Välkommen måndag!


Jippie - ännu en solig dag!
Ellisen i lördags.


Nätterna är ganska tuffa här just nu men det beror inte på Ella utan det är Elian som smyger sig ur sitt rum där Pappa sover för att hålla koll på honom ( misslyckat!). Han kommer in till mig och så får jag ca tre timmars sömn / natt. Imorse kom han först in kl 4, låg en timme och försökte somna om och jag hade knappt någon plats mellan barnen. Sen gick jag in med honom till sig då jag ammat färdigt men kl 5.50 kom han tillbaka. Då fick E och han gå ned. Han har verkligen ställt in sig på sommartid....Varje morgon oavsett hur dagen sett ut.

Jag måste helt enkelt lägga mig tidigt, senast kl 22 för att hinna samla sömn och så ska vi klura ut varför Elian vaknar också vilket inte är det lättaste. Han får gärna komma in ifrån kl 6 och morgonmysa innan dagis men då klockan bara är 3,4 eller 5 så blir dagen helt tokig. Som tur var somnade jag och Ella om en kortis sen då de gått till dagis.

Nu skiner solen och Ella somnade nyss i vagnen så jag ska förflytta mig ut i solen en stund och bara njuta!


Kommentarer
Postat av: Jossan S

Ni är så duktiga som kämpar på. Fortsätt så, så löser det sig nog snart. Ju äldre han blir, desto bättre går det nog. Han kanske bara är lite avis just nu på Ella och vill hålla koll på er. Det är ju inte bara närhet han vill ha om E sover i hans rum, han vill nog ha koll på dig och bebis.



Lycka till och kämpa på och ha en riktigt bra dag. Här har våren kommit med fullfart. Ligger före skandinavien kan man säga!



Stor kram

2009-03-23 @ 11:21:16
URL: http://jossies.blogg.se/
Postat av: Elin

Min son W som är ungefär lika gammal som Elian vaknar ungefär alltid kl 3 och kommer intassandes till oss. Ska få en liten i mitten av maj, och då känner jag att jag inte vet om jag orkar att det ska vara såhär. Skillnad för sambon, som inte störs, och somnar om direkt (om han alls vaknar), och sen sover som en stock. Jag däremot kan verkligen inte sova.



Vet dock inte vad vi ska göra åt saken, mer än att försöka gå tillbaks med honom, men det är inte lätt kl 3...



Nyfiken på vad du får för tips!

Ha en bra dag! /ELIN

2009-03-23 @ 11:27:31
Postat av: Fotballfruen

Ja - att sova tidigt är lösningen på mycket när man har flera barn som vill ha mammakärlek nattetid... Jag försöker också att gå och lägga mig 22. Men jag lyckas aldrig! Ska vi ha en liten pakt? 22 sharp hela denna vecka? För att peppa varandra?

Kram/Lovis och Truls mamma

2009-03-23 @ 11:28:27
URL: http://fotballfruen.blogspot.com
Postat av: Johanna

God måndag:-)

Nej är inte lätt det där med sömn och barn. Jag måste också bli duktigare och gå och lägga mig I TID om kvällarna. Men är ju inte alltid det lättaste det;-) Här vaknar också en morgon glad och pigg Sarah i 5, halv 6 tiden. Och då vill hon gå upp, på tok för tidigt tyckr jag...



Ha en fin dag och njut solen.

2009-03-23 @ 11:35:05
URL: http://johannamariastrand.blogg.se/
Postat av: Pernilla

Hej!

Kände att detta måste jag bara kommentera. Jag har själv tre barn i åldrarna 4,5, 8,5 och 12år och min egen erfarenhet är att din lilla kille gör precis det som de flesta barn gör när de har fått syskon, han söker upp dig för att bara det ger honom trygghet på natten. det kvittar om det funkar hur bra som helst med syskonen dagtid han vill ändå försäkra sig om att du är hans mamma hela tiden. Även om pappa sover hos honom är det inte honom han behöver just då, mamma som är hos den lilla hela tiden ska även ge den tryggheten till honom eller henne. Min 8 åring kan fortfarande nattvandra in till mig bara fr att genast somna om när jag kramar om henne. Hon är mellanbarn och behöver oerhört mycket bekräftan på att jag älskar henne lika mycket och så har det alltid varit. Hur tradigt det än låter med tanke på sömn och "privatliv" får man kanske bestämma sig för att antingen sätta in ännu en säng och få en riktig kingsize eller bryta mönstret lite tuffare. Vi valde att bredda sängen för alla försök med att någon sov i barnens sovrum misslyckades och jag märkte vilket behov de hade av min (och pappas) närhet på natten. Då blev det inget märkvärdigt och ingen kände sig förbisedd pga det nya syskonet. Jag har flera väninnor som har samma erfarenhet av att deras barn får utökat behov av närhet dygnet runt när det kommer syskon. Sedan finns det ju många barn som inte alls har det behovet men det verkar som om din lille kille har det, han vill nog fortfarnde vara liten och mammas "bebis" ibland. Jag tror man bara får acceptera det och ge efter för dt är oerhört svårt att få syskon och dela med sig hur bra det än går. Det är inte lätt detta med föräldraskap men jag tror inte man ska krångla till det utan ibland bara gilla läget.



Hoppas ni får rätsida på det så du kan få lite mer sömn hädanefter.

Ha en bra dag,

Pernilla

2009-03-23 @ 11:40:47
Postat av: Pappa på Heltid

Visst är våra barn för goa...de menar bara väl...och det blir bara trötta föräldrar av det :-)

/Pappa på heltid

2009-03-23 @ 11:52:19
URL: http://www.tidningenhennes.se/zlatko/blogg
Postat av: Maria Ö

Detta är ett jätteprobelm, men jag tror inte att Elian har så stor koll på klockan och vet att han får komma in efter 6, men kl 6 för honom kan lika väl vara vid kl 4 tyvärr?!

Om jag skulle komma med nåt råd så skulle det isf. vara att när Elian vaknar och kommer in till dig/er så följer du med in igen, precis som du gjort.

Men så om du/ni vill morgongosa så går du in och hämtar honom i hans säng då du hör att han vaknat. Jag tror att han är ju van att få gosa med er då han kommer in och då blir det såklart belöningen :-), för det är ju supermysigt!!

Så gör vi och det funkar super. Ingen av barnen kommer nånsin in till oss, utan ropar från sängen - vi går och hämtar om det är morgon, annars talar vi snällt om att det är natt och vi ses när det är morgon. Barnen somnar då om om det är natt dvs före 6.

LYCKA TILL, jag vet att du gör det sjukt bra!!! Det är ett livs långt pyssel det här. KRAM!!!

2009-03-23 @ 12:17:32
Postat av: Josefine

TACK för kloka ord! Elian var nyss duktig och kom in efter 6 så jag vande mig vid lyxen = )Jag själv har också behovet av det goset innan dagis. Vi får se hur vi gör. Han kommer in automatiskt utan gråt så fort han vaknar, han vill oftast ingenting och därför tror jag att det dels handlar om behov av närhet + att han störs i sin sömn ( då vandrar han alltid ut ifrån sitt rum)



Mitt nya mantra: sova kl 22 sova kl 22 :)

Kram!





2009-03-23 @ 12:25:13
URL: http://www.prinsessansdagbok.com
Postat av: Siw

Å, jeg føler med dere. Lite søvn er nesten tortur, og når man ikke får sove på nettene blir jo dagene helt pyton også. Viktig å komme seg tidlig i seng, ja. Men det er lettere sagt enn gjort. Klokka blir veldig fort 23 før man kryper under dyna. Håper det går seg til for dere. Og det gjør det nok, - dere virker motiverte for å ta tak i problemet. Ha en strålende mandag! Klem

2009-03-23 @ 12:37:41
URL: http://heftigogbegeistret.blogspot.com
Postat av: *Sofie *

Åh hoppas att ni får ordning på sömnen, man mår inte alls bra av att inte få sova ju.



Önskar er en fin dag med massor av sol!

Kram

2009-03-23 @ 12:38:23
URL: http://www.frusofie.se
Postat av: erics mamma

Det där verkar vara ett problem mer eller mindre alla småbarnsföräldrar stöter på. Tror också att det handlar om behov av närhet och att det löser sig av sig själv snart. Jag är jättemorgontrött och väldigt kvällspigg men har fått försöka ställa om mig helt sedan min Eric (11 månader) kom. Han vaknar kl sex och är superpigg! Jag å andra sidan får mura upp ögonlocken med tändstickor hihi. Kram M

2009-03-23 @ 13:09:44
URL: http://www.lill-buddha.blogspot.com
Postat av: ellabella

Synes Ella er så lik Elian da han var baby. Veldig søt, og hun har blitt så god og rund!

Kjempesøt er hun.

Synes det er så fint at du kler på henne slike gode og myke klær som er behagelige for babyen å ha på. Ser så mange som doller til babyene så mye. Klem, ellabella

2009-03-23 @ 13:32:09
Postat av: ellabella

Jeg er forresten enig med Pernilla over her, når det gjelder nattevandring osv. Jeg har også 3 barn og den minste sover enda på vårt soverom. De to største kommer i snitt 2-3 ganger i uken i perioder, inn til oss og opp i vår seng. Vi har et par madrasser som vi legger ut, for 4-5 personer i dobbelsengen er i meste laget. De er veldig fornøyde med å ligge på gulvet på madrass, og vi har fått rolige netter tilbake. De skal få komme når de vil, for jeg er også av den oppfatning av at om de våkner på natten så er det for at de trenger nærhet.

2009-03-23 @ 13:36:29
Postat av: Karoline

Måste instämma med Pernilla, jag har själv tätt mellan mina två barn och den stora ville också sova med oss. Jag tror det är jätte viktigt så att de inte känner sig utanför. Förut var det ju bara han som gällde och nu har någon annan kommit till familjen, då är det viktigt att han också får bekräftelse oavsett tid på dygnet. När han känner sig trygg och vet att allt är precis som vanligt även fast lilla syster finns där kommer detta att avta.

Jag tror han är för liten att förstå när han får komma.



Lycka till.

2009-03-23 @ 13:58:33
Postat av: Bonnie

Hejsan

Låter jobbigt.

Kanske ska börja ta bort sömnen på dagen.



//Bonnie

2009-03-23 @ 15:59:14
URL: http://bonniesvitarum.blogspot.com/
Postat av: sandra

Kanske är för att det börjat bli så ljust ute tidigt som han vaknar tidigare än vanligt? Skaffa en mörkläggande rullgardin till hans rum så kanske han sover längre och bättre! lycka till!

2009-03-23 @ 16:25:08
URL: http://www.sansis.blogspot.com
Postat av: Ulrica

Ja, det här med sömn är ju ett kapitel för sig ;-)

Jag tror på Pernillas teori, har tre barn själv men hos oss är det mellanbarnet som sover allra bäst! Min stora tjej som är nio nu har alltid vaknat på nätterna (även nu).

Jag tror oxå precis som Bonnie att det kanske skulle hjälpa att ta bort sömnen på dagen. Han börjar ju bli så stor att det skulle funka. Det är alltid jobbigt i början och den där timmen mellan fem och sex på eftermiddagen brukar vara särskilt kinkig men det brukar vara värt det.

Lycka till och kram

2009-03-23 @ 18:46:23
Postat av: Yvonne

Ja, sömnen med småbarn är ju ett kapitel för sig. När våra stora killar var små hade vi en extrasäng bredvid vår säng så den verkligen blev kingsize, och det funkade bra. De är 11 och 9 nu, och numera sover de gott. Men nu har vi en treåring som kommer och kryper till oss vid tretiden,och somnar om. Och så då lillskruttan som just nu vill ammas varannan timme nattetid... Fast natten som gick sov hon faktiskt fyra timmar i sträck :)! Jag orkar inte ta några strider nattetid, det blir bättre så småningom. Men det är vad jag tycker och inte dagens enda sanning! Ni får finna på en lösning som passar er och välj ut några råd ni tror på, för tror man inte kommer det inte funka. Tills dess sömnen blir bättre, jag joinar klubben som försöker lägga sig tidigt. Kramar...

2009-03-23 @ 21:56:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0