NU KÖR VI!


Nu sitter Elian framåtvänd i sitt nya Recaroseat. Skönt att få plats och att SE tror jag att han tycker.
Här var vi på väg hem i eftermiddag.


Busigast i stan? Ella får snart byta till Elians BeSafe då detta MaxiCosi snart känns trångt.


HOME! Ella fick byta till MyCinnamongirlklänningen på kalaset för hennes långärmade var lite väl höstig = VARM ;-)

NU sover Elian och jag ska tag i det mest gigantiska tvättberg ( torrt) kläder jag sett... Imorgon kommer en stylist hit och mäklaren säger att denne ska göra hemmet kommersiellt och inte hemmatrevligt eller vår stil. Han förberedde mig på att gå omkring med anteckningspapper och skriva ca 3 a4sidor med to dos... Vi är minst sagt BUSY de närmaste veckorna, men det ska bli KUL och förhoppningsvis är det värt det!

Jag förstår ju själv att jag borde ta bort många leksaker, tidningar och Elians lekbord osv... Men bäst att bara låta allt vara och få skriva ned en lista och sen beta av. TUR Mormor kommer på tisdag och kan låta oss jobba lite kvällstid.

Kommentarer
Postat av: idis

men före 4 år ska barn inte sitta frammåt.. JÄTTE FARLIGT FÖR LILLA NACKEN!!

2009-08-23 @ 21:06:13
Postat av: Angel

härliga bilder

2009-08-23 @ 21:06:15
URL: http://angelnr1.blogg.se/
Postat av: Isabella (Blivande Fru Nygårdh)

Oh så spännande! Hoppas ni får det lätt sålt och att ni hittar erat drömhus!

2009-08-23 @ 21:26:50
URL: http://isabellaskrypin.blogg.se/
Postat av: En bit av oss / Stämningsfullt

Hej!

Så mysiga dagar ni har haft med kalas och vänner :)

Måste fråga en sak om din bärsele bara. Jag har så lätt att få ont i nacken och minns att du också har problem med det. Hur tycker du att det fungerar med den bärselen du har? Vad är det för märke på den?

Kram!

2009-08-23 @ 21:35:30
URL: http://enbitavoss.blogspot.com
Postat av: Anonym

Men herregud.. VEM lan ha barnen bakåtvänd till 4 år?!Det är nog 9/10 som inte kan ha de pga. av platsbrist. (för barnens ben) och ändå lever alla barn och mår bra.. at ha bakåtvänd till 3 år är bra de då man inte vill att barnen ska sitta dubbelvikta och obekväma.. ja jag har själv barn.. Har du "idis" inte över 4 år tror jag! Varför hacka n'r josefin bara visar sin varda och är snäll och delar med sig av sin härliga familj:) Hoppas ni får en fin vecka josefin m. familj:)

2009-08-23 @ 21:50:09
Postat av: M

Fast man ska inte ha barn under 4a år framåtvända för det är JÄTTEfarligt för deras nackar klarar inte av en krock.Det är mycket bättre att barnen sitter trångt med benen.Detta finns att läsa överallt. Och jag tror inte Idis ville hacka utan snarare upplysa. ( och JA jag har barn över 4a år)

2009-08-23 @ 21:57:09
Postat av: Josefine

Jag vet att bakåt är bäst enligt Sverige och vi har haft honom bakåt så länge det gått. Nu trycker vi in hans ben och det gjorde ont ibland... Sen är det inte alltid man (HEMSKA TANKE) krockar i högst fart bakifrån... De som sålt bilsäten ( vänner) säger att de flesta krockar som är hårda sker framifrån = tvärtom med barnene tunga huvud mot den lilla kroppen. Som jag skriver hemska tanke, hoppas ALLA föräldrar gör sitt bästa och använder sunt förnuft vad gäller säkerhet. Det gör vi!



KRAM!

2009-08-23 @ 22:05:22
URL: http://www.prinsessansdagbok.com
Postat av: Marina

Fin blogg... söta barn ni har...

2009-08-23 @ 22:24:25
URL: http://violfudge.blogg.se/
Postat av: Elin

Vi har precis vänt på vår son(ca 3½ år). Vi väntade verkligen så länge som möjligt med detta, men nu på slutet har han verkligen fått kramp i benen, vilket har resulterat i att vi knappt kunnat åka bil alls. Innan var jag helt emot att vända barn innan de är 4, men om man har en lång son som jag så är det verkligen hopplöst! Har även provat andra bilstolar i hopp om att det var vår som var dålig.



Framåtvänd son = gladare son = mamma som är fokuserad på bilkörning istället för gallskrikande son = trafiksäkert



Ha det! KRAM ELIN

2009-08-23 @ 22:36:04
Postat av: Åsa

Nu är det väl ingen skillnad på svenska nackar och norska... och vem i världen vet om man krockar i 100 km/h framifrån eller bakifrån? Man ska verkligen vänta så länge det går och hellre byta stol (om det finns någon som passar) istället om det börjar bli trångt för benen för i en del stolar så sitter barnen lite djupare och därmed kommer benen längre in i stolen. Men detta är verkligen varje föräldrars ansvar och ingen kritikt till NÅGON förälder!!!!

2009-08-23 @ 22:57:38
Postat av: Sessan ☆

Vilka moral kärringar ni är ni som MÅSTE tala om att ni vet bäst & barnet SKA sitta bakåt vänd till 4 år oavsett liksom......



Är själv en som propagerar för bakåtvända barn säten längst möjligt, men fick svälja kamelhår & vända vår dotter i våras för det gick inte längre (& JA hon hade ett av de djupaste seten Acta Graco Duo logic)



Om barnet suttit bakåtvänd till mellan 3 & 4 år är det faktiskt ganska bra statistiskt sätt. Barn utvecklas olika några är små & några är större & det säger sig själv att en större & kraftigare tre åring tacklar en kollision bättre än en pytte liten pingla!!



En sak som jag tycker är långt värre än att man vänder sitt barn vid fyllda tre år när det är ett stort barn, är folk som kör omkring med sina barn i små bilar & gärna gamla som gatan!! Då hjälper det inte mycket om barnet sitter framåt eller bakåt.

Så lag om hur gammal & säker bil barn skall färdas i borde ABSOLUT införas!! Har du inte råd till ny & säker bil TA BUSSEN.



Vart finns det sunda förnuftet???



Sorry Jossis, jag blev bara så rykande arg här :C



-Puss

2009-08-23 @ 23:38:30
URL: http://sessanochprinsessan.com
Postat av: Josefine

Sessan: Ingen fara =) Jag säger som dig. Ser många ( speciellt i Sverige) som kör riktigt osäkra gamla små bilar...MED barn i! Det skulle jag aldrig våga.



Sen är min mans chef faktiskt tidigare bilsäljarkille som vet en del som vi vanliga dödliga inte vet. Han har 2 små barn och säger att de SKA sitta framvänt. Det har jag aldrig köpt men han hävdar att det beror på detta med hur "ofta" en superfarlig krock sker bakifrån. Den sker oftast framifrån och då är det oftast dödlig utgång.Annars kan ju stolen rädda. FYYY vill inte tänka på det..

2009-08-23 @ 23:42:55
URL: http://www.prinsessansdagbok.com
Postat av: Lily :)

Det er ikke alderen det kommer an på, men LENGDEN på barnet.

Må le litt av alle som er så himla opptatt av hvor mange år barnet er i denne diskusjonen, akkurat som om man når en slags magisk grense når man fyller 4 år?

Jeg er VELDIG opptatt av bilsikring når det kommer til mine barn, men min frøken på 3,5 ble snudd fremover for noen mnd tilbake.

Hun er 102 cm lang, og det anbefales at barna sitter bakovervendt til 4 år eller ca 100 cm (trygg trafikk) ..

Å sitte bakovervendt så lenge som mulig er SELVSAGT, men når ungene blir for lange så går det rett og slett ikke lenger. Den stakkars jenta mi satt med bena oppunder haken den siste tiden, og sånn kan man bare ikke ha det.



Ser ut som om dere har hatt en kjempe fin dag Josefine :) og det sete til Elian så veldig bra ut!

2009-08-23 @ 23:43:57
Postat av: barnshoppingbloggen - VINN leksaker för 300:-!

Anonym: min tjej är 4 år och 3 mån gammal och hon sitter fortf bakåtvänt, så jo det finns dom över 4 år som gör det också! Hon är iof ganska liten till stl, men som det sägs "hellre ett brutet ben än en bruten nacke" dvs att hon sitter lite trångt med benen gör inget så länge hon inte klagar över det, som Elian t ex som fått ont, det är ju inte bra.

Det beror ju på vilken bil man har och vilken stol, hur bra de sitter med benen också...

Stå på dig Josefine! Vi vet att du gör det som är BRA för er!!! =)

2009-08-24 @ 00:26:51
URL: http://barnshoppingbloggen.blogg.se/
Postat av: Johanna

Lily. Precis. Och vikten! Åldern är oväsentlig i sammanhanget. Min stora är 135 cm och får, enligt längd, sitta utan kudde. Både fram och bak i bilen. Men! Enligt ålder ska han sitta på kudde till han är 12!!! Vilka gör det?

Så skippa åldern.

Och man kan ha gamla bilar och klara sig ändå. Whats up med tänket om gammal bil? Alla har kanske inte råd?! (Jävla skitsnack ni kommer med, rent ut sagt). Kolla statistiken på olyckorna där. Säkert har ni rätt på att olyckor händer MER på gamla bilar, men jag tror inte att krockolyckorna är överrepresenterade där. Nepp! Man kan ju bli påkörd med! OCh då spelar det u ingen roll vilken bil man har. Vi hade en ny bil och min man blev påkörd med barn bakifrån.

2009-08-24 @ 06:57:50
Postat av: Jessica

Johanna: med kudde är tanken att deras höfter skall skyddas då det är mer sköra berättade en bilstolsförsäljare för mig så därför är det viktigt att de sitter på kudde.

Jag hoppas att alla gör sitt bäst för att skydda sina barn. Jag håller med på 4 år. Vi har två bilstolar, en besafe (som är stor och mindre plats) och en britax som är mycket rymligare. Dock kan man reglera båda. Vi har kämpat med en tjej som är sååå åksjuk när vi kör men vi har fortfarande henne bakvänt givetvis eftersom hon bli 3 år, skulle heller aldrig vilja ha på mitt samvete att OM vi krockar (hoppas verkligen inte!!) att ja kunde förhindrat ev skada om hon satt åt andra håller och jag hade bytt för tidigt.

Dock är det inget vi bör moralpredika om, jag tror vi ALLA ser till våra barns bästa och förhoppningsvis använder sunt förnuft.



Ta hand om er!

2009-08-24 @ 07:40:40
URL: http://studentmamman.blogg.se/
Postat av: idis

Tänk att folk hoppar på en då man säger sanningen! konstigt i mina ögon. JA JAG HAR BARN! EN som är 5 år!!! Som sitter framåt sedan i år och 1 som är 3 år som kommer att sitta framåt tills 4 års ålder MINST!!! Hellre ett barn med lite ont i benen än ett DÖTT barn eller ett barn med nackskador säger jag då bara! Tänk att min åsikt inte räknas men dem som vänder barnen TIDIGT det är helt okej.. det är inte för å va ELAK utan för att jag är MÅN som josefins barn som jag säger det! jag vill inte att det händer någon olycka. det spelar ingen roll att olyckor händer sällan för OM det händer är det farligt att sitta framåt. Många vänder barnen för att barnen är gnälliga bakåt och bryr sig inte om säkerhets råden.

2009-08-24 @ 08:10:40
Postat av: Åsa

FAKTA:

http://www.ntf.se/konsument/barnibil/default30998.asp



Tänk om man alltid skulle tänka att man inte ska bli påkörd bakifrån.... Det händer aldrig mig osv.då är man ju riktigt farligt ute...Man kan väl bli påkörd åt vilket håll som helst. Det finns så många idioter som tex gör vänstersvängar. Vad händer om man voltar,vilket håll blir det då?

2009-08-24 @ 08:21:41
Postat av: Ellie

Vilken snygg man du har! Och så fina barn:) Hoppas att du lyckas skaka av dig alla knäppa kommentarer du får. Jag tycker att du verkar vara en superfin människa som alltid sätter dina barn främst!

2009-08-24 @ 09:03:19
Postat av: Josefine

Jag visste inlägget skulle ge diskussion men jag vill avsluta min del i den med att säga att jag känner till regler / rekommendationer men skrev att det är större risk för andra olyckor i hög fart än bakifrån = relevant.. Något vi i Sverige / Norge kanske inte har lika mkt fokus på. OAVSETT - vi har gjort vårt val utifrån det bästa för våra barn.



Ha en fin dag!

2009-08-24 @ 09:03:29
URL: http://www.prinsessansdagbok.com
Postat av: Josefine

Ps. Det är självklart farligare att krocka i en gammal sk "skruttig" bil men framför allt LITEN. Den tar ju emot sämre.

2009-08-24 @ 09:04:31
URL: http://www.prinsessansdagbok.com
Postat av: Anonym

Tycker som Sessean om gamla bilar.. Tycker om man inte har en nyare bil utan en som är äldre än 5-10 år gammal bil och har barn.. TA BUSSEN!

2009-08-24 @ 10:09:29
Postat av: Anonym

Alla ser til sina barns bästa även Josefine:) Det är bara det att Josefine får så många påhopp.. Man gör det som är rätt för ens barn.. har man ett långt barn så måste man vända på barnet före 4 års ålder.. slutatjaffsa.. alla vill väl ha sina barn bakåtvända så länge som möjligt:)

2009-08-24 @ 10:43:47
Postat av: Ella

Ta bussen dersom bilen er eldre enn 5-10 år???? Er det rosa skyer der du svever? Grow up and smell real life.

2009-08-24 @ 11:55:54
Postat av: Hmm

Blev faktiskt lite irriterad här, varför ska man ta bussen om man inte har en ny/5-10 år gammal bil? En allvarlig krock/olyka kan hända även med en ny bil och den kan bli skrot. Sen har faktiskt inte alla råd att köpa en så ny bil heller.



Förstår hur ni menar att en nyare bil skyddar bättre än en skrotig och gammal bil. Men blev ändå lite irriterad...

2009-08-24 @ 12:09:06
Postat av: Hmm

Glömde tillägga, är det bättre att åka buss där barnen inte sitter i en bilstol alls?

2009-08-24 @ 12:10:42
Postat av: Mia

Ella.. vadå väx upp? Har man råd att skaffa barn ska man ha råd mer en bra bil oxå tycker jag!

Mina barn får inte åka med dagis personal pga. av den anledningen att endel har gammal bil och sen vet man inte hur dom kör.. När man skaffar barn ska man har råd med det.. så tycker jag och jag står för det! Jag har själv växt upp med att få allt jag pekat på och så uppfostrar jag också mina barn.. MEN dom är ändå tacksamma och inte odrägliga som vissa säkert kommer att skriva att dom blir..

2009-08-24 @ 16:31:45
Postat av: Johanna

Jessica; JA, vi har givetvis bilkudde till honom ändå Absolut så länge som möjligt!



Men vilket skitsnack att man ska ta bussen om man har en bil som är 5-10 år gammal. Vilka köper nya bilar idag? Vet ni ens hur mkt en bil sjunker i värde på ett år och att det är därför man OFTAST köper bilar som är just 3-5 år gamla. Detta påverkar sällan säkerheten. Däremot hur man KÖR! Har råd att skaffa barn - har råd med en bra bil. En bil kan vara bra om den är ngr år gammal. Jag fattar inte hur en del resonerar härinne.



Mia; Varför ska man ha råd med ny bil bara för att man har råd med barn. En del barn får inte allt de pekar på... hrm... Vissa få precis det de behöver. Och är man nöjd med en 5 år gammal bil, skulle det inte räcka då?

Jag kan köpa att du inte vill att dina barn ska åka med ngn pga av att du inte vet hur pass bra de kör, men vad är det som säger att just du kör bättre, bara för att du har körkort. Kanske är det just DU som orsakar olyckan i din nya bil... Och ja, jag förstår på din attityd att dina barn är bortskämda. Jöss!



2009-08-24 @ 17:13:10
Postat av: My

En bakåtvänd bilbarnstol skyddar mer även vid frontal och sidokollisioner. Men det verkar inte bilförräljarchefen har uppdaterat sig på.



Självklart förstår vi att ni övervägt detta och valt det som passar er familj bäst, men snälla, kom inte med en massa felpåståenden. En låg hastighetskrock är farlig även för vuxna, om man sitter lite fel till och med med ändå är fastspänd rätt. Jag har själv erfarenhet inom detta och tyvärr träffat på vuxna och barn med trafikskador.



Det är även viktigt att montera fast stolen rätt!



I Norge är rekommendationen även bakåt till 4 år, men Norge är mer cowboy än i Sverige. Även om oroväckande många börjar vända sina barn för tidigt även i Sverige numera.

2009-08-24 @ 17:41:48
Postat av: Åsa med två prinsar : )

Hej!

Jag vill bara inflika att åldern INTE är oväsentlig som nån sa, utan tvärtom högst väsentlig!!!Ju äldre man blir desto starkare blir musklerna i nacken. Så det är faktiskt snarare längd och vikt som är oväsentligt i sammanhanget....Vill påpeka att jag håller mig neutral till allt som sagt, inflikar bara lite fakta...

2009-08-24 @ 19:44:00
Postat av: Skai

Nå er vel neppe av noen av oss på denne bloggen forskere på trafikksikring av barn eller eksperter på barnestoler. En spørreundersøkelse utført av Folksam i Sverige i fjor, avslørte at 60 prosent av barna var feil sikret i bilen. Mangelfull kunnskap hos foreldrene og de som selger biler og barnebilstoler antas å være hovedårsaken. Jeg mener foreldre og barn må bli mer bevisste og aktive brukere av sikkerhetsutstyret i bil. – Barna kan i verste fall dø/bli hardt skadet hvis de er dårlig sikret. Barna overlever og blir mindre skadet hvis de er sikret og utstyret brukes ordentlig. Så enkelt er det! Voksne må fortelle barna hvorfor de bruker sikkerhetsutstyr. At de ikke skal ta beltet under armen selv om det gnager mot halsen. Erfaringsvis er det vel slik at barn sikres veldig godt når de er babyer og så slapper man litt mer av når de blir større. Men det er jo like viktig hele veien gjennom livet. Recarostolen som dere har er noe av det ypperste som lages av barnestoler, Recaro er tross alt en av verdens beste på bilstoler, både for barn og voksne. Det anbefales for all del å ha barn sikret motsatt vei så lenge som mulig, men man kan jo ikke skjære av dem bena når de blir store nok..Dårlige barnestoler, slappe foreldre, eldre biler med lavt sikkerhetsutstyr etc er vel mye viktigere å se på enn om man har stolen festet fremover eller bakover til barnet er fire år. Alle vet at det er mest fornuftig å ha barn sikret bakovervendt så lenge som mulig. Mange tror det dreier seg om marginale forskjeller, men det kan være avgjørende. Eldre biler i tillegg til dårlige veier er definitivt en medvirkende årsak til skader på barn ved påkjørseler bakfra, forfra eller sideveis, men ikke alle har råd til ny bil dessverre. Det har skjedd mer i bilbransjen de siste to enn det har vært gjort de siste ti årene med tanke på sikkerhet. Det viktigste er at de voksne bruker tid nok på å feste barna riktig!!!

2009-08-24 @ 20:18:31
Postat av: Mia

"johanna" ja mina barn är bortskämda MEN dom är tacksamma ändå.. och dom tycker inte att de är en självklarhet att alla barn får allt dom pekar på så dom ser inte ner på ngn.Och vem bryr sig om hur mycket en bil sjunker i värdet när man köper den ny? Inte jag iaf... Jag byter bil vartannat år för det är mina barn värda! Jag och min man skiter i hur mycket bilden sjunker när vi kör ut den för våra barn är värda att färdas i en ny bil för det tycker vi känns säkert! Men det är ju upp till var och en hur man tänker och om man inte har råd.

2009-08-24 @ 20:32:20
Postat av: Yvonne

Oh my, vad många åsikter! Kul att de flesta är engagerade i barnens säkerhet, synd att det rackas ned på alla så mycket. När ändå alla har så många exempel om ålder och längd och tyngd och styrka; Om ett barn är född i låt säga vecka 25, ska man då gå efter åldern från när han föddes eller när han skulle ha fötts? Han har ju styrkan från dagen han föddes men är knappast så stor som en jämnårig, om inte den är väldigt liten till växten? OBS! Ironi!!

2009-08-24 @ 20:48:06
Postat av: Johanna

Mia; Ojojoj... Du är ju inte sann... En dag kommer du förstå!

2009-08-24 @ 21:10:55
Postat av: Ella

Mia - Tror ikke statistikken er i din favør om du har en 2 år gammel bil, enn en 5 år gammel bil. Det finnes nye biler som er mindre trygge enn 5 år gamle biler. Det har mye å si på bilmerket bl.a. Håper du legger mye vekt på sikkerhet og ikke alt på nybil-utseendet ved ditt neste kjøp. Hilsen 1 barns mor med to 5 år gamle biler. :-)

2009-08-24 @ 21:12:26
Postat av: Mia

Ella.. Vi köpte nyss en ny bil.. vi kollar alltid på säkerheten för barnen när vi byter bil efter 2 år.

2009-08-24 @ 22:10:00
Postat av: Ella

Flott, Mia, flott! Ha en fin kveld! ;-)

2009-08-24 @ 23:34:53
Postat av: S

Hm...Mkt åsikter här!

Man skrattar ju åt alla dumma människor som tror dom VET ngt om bilstolar och som inte har utbildning för det.

Speciellt Sessan som gärna leker expert utan att vara utbildad.



Jag har också en 3 åring. Hon sitter fortf bakvänt och hon har långa ben. Hon är 105 cm lång.



Jag är förresten utbildad i att få sälja bilstolar och montera in i bilar av både BRITAX och ACTA GRACO.



Eftersom jag inte har egen bil (p.ga inget körkort)så har vi bilstolen för att vi åker med andra och modell på de bilar vi åker med växlar av och till så kan det vara bökigt med att få stolen att sitta bra. Men jag är duktig på att få fram bra benutrymme efter en stunds trixande!



Vi har en Acta Graco Cosmic Comfort S, där barnet kommer högre upp i sittytan så benen oftast får bättre utrymme an de andra bakåtvända bilstolarna ger (tycker jag själv efter att ha monterat hundratals bilstolar till kunder i deras bilar)



Så jag köper inte det du förklarar. Jag tror det skulle gå att ha Elian bakåtvänd längre!



Men jag förstår ju att ni har en ny bilstol till honom nu eftersom precis som du säger.. Ella vuxit ur sin. Så då är det lättare att ge henne Elians stol och vända på honom. Än att behöva köpa en ny mellanstol till Ella.Så gör många föräldrar.



Lyssna inte på bilssäljarkillar "som vet saker som inte vi dödliga vet" utan Lyssna på en AUKTORISERAD bilstolsförsäljare som fått ordentlig utbildning inte bara någon som jobbar i barnbutik eller säljer bilar utan att vara bilstolsutbildad.



Utbildad personal kan hjälpa till med montering av stol så att barnet sitter bra bakvänt på olika platser i bilen,ibland kan det tom krävas att man byter märke på bakåtvänd bilstol för att den ska passa det större barnet.



Wiplash skador på nacke är inte att leka med! Och de uppkommer oavsett krock framifrån eller bakifrån...

Små barn är inte miniversioner av vuxna.Vi klarar krock bättre än de. Framförallt är huvudet betydligt större i förhållande till kroppen i övrigt vilket gör små barn extra utsatta för påfrestningarna vid en frontalkrock.Barns huvuden skulle jämföras med att vi vuxna skulle ha en vattenskalle och var med i en krock,då kan ni tänka er vad det huvudet skulle väga i en krock,och den väger lika mkt oavsett krock bakifrån eller framifrån!



Barnets nackmuskulatur är inte ordentligt utvecklad innan 4års ålder,därför finns en rekommendation om att ha barnet vänt till 4 års ålder eller längre om man kan..



2009-08-24 @ 23:48:57
Postat av: Åsa

Men vilket jävla skit snack om nyare o äldre bilar... 4-5 år "gammalbil" är inte gammal och inte vad gäller säkerheten heller. Ta bussen istället,skärp er,som ngn skrev i bussen är man inte fastspänd alls. Barnvagnen och barnet flyger åt h....te om det skulle bli en kraftig krock,(gudförbjude) Och som Josefine skrev något som att i Sverige skulle man ha sämre bilar än Norge... Man ser ju det man vill se.... Vilket snack. Tar man upp en sånt här ämne och vet att det kommer att bli diskussion,jag då får man vara beredd på kritik oxå! Själv skulle jag inte ha samvete att vända på mitt barns bilstol då skulle jag hellre leta i djungeln efter en annan stol och ändå åker jag runt i en bil med årsmodell-08.... och inte en gammal -04. OBS ironisk!!!!

2009-08-25 @ 09:04:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0