Förlossningstankar

Nu ser vi Sykehuset på trean och jag ÖNSKAR att vi hade kanal5 så vi kunde se kvällens gala men men... Men det är födsel på tv så tom E kikade extra spänt. Idag kom vi båda i sista sekunden till ultraljudet men då vi tog hissen och hamnade på födeavdelningen så pirrade det i magen. Jag LÄNGTAR dit! Bakom disken låg vårt rum, vi hade sån tur att det inte skett några dramatiska födslar den natten vi födde så vi fick sova på familjerummet. Som ett fint hotellrum med dubbelsäng, tv och toalett. Där fick vi sova alla fyra ( tror jag det var, eller tre?) nätter och det var SÅ viktigt för att E och Elian skulle få det fina bandet de har idag det är jag bombsäker på.

De små korgarna i plast som är färdigbäddade och bara väntar på en färsk liten bebis stod på rad och både jag och E tittade drömmande på dem... Tänk snart är vi där igen! Jag vill verkligen uppmuntra er som är rädda (för att föda) att ta en yogakurs, man lär sig att andas och att slappna av. Det BÄSTA med yogan var den sista timmen då man hade med sig sin partner och han fick lära sig andningen och att hjälpa till. Det var E som coachade mig i varje värk och jag tänkte verkligen att varje ont förde oss närmare Elian.

Sen hade jag tur som hade en så kallad normal förlossning utan komplikationer men jag är glad att vi tog yogakursen och att vi gick på Svangerskapskurs ( vi gick privat, inte på sjukhsuet). E fick veta allt det där jag läst om i månader, hur bebisen snurrade sig nedåt, vad en sugklocka var, hur det går till vid kejsarsnitt och mycket mer och jag vet ju att han lyssnade och tog det till sig även om han inte läst på nätet och i böcker som jag gjort. Alla förbereder sig olika men jag kände mig trygg då han visste att han faktiskt KUNDE hjälpa mig och vi pratade en del innan om hur jag ville ha det.

Det jag var mest "rädd" för var att pressa ut bebisen, man säger pressa på norska vad säger man på svenska? Trycka? Båda låter våldsamt men kroppen är ju gjord för detta och lyssnar du på jordmor / barnmorskan och samlar alla krafter på slutet så ska det gå bra. Att pressa är en liten del av förlossningen om man har ett normalt värkarbete som tar ganska många timmar. Värkarna var väldigt onda men det gjorde mest ont i ryggen på mig så massage och varm vetepåse hjälpte. Jag har vänner som fött och som haft ont fram ( dvs magen) och det är tydligen väldigt olika.

Jo, värkarna VAR onda men jag andades igenom dem, tänkte positivt ( haha faktiskt!) på att Elian skulle komma ut till oss. Jag hade tur då han hela tiden mådde bra inne i magen så jag kände aldrig någon stress som måste vara jättejobbigt, om de helt plötsligt ropar: NU måste han ut eller liknande. MEN kom ihåg att jordmor VET vad de gör och om du litar på dig, din kropp och dina krafter så klarar du det. Hur man än föder, vaginalt, kejsarsnitt ( akut eller planlagt) så är man en HJÄLTE som förtjänar att firas och du får ditt barn hos dig. Ingenting är större och jag LOVAR att smärtan är borta då bebis ligger hos dig - precis där den ska vara!



Elian färsk!
Testar att amma innan jag tar en dusch.


Update: Krysta heter det ju! Tack :)


Kommentarer
Postat av: Nathalie

Du är en så himla go tjej! Allt det du skriver gör mig SÅ lycklig och får mig att längta tills jag själv får familj och skaffar mitt första barn :)

2008-09-08 @ 20:34:38
Postat av: Camilla

va underbart att få läsa om dina tankar inför förlossningen.. OCH,jag håller med dej.smärtan försvann bumms när man hade sinn lilla skatt på magen=) Visst hade man hört om hur andra berättat att det skulle vara så, men ändå hade man svårt att förstå att det verkligen var så=)





undrar om man kan vara med om något större??!!! tror inte det...

2008-09-08 @ 20:36:25
Postat av: linda

jag längtar också tills den dagen de är min tur. :) hihi. tar de lång tid innan magen plattar till sig? :$ STORKRAM!

DU GER MIG ENERGI!

2008-09-08 @ 20:53:35
URL: http://tabortallaord.blogg.se/
Postat av: Cecilia

Det var en väldigt fin beskrivning av förlossning, för oss som ännu inte fött barn men funderar mycket på hur det är.

2008-09-08 @ 20:58:34
URL: http://abbeau.blogspot.com
Postat av: E

Jag är för rädd för att inte ha någon kontroll alls, över smärtan och över vad som händer. När man väl ligger där finns det ju ingen återvändo. Tänk om man får panik? Känns nu som att det enda rätta för mig då e kejsarsnitt.

2008-09-08 @ 21:04:07
Postat av: madde

Ohh... kan längta tillbaka till de första timmarna.. Vilken känsla, lycka!!!! Tiden står still man svävar på moln...

2008-09-08 @ 21:05:55
URL: http://elliesdagbok.blogg.se/
Postat av: Sandra

Tack Josefine.. Där lugnade du nog många av oss. Jag vet precis vad jag och Nicco ska göra när det är dags för oss.. Yoga var det!

Kramar

2008-09-08 @ 21:18:41
URL: http://sandrainthecity.blogg.se/
Postat av: C

Ååå jag är SÅ barnsugen, så snart blir det nog av i våra liv... Vi önskar önskar önskar att vi får ett friskt barn och att förlossningen går bra, jag måste erkänna att jag är rädd och orolig... Men såna här inlägg hjälper mig att bara ÄNNU mer vilja ha barn och få uppleva det du upplevt och än en gång ska uppleva...

2008-09-08 @ 21:18:55
Postat av: Elin

Krysta sägen man va:)

2008-09-08 @ 21:26:54
URL: http://elinrydberg.bloggagratis.se
Postat av: Emma

Du skriver så fint, precis som din mamma. Jag läser båda era bloggar med spänning. Jag längtar efter att kunna gå in här och läsa när skolan är slut varje dag. Det är något roligt att se fram emot när jag sitter på tåget fyra timmar om dagen. :)

2008-09-08 @ 21:31:35
URL: http://tantis.blogg.se/
Postat av: L

Jättefint :) och tänk att man känner lyckan starkare för varje barn man välsignas med - Fick nyligen mitt 5:e barn och jag trodde att jag skulle spricka av glädje och lycka när han äntligen låg i min famn - När min första son föddes trodde jag inte att man kunde vara lyckligare men min barnmorska sa att det ofta är så att man känner starkare när man upplevt känslan tidigare, att man kan ta den till sig på ett annat sätt - Precis som man kan älska alla sina barn så oändligt mycket - När barn nummer två föds så älskar man ju inte sitt första barn mindre utan hjärtat bara fylls med ännu mer kärlek som flödar innerligt mot barn och make :)



När man ligger med sitt nyfödda barn i famnen så känns det så konstigt att livet och världen bara fortsätter utanför - som om INGENTING hänt - När livets största mirakel precis inträffat ;) Kramar - känner glädje med er Josefine -

2008-09-08 @ 21:36:13
Postat av: Johanna

Vad fin du är! Jag fullkomligt älskar att läsa din blogg och följa dig i din vardag med barn och en till på väg. Jag kan inget annat än att önska dig lycka till med ALLT och fortsätta läsa din blogg! Massa kram från Johanna

2008-09-08 @ 21:40:31
URL: http://johannala.blogg.se/
Postat av: Johanna

Vad fin du är! Jag fullkomligt älskar att läsa din blogg och följa dig i din vardag med barn och en till på väg. Jag kan inget annat än att önska dig lycka till med ALLT och fortsätta läsa din blogg! Massa kram från Johanna

2008-09-08 @ 21:41:52
URL: http://johannala.blogg.se/
Postat av: Anna-Lena

Mys! Vad fint skrivet om det största i livet!.. :)

2008-09-08 @ 21:52:37
URL: http://annalenastroberg.blogspot.com
Postat av: Becka

Det är verkligen så härligt att få följa med i din längtan efter den lilla bäbisen som växer i din mage!

Det är med spänning som man läser...tänk den dagen det är dax!!!

2008-09-08 @ 21:59:13
URL: http://beckasinnet.blogg.se/
Postat av: Sophie Chrystall

Ingen annan bloggerska utstrålar så mycket positiv energi som du gör & jag älskar att läsa din blogg, om din vardag. Jag tycker att det är bra att du skriver om ett så kontroversiellt ämne som förlossning, med tanke på alla tv:serier osv. som handlar om förlossningar där man blir vettskrämd för förlossning. Men du får en verkligen att se fram emot den dagen & du har gett så bra tips för blivande mammor om kurser m.m. Jag längtar tills jag får bli Mamma! & jag önskar Er all lycka med bebis nr 2 :D You make me Happy!

2008-09-08 @ 22:37:32
URL: http://sophiechrystall.blogg.se/
Postat av: Elin från Dalarna

Hej Josefine.

Jag är en tjej som är bloggtokig, min kille blir tokig på mig när jag ska läsa alla 15 bloggarna. (Det är sant jag läser sjukt många olika) MEN din Josefine är den jag kollar först och flest gånger per dag! Otroligt bra, älskar den. Jag läängtar tills den dagen då jag också kanske får en sån underbar familj som du har idag. :) Du är min största förebild.. Vackrare kvinna finns inte! Så spänd på vad det är för kön där inne i din mage. :) Gissar på en pojke men hoppas på en tjej så ni får en av varje. Spännande! Ha det så gott nu, kram

2008-09-09 @ 00:18:59
Postat av: Helena

Fin beskrivning av førlossningen og en veldi bra blogg førøvrig også!

Vi væntar vårt førsta barn i sluttet av februar og som alle andre gravide oroar jeg meg før det meste:)

så ær skønt med någon som beskriver en fin og bra førlossning isteden for alle skrekkhistorier man hører om,så man vet at det finnes håp:)



2008-09-09 @ 03:16:02
URL: http://grothan.blogspot.com
Postat av: Madelene

Jag kan så väl minnas all styrka och energi jag hade precis efter förlossningen fast man kämpat i några timmar...Hade oxå turen att ha en bra förlossning som höll på i ca 6 timmar...

Sen var vår son för tidigt född så tyvärr fick jag bara hålla honom snabbt och sen fick han mysa hos läkarna på neonatalen...DET vá jobbigt...man kände sej ganska tom då!

Min sambo hjälpte mej genom varenda värk med lustgasen och kollen på när värkarna var på G.



Jag kan rekommendera akupunktur mot värken i ryggen för den vá faktiskt värre än själva födandet!!

Och nålarna i ryggen hjälpte otroligt mycket!

2008-09-09 @ 08:17:46
Postat av: Marie

Jag blir så peppad när jag läser förlossnings berättelser som din. Jag är gravid med mitt första barn i v 36 och jag längtar sååå mycket till förlossningen. Igår kollade jag på avsnitt 1 av den norska serien Jordmor( på nätet så jag antar att det är en serie som gått för en tid sen och är samma som svenska serien branmorskorna) och jag blev så otroligt imponerad av mamman som födde i det avsnitten, hon var en riktigt superkvinna =)

2008-09-09 @ 08:33:22
Postat av: Annie

Hur lång tid tar det innan gravidmagen försvinner när man fött?

2008-09-09 @ 10:44:47
URL: http://hallonflikka.blogg.se/
Postat av: Ida

Tack för en väldigt fin beskrivning. Läser din blogg varje dag, men har inte lämnat någon kommentar tidigare. Är gravid i v 10 så det känns väldigt tryggt att ha dig "före" mig och veta att allt jag känner är normalt! Tack för fantastisk läsning varje dag!

Kram

2008-09-09 @ 11:39:16
Postat av: Jenny

Vilken otroligt vacker bild, man blir glad bara över att se på den. Tack för en bra blogg.

2008-09-09 @ 13:29:31
Postat av: Nickan

Gud vad jag bara älskar dig och din blogg! Får sån positiv intsällning när jag läser, längter enormt efter att få barn nu och när du skriver de så fint så längtar man bara mer! Så fräsch och snygg är du för att ha barn. STOR förebild=)

2008-09-09 @ 15:04:01
Postat av: Lindsay

Tack för en så bra och ärlig beskrivning av barnafödande! Skönt att få höra en uppriktig och mer utförlig beskrivning. Lugnande för stundande eventuella barnafödande.

Du och din blogg är en så skön glädjespridare!

Lycka till nu med bebis nummer två och jag ska följa bloggen med spänning framöver.

Kram :)

2008-09-09 @ 22:36:06
URL: http://lindsay.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0