaste?

2008-10-31 @ 09:09:18
Postat av: HannahSthlm

Vilken härlig bild! Alla barn är olika. Även om ni skulle få/fått en till pojke så skulle de barnen vara olika. Som du skriver är varje barn en stor gåva oavsett kön! Klart du ska vara glad över att få/ha ett barn av varje sort. Det är väl bara naturligt att vilja uppleva båda?Tvivlar inte en sekund på att glädjen skulle vara lika stor om det visade sig/visar sig att det är en till pojke! Inget att bry sig om dess människor som orkar dömma andra..som de inte ens känner!Jag önskar er en fin fredag!:)

2008-10-31 @ 09:12:40
URL: http://www.hannahsthlm.se
Postat av: Louise

folk har verkligen inget vettigt liv när de håller på sådär!

din blogg är kalas bra! :D

2008-10-31 @ 09:15:36
URL: http://louiseberglund.blogg.se/
Postat av: Josefine

Ni gör mig glada och absolut ska man fundera på det tex Anna skrev. Men jag tror att vi är duktiga på att döma varanda också. Jag är en STARK kvinna med mycket skinn på näsan vilket kanske inte syns då jag är blond, har mycket rosa kuddar hemma och en rosa blogg? Eller? Kanske vi istället ska se på hur vi vuxna ser på varanda?



Alla barn är olika, vissa killar älskar prinsesskjolar och vissa tjejer kör motorcykel på dagis 8-17. MEN det jag skriver handlar om MIN lycka över att vi väntar en flicka ( vilket jag tror då hon kommer ut) och samhällets trista syn på just detta.



Är det någon som tex gett Elian dockor, rosa tshirts och samtidigt ligger på golvet och ritar traktorer så är det just jag så kritiken kändes en aning obefogad och jag tycker det viktigaste är att vi är SNÄLLA mot varandra.



Kram!

2008-10-31 @ 09:23:58
URL: http://www.prinsessansdagbok.com
Postat av: Line

Jeg har tre barn - to gutter og en jente. Jenta er minst og jeg har ønsket meg jente alle tre gangene men jeg er da ikke noe mindre glad i gutta mine fordet. Det er perioder jeg faktisk ønsker at hun ble gutt for hun kan være temmelig håpløs i perioder ;o)

Jeg er ikke en typisk jente, trives best i bukser og genser, skjørt og pynting og sminke har aldri vært min greie så hvordan jeg har klart å få en jente som er så stikk motsatt fra meg skjønner jeg ikke. Utseendemessig er vi helt like men oppførselen er ikke lik i det hele tatt :lol:

2008-10-31 @ 09:41:40
URL: http://www.linlaa.blogg.no
Postat av: Chissra

Jag har själv två barn, en av varje. Och nöär jag väntade min dotter ville jag verkligen ha en flicka och när jag väntade sonen ville jag verkligen ha en pojke. Det är helt okej att vilja ha eller önska sig en pojke eller flicka tycker jag. Sedan blir det vad det blir och man älskar barnet oavsett kön. Och det är klart att killar och tjejer är olika. Min dotter hade vackra prinsess klänningar och kjolar och tjejiga saker och jag tyckte att det var jättekul att köpa det. Min sonär en liten kille som älskar bilar och klossar. Och det är helt okej. Jag tycker att du inte ens ska behöva försvara dig du har rätt att skriva vad du vill. Det är tråkigt att folk alltid väljer att vara negativa när det kommer till könsfrågor. Jag menar vi är olika men lika mycket värda.

Kram

2008-10-31 @ 09:44:44
URL: http://chissras.blogg.se/
Postat av: Johanna

Jag förstår inte att människor ska behöva kommentera sånna här saker över huvudtaget i grund och botten handlar det enbart om avundsjuka. Jag tror att de flesta föräldrar och framför allt du Josefine låter ditt barn leka med det som den tycker är roligt och välja dom kläderna de själva vill när de kommer upp i åldern att de vill bestämma. Jag har en dotter på 2 1/2 som bara ska leka med bilar, motorcyklar och det har hon fått välja helt själv. Så jag tycker att hela diskussionen är helt onödig. Forsätt vara glad och lycklig det är du värd! Tack för en fin och underbar blogg

2008-10-31 @ 09:45:26
Postat av: Anna

Det är så tråkigt med folk som inte kan hålla sina negativa vibbar för sig själv, ödsla ingen energi på dom utan njut av att tänka PINK, det är väl helt underbart att få ett av varje kön eller hur :-) Ha en underbar helg, kramar anna

2008-10-31 @ 09:45:40
URL: http://alovesand.blogspot.com
Postat av: Line

Gode gud sier jeg....at folk gidder!!! De får se en annen vei om dette stør dem...fy så slemme folk kan være...Du skal vite det en gang for alle, at det er ikke deg er noe feil på...men det veit du håper jeg !!!!...Du er go og du gir meg noe av at jeg leser din blogg hver dag...energi og lykken over å være så heldig å være mamma... Gleder meg til å følge dere videre...Hilsen din"venn" Line!!

2008-10-31 @ 09:47:55
URL: http://frkfischersverden.blogspot.no
Postat av: Annika

Hej!



Nej, du har absolut inte tappat all charm ... sorgligt uttryck! Min egen livssituation gör mig lycklig varje dag. Att ha förmånen att få se er familjelycka gör mig sedan ÄNNU lyckligare varje dag! Fortsätt njuta av livet! Du är en förebild som värderar varje mys-situation och som delar med dig av detta. Vi kan alla bli bättre på att ta vara på de personer i vår närhet som är viktiga, njuta av dagen, visa att vi älskar. Här och nu - det är allt vi har.



Tack för att du är så generös!



Kram! /Annika

2008-10-31 @ 09:55:58
Postat av: laila.strebel

Må igjen si at du har en flott blogg. Koser meg med å lese her hver dag, er dessverre ikke like flink til å kommentere men..

Syns det er synd når folk kritiserer det du skriver.

Her uttrykker du din mening og følelser, gleden over å få en datter. (Selv om det da kan være en sønn).Det er fantastisk å ha en gutt og en jente!!

Tror faktisk de fleste "drømmer" om å få en av hver.

Og det er ikke feil å kle jenter i rosa og gutter i blått, hvertfall ikke som babyer. Det endrer seg når de blir litt eldre og velger klær selv...

Stå på,Josefine og fortsett å skriv som du gjør. Ikke la noen ødelegge gleden din over en ventende datter..

Ønsker deg og familien en god helg.

Klem

2008-10-31 @ 09:59:25
URL: http://gube.blogg.no
Postat av: evy

Ikke bry deg om sånne folk! Fortsett din skjønne blogg, ikke la sånne uvettige folk få av din energi! Fortsett å drøm rosa drømmer, du - det er deilig! Har selv en sønn og en datter (voksne nå) og det er perfekt. Hadde jeg hatt fått to gutter, eller to jenter så hadde jo det også vært perfekt, men man må jo få lov å glede seg når man har fått en pekepinn på hva som gjemmer seg i magen! :-) God helg!

2008-10-31 @ 10:08:51
Postat av: Monica

Superb skrivet! Att barnet är välkommet och älskat är det viktigaste! Att vara snäll ger så mkt mer än dumhet!

Trevlig helg!

2008-10-31 @ 10:10:38
Postat av: Anna

Jag blir oxå paff av folks kommentarer. Vill bara visa dej att det finn en till som stöttar dej! kram Anna

2008-10-31 @ 10:10:57
URL: http://obianna.blogspot.com/
Postat av: maja

världen är full av såna idioter tyvärr, klart att man skulle va glad för vilket som , drömmen för de flesta är väl att ha 1 av varje varför hymla om sånt , min kusin har 3 pojkar hon ville inget hellre än att få en liten tjej men det betyder ju ABSOLUT inte att hon inte älskar gossarna ,och jag ville sååååå att mitt första barn skulle varit en liten sessa men ut kom en prins och jag var ÖVERLYCKLIG för att han kommit till oss.



synd att det finns såna som denna människa , men hey världen är full av nice people som vi andra



bamsekram till dig och familjen

2008-10-31 @ 10:18:46
Postat av: Anonym

Gode gud sier jeg....at folk gidder!!! De får se en annen vei om dette stør dem...fy så slemme folk kan være...Du skal vite det en gang for alle, at det er ikke deg er noe feil på...men det veit du håper jeg !!!!...Du er go og du gir meg noe av at jeg leser din blogg hver dag...energi og lykken over å være så heldig å være mamma... Gleder meg til å følge dere videre...Hilsen din"venn" Line!!

2008-10-31 @ 10:24:28
Postat av: Linda

åh att folk orkar bry sig! Herregud tänk om de här människorna som hasplar ur sig all denna skit rent ut sagt la ner lika stor möda på att verkligen göra något vettigt.

2008-10-31 @ 10:30:58
URL: http://familyspace.blogg.se/
Postat av: Sara

Bra Josefine, stå på dig! Du är SÅ duktig och stark.

Trevlig fredag!

2008-10-31 @ 10:34:02
Postat av: Josefin

Tycker att det är så fjantigt med denna könshysteri. Vill folk ha röda och rosa kläder på en pojke så ha det, men vill dom ha det för att vara "emot" resten av befolkningen eller vill dom det för att dom själva tycker att det är fint?



Tycker att det börjar gå för långt. Killar och tjejer är olika. Så är det bara. Annars hade Gud skapat oss olika från början. Det finns olika skäl till att tjejer ser ut på ett visst sätt och pojkar på ett annat. Så är det ju bara. Vi som är cuxna idsg mår väl inte sämre för att mamma satte på oss rosa och röda kläder medan brorsan fick ha blå kläder? Tycker att folk ska leva sitt liv istället för att alltid komma på saker att klaga på.

2008-10-31 @ 10:35:12
Postat av: pangbruden

Bra skrivet! Du har rätt, alldels rätt. Det är underbart att ha en dotter.. Det är underbart att ha söner med. Och tro mig, dom är födda med vissa gener, så är det bara. Mina barn hade ett lekrum där de lekte mest för sig själva..allt fanns både dockor, bilar och spisar. Dottern har alltid älskat rosa, glitter och girliegrejor sonen dissade det helt. Han brummade med sina bilar och traktorer. Jag misstänkte redan då att det måste bero på generna. Jag är ingen girlietjej så var dottern fick sin girliesida ifrån vet jag inte. Men vad dom än leker med och vilket kön dom än är av så älskar man sina barn oavsett. Och så länge man uppfostrar dom kärlkesfullt så spelar färgen på kläderna knappast någon roll.



Stå på dig!



Trevlig helg!

2008-10-31 @ 10:42:38
URL: http://www.pangbruden.blogspot.com
Postat av: Therese

Oh shit vilken dum kommentar...

Njut av din mage och skaka av dig de omogna kommentarerna!

KRAM

2008-10-31 @ 10:46:39
URL: http://tostberg.blogg.se/
Postat av: Liza

Är det verkligen vuxna människor som skriver såna kommentarer, ibland kan man undra...

Håller med i allt du skriver, jag tycker det skulle vara fantastiskt att få bli mamma till både pojke och flicka. Ha en bra fredag!

2008-10-31 @ 10:55:04
Postat av: ulrika

Att folk kan bli sur över att du är glad för att du väntar en tjej.Man ska väl inte behöva ha dåligt samvete om man låter sitt barn ha en rosa tröja.

2008-10-31 @ 10:59:12
Postat av: Mia

Problemet är inte att pojkar har blåa kläder och flickor rosa utan den här illusionen att, om vi klär barnen i samma saker och ger dem samma leksaker så blir de automatiskt jämlika.



Vi är två olika kön! Vi är olika! Problemet ligger ju i att våra olikheter värderas annorlunda och det avskyr jag och kommer kämpa emot på alla sätt och vis. Men jag kommer inte tvinga min framtida dotter att bli en man för att hon ska få samma möjligheter.

Jag vill att hon ska kämpa för att vara precis den hon vill vara, även om det betyder rosa dygnet runt, och fortfarande få samma möjligheter som männen.

Vi tjejer gör oss själva en björntjänst om vi tror att vi måste sluta vara de vi är bara för att få lika lön eller samma möjligheter. Har vi inte rätt att kräva det och ändå få vara de vi är samtidigt?



Tack för ett superintressant inlägg!

Trevlig helg!

Kram Mia

2008-10-31 @ 11:03:03
URL: http://www.theswedishgirl.blogspot.com
Postat av: Jill

Att skriva så som någon gjort är ju dumt och bara för att göra dig ledsen. Inget att bry sig om.



Däremot tycker jag att det är lite oroväckande att vi så tidigt delar upp våra barn i olika roller. Det finns tester som är utförda på unviersitet som visar att små barn som uppfostrats helt neutralt (ingått i testgrupper där regler följts) inte väljer det ena eller det andra. Likaså är tjejer som uppfostrats med ord som modig, stor, stark och tuff lika framåt som killar som uppfostrats så, och vice versa. Likaså visar undersökningar att "vi" uppfostrar pojkar till pojkar och flickor till flickor generellt ute i samhället.



Gå in på vilken barnaffär som helst så ser man ju på kläderna hur barn delas in i fack. Likaså bilder på leksakskartonger.



Det är värt att tänka över hur det ser ut.

2008-10-31 @ 11:07:00
URL: http://wegerup.blogspot.com
Postat av: Betty

Hej Josefine



Har skrivit ner lite tankar kring detta idag min blogg ( om du vill, orkar, hinner läsa )



Va fin han är i prinsesskrona din son =)



Förresten, jag skrev för ett tag sedan en kommentar under inlägget med barn/akupunktur.

Har ju gått med min son, men jag vet inte om du inte valt att publicera kommentaren eller om den helt enkelt "kom bort"?

Men är du intresserad så har jag en hel del info =)



Ha en skön fredag!

2008-10-31 @ 11:07:26
URL: http://frubettys.blogg.se/
Postat av: Elin

Du kunne ikke fått sagt det bedre Josefine! For en idiot som har kommet med den kommentaren! You go!!! :) ha en finfin dag!

2008-10-31 @ 11:13:35
Postat av: Ulrica

Jösses säger jag bara. Säkert en ultra feminist som skrivit det.

Jag har själv en av var och tycker att flickor ska vara flickor & pojkar vara pojkar.

Det är väl upp till var och en och bestämma vilka kläder man har på sitt barn. Efter en viss ålder bestämmer barnet själv vilka kläder som gillas.

Du ÄR en supermamma och fortsätt att vara den underbara människa du verkar vara.

kram

2008-10-31 @ 11:20:42
URL: http://blogg.aftonbladet.se/12016
Postat av: mia

Helt underbart skrivet och bilden var det roligaste jag sett idag, den sa nästan mer än hela din text!! Du är BÄST Josefine och jag tycker visst att tjejer kan få vara "tjejiga" även om det är mer eller mindre förbjudet att säga så i dagens samhälle.. Tusen kramar!!

2008-10-31 @ 11:33:01
Postat av: Kari

Kjære Josefine. At folk i det hele tatt kommer på å kritisere din glede over å sansynligvis få en datter, er for meg en gåte. Det finnes jo ingen grunn til å ikke være glad og planlegge litt!! Etter å ha født to sønner, ønsket jeg veldig å få en jente da jeg ble gravid på nytt...Men da David ble født, kjentes det i mitt hjerte som om jeg ALDRI hadde ønsket meg noen annen enn akkurat HAM! Av og til kan jeg savne å ha en datter nå også, men det betyr jo ikke at jeg elsker mine sønner mindre av den grunn. De har fått samme oppdragelse, men en lekte med biler og en lekte med dukker - og begge har rosa skjorter/T-skjorter innimellom alle andre farger. Ingen av dem er spesielt feminine, men begge elsker jenter med langt lyst hår. Fortsett som du har gjort hittil, og gled deg masse til et nytt, etterlengtet barn :o)

-klem-

2008-10-31 @ 11:34:35
URL: http://blogghestia.blogspot.com
Postat av: Fru Lundin

Det är inget att bry sig om..... Det kommer alltid finnas människor som ska vara avundsjuka och anmärka på andras lycka. Jag tycker det är jättekul att få läsa din blogg och det är kul att du vill dela med dig.

Tack!

2008-10-31 @ 11:40:07
URL: http://frulundin.blogspot.com/
Postat av: Emelie

Du är fantastisk =)

Dom som skriver sådär är bara avundsjuka!

2008-10-31 @ 11:46:49
Postat av: johanna.L.

hej josefine. Gud vad trött man blir på folk som ens orka skriva sådana idiotiska komentarer! som h*n skriver... Är väl klart att man ibörjan när man har en flicka eller pojke köper rosa eller blått, det hade jag gjort iallafall. Älskar din blogg, fortsätt skriva som du gör =). Din blogg gör mig Happy!! Grattis till lillan i magen =)... trevlig helg.

2008-10-31 @ 12:00:55
Postat av: Miss

Ja jag undrar vad jag snart kommer få höra, "synd att er dotter inte får syskon..!" (Jag fick cancer då hon var 1 år och vet inte ens om jag kan få fler nu.) Vi var i planeringsstadiet av syskon då men nu blev jag sjuk istället. Livet tar snabba vändningar så jag blir så jäkla ARG när jag läser sånt här, vilka dumma kommentarer folk kan skriva/säga.

Klart du ska vara lycklig över din dotter och vilja sprida ut till världen.

/Från en lycklig mamma!

2008-10-31 @ 12:28:52
Postat av: Elin

Jag läser till förskollärare och under hela utbikdningen har vi pratar (ursäkta tjatat) om genus. Det man inte får glömma bort är att man ska låta flickor vara flickor och pojkar vara pojkar om det är det dom vill om däremot en pojke vill leka med en docka eller en flcika med en bil så ska det också vara ok. Kram

2008-10-31 @ 12:32:34
URL: http://elinrydberg.bloggagratis.se
Postat av: Anna

Tråkig attityd. Jag läser din blogg varje dag och tycker du skriver himla bra. Blir alltid lika glad av att se dina fina bilder på Elian och läsa om din vardag. Ta inte åt dej av all skit du får läsa/höra, var den du är och fortsätt skriv såsom du gör!!

Lycka till med allt!

2008-10-31 @ 12:32:53
Postat av: floria

Min dotter har nästan bara rosa kläder, men älskar allra mest att leka med bilar, lego och att rita. Jag hoppas att hon får hålla sig så neutral som möjligt så länge som möjligt, och jag vill inte styra henne åt något håll, innan hon själv väljer det. För hur skulle det kunna skada henne att bära bekväma klänningar och rosa kläder? Om bebisen i magen är en kille kommer han inte att använda klänningar eller rosa i samma utsträckning, men ha nkomemr få ha bekväma kläder och välja fritt bland leksakerna - dockor, bilar, lego, klossar... Så klart.

2008-10-31 @ 12:48:06
URL: http://floria.blogg.se/
Postat av: Nickan

Det är helt rätt det du skriver, vuxna ska framgå som en förebild för unga, ser dom då att de föregår mobbning till och med bakom datorskärmen så gör dom inget annat än gör detsamma! Det är skam på sånna människor, förstår inte hur man kan sitta och lägga ner energi på sånt! Tycker det är helt underbart att du ville dela med dig av detta, de fleste vill nog ha en av varje kön, de är självklart att man blir glad då! Du är en STAR Josefine, hejar fullt på dig och du är så stark. Massor av kramar, önskar dig en HAPPY fredag

2008-10-31 @ 12:57:53
Postat av: JosefineLouise

Hej Josefine!

Måste bara börja med att tacka för din roliga och mysiga blogg, som jag läser flera gånger per dag! Du verkar vara en sån härlig tjej! Tycker att det är tragiskt hur folk hela tiden ska lägga sig i och bry sig om hur andra väljer att uppfostra, utan att med tanke på den dumma kommentaren, veta något alls egentligen. Tyvärr stavas nog anledningen avundsjuka... Stå på dig och NJUT och gläds åt eran kommande bebis(flicka eller pojke) och var stolt över din fina familj!:) Kramar på dig och ha en bra helg!!

2008-10-31 @ 13:09:01
Postat av: Ellen

Otroligt intressant diskussion, tycker jag.

Jag tror att vi uppfostrar flickor och pojkar olika, och därför blir de olika. Det finns inga bilgener i pojkar, eller dockgener i flickor.

Samtidigt är det trist att klassiska "tjejintressen" föringas och inte är lika mycket värda som klassiska "killintressen".

Trevlig helg!

2008-10-31 @ 13:09:37
URL: http://schlagerprinsessan.se
Postat av: mia

det finns personer som är så himla rättvisa´, (förstå mig rätt)man får verken vara glad eller ledsen över en sån här sak..det är liksom känsligt,å visst det är det oxå. klart att man är glad över att få ha en kille å en tjej..vem skulle inte det?? JO FÖRMODLIGEN BARA DEN DÄR PERSONEN SOM SKREV DEN KOMMENTAREN!!

vi andra, vi håller med dig!! GO Josefine!! Ha en HAPPY fredag..kram till dig.

2008-10-31 @ 13:13:15
Postat av: sessan ♡

Stackars uttråkade människa!

Gott att dom är i mindretal.



Jätte bra skrivet söta, du vet själv vad du står för.



PUSSSSS♡

2008-10-31 @ 13:15:16
URL: http://sessanochprinsessan.com
Postat av: Pethra

Jag kan inget annat än och hålla med dig Josefine, bra skrivet! Kan bara se till vår dotter, hon har mycket rosa, både i klädväg och i sitt rum. Som person är hon en tuff liten tjej med skinn på näsan, hon klättrar, sitter inte still en sekund och står på näsan stup i kvarten. Hon är inte vad många förväntar sig att hon skall vara till sitt sätt. När hon är klädd i jeans, jympaskor, hood i marinblått eller grått så tror alla automatiskt att det är en kille. Klär vi henne så att hon ser ut som en tjej blänger folk på oss som om vi vore dåliga föräldrar. Varför får inte en flicka se ut som en flicka. Måste de se ut som pojkar för att bli accepterade av alla feminstmossor där ute? Personligheten sitter knappst i färgen på kläderna. Det är min dotter, inkl. jag själv ett äkta exempel på!

2008-10-31 @ 14:01:01
Postat av: Jenny

Tänk i ett lite större perspektiv för en gångs skull! Barn väljer knappast kläder, leksaker osv. när de är bebisar. Det är föräldrarna som väljer och föräldrarna är del av ett samhälle som konstruerar genus! Det här är inget individproblem utan ett samhällsproblem! Allt snurrar inte kring dig (eller mig eller han...)

2008-10-31 @ 14:34:04
Postat av: Minja

Jag tycker också absolut att det är tillåtet att vara girlie. Däremot tycker jag att en pojke också kan få ha leggings med skönt tröja, why not? Det är ju bara avkapade långkalsonger :)

2008-10-31 @ 14:55:11
URL: http://hardnoclife.blogg.se/
Postat av: Josefine

Elian har massa leggings så dær satte jag mig i smeten men jag hoppas ni førstår att det var klænningen jag syftade på :)



KRAM!

2008-10-31 @ 14:56:23
URL: http://www.prinsessansdagbok.com
Postat av: Elin

Jag har läst om det här i skolan och tycker att det är så otroligt fjantigt med denna hysteri om genus hit och dit. Pojkar och Flickor har alltid behandlats olika och vad jag vet har de flesta överlevt? :)

2008-10-31 @ 15:02:56
URL: http://elinh.devote.se
Postat av: Amelie

Har du funderat på varför du känner att du måste försvara dig genom ett sådant här inlägg?

Varför nonchalerar du inte dumma kommentarer bara?

Du ger ju gnällspikarna precis det de vill,göra dig irriterad och de får uppmärksamhet.

Skit i dem, du vet ju att du är TOPPENBRA gumman!

2008-10-31 @ 16:28:51
Postat av: Anonym

Jag tycker det är fel att önska, så himla fult. Barn är gåvor, något man inte bara skaffar pang bom.

Det jag märker är att fler föräldrar(iaf mammor) vill ha tjejer, jag fattar inte varför. Är det alla kläder eller är det tonåren? Jag förstår verkligen inte.

2008-10-31 @ 17:08:00
Postat av: Katrine

Men hva i alle dager er det med folk? Jeg blir helt satt ut av å lese en slik kommentar. Håper virkelig den som har skrevet dette har nok selvinnsikt til å tenke seg om neste gang, ja kanskje til og med be deg om unnskyldning.

2008-10-31 @ 17:14:55
Postat av: Josefine

Jag skrev inlägget för att jag ville skriva min syn på saken!

KRAM

2008-10-31 @ 17:24:15
URL: http://www.prinsessansdagbok.com
Postat av: Joella

Prinsessan, jag tycker du är uppenbarligen extremt okunning inom det här med genus. Det finns gymnasieelever som är mindre trångsynta än dig inom detta. Jag måste säga, att det här var ett väldigt korkat inlägg.

2008-10-31 @ 17:49:52
URL: http://talkingbird.blogg.se/
Postat av: cilla

Helt sjukt bra skrivet Josefine! :) Och bilden är ju bara underbar, som en prick över i:et. Stå på dig! :) Happy friday!

2008-10-31 @ 17:58:47
URL: http://cijo.blogg.se/
Postat av: Johanna

Jag håller med Jenny ovan och Anna längre upp. Vi glömmer att det är VI FÖRÄLDRAR som skapar våra barn. Josefine, om du inte hade köpt den första bilen och istället köpt en docka till Elian, och därefter fortsatt med detta... gissa hur det hade sett ut då!!! Glöm inte bort att vi kan dessvärre styra barn mkt, mkt när de är små.

2008-10-31 @ 19:09:13
Postat av: Anonym

Bra skrivet! Förstår inte hur folk orkar bry sej, vill man ha rosa kläder på sin tjej så måste man väl få ha de, eller om man nu vill ha bruna, gröna, blå eller va de nu är, det finns väl större problem i världen att lägga sin energi på!?! Avundsjuka tror jag det är, eller brist på annat att klaga på, bittra människor. stå på dej!

2008-10-31 @ 19:09:18
Postat av: JK

Bra skrivet! Förstår inte hur folk orkar bry sej, vill man ha rosa kläder på sin tjej så måste man väl få ha de, eller om man nu vill ha bruna, gröna, blå eller va de nu är, det finns väl större problem i världen att lägga sin energi på!?! Avundsjuka tror jag det är, eller brist på annat att klaga på, bittra människor. stå på dej!

2008-10-31 @ 19:14:26
Postat av: Carolina

Bry dig inte om allt konstigt folk, bara avundsjuka rakt igenom!

Och som du skriver så blir man ju glad oavsett kön, men nu när jag redan har en liten pojke så är det klart att jag gärna skulle vilja ha en flicka nästa gång! Även om det i slutändan inte spelar någon roll egentligen!

Ha en bra kväll!

2008-10-31 @ 19:24:47
URL: http://ljuvligacarolina.blogg.se/
Postat av: Anna

Genus är kön skapat av samhället.

Kön är den biologiska skillnaden.

Problemen vi pratar om är förankrade i det sociala. Det finns INGA gener som gör att pojkar leker med bilar och får flickor att vilja bära prinsesskläder.



Det är som Johanna poängterar föräldrarna som formar, alla har ett ansvar att förändra de stora sociala skillnaderna mellan kvinnor och män. Inte bara föräldrar utan även media, skolsystemet och dess lärare, politiker och arbetsgivare för att göra en lång lista kort.



Tycker det är tråkigt att så många kvinnor bagatelliserar detta.

2008-10-31 @ 20:37:58
Postat av: Anna

Håller med dig som vanligt! En fråga.. hur tror du Lilla E tar det att bli storebror, svartsjuk? Har du några planer på hur du ska lägga upp din tid? Den största rädslan jag hade innan nr2 kom va att inte räcka till, och jag hatar att den känslan ibland infinner sig. Vill ju vara en supermorsha! :)Melvin va så liten i mina ögon då nr2 kom, och över en natt va han plötslkigt jättestor bara för att man glömmer hur små de är när de för första gången ser dagens ljus. Får fortfarande 4 månader senare nypa mig själv och påminna mig om att han bara är 2år, då är man inte så stor. Nu svävade jag ut och bort från ditt inlägg, men vi sitter ju liksom lite i samma båt bara det att jag är några åror före... tervlig helg!

2008-10-31 @ 22:21:38
URL: http://ettnyttliv.blogg.se/vardagskat/
Postat av: Ullebulle

Jag har en pojk och en flicka och jag hade älskat dom lika mycket oavsett om det varit två killar eller tjejer.

Visst behandlar jag mina barn olika, men dom är olika, och det hade dom varit oavsett kön. Och visst klär jag dom olika, men varför måste det vara ett problem?

Jag har aldrig funderat på att klä min son i rosa prinsessklänningar bara för att "sudda ut" könsroller, så varför skulle jag bara klä min tjej i mer pojkiga kläder bara för att?!?!?

Och hur vi än försökt styra dom, så älskar vår son bilar, och vår flicka vill hellre leka med dockor. Sen bygger dom med lego tillsammans och lagar mat på leksaksspisen, leker med dockor och kör bil, men även om dom är väldigt lika varandra så är dom samtidigt helt olika.

Bara att acceptera tycker jag. Varför ska jag göra om dom bara för att förändra de stora sociala skillnaderna i världen? Jag tycker att hela diskussionen har hamnat på en väldigt låg nivå där.

Jag löser inga världsproblem genom att klä mina barn på nåt visst sätt eller välja vilka leksaker de får eller inte får leka med, det viktiga är att göra dom till starka personer utan för mycket fördomar och att dom vet hur viktiga dom är, att dom duger som dom är och att dom kan hjälpa till att förändra världen om dom vill.

Alla "genus-experter" som sätter sig själva över oss vanliga dödliga verkar mer intresserade av att göra tjejer och killar likadana än att lösa problemen.

Och du prinsessan, skönt med lite "girlie" tjejer här i världen!

2008-10-31 @ 22:54:16
Postat av: cathrin

Mitt äldsta barn är en flicka, hon föddes 1977 och jag var då väldigt mån om att inte fostra henne in i en viss roll p g a hennes kön. Lika mycket bilar som dockor alltså, mest jeans och sällan klänning. Hon blev en fantasktisk tjej, som nu driver webbshopen barnlycka, men det beror knappast på det. När nr 2 föddes var det en kille. En granntant sa då: Vilken tur ni har som fått en av varje. Jag tog illa upp av den kommentaren, precis som om en tjej hade varit sämre. När han blev äldre förstod jag: De är så olika, trots mina ansträngningar. Malin struntade i bilarna, han körde i timmar. Han struntade i dockorna och jagade en boll i stället, så snart han kunde gå. Vi fick sedan 3 barn till, alla olika...

Det är härligt att man idag törs stå för att tjejer och killar är olika, för så är det med de allra flesta! Lycka till med babyn,, hoppas allt går bra!

2008-11-01 @ 00:09:02
URL: http://www.rustica.se
Postat av: Angelica's plaza

Jätte bra skrivet =)

Älskar din blogg ska du veta.

2008-11-01 @ 08:48:12
URL: http://eunices.blogg.se/
Postat av: Jenny

Suck...ni förstår inte helt enkelt. Fortsätt ni med era söta rosa girlie oufits och tuffa blåa bilar... Det är som sagt det större perspektivet som är problemet och om ni vill blunda för det så får ni väl fortsätta göra det, alla har ju ett val!

2008-11-01 @ 12:16:44
Postat av: Therese

Josefine! Personer som skriver på det viset är inget annat än avundsjuka på dig och det du har! Fortsätt med att vara så öppen och ärlig som du är- det ska du ha kredit för!! Ha en trevlig alla helgona helg!

2008-11-01 @ 16:51:20
URL: http://vittellersvart.blogg.se/
Postat av: Lisa

Hej

Jag har inte läst din blogg på två dagar nu (abstinens!) och så ser jag det här braiga inlägget (jepp, ibland måste man formulera sig så!)

Jag har inga barn, men jag ska minsann ha familj oavsett hur familjet ser ut eller kommer till. Men det du skrev påminde mig om en bok som jag läste för två sommrar sedan. "Dotter önskas" av Katerina Janouch. OJ! Den förändrade många tankar. Jag MÅSTE bara ha en flicka. Och jag måste bara ha en son. Minst. Det är starkt uttryckt, jag vet.

Äsch, läs boken, snälla! De stunder du får över bland allt det andra du gör. Jag fullkomligt slukade boken, och jag tror att du kommer att gilla den!

Kram!

2008-11-02 @ 14:30:26
URL: http://lisasrosth.blogg.se/
Postat av: vixx

Läs socialpsykologi säger jag bara, konformitet, normer och socialisation... Då lär du förstå vad kommentaren betyder.

2008-11-04 @ 00:23:28
Postat av: ullio

Det finns folk till allt..



Jag har två döttrar och är alldlees ÖVERLYCKLIG för att det är just två döttrar, självklart hade jag varit glad om jag fått en pojke också, men önskade mig faktiskt en andra dotter.. Precis som min sambo önskade sig en pojke för att han ville ha någon att göra "pojksaker" med.



Trodde inte att jag skulle bli en klyscha, men vafaan, måste erkänna att typ 90% av lillfisans garderob består av rosa..



Mår hon dåligt för det?

2008-11-04 @ 15:22:21
URL: http://blogg.aftonbladet.se/3394

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0