playdate med friends!



Idag startade dagen med frukost i det fria!
Elian fick syn på Lillasyster som låg och lekte och skulle genast säga GODMORGON!



Sen körde jag Caroline till jobbet och hem till besök av våra favvisar Ashi och Henrik.
Det blev vattenspridare, poolbad och kycklingpasta i hettan.
Vi softade så gott det gick i värmen, man blir så matt.
Sen åt vi Ashis muffins till dessert!
Nyss åkte de hem för att Henrik skulle få sova lite.



Tjejligan!
Bara Pernille som saknas.

Ps. Dagens undran... Om ni hade grannbarn som alltid lekte ensamma utan förälders uppsikt ( barnen är ca4-5 år gamla) i timmar nära en trafikerad väg + hängde på ert staket och tittade på er då ni leker, slappar, har besök osv... typ varje dag timme ut och in vad hade ni gjort? Jag har knackat på hos föräldrar men INGEN ÖPPNAR? Stackars barn!

Kommentarer
Postat av: Hilde

Huff. Tror jeg ville invitert de inn i hagen hvis de står og "henger" på gjerdet og ser på dere. De er vel ikke så mye eldre enn Elian og de ville sikkert satt pris på noen å leke / snakke med? Kjedelig om de alltid må leke alene! Tror jeg ville sagt til de at det kan være farlig å leke nær bilene osv også og forsøkt å få tak i foreldrene igjen. Dessverre er det veldig mange som aldri skulle hatt barn og tragisk nok er det ofte slike foreldre som får mange.

2009-06-28 @ 15:24:57
Postat av: Josefine

Hilde: Jag ser föräldrarna av og til men ikke da han er ute og leker.. Kan ju ikke gi mat til barn jag ej känner och Elian liker ikke og bli overvåket av ham hele tiden = ingen god match. Ska ta saken vidare i hvert all, syns synd på ham!

2009-06-28 @ 15:58:04
URL: http://www.prinsessansdagbok.com
Postat av: Line

Huff, stakkars barn. Om de er ute i timesvis hver dag, alene, uten oppsyn, så tror jeg kanskje jeg ville sendt en bekymringsmelding til barnevernet? Eller blir det for drastisk? Du blir jo ikke særlig anonym siden du skrvier om det her, men det er vel heller tvilsomt at de leser bloggen din ...



Ikke er det barnemishandling å la barn leke alene heller, så det spørs om det vil ha så mye for seg - men 4 år er ungt, så de trenger jo tilsyn og stimuli!



...ikke greit å vite hva man skal gjøre ...

2009-06-28 @ 16:02:04
Postat av: Jessica

Fina bilder, ni är så vackra allihopa!



Men usch, stackars barn, du får försöka knacka på igen...

2009-06-28 @ 16:40:11
URL: http://jensaaa.blogg.se/
Postat av: Perla - mamma till 2 sessor!

Verkligen trist att de alltid är ensamma :( Men det med uppsynen, de kan ju kanske ha koll inifrån? Min tjej, 4 år, leker ofta på vår tomt o jag ser henne från alla vinklar av vårt hus, inifrån. Dock så leker jag MED henne ganska ofta ;)

Nästa gång kanske du kan fråga barnen vart mamma el pappa är och be dom hämta dom inne?

2009-06-28 @ 17:05:54
URL: http://perla08.blogg.se/
Postat av: Anonym

varför inte bjuda in dom till er,dom vill väl bara leka,sen löser sig allt nog av sig självt

2009-06-28 @ 17:45:37
Postat av: Lilly :)

Ser ut som om dere har hatt en deilig dag i varmen :)



Ang barna, jeg ville prøvd å banke på igjen og om de fortsatt ikke åpner (og du vet de er hjemme) så ville jeg skrevet et kort brev å lagt i postkassen deres.

Vi har noe av det samme her, en gutt som ALLTID er alene ute. Vi er på lekeplassen i nærområdet her hver dag så og si og han tusler rundt alene, er veldig til å henge oppå oss andre foreldrene som er ute og det kan faktisk være litt plagsomt (vet at det høres stygt ut). Om vi sitter ute å griller hender det at han kommer for å tigge mat til og med.

Synes veldig synd på denne gutten, for det er tydelig at han savner voksenkontakt.

Hadde jeg visst hvor han bodde så skulle jeg tatt kontakt med foreldrene å sagt ifra hva jeg syntes om det. Det er selvfølgelig helt ok å leke litt med andres barn på lekeplassen også, men noen ganger har vi faktisk lyst til å spise middag i fred eller bare kose oss med våre egne unger og da blir jeg litt irritert på de foreldrene som bare regner med at andre skal ta vare på deres unger, leke med de, hjelpe de på do, gi de mat osv.

For det er jo det det blir til, når man sender så små barn ut helt alene hele tiden..

2009-06-28 @ 18:24:22
Postat av: Jossan

Vi hade en pojke som var 4 år i mitt område. Föräldrarna lämnade honom själv medan de åkte iväg med bil o handlade och han fick cykla runt själv i vårt samhälle. Jag anmälde de till socialen och socialen kontaktade både förskolan och föräldrarna. Fler än jag hade anmält !

2009-06-28 @ 18:58:22
Postat av: Kajsa

Jag hade verkligen försökt att få tag i föräldrarna och pratat med dem. Det är ansvarslöst av dem i allra högsta grad. Jag förstår att du är orolig över barnen, men om du "tar" in dem till dig, kan det kanske utnyttjas av deras föräldrar. Jag har själv råkat ut för något liknande, tog hand om mina barns kamrater som sprang vind för våg. Sen nästan bodde dom hos oss. Jag tyckte jättemycket om dessa barn, men det var fräckt av deras föräldrar att ta för givet att jag skulle passa dem.

Hoppas att det löser sig för både dig och grannens barn.

Kramar från Malmö

2009-06-28 @ 20:55:13
Postat av: Linda

Vi har samma dilemma på vår gata, en 4 åring som cyklar själv i timmar på trafikerad gata och gärna går in i vår trädgård och garage och tar sig många friheter. Min son får gärna leka med henne om han vill men det kräver extra tillsyn av mig (mer än normalt)för våra barn får inte leka ute på gatan. Jag har varit väldigt tydlig med flickan vilka regler som gäller här och att min son har klart för sig att han håller sig till dem. Han får absolut inte gå hem till flickan. Av nån anledning har jag inte sett dem hos oss på några veckor, hoppas de tappat intresset för oss. Föräldrarna kör i 190 km/t och jag har försökt konfrontera dem med detta men de virrade bara på huvet. Synd om barnen är väl det enda man kan säga och att man vill helst att ens barn umgås med kompisar där föräldrarna har hyfsat samma synsätt.

2009-06-28 @ 21:47:08
Postat av: Line

Jeg ville ha tatt kontakt med barnevernet - det er lurt å være nabokjerring av og til og virkelig bry seg. Kan være det er dette familien trenger - ikke minst barna. Spesielt hvis ingen åpner når du banker på - kan jo være de ligger inne og sover av seg rusen eller andre ting og det er ingen barn forunt å måtte oppleve.

2009-06-28 @ 22:11:29
Postat av: Josefine

Ja utan att nämna mer information så är det dags att ta kontakt. Men jag ska även prata med mamman nästa gång jag ser henne och säga hur jag tänker göra.



Att bjuda in eller ge mat till ett barn utan att föräldrar vet om det är inte ok tycker jag. Att vi heller ADLRIG sett en förälder reagera på ett ÅR av att barnet står och övervakar oss ( även om jag sitter i trosor och solar och sover så står han ofta där) betyder ju att de inte bryr sig. Jag blir så ledsen och vet att skulle något ske, att han slår sig illa så förväntas jag ta ansvar vilket jag självklart hade gjort men jag tror ni förstår...



Det känns som de sista dagarna varit ett rop på hjälp. Jeans i denna hettan och att han svarar på mina frågor med att han inte ätit gör mig RÄDD.



Ibland leker han och Elian fint men han uppfordrar Elian att inte höra på mig och det gör att umgänget inte är speciellt ok. Oftast är Elian less och känner sig övervakad och ber honom att gå hem, utan succè. Ingen kul situation alls..



KRAM på er, jag önskar alla barn allt gott!

2009-06-28 @ 22:24:00
URL: http://www.prinsessansdagbok.com
Postat av: sofia

Hoppas du kan berätta hur det blev sen, det verkar som det är många här med liknande erfarenheter och det kan vara bra att få höra hur någon har löst situationen. Själv skulle jag aldrig lämna en lapp i brevlådan då det skriva ordet lätt kan misstolkas och bli fel. Jag skulle försöka få tag på föräldrarna alt anmäla. Även om det kan låta drastiskt så är det en typ av försummelse att låta ens barn vara ensamt ute utan uppsikt. Säkert är det som du säger att de tar för givet att du el annan granne har koll. Men det är ju inte ditt barn och ditt ansvar så det är helt galet att de tänker så.



Igår när vi var iväg och badade så kom det en flicka fram till oss och ville leka med barnen. Sen när vi lekt länge (barnen var inte på samma våglängd- det märktes att flickan ville ha vuxenkontakt, hon ville prata med mig hela tiden) så följde hon med oss upp när vi skulle äta. Då blev det jobbigt för jag vill heller inte ge mat till ett barn om deras förälder inte vet (allergier osv). Men jag var SÅ ARG på hennes pappa som satt och läste tidningen och hade ingen aning om var hon var, han tittade inte upp från tidningen en enda gång, flickan var bara 5 år! Han trodde vl att vi tyckte det var kul att agera obetald barnvakt. Men jag fick säga till flickan "nu ska vi äta så nu får du gå till din pappa, han undrar säkert vart du har tagit vägen". Hon var inte helt nöjd med det men gick iväg. Kändes lite jobbigt men jag visste inte hur jag skulle göra.

2009-06-29 @ 09:24:43
Postat av: Amelie

Jag skulle anmäla till de sociala myndigheterna. Då har jag gjort något och det är väl det viktigaste.

Att bara låta saker pågå och det sedan händer något....

Fy vilket dåligt samvete jag skulle få.

2009-06-29 @ 14:27:23
Postat av: Katrine

Du bør faktisk veldig snart ringe en bekymringstelefon til barnevernet. Du kan gjøre det anonymt om du ønsker. Min søster er barnevernspedagog, og hun mente bestemt at det er riktig av deg å gjøre det. Lykke til! Og ha en fortsatt god og VARM sommer!

Katrine

2009-06-29 @ 22:11:52
Postat av: Fru Lundin

Först hade jag frågat barnen vart deras föräldrar vad de var. Sedan skulle det bli ett anonymt tips till Socialen. Tänk om det skulle hända någonting med barnen då skulle du ångra dig så himla mycket att du inte gjort det...Hoppas det löser sig!

2009-06-29 @ 22:21:03
URL: http://frulundin.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0