GLAD FREDAG!

Godmorgon härliga helg! Det är mörkt ute, E är på jobbet och vi myser inne med tända ljus och barnetv. Elians hosta sitter i och det vore jättesynd att den skulle förvärras så vi passar på att mysa idag också. Jag njuter av att känna mig Mammaledig MED barn faktiskt. Man går på Mammaledighet 3 veckor före BF / termin här i Norge och det betyder ju att föder man för sent så bara försvinner Mammadagarna, då har jag hellre Elian hemma och MYSER ;-)

Jag skriver SKRUTTIS här och var och jag fick frågan om vad det betyder. Ni svenskar, kan ni ge mig era tolkningar? Jag gillar ordet, E visste inte heller vad det betydde då han är norsk och han tyckte det lät som ett ord som inte var så positivt. Det betyder ju att man är lite skruttig, eller liten som en skrutt. Gosig iallafall ;-) Haha jag kan inte förklara ordet, hjälp mig! Det är för övrigt ett "slangord", det finns alltså inte i ordlistor.

HAPPY FREDAG och glöm inte bort TÄVLINGEN!



Kommentarer
Postat av: Maria

För mig e skruttis ungefär som snuttis. Det e en liten skruttig sak te x ett nyfött barn. Eller nån som en sjuk, så kan man säja men lilla skruttan Tycker iaf inte att det e något fult ord. Använder det på barnen här hemma oxå.

Men det e svårt att förklara ordet tycker jag med. Det finns nog gott om slangord =)



Ha en underbar fredag

2009-01-30 @ 07:49:31
URL: http://minajagochlea.blogg.se/
Postat av: JOSEFINE

godmorgon:D

2009-01-30 @ 07:51:35
URL: http://josefiner.blogg.se/
Postat av: Elin

haha jag skulle nog förklara det (i ditt fall) som "min lilla busunge" "min lilla sötnos"? Jättesvårt ord att förklara för någon för det kan ju betyda så många olika saker, men det är ju alltid positivt :)



Ha en toppen fredag!

2009-01-30 @ 07:58:29
Postat av: Anna

håller nog med Elin, busunge/sötnos låter som en bra förklaring =)



jag tänkte också be så många som möjligt att vara med och tävla om ett litet hälso/tränings kit inne i min blogg =)



Trevlig helg !

Postat av: Emma

Skruttis är ungefär som liten gosing, eller busunge, eller om nån är sjuk så kan man säga min lilla stackars skrutt. Men man kan ju må skrutt oxå ;-) tex när man är förskyld och mår dåligt då mår man skrutt.

Men oftast så är det nått gulligt,busigt nått bra helt enkelt =)

Svårt att förklara när det lixom har en egen betydelse men ändå inte hihi, detta blev kompliserat... kram på er alla

2009-01-30 @ 08:17:33
Postat av: pangis

Min exman kallad vår son Skrutten (Det gör han fortfarande även om gossen snart fyller 17 år:-) Skrutt är ett kärleksuttryck för liten sötnos eller gullunge, eller liknande. Man säger det till små söta gulliga, älskade småbusiga "skruttpojkar". I Norge kanske man säger kosegutt eller kosegris (Från min syster:-) Det är ett varmt kärleksfull smeknamn på småpojkar.. även när de är på det 17é året:-) Trevlig helg!

2009-01-30 @ 08:23:29
URL: http://www.pangbruden.blogspot.com
Postat av: Zandra

Ååå svårt att förklara mer än att de är nåt fint och hjärtligt. Min mormor kallar mej de fortfarande ;-)

Ha en mysig F-day med hela familjen!

KRAMAR

2009-01-30 @ 08:25:44
URL: http://lillalallas.blogg.se/
Postat av: Angel

skruttis är nåt gulligt

2009-01-30 @ 08:32:31
URL: http://angelnr1.blogg.se/
Postat av: Anonym

God morgon www.lillanmalutta.blogg.se

2009-01-30 @ 08:33:53
Postat av: Lotta

Det kommer väl från äppleskrutt? Det finns säkert med i den svenska ordlistan. För mig är det ett fint ord med meningen att beskriva någon man tycker är söt och gullig. Mina pojkar lyssnar väldigt noga på svenskan (pappa pratar tyska, vi bor i Schweiz) och tar orden väldigt bokstavligt. Att trollmor binder fast sina elva små troll i svansen (i vaggvisan) tycker de inte alls om ;)! Så jag får förklara massa ord och uttryck som jag själv aldrig någonsin reflekterat över. Hoppas att du får en mysig dag hemma med din skruttis =)!

2009-01-30 @ 08:35:08
URL: http://vaniljochkanel.blogg.se/
Postat av: Anna

Hej! Jag håller med föregående och säger att det betyder något personligt för dig och ditt barn och är en sammanfattning av alla mysiga ord man kan använda; tex. Snutt, gos, lilla norpan, min lilla skorpa m.m.



Jag har tyvärr inte fått nöjet att bli mamma ÄN, men jag kallar min sambo för "min gosigos" ibland. =)



Ha en fantastisk helg!!



Kram

2009-01-30 @ 08:41:08
Postat av: Hanna

Ett gulligt ord som används väldigt kärleksfullt, som gullunge, sötnos tex...Tycker det låter jättehärligt när du kallar Elian så! Alla har vi våra smeknamn på våra barn. Har inte kommenterat här på väldigt länge men vill bara säga LYCKA TILL med ert kommande äventyr, jag tittar in varje dag och önskar er all lycka! Kramar/Hanna

2009-01-30 @ 08:41:53
URL: http://hannakarolina.blogg.se/
Postat av: Johanna och Stina

busunge, gullunge, lilla gubben, jaa..

2009-01-30 @ 08:42:11
URL: http://minisdagbok.blogg.se/
Postat av: Sofia

Skruttis = liten gullunge :-)

2009-01-30 @ 08:52:02
Postat av: Clara

Eftersom det kommer från äppelskritt (tror jag med), så antar jag att det syftar på någonting litet. Jag tycker det är gulligt. Min mamma kallar mig för sin hjärtegris:) Är det fint eller? hihi.

Trevlig dag!

2009-01-30 @ 08:54:04
URL: http://cladda.blogspot.com
Postat av: Mie

Jeg har også alltid trodd at skruttis= skrotten på norsk. Som en liten epleskrott :)

2009-01-30 @ 08:58:11
Postat av: Cassandra

Man kan ju tänka på ett äppelskrutt att det är litet, fast det ser ju inte så fräsch ut, haha. men typ "lillen" eller nåt haha :D

2009-01-30 @ 08:58:41
Postat av: Anonym

Men hallå. Föder man före tiden så blir man ju av med lika många dagar, som det är för tidigt. Tre veckor av permisjonen MÅSTE tas före termin och om liten bäbis kommer 7 dagar före, så har man 7 dagar mindre att ta ut i perm efteråt. Däremot om liten kommer efter terminså sker inget. Då tar man ju redan av permisjonsdagarna.



Lite knäppa ideér de har ibland tycker jag, men jag är glad vi har så bra ordningar i sverige/norge så man får vara hemma lääänge med de nya små! :)

2009-01-30 @ 08:59:02
Postat av: Anna

Men hallå. Föder man före tiden så blir man ju av med lika många dagar, som det är för tidigt. Tre veckor av permisjonen MÅSTE tas före termin och om liten bäbis kommer 7 dagar före, så har man 7 dagar mindre att ta ut i perm efteråt. Däremot om liten kommer efter terminså sker inget. Då tar man ju redan av permisjonsdagarna.



Lite knäppa ideér de har ibland tycker jag, men jag är glad vi har så bra ordningar i sverige/norge så man får vara hemma lääänge med de nya små! :)

2009-01-30 @ 08:59:41
URL: http://thekattmat.blogg.se/
Postat av: mamma till V -04 & D -05

För mig är skruttis samma sak som en "liten sjukling", alltså att man är lite sjuk som liten. HA EN UNDERBAR DAG!

2009-01-30 @ 09:02:05
Postat av: Sandra

Skruttis är väl typ samma sak som "min lila sötnos" :)

2009-01-30 @ 09:08:01
URL: http://saandramaaria.blogg.se/
Postat av: K :)

Jeg har hele tiden tenkt på "Skruttis" som "skatten min" når du skriver det. Når du skriver det ordet er det som om jeg hører all den kjærligheten du har for Elian.



Håper dagen din blir FANTASTISK! Kanskje dette er din siste fredag med lille gullet i magen? ;)



Stor klem til den nydelige Josefine som deler så fint av seg selv og sitt liv. Jeg elsker virkelig bloggen din!

2009-01-30 @ 09:28:24
Postat av: Linda

Ja skruttis... Svårt att förklara ord. För mig är det någon som är liten, sjuk, hjälplös. Någon man tar han om. Ett ord med mycket värme och kärlek!

2009-01-30 @ 09:37:21
Postat av: Marre

hehe, kallar min tjej-katt för skruttis. Då menar jag nog typ liten, söt, gosig och även att hon är min skrutt, mitt hjärta, min lilla flcika typ. Har man inte barn men katter blir de som ens små barn ;)



Lycka till med allt och förlossning snart med din lilla flicka :) Kram

2009-01-30 @ 09:55:51
URL: http://justmarvelous.blogg.se/
Postat av: Johanna

Jag säger oxå skruttis till min lilla tjej...men det är absolut ett positivt ord... när jag säger skruttis så är det kärlek, min lilla gosunge/busunge som nån skrev..



=)

2009-01-30 @ 09:56:28
URL: http://johannajois.blogg.se/
Postat av: Mickis

god morgon! jag tycker man ofta säger skruttis till ett litet barn och att man menar sötnos! ha en underbar helg!=)

2009-01-30 @ 09:57:29
Postat av: Tindra

Ha en underbar helg, jag tror din lilltjej kommer kika ut under helgen....



Skruttis är ju ett sött ord, passar lilla sötnosen bra ju!

Jag kallar min lilla son för grodan, :) sötnosar e dem ju!

2009-01-30 @ 10:16:51
URL: http://tindraohara.blogg.se/
Postat av: sandra

Ja det kommer från äppelskrutt. Det där lilla som är kvar när man ätit äpplet, så det är väl det man syftar på, nånting litet. Det som är kvar när man ätit är ju dessutom fröna/kärnorna, och det i din mage var ett litet frö från början. Det är i positiv bemärkelse!

2009-01-30 @ 10:19:58
Postat av: Lussan P

Skruttis/skruttan tar jag som synonym till älskad gullunge.Ofta sätter jag lilla framför.När jag jobbade på förskola använde jag ordet när något barn gjorde något gulligt mot ett annat, så där så att jag nästan blev tårögd eller bara var gulliga i största allmänhet. Eftersom jag tycker lilla älskling är förbehållet mamma & pappa att säga så passade skruttis perfekt i det sammanhanget.Kan absolut inte dra några paralleller till äppelskrutt.

Ha en fin dag tillsammans med din lille skrutt och lilla skruttan i magen! :)

2009-01-30 @ 10:23:02
Postat av: Marie

Det är som du säger. Vi säger skruttis till våran yngsta prins. Betyder typ, gullunge, lilla busunge, sötnos. Det är iallafall ett positivt uttryck till sitt barn. Njut dagen, hoppas på bebis snart. Trevlig helg.

2009-01-30 @ 10:28:05
Postat av: Åsa med två prinsar : )

Jag kallar min äldste för "Skrutt" och det är med MYCKET kärlek. Betyder för mig typ älskling, gosnos od. :)



Ha en bra dag!

2009-01-30 @ 10:32:20
Postat av: Sofia*

Måste hålla med föregående talare. För mig är skruttis eller lillskrutt, nånting fint. Typ liten, gosig, gullig. Hoppas du och familjen får en trevlig helg, Josefin!

2009-01-30 @ 10:38:45
URL: http://mittlillamirakel.blogg.se/
Postat av: andrine

Tusen takk for mange og gode forklaringer på ordet skruttis.

Når jeg leste äppleskrutt skjønte jeg betydningen. Det er epleskrott på norsk....altså skruttis = skrotten. Og en skrott er vel egentlig en kropp? Og omtaler man et lite barn som skrotten så blir det jo positivt ladet; lille søte skrotten mamma sin ;) Akkurat som søtnos, gullunge osv :) Men jeg må si jeg liker skruttis bedre enn skrotten, så nå skal dere se vi begynner å snakke svensk hjemme hos oss også ;)



Trevlig helg!



Klemmer fra Hilde Andrine

2009-01-30 @ 11:03:41
URL: http://www.andrine.blogg.no
Postat av: Lily

Hehehe jeg har faktisk ledd litt for meg selv når du har skrevet det tidligere for jeg tenker skrotum når jeg ser det ordet. Altså at det høres ut som et kallenavn for testiklene :D

Når det er sagt så har jeg jo skjønt at det ikke er det du mener da, har trodd du har ment skrott (som i epleskrott jeg). Her i Norge sier man ofte at man er sliten i skrotten for eks om man er litt syk (skrotten er da kroppen).

Men noe kosenavn synes jeg virkelig ikke det høres ut som hehe ;)

2009-01-30 @ 11:09:10
Postat av: Sofie

Hej!

Att kalla någon en skrutt är väl ett annat sätt att kalla någon gullig. Skruttigt kan vara negativt, men när man pratar om "sin skrutt" så menas det mer som "min lilla gulleplutt" eller "min gosis" eller andra knasiga men gulliga ord :)



Och att VARA skruttig är väl ett uttryck att berätta att man mår dåligt, men med en mild framtoning och inte lika "gnälligt" och negativt som det annars kan låta skulle jag säga...



Jag gillar ordet skrutt :)

2009-01-30 @ 11:11:17
URL: http://great-n-little.blogspot.com
Postat av: Malin

Hm, svårt att översätta faktiskt! Jag tänker spontant (vet absolut inte om det stämmer..) att det kanske kan ha något att göra med ett äppelskrutt, den blir ju gammalt och lite brunt och "skruttigt" när man ätit det, och samtidigt är ju ett äpple något litet och sött, haha, nu låter det knäppare än jag tänkte tanken. Svårt med ord som både är positiva och negativa på samma gång! :)

2009-01-30 @ 11:14:42
Postat av: Josefine

TACK för er hjälp med förklaringar!!! Det stämmer, man menar det ju väldigt kärleksfullt :)



KRAM!

2009-01-30 @ 11:15:43
URL: http://www.prinsessansdagbok.com
Postat av: Johanna

Hah, jag tycker det är så roligt att du skriver skrutt! Min mamma har alltid kallat mig för sitt lilla skrutt, alltid med mycket kärlek såklart! Nu kallar jag min sambo för "mitt skrutt" och det är på något sätt det allra finaste.... få förunnat att bli kallade det av mig i alla fall. Har själv inga egna barn ännu men de kommer med all säkerhet få höra det! Tack för en rolig blogg, jag följer den varje dag nu och det är härligt att läsa det du skriver.

2009-01-30 @ 12:54:06
Postat av: Lisa

Jag brukar kalla min brors barn för skruttfisar.. ordet är svårt att beskriva, men det är ett posetivt ord. någon som man håller av mycket!

en skrutt är någon som är go, fin, gullig, underbar,älskad osv.!



hoppas att er flicka tittar ut ihelgen!



Kram Lisa

2009-01-30 @ 13:28:54
Postat av: Emma M

som en liten snutteplutt kanske? haha. nämen en liten, söt varelse :P jag säger också skrutt, men vad betyder de?:P

2009-01-30 @ 14:56:00
Postat av: Desiree

Min mamma kallade mig "Mitt lilla äppelskrutt" när jag var liten, Jag får fortfarande teckningar, sockar osv med äppelskrutt på. =) En liten personlig kärleksförklaring, hon va äpplet och jag hennes lilla skrutt!

2009-01-31 @ 07:50:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0