Bebisfakta:

JIPPIE imorgon går jag enligt en av mina läkare in i vecka 13 ( 12+0) men jag vet inte helt hur jag ligger an, väntar till UL den 5 augusti. Men här kan man se hur snabbt det gått sista tiden, jag hoppas mest av allt att bebis lever och mår bra. Jag LÄNGTAR tills jag kan känna fosterrörelsen som man tydligen känner tidigare än med första barnet. Jag tror jag kände Elian i vecka 16.

VECKA 12:

Kroppen: Risken för missfall minskar nu. Av de missfall som inträffar så sker drygt 90% före utgången av vecka 12. Om du skulle få en mindre blödning betyder det inte att ett missfall är på väg. Om det inte är blodfärgat eller rinner så kan det bero på andra orsaker som t.ex lågt liggande moderkaka. Om moderkakan är placerad långt ned mot livmoderhalsen kan det uppstå en liten blödning från kanten av moderkakan.
Placeringen av moderkakan kan ses med hjälp av ultraljud, på de flesta brukar den dras uppåt i takt med att livmodern växer och då slutar dessa mindre blödningar. Under de tre till fyra sista månaderna ska du däremot söka läkare även vid smärre blödningar.

Fostret: Fostret är 9 cm stort och väger cirka 15 gram. Moderkakan tar över näringstillförseln till fostret ungefär vid den här tiden.
Fostret börjar röra sig spontant, vrider på huvudet, hickar och rör på fingrarna som dessutom har fått fingeravtryck. Nu börjar fostret också reagera på mammans lägesändringar.




Kommentarer
Postat av: Cecilia

Åh vilken fin liten mage du fått! :) Hoppas allt är väl med dig och din familj. Tack för en bra och mysig blogg! Kram

2008-07-21 @ 21:22:50
URL: http://ceciliasdrommar.blogg.se/
Postat av: Josefine

Tack snälla söta du, så glad jag blir!

Kram

2008-07-21 @ 21:55:13
URL: http://www.prinsessansdagbok.com
Postat av: Maya

Åh va mysigt. (: Innan har jag mest kikat in här lite sporadiskt och fått värsta härliga känslan i magen.

Idag har jag lusläst stora delar av din blogg, way back.. och jag blev helt lipig av den. Helt underbar. Tack för det! Håller också med föregående talare. Du är jättefin! Kram.

2008-07-21 @ 21:59:45
URL: http://heltlovely.blogg.se/
Postat av: AnnaMalin

Vad mysigt med magen, du är så fin tjejen! :) Läser din blogg dagligen och jag blir så glad av att kika in här :) Ha det gott! /M

2008-07-21 @ 22:12:35
URL: http://annamalin.blogspot.com
Postat av: lotta

Vill skicka en stor bamse KRAM till dig. Du verkar vara en fantastisk mamma, blivande fru och vän. Kort och gott en toppen kvinna (som på köpet driver en otrolig positiv och härlig blogg). Jag gillar din inställning till livet och jag beundrar all den kärlek du sprider. Jag har både skrattat och gråtit till dina inlägg, och kan du påverka mig (jag som inte ens känner dig) ska dina nära vara mycket tacksamma och glada att de har dig i sina liv.

2008-07-21 @ 22:45:00
Postat av: Anonym

inte är du i 13+0? Då är du ju i v.14 du måste mena 11+1 för då har du precis gått in i v.12. Elva hela veckor är klar och du är en dag inne på dn tolfte??!!

2008-07-22 @ 07:42:57
Postat av: Anonym

Vilken fin mage du har!

Oj vad tidigt du kände fosterrörelser med Elian! Jag kände inte förrän v 20 med första, och v 16 med andra. Du kommer nog känna denna bebisen när som helst!!

2008-07-22 @ 15:23:14
Postat av: Sara

12+0 betyder att du har gått in i v. 13. Och att risken för missfall minskat betydligt. Grattis!

2008-07-22 @ 15:48:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0