Sömnmöte för familjen Aamodt

Nu är Ella i säng och det blev amning som sövde henne fast jag försökte "väcka" henne genom att rapa för att sen låta henne somna själv. Men det var en liten sten som jag la ned och hon gick inte att väcka...

Vi har varit på sömnmöte idag. Alla fyra fast Elian lekte mest och Ella skrek lite emellan krypandet. Jag och E med förkylningar i kroppen försökte så gott det gick att lyssna på vår helsestasjondame som är FAB! Hon bara osar erfarenhet och jag älskar att få svar på frågor och funderingar även om de är mindre kuliga att få. Jag har nu analyserat mig själv och ser hur otroligt ORUTINERAT liv vi levt sen Ella blev till. Trötthet med en gick bra men med TVÅ. Man gör ju nästan vadsomhelst för att få en lugn stund = NOT GOOD!

Nu ska rutiner införas och alla ska må BRA! Om ni har pekpinnar eller vadvardetjagsakommentarer så skriv dem i en epost och posta åt dig själv. Jag behöver dem inte idag. Det känns tungt nog att inse och stort att skriva det i skrift. Jag har helt enkelt blivit blind i mitt eget beteende och även sett på andra och tänkt "jaja men det är ju inte så farligt..."  Lyssna inåt och TRO (ännu mer) på dig själv och din känsla blir mitt mantra nu framöver. Jag måste sätta mig själv långt fram så att jag verkligen orkar.

Nya friska tag!

Ps. Uppföljning av mötet har vi om två veckor.

Kommentarer
Postat av: Line

åh, så deilig å få hjelp! Setter STOR pris på om du deler tips & råd + nye rutiner i bloggen din! Jeg er helt på tur når det gjelder det samme, og tenker som du; det er da ikke så farlig! Men jeg har bare én, så det er kanskje ikke så farlig?



Lykke til :)

2009-09-14 @ 19:11:01
URL: http://utstyrsguiden.blogspot.com
Postat av: Lisa

Vad häftigt tt kunna gå på ett sömnmöte. Har aldirg hört talas om det. Är det bara något dom har i norge tro? Riktigt lyxigt att kunna få råd och tips av erfarna och kunniga människor. För vad vet man själv? Man blir så blind på sitt eget beteende och mönster att man har svårt att "think outside the box" Stort lycka till med nya rutiner. Ska bli roligt att följa. Alltid lite tips man kan snappa upp.

Kram

2009-09-14 @ 19:12:09
URL: http://minaminis.bloggagratis.se
Postat av: Wojtan ♥

Hej



Vad intressant det låter med sömnmöte. Det har jag aldrig hört om tidigare.

För min del får du GÄRNA dela med dig av dina tips om du vill och orkar.



Hoppas nu att ni får lite hjälp av detta och att ni kommer in i rutiner som passar ER familj.



Kram till dig

2009-09-14 @ 19:14:39
URL: http://www.wojtansblogg.se
Postat av: Sophie

Så himla härligt att kunna få sån hjälp från vårdcentralen (för jag antar att det är nån typ av vårdcentral ni varit på)! Vår bvc-sköterska har jag inget större förtroende för så henne frågar jag inte mycket, tur man har andra man kan få hjälp från då det inte funkar... Alla småbarnsföräldrar upplever garanterat dessa problem, olika problem så klart, men alla behöver vi hjälp nån gång då och då! Hoppas det funkar och lycka till!

2009-09-14 @ 19:16:48
URL: http://ladycheese.bloggagratis.se
Postat av: Elin

Ville bara kika in och säga hej! Även lycka till med era nya rutiner! Det kommer gå så bra så Josefine! Kram E

2009-09-14 @ 19:25:17
URL: http://www.elinmariacalles.blogspot.com
Postat av: Ida och Viggo

Jag måste bara få säga att jag tycker ni verkar göra ett superbra jobb med era två små underbart söta barn! Det verkligen LYSER glädje och kärlek om er alla så fortsätt göra så som känns bäst för er fyra :) Jag är själv 23 år och rätt nybliven mamma som själv kämpar på med rutiner för att få allt så bra som möjligt...Man lär sig med tiden:) KRAMAR

2009-09-14 @ 19:31:15
URL: http://idaskrypin.blogspot,com
Postat av: Karin

Heja heja heja!!

2009-09-14 @ 19:32:05
URL: http://hemochliv.blogg.se/
Postat av: En bit av oss / Stämningsfullt

Inga pekpinnar här inte! Jag håller på er :) Det kommer att bli bra!

Kram!

2009-09-14 @ 19:34:39
URL: http://www.stamningsfullt.blogspot.com
Postat av: Hilde

Så flott! Masse lykke til fremover! :)

2009-09-14 @ 19:37:22
URL: http://mittlivinord.blogspot.com
Postat av: lina

Vad skönt att kunna få hjälp med sånt. Och jag ska bara säga, att inte kan man ge några pekpinnar här inte, jag tycker du verkar vara en toppenmamma, du verkar alltid ha att göra, och tar hand om dina fina barn på ett superbra sätt, skriver en underbar blogg och så lyckas du alltid se vacker ut! Helt enkelt imponerande!

Trevlig kväll!

2009-09-14 @ 19:47:34
Postat av: Sara

Hej Rara Josefin! Det är jättefint att du kan få insikt om att ni gjort en del val som kanske inte varit så bra och så viktigt det är att du delar med dig av det! Det är så OLIKA vad som fungerar eftersom alla barn är unika men jag har förstått att ALLA, oavsett ålder, mår bra av rutiner! ;D

All Lycka till framöver och vill du veta hur vi gör, med 2 barn i åldrarna 2 år samt 4 mån så får du gärna höra av dig (vi provar oss fram med jämna mellanrum...)

2009-09-14 @ 19:48:50
Postat av: Emelie

Såklart att ingen kommer att klandra dig för ditt sätt att hantera situationen Josefine! Eller...såklart kan jag nog inte skriva tyvärr. Vet ju att du fått gliringar här och det får man ju tyvärr alltid här i livet.

Men jag ville bara säga att JAG klandrar dig inte i alla fall! Man måste ju göra det som känns rätt för en själv och till en början kan det ju faktiskt vara så att man tror att man gör rätt, tills man förstår att det finns bättre lösningar. Och man lär sig alltid något av "felen" man gör!



Skönt att ni fått lite tips och råd nu och att du känner att du är på banan igen!

Lycka till och ha en underbar kväll!

Kramar E

2009-09-14 @ 19:59:02
URL: http://emelieisabellemarilyn.blogg.se/
Postat av: Lill

Du är inte ensam kan jag säga, hade samma problem med våran minsta. Det här är inget ovanligt bland oss småbarnsföräldrar och det spelar ingen roll om man har erfarenhet, man kan ändå hamna där ni har hamnat. Jag har själv 5 barn och fick samma problem, men efter många grinade nätter och mycket pepping från BVC så gick det att få honom att somna själv och sova hela natten. Problemet var att han använde mitt bröst som napp, och det ville han ha varenda gång han vaknade eller skulle somna. När allt vända, så fick jag problem att somna istället och jag vart så trött att jag fick deprisioner. Men sökte hjälp fort och fick insomnings tabletter som tog mig tillbaks till mänskligt liv. Så det är inte så lätt som andra tror. Men jag hejar på dig och säger bara, försök få så mycket hjälp som möjligt så löser sig allt. Låt tex svärmor komma en helg och lägga barnen och du håller dig borta.

Stor kram och lycka till...

Lill

2009-09-14 @ 19:59:16
URL: http://fembarnsmorsan.blogg.se/
Postat av: Marie

Det kan skje den beste at rutiner sklir ut, og man orker ikke alltid å gjøre det som trengs for å få hverdagslivet i en annen kurs. Så flott at dere får hjelp! Jeg tror det er veldig få småbarnsfamilier som ikke har følt at det er visse deler av hverdagslivet som ikke funker innimellom, så der er dere medlemmer av en stor internasjonal klubb av slitne foreldre;) Lykke til!

2009-09-14 @ 20:02:40
Postat av: Sanna

Hej!



Skulle vara intressant att höra hur det går framöver sen. Jag har nämligen samma problem. Ska snart försöka att få lillen att sova i egen säng och jag vet att det kommer att bli grymt svårt. Har testat lite då och då men det går helt åt skogen. Jag vill bara säga lycka till och jag vet att ni kommer att lyckas. Kram kram =)

2009-09-14 @ 20:06:02
URL: http://mammasanna.blogspot.com
Postat av: Jenny

Första steget mot förändring är att inse problemet! Hoppas ni får ordning på det snart så att alla kan få vara glada och utvilade (om det nu är möjligt att vara utvilad som småbarnsförälder hihi) Kämnpa på!

2009-09-14 @ 20:32:40
Postat av: Ina

jag tyckte du var ganska rolig nu "skriv epost och posta dem åt dig själv" haha så ska jag börja skriva också när folk kommer med helt ovidkommande förslag =) Hoppas nu ni får en lugn kväll. kram från mig.

2009-09-14 @ 20:34:20
URL: http://beautyofmind.blogg.se/
Postat av: Sofia

BRA för er!

Kommer gå kanon nu när ni fått, tips, råd och hjälp.

Jag önskar er lycka till och god sömn =)

2009-09-14 @ 20:39:47
URL: http://whatiam.blogg.se/
Postat av: Linda

Det här är varför jag tycker din blogg är så himla bra. Du är så otroligt ärlig, öppen och genuin! Men framför allt väldigt MODIG som vågar stå för att det ibland är jobbigt att vara småbarnsmamma (men för det mesta underbart natuligtvis). Jag tror alla känner igen sig i sånt här och det är därför bloggen är så läsvärd. TACK för att du delar med dig av ditt liv och lycka till med allt där hemma nu!



Kram på dig

2009-09-14 @ 20:40:44
URL: http://viljabligravid.blogg.se/
Postat av: Bea

Du har kommit längre än många andra föräldrar som nu ser saker och ting utifrån ett annat perpektiv, det är så lätt att fastna i invanda mönster. Stå på er och gemomför dessa förändringar, om du tror på dem själv så fixar ni det barnen känner sånt!

2009-09-14 @ 21:12:57
Postat av: Häxan

Herregud....ni är underbara som föräldrar...MEN ni är bara människor och vi gör fel. Fast vi alltid tror att vi gör det bästa för våra barn. Man gör som du skriver...vad som helst...när man blir trött. Det är underbart med barn..men jösses vilket jobb också. Ni fixar detta, så bra och duktiga som ni är.Kramar!

2009-09-14 @ 21:16:51
URL: http://alladessaliv.blogg.se/
Postat av: Madde

Starkt av dej att va så rak om de i bloggen,ingen ska klandra dej på nått sätt,ni har ju ändå tagit hjälp nu :) huvudsaken ni får rätsida på de här .

2009-09-14 @ 21:45:54
URL: http://maddeochpojkarna.blogg.se/
Postat av: Jenny och Emilia

Va fint skrivet av dig!!



Hoppas det går bra framöver nu och att era rutiner blir något som passar er alla, vet själv med egen erfarenhet att man gärna tänker ja ja det löser sig men ibland behöver man hjälp. Starkt av er att be om det och ännu starkare att skriva om det här. Vi är ju bara människor och alla felar vi både här och där även fast jag inte anser att det ni tidigare gjort har varit felande snarare har ni levt ert familje liv och försökt med era "rutiner" vilket inte alltid funkar.



Du e stark du Josefin och detta kommer ni klara!



Tusen tack för en fin blogg och va fint att alla surtristamammor från Sverige har hållt sig borta från din blogg idag :) Ditt tips gjorde susen!!

2009-09-14 @ 21:59:25
URL: http://lillasysteroliten.blogg.se/
Postat av: pangis

Inga pekpinnar härifrån. Ni är inte unika det är inte så enkelt att få två små.. Men ni är superbra föräldrar och par och det är stort av dig att blogga om det och kommer säkert hjälpa många andra som är i samma situation.



Det här kommer ni klara galant! Tänk om fler av oss vågade se våra brister och vara lyhörda för erfarenhet..Gäller även för oss tonårsföräldrar.



Jag säger BRAVO! Fin kväll till dig och din fina familj

2009-09-14 @ 21:59:36
URL: http://www.pangbruden.blogspot.com
Postat av: Åsa

Inga pekpinnar här heller....

Jag vet innan jag fick barn att jag tänkte att jag ALDRIG skulle låta mitt barn sova i vår säng.... vem sover där nu titt som tätt? Jo mitt barn som är 9 månader!!!! Hahaha...jag ska aldrig säga aldrig mer:)Jag vill att han ska sova i sin säng men men...han bara hamnar hos oss!

Lycka till med sömnen!

2009-09-14 @ 22:15:01
Postat av: Birgitte

Saa flink du er! Og saa modig du er som er saa aerlig, derfor bloggen din er saa populaer! =)

Staa paa, haaper du fortsetter aa skrive hvordan det gaar!

2009-09-15 @ 04:06:14
URL: http://www.williamponissi.com/blog
Postat av: Emma

du få gärna ge några tips på hur man kan få dom små liven att somna själv. Har jätte problem med att få våran son att somna själv i sin säng, så vi sitter å håller i han tills han somnar, självklart vet man att det är fel men vi orkar inte köra med 5 minutersmetoden då han bara ska ligga å skrika.

2009-09-15 @ 08:46:50
URL: http://emmaochviktor.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0