Nattrutiner...


Vi var uppe och vinkade hejdå till storebror och jag försökte få i Ella lite gröt.

Allt för att få lilla fröken att sova bättre. Inatt åt hon 23, 2, 5 och 6. Lite bättre än innan men OFTA för att vara en så pass stor tjej..Måste nog lära henne att somna om utan mat. Det känns lite tidigt ännu bara men med Elian gjorde jag en egen variant av att visa att det är okej att somna själv. Jag gick ut och in av rummet, sjöng, tröstade, klappade men tog inte upp honom. Men då måste man vara 110% säker på att barnet är mätt, torrt och rapat. Vi får se om jag känner mig redo snart...!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Men förut när ngn frågade om Ella sov hela nätterna så sa du att hon gjorde det och de var nog tackvare att hon fick äta så ofta hon ville på dagarna.. har hon slutat med att sova hela nätterna nu eller kommer jag ihåg fel?

2009-08-28 @ 09:44:31
Postat av: Josefine

Jo då hon sov hela natten förut en stund! I början räckte det med mjöken på dagen men nu behövs mer mat för att hon ska sova bra!

2009-08-28 @ 09:55:36
URL: http://www.prinsessansdagbok.com
Postat av: Rigmor

Vår lille frøken er 9mnd, og har heller ikke lært seg å sovne selv igjen på natterstid. Så det ammes i tide og utide her også. Det er vel på tide å legge inn en innsats for å endre på dette snart, men vi håper liksom i det lengst at hun skulle finne det ut av seg selv... ;) I likhet med hos dere sov også vår frøken hele natta en lang periode.

Man blir sliten, men jeg prøver å tenke at det er en så liten del av livet vårt, og det er jo ganske så koselig også.. den lille varme kroppen som finner ro tett inntil det tryggeste i verden.

Uansett så er det fint å være flere i samme situasjon!



Ha en strålende fredag med dine kjære, og takk igjen for en gledesstrålende og herlig blogg! Dagens høydepunkt!

2009-08-28 @ 10:16:39
Postat av: Ida

Använder ni någon napp? Med vår kille räcker det oftast att bara ge nappen om han vaknar säg runt 1, och så somnar han om. Äter då 4-tiden och sover sedan till 7-8, skönt för mamma! :)

2009-08-28 @ 10:28:20
Postat av: Josefine

Tack snälla ni! Jag känner också att man hoppas att det löser sig då vi fått in mat ( ej mjölk)rutiner och kanske hon blir mätt för att sova bättre? Tyvärr tar hon ej napp. Hon kan inte hålla den fast, har ej rätt sugteknik ( därför kan hon ej ta flaskan riktigt heller och bli mätt av mjölk ). Hon dricker helst i glas!



KRAM

2009-08-28 @ 10:39:48
URL: http://www.prinsessansdagbok.com
Postat av: Therese - Mamma till Alfred och ängeln Lucas

Affe är ju nästan lika gammal och äter lika ofta på natten. Mycket frustrerande ibland, men vad gör man? Jag vill inte att mitt barn ska behöva ligga hungrig eller ledsen på natten och då tar jag upp honom. Lite bättre är det nu när han kan få en tallrik gröt på kvällen men fortfarande så äts det OFTA. Jag tror egentligen att det mer handlar om närheten och sug/snuttebehovet = Kärlek.

Hoppas att det löser sig för er <3



KRAM

2009-08-28 @ 11:27:09
URL: http://tostberg.blogg.se/
Postat av: Louise Caroline

Har du provat ge henne vatten när hon vaknar på natten? För det märkte jag tydligt på min son (när jag provade det) att han ofta bara var törstig och inte hungrig och då somnade han om efter lite dricka. :)

2009-08-28 @ 11:32:12
URL: http://louisecaroline.blogg.se/
Postat av: Evelina

Jag ser att i ett tidigare svar så säger du att Ella ej tar napp?. Det finns ju så många olika modeller? jag vet att NUK har en napp som sugtekniken blir ganska densamma som att ligga vid bröstet. Den blev jag rekomenderad under tiden jag ammade. Men det tar tid, man får prova och prova. Hjälpa dom att hålla nappen till en början, sedan en dag då suger dom så gott på den själv. :)

2009-08-28 @ 11:57:02
URL: http://ieeh.blogg.se/
Postat av: Sara

usch vad jobbigt! Har du verkligen provat alla nappar på marknaden? Båda mina har haft svårt att ta napp och jag har fått prova mig fram men till slut har de tagit, helt olika dessutom! ;D

Jag har gett båda två en flaska ersättning efter kvällsamningen runt kl 22 och då har de sovit 7-9 timmar i sträck. Har du provat det? Min BM rekommenderade det när första barnet skrek så han blev hes då jag hade för lite mjölk på natten...

2009-08-28 @ 12:47:00
Postat av: Sara

ps. vill lägga till att min stora (snart 2 år) BARA haft napp när han sover o nu har han precis slutat helt. Min lilla (3 mån) tar bara när hon ska sova eller är lite snuttig.

2009-08-28 @ 12:49:08
Postat av: Fotballfruen

Josefine, vi har samma probs med Truls. Han äter och äter och äter och det spelar ingen roll om det är natt eller dag.



Igår vaknade han till vid 23 och jag tog upp honom och pressade i en stor grötportion (han tar heller inte flaska) och vet du, för första gången sov han mer än 2-3 timmar i sträck. Jibbie!



Men då kunde ju inte jag somna såklart utan låg och "väntade" på att han skulle vakna.



Så idag har jag verkligen bara mig själv att skylla min trötthet på...



kram kram

2009-08-28 @ 13:52:42
URL: http://fotballfruen.blogspot.com
Postat av: Anonym

Vad söt hon är Ella, ett riktigt charm troll.

2009-08-28 @ 16:04:33
Postat av: Anonym

jag hade strul med min son också (nu 6mån), men vi körde 5 minuters metoden och gav endast vatten på natten. och nu sover han från ca 19-06. lycka till med ella det går säkert super bra vad du än väljer att göra! de är ju mysigt att amma också :)

2009-08-28 @ 16:22:53
URL: http://minova.blogg.se/
Postat av: Josefine

TACK för att ni peppar genom att skriva som ni gör!



Jag tror och hoppas det är en vana... Ska köra successivt mer mat dagtid, testa vatten och försöka låta henne somna lite mer själv. Vi får se hur det går. Tipsa mig gärna om hur ni gör om något fungerar =)



KRAM!

2009-08-28 @ 19:32:20
URL: http://www.prinsessansdagbok.com
Postat av: bea

Vår dotter sov med oss i sängen tills hon var ca 5 månader bara för att det var mysigt och smidigt när hon vaknade så slapp jag gå upp...snart mäste vi att hon ofta vaknade när vi rörde oss och då luktade mamma god mat och mys pys ;) Vi började att vänja henne vid att sova i egen säng och ganska snabbt så åt hon aldrig på nätterna. Jag tror att det många gånger är på det sättet att när de ligger nära mamma så är det klart att de vill äta även om de inte är hungriga... sen vi vande henne att ta sista kvälls målet i form av välling så somnade hon mycket bättre, mätt och belåten.

2009-08-28 @ 22:19:04
Postat av: Åsa

När vår lilla kille hade kolik och fick akupunktur mot det så rek barnmorskan att han skulle använda en speciell napp och vi hittade denna http://www.bambino-mam.se/bambinomam/show.php?id=33891 den är super och nu tar han bara den.

De flesta andra nappar är ju platta på en sida medans denna är rundmer somen bröstvårta.

Ger ni Ella välling eller vill ni inte det? Jag kan även rek Dr Browns flaskor dom är super!!!!

Lycka till i nattdjungeln :)

2009-08-28 @ 22:27:34
Postat av: Martina

Jag har det likadant ( snart 5 månaders tjej ), fast i natt fick jag sova hela natten bara hänt 5 gånger, hon har precis börjat sova i sin egen säng, min dotter tar napp, men det brukar inte alltid funka på natten utan hon vill bara ha lite närhet sen somnar hon snabbt om när hon fått i sig en slurk, då är det smidigt att ha henne i samma säng och ligga och amma... Även om dem säger att efter 4 mån är dem så "stora" så dem ej behöver äta så är det inte så lätt att bara sluta amma på natten...

2009-08-29 @ 10:52:21
URL: http://skepparegatan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0