En viktig historia:

Det är viktigt att göra SKILLNAD! Nedanstående berättelse utgör en otrolig kontrast inne i min blogg där jag skriver om vårt liv här i Oslo. Det fotas glada och oftast nöjda barn och människor och det är lätt att glömma vad som föregår i andra land. Därför deltar jag i att sprida berättelsen ifrån ActionAid. Här finner ni fler.



Hej,

Jag heter Kimiya. Jag är 35 år och har fyra barn i åldrarna ett till tolv år. Vi bor i en by som heter Serkema i Etiopien. Min man dog för drygt ett år sedan, han var mycket sjuk. Därför tar jag hand om och försörjer barnen helt på egen hand.

Jag har en liten bit jord där jag kan odla och det ger mig en liten inkomst. Men varken mat eller pengar räcker till att försörja mig och mina barn.

Det får mig att känna mig helt hjälplös när jag inte kan ge mina barn mat för dagen.

Serkema ligger i ett område som ofta drabbas av torka. Dessutom ligger byn oländigt till och vägarna är dåliga. Torkan innebär att det kan vara svårt att odla på vår mark, och skördarna blir ofta magra. De undermåliga vägarna gör att det dessutom är svårt för oss att ta oss till närmaste hälsoklinik om vi blir sjuka.

När ActionAid kom till vår by blev det bättre.  De familjer som har svårast att försörja sig har fått matransoner, men också utsäde för att kunna odla.  Men vi har också fått hjälp med att dra in grundvatten till en reservoar. Det är bra. Projektet säkerställer vattentillgången för oss, även när regnet uteblir. Vattnet kan användas både till att dricka och till konstbevattning av fälten.

Vattenprojektet kommer verkligen att underlätta mitt liv och betyder mycket för mig och mina barn. Genom att jag får tillgång till vatten året om, kommer jag kunna odla även under torkan.

Tack vare ActionAid ser framtiden ljusare ut för oss.

Hälsningar,

Kimiya

 

 



 

Idag, onsdagen den 16 september, startar ActionAid en kampanj för att få fler svenskar att komma närmare utsatta kvinnor i fattiga länder.

Via 25 engagerade bloggar publiceras idag 25 olika berättelser om kvinnor från hela världen. Samtliga berättelser är fattiga flickors och kvinnors egna skildringar av sina liv. Läs mer HÄR.
Kom närmare du med och prenumerera på ActionAid´s
nyhetsbrev om utsatta kvinnor!!
Det gör du HÄR..!!

Kommentarer
Postat av: christina

Jättebra att du tar upp detta! Har precis skickat in om att bli fadder!

2009-09-16 @ 16:23:03
Postat av: G

SVAR TILL MATILDA! JAG BRUKAR GÅ TILL ERIKSHJÄLPEN, HANDLA BARNKLÄDER.( DOM ÄR FAKTISKT RENA O HELA, MEN SJÄLVKLART GÅR JAG JU OXÅ HANDLAR PÅ LINDEX .(TILL ER ANDRA SOM UNDRAR)MEN TYCKER ATT ERIKSHJÄLPEN ÄR BRA FAKTISKT.PENGARNA KOMMER JU TILL VÄL BEHÖVANDE. mvh

2009-09-16 @ 16:23:29
Postat av: Rana

Du är underbar Josefine, du är så hjälpsam gumman.

Jag har bara en liten fråga om du kan svara på det, är att jag undrar vad du tycker om islam? Är själv muslim och jag älskar hjälpsamma människor.



Ha det fint!

2009-09-16 @ 21:07:48
Postat av: Anonym

Rana: Vilken "stor" fråga! För stor att besvaras i kommentarer så här.KRAM till dig!

2009-09-16 @ 21:09:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0