IKEA!

Igår då E kom hem ifrån jobbet låg vi alla tre i soffan. Elian hade precis slocknat och Ella fått ny blöja. Vi åkte sen till IKEA med Bestemor och åt middag + fixade lite to dos. Köpte ljus, servetter och la in en klagosak på hennes soffa ( EKESKOG, ni som har den vet nog varför ;-)) Det blev sent men vi hade jättemysigt!


Gott med glass!


JAG vill trycka på knappen i hissen!
Elian har jeans NovaStar, tröja H&M, cardigan KappAhl och skor Nike.

Sen då vi kom hem fixade jag en del härhemma och E låg i soffan och somnade.... Jag var exakt lika trött men tydligen har jag mer ork? Är detta vanlig fördelning hemma hos er eller har ni alla supermän? E KAN vara en superman men allra oftast så är det jag som tar tag i ting och som får orka fast jag inte orkar, jag tror ni förstår! Kanske det handlar om att jag inte klarar att se alla to dos eller att veta att de måste göras en annan dag ( typ dagen efter då jag är hemma). Oavsett jag tycker att hemmet är bådas ansvar.

Idag är en NY härlig dag och jag och Ella morgonmyser!







Kommentarer
Postat av: Sandra

Jag tror att killar har lättare för att koppla av och liksom "glömma bort" vad som ska göras. Tror det stör oss tjejer mer med ovikt tvätt och sådant :).

Kram

2009-03-13 @ 09:51:29
URL: http://sandrainthecity.blogg.se/
Postat av: Marie

jo, det där känner man igen :) speciellt med städningen

2009-03-13 @ 09:51:45
Postat av: anna

samma här. vi kan ahr varit iväg under dagen och när lilan somnat skall det diskas, skötväskan packas ur, kläder slängas i tvätten, leksaker plockas undan. Vad gör min karl? Jo sätter sig och spelar TV-spel!!!!!!!!!

Får mig ett frispel asså!!!!

2009-03-13 @ 09:55:00
URL: http://pann.blogg.se/
Postat av: Sjuksköterskestudenten

God morgon!



Nej, jag har absolut ingen superman, han jobbar dygnet runt i för sig, men det är fortfarande jag som lämnar/hämtar barnen, lagar mat, tvättar & stryker kläder, handlar mat, städar mm. Och det är inte alltid lätt med 2 barn, oftast är man helt slut. Men orka måste man för annars går det inte undan. Just nu håller jag på att tvätta flera maskiner med sängkläder, har handlat mat på morgonen, lämnat barnen på dagis och nu ska det städas. Och sen blir det plugg tills jag hämtar barnen. Puh! Försöker ändå se positivt, barnen blir ju bara större och åren går, så även om det är jobbigt med små barn (vilken småbarnsföräldrer tycker inte det ?!) så ska man passa på att njuta!



Kram!

2009-03-13 @ 09:56:08
Postat av: jenny

känner verkligen igen detta... dom verkar inte se allt som måste göras... eller så bryr dom sej inte lika mycket som oss tjejer =) jag har iaf svårt att slappna av om det finns massor att fixa med, även fast jag är helt slut...

2009-03-13 @ 10:04:22
Postat av: Lia

många killar har en helt annan förmåga att bara koppla bort det många av oss tjejer ser som "måsten". både på gott och ont! jag vill inte kompromissa om mitt hem, jag vill ha det rent och snyggt, samtidigt vet jag att risken för utbrändhet etc ökar eftersom man aldrig riktigt kopplar av, det finns alltid mer att fixa..

2009-03-13 @ 10:09:20
Postat av: Angelica

Haha jag bor fortfarande hemma, men jag och pojkännen söker lägenhet, Och jag behöver minsan inte vara orolig över att han inte ska städa. Ibland när han är hemma hos mig utan att jag är det, tex när jag ännu inte slutat jobbet, ja då städar han mitt rum medans han väntar, han rensar ur mina lådor, han sorterar och gör fint i min sminklåda, han damsuger och dammar osv osv. Han gör verkligen allt man kan be om, och mycket mycket mer :P

2009-03-13 @ 10:12:24
URL: http://iamangelica.blogg.se/
Postat av: Pink

Nå som jeg er hjemme i permisjon er det naturlig at jeg tar mesteparten av "arbeidet" hjemme synes jeg, han hjelper selvsagt fortsatt til, men størstedelen faller på meg.

Når vi er i full jobb begge to derimot FORVENTER jeg at han tar en like stor del av lasten som meg.

Vi har forskjellige ting vi gjør, men arbeidet er fordelt likt. Jeg vasker alltid klær for eks, mens det alltid er han som går ut med søppelet.



MEN, jeg tror det ligger noe i det du sier ;) at vi damer kanskje har litt vanskeligere for å slappe av når vi ser alt rotet eller vet at vi har mye som skulle vært gjort.

Jeg synes hvertfall ikke det er noe deilig å slappe av i sofaen når skittentøyet flyter over på badet og kjøkkenbenken er full av oppvask.

Min kjære derimot, har ikke like store vansker med det haha ;)

2009-03-13 @ 10:29:05
Postat av: Malin.E

Jag tror det är typiskt män, de "ser" inte. I bland blir man bara så sur ;-)

2009-03-13 @ 10:31:08
Postat av: Julia

Jag känner igen det där precis. Tror faktiskt att de VET att vi kommer göra det i alla fall om de skiter i det, och då är det naturligtvis lätt för dem att koppla av. Tror inte det är för att de vill vara ojämnställda, men för att det är bekvämt...

2009-03-13 @ 10:39:29
URL: http://www.UlvDesign.com/
Postat av: Anna

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/50135346



sjekk denne nyheten på ikea!!!! gleder meg til de er i salg, og etter å ha sett på bloggen din en stund så er vel disse midt i blinken for deg også??

ha en fin helg!!

2009-03-13 @ 10:40:54
Postat av: Charlotte

Åh jag har det precis likadant hemma.

Alltid jag som gör allting. Så skönt det känns att jag inte är ensam om det. Trodde alla män var underbara medans min var ett undantag och lat. Vad naiv jag är.

Kram

2009-03-13 @ 10:42:40
URL: http://charlotte87.blogg.se/
Postat av: sofia i gbg

Hej!

Känner igen mig i det dui skriver ang. arbetsfördelning i hemmet. Låter skönt att E kan koppla av så lätt, kanke något som du har svårare för? KAnske kan ni lära av varandra för att få balans.

Vi har löst det eller löst och löst men så här har vi gjort. Nämligen anvarsområden och ge f-n i att hjälpa den andra om han el hon missat att göra det. Det är så svårt att sätta stopp när man ska sluta polocka städa men man kan ju ha ett utgångsläge hur man vill ha det. Nu när jag ammar vår dotter är snart 7 veckor försöker jag dra ner på kraven. Just detta ämne kan stjäla så mycket energi i en relation så jag har bestämt mig att det inte ska få göra det denna gången. HUr det funkar för oss? Nja för det mesta bra och jag får bita mig i tungan när jag är på väg att fråga om han ska dammsuga osv...Vi får inte bli mammor till våra män!Njut nu din mammaledighet! HA en skön helg Kram

2009-03-13 @ 11:03:30
Postat av: Pethra

Oftast är det jag som däckar i soffan och min man som sköter disken (han hatar att disken står över natten, jag stör mig lite men inte så mycket) efter mat och dylikt men visst händer det att även jag tar disken ibland, som när vi båda är supertrötta och inte orkar och disken är kvar dagen efter. Men sedan gör jag saker som han inte stör sig på som jag stör mig otroligt på. :o)Ge och ta typ.

2009-03-13 @ 11:08:09
URL: http://pethrasdagbok.blogspot.com
Postat av: Mamma till 2

Man prioriterar kanske olika? Jag gillar att ha städat och ordning här inne medans min man byter däck på bilen, sköter trädgård, skottar snö, målar om, putsar fönstren på utsidan (jag har svindel) betalar räkningar. Dessutom så jobbar han. Jag är hemma med barnen. Han är trött när han kommer från jobbet. Jag kan vila när barnen vilar.

Kanske har jag enl vissa fastnat i nån kvinnofälla, men jag trivs med mitt liv trots traditionsbundna roller hos oss.



2009-03-13 @ 11:13:16
Postat av: Lina

Min kärlek kan också vara en superman men oftast faller "to do" sakerna på mig just för att jag inte står ut att se skiten. Män verkar ha en förmåga att kunna stänga av och strunta i röran omkring. Ofta försöker jag vänta ut för att se om han ska göra något men det slutar i stort sett alltid med att jag städar upp. Inte för att han inte är villig att städa, utan för att han helt enkelt inte ser. Så Josefine, du är långt ifrån ensam ;)

2009-03-13 @ 11:50:08
URL: http://linahalldin.blogg.se/
Postat av: Sara

Känner igen mig!! Känns slött att han OFTA ligger i soffan och kollar på tv hela kvällen då dottern gått och lagt sig. Får jämt höra "Jag är så trött..!" oavsett vad han gjort eller inte gjort. Grr! Man kan väl inte strunta i hemmet för det?! Och själv värdesätter jag t.ex. om det är FINT och rent i köket på bänkar och med disk på morgonen när man kliver upp, så då är det bara att göra det på kvällen. Likaså är det väl bara att vika och lägga bort tvätten så är det klart sen, allt behöver väl inte ses som så jobbigt..?

jaja, antar att dom är väl så då?! Skönt att det inte bara är hemma hos oss iallafall ;-)



TREVLIG HELG!!!!

Ha det så mysigt med dina FINA barn!!

kram

2009-03-13 @ 12:04:29
Postat av: Sophie

Tydligen så har jag en så kallad "superman" här hemma :)

Min man gör nog lika mycket som jag här hemma utom när det kommer till matlagning coh att komma fram till vad som ska ätas, då har han alltid en massa undanflykter. Men i alla fall, han diskar undan om jag inte gjort det då han var på jobbet, han eldar i pannan och när han liks är i källare slänger han in en tvätt och hänger upp kläderna. Vikningen tar vi oftst tillsammans framför ett bra tvprogram... Hmm, när jag tänker efter har jag nog det himla bra :)

Toan är det också bara jag som städar, där ser han liksom inte hur det kan se ut, men jag får väl sköta den biten då! :)



Tack för en mycket trevlig blogg att läsa!

2009-03-13 @ 12:29:28
URL: http://ladycheese.bloggagratis.se
Postat av: jessica

jag tror nog alla män kan om dom vill, men eftersom dom ofta later det ligga kvar da vet dom att vi kvinnor gor det eftersom vi inte tal att se det liggandes ! aven om vi inte har nagon ork.



Hoppas du har en toppen dag.

2009-03-13 @ 12:49:35
Postat av: Jessica

Haha, kunde inte sagt dte bättre. Även hur mycket man älskar eller tycker ens sambo är världens bästa så finns det alltid saker som han kan bli bättre på, typ lägga i 5;ans växel för att göra vissa to dos. Är likadan, klarar inte av att vänta med det till morgondagen och VAKNA till det! Då skall jag var helt utslagen! :-) Dock har jag "lärt" min sambo så han är MYCKET bätttre på det nu sen jag jobbar lite kvällar o.s.v!



kram



2009-03-13 @ 13:30:59
URL: http://studentmamman.blogg.se/
Postat av: Stina

Känner igen det där lite grann. Jag tror att det lätt blir så när man bildar familj. I det allra flesta fall är ju mamman hemma först, och då tar ju hon oftast största lasset och "bestämmer" rutiner. När/om pappan tar över är mamman van med att ta hand om allt och fortsätter på samma bana. Och mannen glider med. Det är himla lätt att som tjej bli "projektledare" i familjen. Som styr upp tvätthögar, dagisutflykter, disk och damsugning. Har hört talas om den här boken http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9137132172 som jag är lite nyfiken på. Vill ju att vi ska dela på allt ansvar när lillan börjar på dagis, när vi båda jobbar heltid. Här i sverige har det kommit ett förslag på att barnfamiljer ska få billig städhjälp. Det hoppas jag går igenom, för städningen orsakar mkt gnabb och tar mycket familjetid. Bra Josefine att du vågar ta upp detta! Trevlig helg! Kram

2009-03-13 @ 14:34:37
URL: http://girle.blogg.se/
Postat av: Anna, mamma till 2 sessor

Hehe här hemma är det nog HAN som tar tag i saker, han är mer rastlös! Kallar honom för "hemmafru". :-) Jag är ganska lat på det sättet.

Vi är nog egentligen väldigt bra på att dela upp ansvaret. Jag skulle aldrig acceptera att jag skulle göra allt.

2009-03-13 @ 14:37:43
URL: http://perla08.blogg.se/
Postat av: Maria

Nu måste jag ju bara berätta att jag har den mest hjälpsamma sambo som finns. Jag studerar just nu, därav blir det många lästimmar hemma. Han jobbar obekvämt och fixar tvätt, städning, hunden m.m. Jag hjälper givetvis också till, synd bara att man blir så bortskämd.. Man blir lat, testa att inte fixa till era män så kanske de ser hur mycket ni faktiskt gör :)

2009-03-13 @ 14:54:54
Postat av: Linnea

Samma sak här! Alltid jag som får ta tag i saker och se till att de blir gjorda. Ska man få nån hjälp får jag påminna om och om igen. Men idag när jag kom hem från jobbet var det faktiskt riktigt fint här hemma.. =) Fredagen är räddad! Ha en bra helg!!

2009-03-13 @ 15:48:37
Postat av: Cdot

Elian ser så söt och fräsch ut i riktigt kort hår!

2009-03-13 @ 16:18:08
Postat av: Cdot

Haha läste just hela texten!! Det är PRECIS så hemma hos oss! Oftast jag som tar tag i saker än fast jag ofta oxå är jätteless.

2009-03-13 @ 16:19:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0