Det här med "modningsakupunktur"!

Jag har fått en del frågor om modningsakupunktur som jag översätter rakt till svenska och då blir det ju "mognadsakupunktur". Det betyder alltså att man i förebyggande syfte går och får akupunktur mot slutet av graviditeten för att "mogna" men också för att vara i bättre form till förlossningen och för att förhoppningsvis slippa "gå på övertid".

Går man till någon som verkligen är utbildad inom detta så kommer de att fråga dig om hur du mår. Alltifrån om du har kramper i benen, om du är orkeslös, har svårt att vila och annat. Sen får man punkter stimulerade för att må bäst möjligt tills det är dags. Bebis bestämmer ju själv när den vill kika ut men jag tror absolut på denna metoden för att förbereda livmodern och för att kroppen ska slappna av. Jag gick på modningsakupunktur med Elian och födde 45 minuter före beräknad förlossningsdatum / termin. Jag gick också promenader på slutet och testade en del andra tips men jag tror absolut att detta bidrog positivt och det är få som går på denna behandling som måste gå långt över tiden.

Termin /BF är ju alltifrån v 38+0-42+0 tror jag och det kan ju vara felberäkningar pga oregelbunden mens och annat så man vet ju aldrig riktigt när bebis tittar ut men den sista tiden är det skönt att försöka hjälpa till lite och aktivera sig tycker jag. Så jag kommer ge modningsakupunkturen en chans även denna gång. Varför ändra på ett vinnande koncept? Så får ni hänga med och se om det hjälper ;-)

Här, här och här kan ni läsa lite mer. Finner tyvärr bara norsk information men är det ord ni undrar så kan ni fråga mig i kommentarer här så ska jag översätta. Hoppas ni känner att ni fick lite bättre förståelse för vad detta är? Någon som testat? Erfarenheter?


Bild familieklinikken

Kommentarer
Postat av: Johanna

Intressant! Finns detta i Sverige oxå?! Lät juh mysigt om inte annat, man brukar juh vara rätt trött i slutet av en graviditet som allt som kan hjälpa en att må bättre låter toppen. Jag börjar längta efter en 3dje när jag läser din blogg!

2009-01-15 @ 10:42:37
URL: http://johannajois.blogg.se/
Postat av: Josefine

Jag vet inte om det finns i Sverige, försökte googla men fann ingenting? Kanske någon som vet? I Norge är det iaf relativt "vanligt"



Tack snälla du, så kul att jag kan bidra till befolkningen :)

2009-01-15 @ 10:53:29
URL: http://www.prinsessandagbok.com
Postat av: Johanna

Jag tror att alla dessa försök att framkalla värkar/sammadragningar/mognad/förbereda livmodern är "förjäves".(Säkert mysigt och allt...) Bebis kommer när det är dax, varför stressa med en massa sånt? Varför bara inte vila och låta tiden gå. Det är ju inte så att den INTE kommer att komma iaf, det kan vi ju vara ganska säkra på eller hur? ;-)

Hur gjorde de förr i tiden tror du?

Men å andra sidan, du ska ju må bra... Fast det känns lite hysteriskt nästan nu, barnet fixerade sig och så, jättebra. Du blev tillsagd att vila, liggläge, men nu är du uppe och skuttar igen. Ta inte detta på fel sätt nu, för det låter kanske värre än vad det är. (Svårt att uttrycka sig rätt i skrift), men vad är det för fel på vanlig hederlig vila. Läs en bok, gå en promenad, se en dvd, men framförallt... VILA. (sen kan man ju diskutera pengarna med, men det gör vi inte här...)

Ja... förlåt om det låter för hemskt, det rä inte meningen, det tror jag du förstår.

2009-01-15 @ 11:04:17
Postat av: Betty

Jag tror så här att, tror man på det så funkar det =)

Med bara din inställning och posetivt tänkade kommer man så långt!

Tankens kraft är större än man tror!



Johanna,

Även förr i tiden provade man det mesta för att bebis skulle komma ut, man var såklart inte lika upplyst då som nu, men dom hade sina knep då oxå!

När det gäller akupunktur så har det användts i över tusen år =)

2009-01-15 @ 12:13:17
URL: http://frubettys.blogg.s
Postat av: Johanna

Betty; ja, det vet jag, det var inte så jag menade. Men denna jakt efter att hitta ngt som funkar... känns lite forcerad. Men jag tror Josefine finner på råd, bara hon inte glömmer vilan, den behövs mer än all aku och stress, tro mig.

2009-01-15 @ 12:45:31
Postat av: Pangis

Tack, hade det funnits på min tid ja då hade jag testat direkt. Under mitt första barns födelse var jag inte alls beredd (Hon kom lite för tidigt) och fick s.k pinvärkar..dvs ont men jag jobbade emot dom så inget hände, jag hade verkligen behövt hjälp med avslappning och hjälp med att få kroppen i balans inför födseln. Jag ville bara åka tillbaka till jobbet, var inte redo:-) Med mitt andra barn var det helt annorlunda det tog en timme så kom sötaste Busan ut.. men då hade jag fått gått och väntat och längtat.. Hela jag var redo:-) Hur som helst, tack för fin info och massa lycka till nu..spännande att öppna din blogg varje dag! :-)

2009-01-15 @ 12:56:45
URL: http://www.pangbruden.blogspot.com
Postat av: Stina

Hej,

Jag tycker att alternativa metoder är jätte intressanta! Men i Sverige och inom förlossningsvården här samt hos de barnmorskor jag träffat under mina 3 graviditeter har jag upplevt en stort motstånd och en extrem skepsis mot allt som handlar om att hjälpa kroppen i slutet av graviditeten. För det är så jag ser på det med hallonbladste, mognadsakupunktur och annat, hjälpmedel att bereda kroppen för vad som komma skall :)



Den svenska mödra och förlossnigsvården är i mina ögon väldigt medicinskt inriktade, och det ska den ju vara förvisso, men man behöver ju inte bryskt avvisa alternativa metoder för det tycker jag. Och man använder ju faktiskt akupunktur som alternativ smärtstillande metod under förlossningens öppningsskede och öven i andra syften under själva graviditeten så lite konstigt är det att inte mognadsakupunktur finns här!



Stina



2009-01-15 @ 14:18:18
Postat av: pangis som stavar tokigt

Han:-) Mitt första barn var en han, jag slant lite med fingrarna där;:-)

2009-01-15 @ 14:19:52
Postat av: Tina

Jag har provat!! Det är väldigt vanligt med akupunktur i slutet av graviditeten här i Tyskland. Man menar att man kan korta ner själva öppningsfasen under förlossningen med många timmar. Min barnmorska menar att hon brukar kunna avgöra efter en förlossning om mamman tagit hjälp av akupunktur veckorna innan, utifrån hur snabbt det går. Jag tycker det känns som en positiv förberedelse för förlossningen och kommer absolut prova det igen nästa gång.

2009-01-15 @ 14:24:11
URL: http://tysklandstina.blogg.se/
Postat av: karin

jag hade också pinvärkar i tre dagar,fick förklaringen att detta var värkar men jag öppnades ingenting,vadå jobba emot,vad ska man göra liksom,jag fick morfin den tredje dagen,inget hjälpte,så efter att jag trott jag dött,var totalt slut satte dom igång mig,då hade jag gått över tiden 2 veckor och 4 dagar,detta önskar man ju inte direkt,men det blir som det blir,varför påskynda det hela,i dont get it

2009-01-15 @ 15:21:46
Postat av: Josefine

Det handlar ej om att påskynda, men underlätta! Alla har rätt att tro på vad de vill och ska följa sitt eget hjärta!

2009-01-16 @ 07:37:16
URL: http://www.prinsessandagbok.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0