Tvätt och mat

Så lyxigt det känns att hänga tvätten ute! Vi har använt duschen nede på badet med draperi för till det tidigare och med högsta värme på golvet men oj så dammigt det blir. Så nu kan jag börja torka tvätt ute fina dagar ;-) Ella sover fortsatt i vagnen och snart vaknar hon nog hungrig om jag känner henne rätt.

Det blir färsk pasta med grillad kycklig stekt i vitlök + sallad istället för grilla idag. Jag tycker det är så gott med grillad kyckling, gärna isärplockad i småbitar. Elian invigde pastasallad till turmat idag så vi får se om han ätit upp den? Jag tror inte det, eftersom han även fick med en macka ;-) Vår "mackson..."

Ni som undrar om hans dagis och maten så kan jag svara att han går på privat dagis där vi betalar för maten. Då får han lunch 4 dagar i veckan ( 5 om vintern då de ej går tur) och det är i huvudsak brödmat. Mackor med olika pålägg som är otroligt vanligt i Norge. Vuxna män har med sig "matpakke" vilket betyder bröd + pålägg. ;-) Det ingår även frukt och yoghurt till mellis varje dag och på fredagar får de varm mat. Men turpakken skickar jag med varje onsdag och även frukostmackan som han äter på dagis med mjölk eller Biola till ( en slags rinnande braförmagenyoghurt)




Kommentarer
Postat av: J o Kottebebi

Vad lustigt att det skiljer sig så pass mkt på dagis mellan våra två länder, vi är ju så nära.. :D

Låter mysigt att de går på 'tur' så ofta, med matsäck med.



Skönt att hänga tvätt ute, det luktar så underbart!!!



Ha en fin dag, kram från oss.

2009-04-22 @ 14:41:32
URL: http://mypregnancy.blogg.se/
Postat av: Fia

Står i vår klädbutik och har inte några kunder alls. Så för att ha något att göra så har jag läst igenom alla dina anlägg sedan du började... Du verkar vara en sån fantastisk tjej Josefine! Klickar in på din blogg flera gånger varje dag och beundrar dig, din kärlek för din familj och allt runromkring! Du visar verkigen vad som är viktigast i livet, familjen! Du har verkligen fått sagan, även om jag förstår att det även finns moln på din himmel ibland. Hoppas du får en fantastisk dag! Kramar Fia

2009-04-22 @ 14:44:13
URL: http://sophiaahlstrand.blogg.se/
Postat av: Malin

Har följt din blogg ett bra tag men hållt mig tyst. :)

Vilken skillnad det är egentligen på dagis här och i norge. Här skickar vi med om de ska på utflykt, men annars ingår maten i maxtaxan.

Är det inte skillnad på villkoren för mammaledighet också?



Iaf, du har en underbar familj och så fina barn! Jätteroligt att läsa om dig och era äventyr.

2009-04-22 @ 14:58:07
URL: http://mallinens.blogspot.com
Postat av: gro,,os

Haha, han er glad i skiver, ja:) Liten nordmann det der:):) Så et sted at det er skrekkelig stor forskjell i priser på barnehager i Norge og Sverige også. Men lønningene er vel bedre her også, så... Men likevel, nesten 3 ganger mer er stor forskjell da..

2009-04-22 @ 15:06:34
URL: http://grommis.blogspot.com
Postat av: Malin

Så kul att läsa om matpakken som de har på dagis! Jobbade själv på dagis i bydel Bjerke i Oslo med autistiska barn och denna matpakke är helt otrolig för oss som är vana varm, lagad mat!! :-) Men det är ju klart, matpakken gäller ju både barn och vuxna!! :-)



Så kul att läsa om din vardag och dina turer runt Oslo, där jag känner igen platserna!! En klar favorit blogg!!

Kram från Malin

2009-04-22 @ 15:22:54
Postat av: Cdot

Shit va värdelöst med mackor till lunch på dagis!! Jag tycker det är så skönt att veta att min dotter får sådan varierad och nyttig lunch på hennes förskola där dom både har en kock och en kokerska. Tom jag tyckte om maten under inskolningen...

2009-04-22 @ 21:38:22
Postat av: Jessica

Vad roligt att få veta hur det funkar med maten på Elians dagis. Jag har varit lite nyfiken, tänk vad olika det kan vara...



Idag ska vi gå "på tur" på mitt jobb (en förskola, barnen är 3-4 år på min avdelning) och ta med oss maten ut (och värma på trangia-kök)! Ska bli härligt!

2009-04-23 @ 06:06:54
URL: http://mittlillarum.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0