Hjälper denna mig vid värkarbetet?


TensApparat 495 kr

En sån här ska jag köpa ifrån Clas Ohlson! Jag vet inte vart man kan hyra/leie en sån i Oslo så jag köper en egen som kanske kan hjälpa mot nacksmärtor också. Ikväll har jag haft massa sammandragningar ( som alla andra dagar men liite mer) och fogarna känns så mycket så jag knappt kan gå så det blir early kväll ikväll med alvedon, kuddar överallt och min nya bok som jag börjat läsa.

Jag tänker väldigt mycket på förlossningen nu. Jag längtar så otroligt mycket efter vår bebis så det gör ont i hjärtat. Samtidigt som allt praktiskt måste falla på plats, de små detaljerna härhemma, barnvakt till Elian då det sker, BBväskan som måste packas och alltid vara redo ( laddat kamerabetteri dator, linser + allt annat...) Jag skickar också en tanke åt alla er andra Mammor som kanske är gravida eller fött era mirakel. Graviditeter är så otroligt individuella och alla har vi olika utgångslägen som man kan kalla det. Vissa glider igenom en graviditet på ett bananskal ( LUCKY YOU!) och vissa måste sängliggandes och sjukskrivna uthärda alla dagar tills bebis kan födas tryggt. Oavsett HUR vi är gravida så är det en bragd och självklart blir jag avundsjuk på dem som inte mått illa eller på de som kan gå i high heels hela graviditeten utan en liiiten aning av foglossning / bekkenlösning MEN vi får inte bli bittra, avundsjuka eller elaka. Visa hellre förståelse och respekt för att vi alla är olika och uppfattar smärta, väntan och längtan olika. Det vi alla har gemensamt är att vi bär, älskar och gör allt för våra små.

Sov Gott!

Kommentarer
Postat av: EMELIE VON JORDGUBBE

åhh vad roligt med bebis :D

när ska du föda?

Ha det bäst!

2009-01-02 @ 21:42:14
URL: http://evef.blogg.se/
Postat av: magdalena

Visst blir man lite avundsjuk på såna som mår kanon hela graviditeten...

I sverige kan man låna tens apparat på mvc /bb Hade en hemma innan graviditet 1 men tyckte inte jag fick någon nytta då. Fick inte med den in till förlossningen heller...

KAn dock vara värt att testa.

Du har ju rätt tätt mellan dina barn så förhoppningsvis går nr 2 snbbare o lättare hoppas jag! Men hoppa över promenader och höga klackar nu : D

2009-01-02 @ 21:43:54
Postat av: Josefine,Blekinge

Jag använde TENSapparat för min onda nacke för länge sedan och den fungerade bra, lite bökigt med alla sladdar bara men på hemmaplan är den jättebra! Hyrde en för att använda under förlossningen, men eftersom jag blev igångsatt (gick nästan 3 veckor över tiden...) fick jag inte använda den pga. att jag hade CTGövervakning nästan hela tiden och då stör tydligen TENS ut det. Men jag tror att den är toppen att ha annars!



2009-01-02 @ 21:47:00
Postat av: Jessica

Jag använde en Tensapparat i början av förlossningen, den funkade bra ett tag... ända tills jag trodde någon stängt av den fast jag hade på full effekt. Då fick jag gå vidare till starkare saker och lärde känna min nya bästis då: lustgasen. :-)

2009-01-02 @ 21:54:53
URL: http://invitedtojessica.blogspot.com
Postat av: hannie

åHH.. VA JAG LÄNGTAR MED DIG!

ska bli så kul o se er lilla sessa. Förstår precid hur du har det. Man längtar ju så man blir sjuk! =)



kram.

Hoppas de sista veckorna blir hyfsat lätta.

2009-01-02 @ 22:00:55
URL: http://lillababy.blogg.se/
Postat av: karin

den är super på vårapensionärer på jobbet dom kan ej va utan den,men du får inte ha den för stark bara,nu när du är gravid,lycka till

2009-01-02 @ 22:04:40
Postat av: SandraLi

God fortsättning:-)

2009 blir ditt år, det känner jag på mig:-)

Http://Ihuvudetpasandrali.blogspot.com/

2009-01-02 @ 22:06:06
URL: http://ihuvudetpasandrali.blogspot.com/
Postat av: Jenny

Önskar dig lycka till med förlossningen du :)

2009-01-02 @ 22:10:09
URL: http://pussjenny.blogg.se/
Postat av: Line

Det er et under å være gravid...og men skal pris gi ta man kan få barn...det tenkte jeg på når jeg hadde hode nedi do..og reagerte på lukter...huf ikke en fun tid, men alt er verdt det!! har en flott gutt på snart tre...elsker den alderen, det skjer såååå mye!!! Har også ei jente på 6 år og der var jeg ikke syk en dag...så har hatt to forkjellige svangerskap...



LYKKE TIL VIL JEG ØNSKE DEG!!! FRA EN FAST LESER!!! Du er toppen!!!!

2009-01-02 @ 22:13:22
URL: http://frkfischersverden.blogspot.com
Postat av: maja

Detta inlägg rörde mig verkligen , du har skrivit det så jävla bra rent ut sagt , jag har haft svåra foglossningar särskillt nu den sista av mina 3 graviditeter , jag kunde inte gå , fick ta minimala pyttesteg , så fort jag vände mig så skar det som en kniv genom höften och den kändes lös och som om den kunde gå av , detta ledde till mycket gråt , men belöningen man får när man har barnet i sin famn är ju enorm .



Min erfarenhet av tens = obehagligt och det hjälpte tyvärr inte mig alls

& jag fick låna hem BBs för att prova , finns det kanske att låna på BB i Norge ?



den kanske inte är dyr på clas ohlsson , men även en liten peng är en peng i sjön om det inte hjälper.



god fortsättning på det nya året

kram maja

2009-01-02 @ 22:16:35
Postat av: Lovisa

Jag har en som jag fått låna och sedan köpa av min sjukgymnast som faktiskt hjälper....har en whiplash skada i nacken och får ofta migrän + ont i nacke o rygg den hjälper bra mot värk och migrän ofta men inte alltid dock....sedan har jag använt den mot min foglossning och faktiskt vid förvärkar oxå :) Så den är ett bra köp tycker jag ! Min man tycker att den hjälper mot baksmälla oxå....(stackars han :/ )

2009-01-02 @ 22:22:07
Postat av: Tobbe

vad gör den för något?

2009-01-02 @ 22:41:06
URL: http://tobbejonsson.se
Postat av: Nathalie

Hej Josefine!

Jag jobbar själv på Clas Ohlson och vet därför att denna tens-apparat INTE får användas på gravida. Detta står i bruksanvisningen och tyvärr inte på beskrivningen av varan. Ville bara att du skulle veta det innan du lagt ner pengar på den!

Kram

2009-01-02 @ 22:41:43
Postat av: Nina

Du verkar vara en sån otroligt fin och klok person Josefine och vacker är du! =D Ta hand om dig! Önskar dig och din familj ett underbart nytt år!



Kram

2009-01-02 @ 22:43:02
URL: http://cupcakedream.blogg.se/
Postat av: Athena

lycka till! :D

2009-01-02 @ 22:43:28
URL: http://athenaa.blogg.se/
Postat av: Laragazza

Usch! Den där maskinen är jätteobehaglig. Eller ja, det var väl kanske en överdrift men den är inte skön att ha på sig iaf. Men den hjälpte lite för mig.. Så det var väl värt det!

2009-01-02 @ 22:46:20
URL: http://laragazza.blogg.se/
Postat av: Karin

Hej! Jag har halkat in på din blogg via Gizmolinas, och jag gillar dig skarpt! Är också höggravid (första barnet), hade BF igår 1/1, nu känns det verkligen att jag går på övertid - och det har bara gått en dag över... Har varit sååå försiktig hela december för att bebben inte skulle komma före nyår och nu när det väl passerat känns varje minut som hundra år. Men men, det är bara att kämpa på! Har börjat prova diverse metoder för att sätta igång det hela men sammandragningarna jag haft de senaste månaderna är som bortblåsta :( Ja ja, ska inte gnälla - snart är bebben här iaf! Vill önska dig ett stort lycka till med din graviditet och kommande förlossning, din blogg kommer att lysa upp min vardag som nybliven mamma! Stor kram!

2009-01-02 @ 22:47:19
Postat av: Miia

Jag hade en TENS apparat förut som jag fick låna mot mina nacksmärtor i samband med min skolios och den hjälpte jätte bra enda problemet var att efter 3 månader var de dax att lämna tillbaka den.. Men jag rekomenderar den iaf.=)



God fortsättning!

Hälsn. Miia

2009-01-02 @ 22:50:36
URL: http://skruttobanan.blogspot.com
Postat av: jag

Ni måste bara se det här. Palestinerna är inte så oskyldiga dom har sälngt bomber i 8 år i israel och de var på tiden att ge tillbaks



se detta e vad som händer i israel.

något man inte visar här i sveriges nyheter.



http://video.google.com/videoplay?docid=4199526646739624778&hl=en

Postat av: Evelina

Hoppas du mår lite bättre nu och att du får vila mycket, för det behövs =) Å snart snart snart kommer din lilla älskling...Njuta o krama magen lite extra nu på slutet, för av någon konstig anledning saknar man ju den sen =) Kram från mig som bara har en tjock icke gravid mage nu =) ha ha ha

2009-01-02 @ 23:14:46
URL: http://mevelina.blogg.se/
Postat av: Emma

Kikar in och läser lite:)



Besök gärna min blogg också. Läs om min vardag och lyssna på min version av låten "9 crimes":) Skriv gärna en rad eller två om vad du tycker när du ändå kikar in:)



// Emma

2009-01-02 @ 23:36:03
URL: http://adifferentwayofbeingyoung.blogg.se/
Postat av: Margareta

Hur var erat nyår???



Kolla in mitt glammiga nyår i världens finaste klänning på världens finaste blogg ettdussinrosor!



Kramar!!!



2009-01-02 @ 23:39:18
URL: http://ettdussinrosor.blogg.se/
Postat av: Margareta

Hur var erat nyår???



Kolla in mitt glammiga nyår i världens finaste klänning på världens finaste blogg ettdussinrosor!



Kramar!!!



2009-01-02 @ 23:39:38
URL: http://ettdussinrosor.blogg.se/
Postat av: [ 20 år och singelmamma till 2 ]

Jag håller helt och hållet med dig!



När jag väntade dottern åkte jag fram och tillbaka in på sjukhus och mådde pest och pina från början till slut (som dessutom blev drygt en månad för tidigt), men med sonen gled jag på bananskal och sken som en sol hela vägen. Det är olika och varje graviditet är en gåva.



Godnatt!

2009-01-02 @ 23:47:25
URL: http://www.alltforforaldrar.se/tumadre
Postat av: Anna

2009-01-03 @ 00:09:59
URL: http://thekattmat.blogg.se/
Postat av: Anna

Jag var visst lite snabb med att tryck på skicka kommentar-knappen tidigare :)



Det jag ville skriva var att jag tänkte också köpa CLaes Ohlssons tensapparat när jag var gravid och hade fruktansvärd foglossning. Men jag blev avrådd, för de vågade inte garantera att den var säkert eller något. Dels något om att om man ska använda den mot bekkenplager att de måste sitta på korrekta ställen (väldigt noga) och den de brukar hyra ut på mvc är en lite annorlunda apparat. Fast du kanske kommer ha lite andra användningsområden för den istället, eller har annan information?!



I alla fall så är vi fler (jag i alla fall) som tycker det ska bli väldigt spännande när Elians lillasyster tittar ut! Ha en fin helg! Kram

2009-01-03 @ 00:15:06
URL: http://thekattmat.blogg.se/
Postat av: Ida

Hej Josefine! Jag använde mig av tens under min förlossning och det är det bästa som finns! Min hette Primo och kom från Cefar (jag lånade den av en kompis). Jag hade 4 plattor på ryggen. Varje gång det kom en värk skruvade jag upp strömmen så man kände pirret mer än värksmärtan. Det hjälpte så pass bra att när jag kom in till förlossningen var jag 10 cm öppen och redo att krysta. Behövde ingen annan smärtlindring än lustgas när jag krystade. Jag kan lugnt säga att andning + tens är mina största tips inför förlossning. Samt Gudrun Abascals bok "Att föda" som lär en positivt tänkande. Lycka till! Kram Ida

2009-01-03 @ 00:22:59
URL: http://januaribarnets.blogg.se/
Postat av: Linda

Hej Josefine! Det är såå sant det du säger, alla har och upplever både graviditet och förlossning olika. Jag har som du, haft två jobbiga graviditeter, en fysiskt (vägde nog 200 kg på slutet ;-)) och en psykiskt. MEN så värt det! Tänk vad barnen berikar. Vi har oxå en son först och fick nu våran dotter (9 månader sedan). Fantastiskt!! Samspelet syskonen mellan är MAGI! Jag kan smygtitta hur länge som helst! Vera ÄLSKAR sin storebror :-D



Lycka till med allt och ta hand om dig/er!



STOR kram Linda :-)

2009-01-03 @ 00:28:43
URL: http://modigamyran.blogg.se/
Postat av: Carro

Man bruka få låna dom på vårdcentraler.. Kolla där!! Lycka till!

2009-01-03 @ 00:55:22
URL: http://carolinmann.blogspot.com
Postat av: Diana

Snart har ni er bebis hos er och då är det värt alla krämpor i världen. Lycka till!

2009-01-03 @ 01:14:44
URL: http://mammorama.blogg.se/
Postat av: Anonym

ikke vær engstelig kjære prinsesse!

Det går nesten alltid lettere med nummer to, så bare ta det med ro:) Vi er mange som som følger med deg og ønsker hell og lykke!

LYKKE TIL PÅ DEN SPENNENDE VEIEN MOT NR.2

(Det går så bra!!)

2009-01-03 @ 02:16:32
Postat av: caroline

Härlig blogg du har :)!

2009-01-03 @ 02:59:06
URL: http://ciiao.blogg.se/
Postat av: Johanna

Det är skillnad på att vara avundsjuk och missunnsam. Glöm inte det. Jag hade, som du, foglossningar from hell och sammandragningar sista månaden. Men på ngt vis fixar man bara det. Man vet ju att det blir bra sedan. (Förhoppningsvis).

Jag antar att du provat värmedyna? Och det där med TENS, det ska du nog inte köpa själv, bättre att få låna på MVC/förlossningen. Man brukar få hyra här i Sverige iaf.

Men det är nära nu!

2009-01-03 @ 09:26:31
Postat av: Emelie

Visst är det skillnaden stor mellan graviditet och graviditet. Jag önskar också jag var en av de få förunnade som mår utmärkt hela graviditeten och inte har några som helst krämpor. Själv spyr jag fortfarande i princip varje morgon och är i vecka 23, ryggen värker och jag har fått tidiga sammandragningar. MEN jag väntar på det största i hela livet, våra efterlängtade och högt älskade tvillingar, och dem är värda allt. Och det finns ju en ende på det hela som tur är och då får man ju belöning.

Skönt att det snart är över för dig!

2009-01-03 @ 11:21:14
URL: http://emeliese.blogg.se/
Postat av: elisabet

Hej! Läser med glädje om din graviditet, jag fick mitt första barn Carl den 19 juli 08 :) Då hade jag iaf lånat en TENS,jag var dödsnervös inför förlossningen, och tänkte att jag ville testa allt som kunde få smärtan lite hanterbar;)



Jag satte på tens:en när det drog igång hemma, hade den hela tiden fram till sjukhuset, GICK från parkeringen upp till förlossningen (ca 15min tar det i ogravidt tillstånd) och då jag kom upp var jag öppen 7cm. Jag tyckte tensen var så bra, och körde enbart på den och lite lustgas just då krystvärkarna kom.

Visst det kanske inte funkar för alla, men jag rekommenderar verkligen att testa!

Lycka till med förlossningen! :) Maila gärna om du vill veta mer :)



Kramar!

2009-01-03 @ 11:41:21
Postat av: Åsa med två prinsar : )

Hej hej!

Jag är en sådan som haft turen att ha två mycket enkla graviditeter i bagaget, och även förlossningar faktiskt. Det är så svårt för mig att förstå hur man kan må men det låter så fruktansvärt!

Jag hoppas att du får njuta lite iaf av din sista månad som gravid, för, som nån sa, man saknar ju faktiskt magen lite när den väl är borta.

Men det är underbart med syskon. Jag har en son som oxå är född i aug-o6 och en kille på 6 månader. Det bästa som finns är att se lillkillen lysa upp som en sol när storebror kommer!



Ha det bra!

2009-01-03 @ 11:44:42
Postat av: Mingar

I slutet av min graviditet fick jag lite ont i ljumskar och korsrygg och då fick jag låna en TENS-apparat av en väninna. Hon hade haft svår foglossning och tyckte att TENS-apparaten hade varit till stor hjälp både hemma och på BB. Jag tyckte däremot inte att den var till någon direkt hjälp då jag provade den. Apparaten fick följa med till BB 'utifallatt' men den kom aldrig upp ur väskan eftersom jag hade turen att ha en rätt enkel förlossning. Badkaret på BB var min räddning - underbart! Kan du få låna en av någon så tror jag att det är det bästa. Onödigt att lägga pengar på en om den inte hjälper... Hoppas att du förstod något av detta svamliga inlägg..

2009-01-03 @ 13:25:37
Postat av: Sara

Jag instämmer i hyllningskören för TNS-maskinen. Jag använde den hela vägen fram till krystvärkarna (också en CEFAR, som jag lånat av min mans mormor som använde den mot höftsmärtor:-)). Toppen för att hantera kraftig mensvärk också!

Mitt tips är dock att skaffa extra plattor, för de slits och kan behöva bytas om man har en väldigt lång förlossning, eller använder maskinen mycket vid förvärkarna.

Jag läste att någon skrev att Claes Olsson maskinen inte får användas vid förlossning. Samtidigt rekommenderar barnmorskorna på Mamma Mia i Stockholm att man köper en sådan...



Lycka till!

2009-01-03 @ 16:08:52
Postat av: Anonym

Hej,

hyrde en TENSapparat när jag väntade barn, och den hjälpte mig absolut ingenting- helt bortkastade pengar för min del. lycka till med förlossning och bebis!

2009-01-03 @ 23:43:20
Postat av: Anna m V & E

Jag hade också TENS under min andra förlossning - funkade väldigt bra men den skall som sagt sättas på rätt ställen för att inte vara farlig och ge hjälp. Jag fick låna min av min BM, kan inte säga något om Claes Ohlssons variant tyvärr

2009-01-04 @ 03:45:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0