Två kängor - en liten till Oslos vägar och en stor till alla som röker


Jag och Anne hann med en snabb date i stan!
Sen skulle hon rusa vidare i ett möte - underbara Anne jag är så glad i dig, hoppas du sålde STORT!


Här ser ni vart de norska pengarna går... INTE till vägarna - det är en stor skillnad ifrån Sverige!
Detta är dock mitt i stan vid trikkeskinner ( spårvagnsräls) men ändå. Då man kör Oslo - Sundsvall så märker man snabbt skillnad på våra land. Så man får ha kontroll på barnvagnen hur bra dämpning man än har så flyger bebisen nästan ur om man inte tar det lungt över gatan i stan.


När jag ändå klagar måste jag bara få säga en olämpe med att solen är framme och värmer oss och gör oss glada.... Man får lust att dricka sin latte i solen med en skön filt om benen. Men NEJDÅ det går inte för DÄR SITTER ALLA RÖKARE och blossar i godan ro = uteserveringarna är inte så aktuella för mig nu med liten färsk bebis som sover och får andas in all giftig rök... Nej jag tycker verkligen det är bad style och riktigt ÄCKLIGT med alla dessa rökare som faktiskt förgiftar sitt samhälle. Oavsett anledning så är det det som sker.

Ibland då man sätter sig är det ingen som röker i närheten och så kan folk slå sig ned bordet bredvid och lägga upp sina äckliga cigg på bordet och sitta lääänge med en kaffe och bolma. Jag säger: FIMPA NU! Sluta förgifta vår värld och framförallt er själva. De som drar barnvagnen eller håller sitt barn i handen och blossar ska jag inte gå in på nu, jag blir för upprörd.



Kommentarer
Postat av: Emma ~ Crazyangel [mamma till Milton]

Håller helt med dej. Hatar rökare. Och ja, fö att inte tala om dom som röker med barn inärheten. ÄCKLIGT! Dessvärre har ja en karl som röker men vi ryker ihop daglingen om dom där cancertpinnarna...

2009-03-24 @ 18:57:19
URL: http://crazyangel.blogg.se/
Postat av: jessica

så rätt, så rätt, håller med varenda ord du skriver...utrota rökning säger jag bara!

2009-03-24 @ 18:58:33
Postat av: Sandra

Som rökare måste jag ändå påpeka att det är många utav oss som håller oss undan andra människor när vi röker.

2009-03-24 @ 19:06:30
URL: http://www.ssnadra.se
Postat av: *Sofie *

Åh vad jag håller med dig där!! Än mer har man uppmärksammat det sen man själv blev gravid/fick barn, jag kan knappt gå i stan utan att bli irriterad över alla som blåser röken rätt på en eller inte kan vänta 10 sekunder utan MÅSTE tända ciggen i dörren på väg ut från affären, irriterande!!!!



Men men låter som en härlig dag ändå=)

Kram

2009-03-24 @ 19:07:48
URL: http://www.frusofie.se
Postat av: jossan

håller med! så jävla vidrigt !

2009-03-24 @ 19:12:00
URL: http://jossansnya.blogg.se/
Postat av: Nina

Håller med!

2009-03-24 @ 19:16:44
URL: http://petitfashion.se/
Postat av: Ellinore

Håller med dig. Det är så äckligt.

Och ja vissa rökare visar ju lite hänsyn, men de flesta gör inte det. Fy för dem!

2009-03-24 @ 19:24:57
Postat av: Sara

Håller verkligen med om att Norges vägar är totalt värdelösa. Jag och killen körde en (något ofrivillig) roadtrip från Bergen till Västerås. Aldrig mer, säger jag bara... Det tog så enormt lång tid och vägarna var verkligen värdelösa. Och det här med rökning: Jag umgås nästan bara med folk som röker men har aldrig gjort det själv... Men alla har sina laster, även om jag tycker det är tråkigt att den ska gå ut över andra.

2009-03-24 @ 19:30:35
URL: http://metrobloggen.se/brus
Postat av: Sofie

Hej där! Håller med dig precis... Det är ett sådant daltande med rökare och jag tycker också att det är så äckligt! Det kan gå någon och röka 10m framför mig på gatan och jag får ändå svårt att andas där jag går... Den dagen jag har barn så kommer man ju knappt vilja gå ut i city :( dom kan väl röka hemma där det inte skadar andra. För så är det: det inte bara stör utan SKADAR andra också. KRAM på dig!

2009-03-24 @ 19:30:56
URL: http://great-n-little.blogspot.com
Postat av: Johanna UNG 2BARNSMAMMA

Jag håller med. Alla dessa äckliga fimpar som ligger överallt dessutom! Och lukten som sätter sig i kläderna och håret bara av att man är i närheten av rökare.

2009-03-24 @ 19:32:14
URL: http://johannajois.blogg.se/
Postat av: Johanna

Var tacksamma att de sitter ute och röker iaf. Jag är inte heller ngt glad i rökare och definitivt inte när jag ser rökande föräldrar tillsammans med sina barn. Men! Man kan inte styra allt och är det ett så stort problem för dig (och alla andra) så kan man ju be dem flytta sig eller be dem inte röka just där man sitter. Det är ju lov att göra så. Alla har ju rätt att sitta på en uteservering, eller? Eller så får man göra som du gör... strunta i å sitta just där. Som sagt, luften är fri.

2009-03-24 @ 19:48:28
Postat av: Camilla

Håller med! FIMPA!!!! Spec om du har barn. Ser riktigt illa ut när en förälder står vid sin barnvagn och blossar. Rök (om du måste) när barnen inte ser. Tänk på att du är (eller ska vara) en förebild för ditt barn.

2009-03-24 @ 19:52:55
Postat av: Mamma till 2

Eller så får folk göra precis som dom vill och så får du och alla andra hålla dig borta från rökare, det gör jag och det går så bra så!

2009-03-24 @ 20:09:40
Postat av: Shopaholicvickan

Väl talat! Jag håller verkligen med dig. Hatar rökning och det försämrar verkligen! största nackdelen under sommaren är just uteserveringar där alla röker som bara den. Usch, det är så nonchalant! Fimpa, det skadar bara! =(

2009-03-24 @ 20:25:51
URL: http://shopaholicvickan.blogg.se/
Postat av: Marie

Håller med dig fullt angående rökningen, anser dock att det borde vara förbjudet på en uteservering med! Till dig som kommenterat om att man kan flytta på sig om man inte gillar röken- skärp dig! Ni tvingar ju icke rökare att andas in skiten!

2009-03-24 @ 20:31:56
URL: http://www.mariehenriksson.blogspot.com
Postat av: Anonym

Enig!!!

2009-03-24 @ 20:39:12
Postat av: Viola

Exakt! ush vad less man blir på alla rökare som bara kommer och tar sig företräde till uteserveringarna just bara för att det är utomhus! Cigarettrök stinker ju lika mycket ändå och hur kan man ens ha på sitt samvete att göra det i närheten av barn?

2009-03-24 @ 21:32:54
URL: http://violiejolie.blogg.se/
Postat av: Anonym

Håller med dig till 110%, rökare borde inte få förpesta luften för oss andra utan hålla sig till rökburar eller liknande där de kan sitta och andas in giftet!!kram

2009-03-24 @ 21:44:03
Postat av: Hilde

Helt enig med deg i at røyking er en uting. Synes heldigvis det har blitt langt færre røykere i det siste. Angående veistandarden synes jeg ikke det er så viktig når man setter ting i perspektiv. Det er andre ting jeg synes det er vikigere at vi bruker penger på (som helse og skole :))

2009-03-24 @ 23:18:49
Postat av: ❤ matilda

men du! har du inte tittat på "Unga mödrar" som sänds här i sverige på kanal5, unga mammor från danmark som RÖKER när dom väntar barn, en tjej ligger inne på förlossningen och säger till sin läkare "jag ska bara gå ut och röka", han säger "okej", HEEELT SJUKT. Vill kasta tvn när jag ser det !!!

2009-03-24 @ 23:44:11
URL: http://matildarosenqvist.blogg.se/
Postat av: Johanna

Marie: Jag antar att du menar mig. Jag försvarar inga rökare. Jag har aldrig rökt själv och kommer med all säkerhet aldrig göra heller. Alltså; jag röker INTE! Men att flytta på sig eller be rökare flytta på sig är väl inget problem. Man får ju välja hur man vill ha det själv. Nu är det ju inte förbjudet att röka ute, så det är ju bara att "gilla läget", eller välja ett annat ställe. (eller be rökare fimpa, men du kanske inte vågar det)?

2009-03-25 @ 06:36:58
Postat av: lia

Jag röker själv, men har inga barn. Men många av mina kompisar har, och jag röker aldrig i närheten av dem, då kan jag gott vänta med det. Sen är väl folk olika, men jag skulle inte sätta mig och blossa om jag såg nån med barn brevid mig.. Men jag ska iaf sluta röka snart, har funderat ett tag och nu ska det ske :)

2009-03-25 @ 07:53:47
Postat av: Stina

Vilka bra ord du skrev!! Jag FIMPADE för snart 12 månader sedan och jag är så stolt över mig själv!!! Det finns inget äckligare än cigarettrök och de som inte röker ska verkligen inte bli utsatta för den!!

KRAM på dig

2009-03-25 @ 09:12:23
URL: http://stinolino.blogg.se/
Postat av: Petra

Norska vägar är inte alls roliga, håller med dig där. Jag har själv varit rökare så jag kan förstå vad du menar, men samtidigt har alla var sitt val. Du får väl säga ifrån till de som röker omkring dig om du inte tycker om det annars får du helt enkelt bara acceptera att alla inte tycker som du!

2009-03-25 @ 17:26:34
Postat av: Jennie

Det e ju en fri värls vi lever i och vill folk röka på uteserveringar så låt de göra det. E ju bara att flytta på sig om man känner att det stör en, svårare än så e det inte :)

2009-03-25 @ 18:50:53
Postat av: Louise

Är själv rökare och håller med om att det kan vara jobbigt för andra på uteserveringar men jag försöker alltid att sitta så långt "ut" som möjligt och hålla ciggen så att den inte blåser rök på andra.. inte alltid det lyckas men jag tar inte illa vid mig om nån ber mig att fimpa.. Förlåt, men det mysigaste med våren i oslo är att sitta på en uteservering nånstans, dricka nånting gott och röka en cigarett..

2009-03-25 @ 19:16:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0