Godmorgon härliga fredag!

Nu sitter jag i soffan och äter fil och pepparkakor till frukost och ser på Nyhetsmorgon. E körde Elian imorse och jag somnade faktiskt om! Efter en skön fotmassage gick jag och la mig igår och sov sen med en liten prins på min kudde. Elian som trippade in... E har sagt att NU i helgen ska han köra stenhårt med läggningsrutinerna vilket jag är övertygad kommer att gå bra!

Vad gör jag hemma då? Jo nu är jag sjukskriven igen pga diverse saker jag ej tänker skriva detaljerat om här ( pga debatter som tidigare startats...) MEN ni som läser förstår säkert vad det kan bero på. Det är ett ont jag haft en stund nu pga magen som igår blev akut värre och det gör att jag behöver ligga ned ofta med benen högt och jag behöver vila och sova för att nacken ska bli bättre. Har både en barnmorska, akupunktör och en kiropraktor som har tjatat lite på mig för att sjukskrivas men jag ville så gärna försöka och det gick i oktober men nu strejkar kroppen. Så nu vet ni det!

Det brinner ljus härhemma och jag har tänt ett äpple / kanel precis som vi har på jobbet och jag saknar redan jobbet...MEN nu ska jag njuta av att vara hemma, ta hand om mig själv och framförallt lägga mig med benen högt ;-) Klockan 13.50 ska jag på akupunktur så jag tänker ta bussen dit och sen hämta Elian ( som ÄLSKAR att åka buss).

Önskar er alla en HAPPY FREDAG - äntligen helg!


Vi igår!

Ps. Ni som är / varit gravida och haft konstant nästäppa. Kan ni ge några bra tips? Jag har nu haft täppt näsa i åtta veckor och snyter mig dygnet runt. Mindre festligt ;-) Men tydligen väldigt vanligt.

Ps2. Kom ihåg att TÄVLA här och här!


Kommentarer
Postat av: Caroline

du gör helt rätt som är hemma när du har ont! ta det lugnt! jag förstår att du vill jobba men du kommer förhoppningvis kunna jobba flera år framöver. det viktigaste är ändå din hälsa och att dina barn och familj mår bra. du är fab! njut dagen! kram

2008-11-07 @ 09:37:19
URL: http://thinkofallthebeauty.blogspot.com
Postat av: Emelie

Ta hand om dig och magen och hoppas du snart mår bättre!

2008-11-07 @ 09:38:45
URL: http://emeliese.blogg.se/
Postat av: anna

folk verkar inte förstå att man kan ha en jobbig graviditet. Kämpa på och hoppas du mår bättre snart och att tiden flyger tills februari. För det var väl då lilla tjejen skuille titta ut? Ha en underbar helg med din familj! Kramar

2008-11-07 @ 09:41:26
URL: http://pann.blogg.se/
Postat av: Liza

Tycker det låter helt rätt att du är sjukskriven ett tag o vilar upp dig o bebis! Ta det lugnt..

Kram från Småland!

2008-11-07 @ 09:41:28
Postat av: Sophia

Ta hand om dig och ha en riktigt mysig helg!!

2008-11-07 @ 09:41:54
URL: http://grandessa.blogg.se/
Postat av: Kattis

Hoppas du snart mår bättre!

Sköt om dig och ha en underbar helg!

Tack för en supermysig blogg.



Kram

2008-11-07 @ 09:42:13
Postat av: Skriv av dig

Behöver du skriva av dig? Maila din historia till mig på [email protected] så publicerar jag den HELT anonymt!

2008-11-07 @ 09:48:53
URL: http://metrobloggen.se/skrivavdig
Postat av: Michis - Leons mamma

Jag var också täpt på kvällar och nätter när jag var gravid. Men jag hatar allmänt att ta nässprej så det blev aldrig att jag "gjorde något åt saken"..



Hoppas det bår bra med bebis i magen och lycka till :o)

2008-11-07 @ 09:51:50
URL: http://michaelaslife.blogg.se/
Postat av: Åsa

Fråga din akupunktör om han kan sätta några nålar mot nästäppan-det funkar:)

2008-11-07 @ 09:56:13
Postat av: Josefine,Blekinge

Ta hand om dig och försök ägna tiden åt att må så bra du bara kan trots krämpor och ont! Tänk INTE på jobb, att "jag borde ju" och få dåligt samvete, just nu är DU och såklart bebisen viktigast!



(Jag vet att du redan vet detta, men man behöver ändå höra det!)



Många kramar!

2008-11-07 @ 10:01:38
Postat av: Mi

Ta hand om dig! Du är min stora förebild den dagen jag blir mamma! Ha en toppenhelg! :)

2008-11-07 @ 10:04:50
URL: http://misblogg.blogg.se/
Postat av: Josefine

Tack alla söta underbara för ert stöd!!!

KRAM!

2008-11-07 @ 10:08:06
URL: http://www.prinsessansdagbok.com
Postat av: Anonym

Pass godt på deg selv og magen, Josefine.

Håper du får en flott og ikke minst AVSLAPPENDE fredag. Det har du fortjent.

Har lest masse bakover i bloggen din de siste dagene. Jeg er blitt helt hektet på din blogg nå.

2008-11-07 @ 10:08:07
Postat av: Fredrik *Frisören

Godmorgon!

2008-11-07 @ 10:11:06
URL: http://fredrikfredrik.webblogg.se/
Postat av: Sofi

Hejsan! Har börjat läsa din blogg och tycker att den är bra! Om du känner att kroppen strejkar så gör du helt rätt att vara hemma.... man ska lyssna på sin kropp!

Jag kände också att min kropp strejkade när jag var gravid i somras... men jag fick inte vara sjukskriven. Fick ta ut dagar jag hade kvar från mitt första barn ist för o kunna vara hemma o vila! ARG Hoppas du mår bättre o ta hand om dig o bebis :)

/MVH Sofi

2008-11-07 @ 10:21:58
Postat av: Sofie

NJUT av din egentid!!

Jag fick själv så mycket skuldkänslor när jag blev sjukskriven under min graviditet men det är bara så dumt, bry dig inte om vad andra tycker för du verkar vara en enastånde person och mamma.

Tänkt på dig själv nu när du är ensam för sedan när du har 2 små blir det ju fullt upp=)



Trevlig helg!

Kram

2008-11-07 @ 10:23:19
URL: http://mizzsofie.webblogg.se/
Postat av: maria

Hej e oxå gravid och det där med nästäppa e jätte jobbigt. Har nog haft det ett bra tag nu.

Det jag gör åt det är nässpraj (vet att man inte skall) Hade samma sak med förra graviditeten. Det står att det e svårt att sluta, men det tyckte inte jag. När din bebis väl har kommit ut tänker du inte på att du e täppt.

Ha en skön helg och vila mycket.

2008-11-07 @ 10:25:03
URL: http://minajagochlea.blogg.se/
Postat av: Stina

Precis som många andra tycker jag att du gör helt rätt i att vara hemma om du mår dåligt! Jag gick själv hem flera månader innan bf, min rygg pallade inte mitt jobb o jag tror att det är superbra för barnet om mamman är avslappnad o ostressad. En stor kram till dig och hoppas att vilan gör att du snart mår bättre. Trevlig helg!

2008-11-07 @ 10:28:58
URL: http://girle.blogg.se/
Postat av: Lina

Skönt att få vara hemma och vila. Har man ont och mår dåligt behövs ju det.



Gott med pepparkaka i filen, det måste provas. Digestivekex är också riktigt gott att ha i :-D



Lina

2008-11-07 @ 10:29:01
URL: http://alsklingsvilgot.wordpress.com
Postat av: Ulrica

Tror tyvärr att det enda botet mot nästäppan är förlossning ;-). Men kör med nässpray av koksaltlösning, det gör inte dina slemhinnor beroende sedan när bebisen är född!Jag använde Renässans, vet ej om det finns liknande i Norge men du kan väl annars få det skickat till dig från Sverige! Kram och hoppas du snart känner dig bättre med både fogar, nästäppa och nacke!

2008-11-07 @ 10:29:54
Postat av: Emilia

Ta hand om dig och den lilla, njut av tända ljus och mysig fika i höstrusket!

Stor kram till dig

2008-11-07 @ 10:36:16
Postat av: Sanniis

Tråkigt att du blivit sämre igen. Hoppas att det blir bättre med mycket vila!



Vad är det för ljus du har köpt. Låter ju jättemysigt med doften av äpple/kanel.

2008-11-07 @ 10:38:01
Postat av: Emmaria

Hoppas du mår bättre snart! Och att lite vila kan göra nytta för dig :)



Har ingen erfarenhet av nästäppa i samband med graviditet, men ett tips är att använda koksalt lösning! Brukar de tipsa om då man skulle behöva vidgande nässpray för länge.

2008-11-07 @ 10:41:40
URL: http://emmaria.blogg.se/
Postat av: Karin

Genom att tänka på dig själv och göra det som du och din kropp mår bra av, tänker du oxå på de andra i din närhet!!

Jag beundrar det du gjorde för E igår,

man slarvar med att göra sådana saker...

Jag tror inte att ett barn till i erat liv kommer att påverka detta så mycket för ni verkar båda vara så måna om varandra och Eran tid, som man & kvinna!!



Ha en bra dag & helg!!



Kram från Uppsala

2008-11-07 @ 10:43:57
URL: http://karinsreallife.blogg.se/
Postat av: Charlotte

Jag har också varit täppt i näsan till och från under min graviditet och tycker att koksaltlösning funkar bra! Det kan man ju dessutom ta hur mycket som helst av.



Krya på dig!

2008-11-07 @ 10:45:26
Postat av: Anonym

jobbigt mee nästtäppa.. sov me huvudet lite högt o använd inte nässpray mer än 10 dagar om du gjort de.

2008-11-07 @ 10:46:46
URL: http://originellt.blogg.se/
Postat av: Kattis

Hej! Samma problem med näsan. Har liksom snytit sönder mig nu, hur kul är det?!?! Sover dåligt pga täppan men tar nässpray ibland så jag kan sova lite. Skulle behöva lägga benen högt jag med men hur lätt är det med ett kontorsjobb? Några tips? Jobbar "bara" denna månad sen 2 veckor till bebis. Längtar!

Passa på att vila nu!

2008-11-07 @ 10:48:40
Postat av: Lillian

Ha, känner igen mig precis! När jag var gravid med min andra grabb hade jag en dunderförkylning i tre-fyra veckor. Dunder alltså, så där så man knappt kan äta för att man nästan kväver sig! ;-) Men det gick över så jag använde mig inte av någon speciell metod!

2008-11-07 @ 10:58:17
URL: http://blackstone.driftig.nu
Postat av: Sicka

Vila du med gott samvete! Ingen annan har rätt att dömma dig och ha förutfattade meningar om hur det är att vara gravid. Jag har mått oförskämt bra fram tills nu (v.35) och helt plötsligt "får" jag inte nån respons alls för att jag har ont...jag som "mått så bra innan". Var nyfiken på tips mot nästäppan, varit täppt sen i våras men har tyvärr trillat dit på nässprayen. KAN inte sova utan :(

Krya på dig å ge en extra klapp på lilla tösen!

kram

2008-11-07 @ 11:04:48
URL: http://sicka.blogg.se/
Postat av: Ulrica

Fortsätt att ta hand om dig själv och strunta i vad andra tycker. Du gör det ditt & bebisens bästa.

Var rädd om dig.

Kram & trevlig helg!!!

2008-11-07 @ 11:11:07
URL: http://blogg.aftonbladet.se/12016
Postat av: Sara

Herregud, inte klagar väl folk på dig för att du är rädd om dig och bebisen!!

Nej för 17, njut nu och ta de lugnt, absolut mysigt med ljus och mysa i soffan..

Ta hand om dig nu!!!

Ja har aldrig varit gravid och har ingen aning hur allt känns, men ja har iaf empati, så ta hand om dig!!!

2008-11-07 @ 11:19:58
URL: http://sweettoth.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hoppas att du mår bättre av att vara hemma och bara ta det lugnt!

En styrkekram till dig!

2008-11-07 @ 11:20:38
Postat av: Nina

Ta hand om dig och vila mycket! =)Hoppas du blir bättre snart igen!

Jag var väldigt täppt i näsan då jag var gravid och gick till läkare. Jag fick en "inhalator" eller vad det nu heter hihi... och den var jättebra. Du kan höra med din barnmorska eller läkare och se om dom kan hjälpa dig.

2008-11-07 @ 11:26:43
URL: http://cupcakedream.blogg.se/
Postat av: Maria

Jag var också täppt under min graviditet- men som med så mycket annat som händer med kroppen så var det bara att stå ut :) Ha en bra och mysig dag!

2008-11-07 @ 11:44:06
URL: http://mclachlan.blogg.se/
Postat av: Sonja

Hej!

Det angår ingen värför du är sjukskriven och alla som läser denna blogg vet att du skulle inte sjukskriva dig om det inte skulle behövas. Är själv gravid och jobbar inte.

Ang. nästäppa: koksaltlösning eller "kamomilletee" (vet ej på svenska) i en skål och inhallera (handduk över skålen och huvudet)!!! lycka till!

2008-11-07 @ 11:47:05
Postat av: Isa

Jag körde med nässpray bägge graviditeterna. Står inte ut om jag inte kan andas ordentligt så det fanns inget annat. Försökte använda så sällan som möjligt men alltid till natten.



Akupunktören kanske kan sätta några nålar mot det? Det kan ju hjälpa tillfälligt i alla fall.



Hoppas att du får vila ordentligt nu och att nacken blir bättre!

2008-11-07 @ 11:56:20
URL: http://isas.blogg.se/
Postat av: Sara

Hej!

Jag har nyss fått en liten pojke som är två veckor! Hade jättebesvär med nästäppa under graviditeten men jag köpte koksalt i sprayflaska på apoteket, extra stark! Hjälpte inte på en gång, men när man ger det några chanser så funkar det helt okej. Det kan man ta flera gånger efter varann. Lycka till!

2008-11-07 @ 12:00:38
Postat av: karin

tyvärr måste jag säga,min nästäppa försvann först när min lille kille kom ut,då förvann allt,nästäppa huvudvärk halsbränna,ALLT försvann lika fort som det kom,men börja inte med nässpray bara.Ha en trevlig fredag.kram

2008-11-07 @ 12:04:07
Postat av: Line

Bry deg ikke om hva andre sier - jeg gikk sykmeldt store deler av mine tre svangerskap pga bekkenløsning. Tenk på deg selv - det er ingen på jobben som takker deg for at du sliter deg ut, det her jeg erfart...

2008-11-07 @ 12:12:44
URL: http://www.linlaa.blogg.no
Postat av: Anne

Vi savner deg på jobb sunshine! Ha en fin dag også snakkes vi i morgen kveld:) Klem fra Anne

2008-11-07 @ 12:21:57
Postat av: Maria

Josefin, jag tycker att du gör helt rätt i att vila sista tiden HEMMA! Vi alla som läser din blogg vet att du inte skulle stanna hemma i onödan. Jag själv lider av svår ångest när jag måste vara hemma, så jag vet hur det känns att känna sig lite "låg" pga det.



Hoppas nästäppan blir bra så fort som möjligt!

Kram, Maria

2008-11-07 @ 13:20:56
URL: http://www.modeblogg.adnic.com
Postat av: Lotta

Är höggravid i knappt tre veckor till och har varit täppt mer eller mindre hela tiden. I somras i samband med all pollen blev det mycket nässpray och det är ju såklart inte så bra. Sedan försökte jag med koksalt och det funkade inte alls. Läkaren skrev ut Rinexin och något annat liknande preparat. De åt jag tills de tog slut (100 tabletter, två om dagen) och nu tycker jag att det är hyfsat ok. Värst var det de första dygnen efter jag slutade med Nezeril. Hoppas du kan få någon hjälp och tänk på att graviditet inte är en sjukdom utan ett tillstånd... ;) Skojar bara, det är ju inte själva bebisen man mår dåligt av, men det tillkommer ju en hel del för kroppen. Har själv vansinnigt ont i ryggen numera, framförallt svanskotan som jag knäckte vid förra förlossningen.

Ha en riktigt skön dag och upp med benen nu!

2008-11-07 @ 13:28:30
Postat av: Christina

Pepparkaka i filen låter inte riktigt som någon "hit", men självklart måste det provas! ;-)

Trevlig helg på Er!

2008-11-07 @ 13:30:07
URL: http://christinawidmark.blogg.se/
Postat av: Nina

Jag var också nästäppt och det var oerhört irriterande!!! Jag använde "barn"varianten av typ Nezeril på kvällarna för att jag skulle kunna sova och någon gång ibland på dagen om det blev ohållbart. Att sluta efter 8 dagar (eller vad som nu rekommendationderas) det struntade jag i, man måste ju få syre!!! För mig lättade det om jag var ute och rörde på mig. Sen fick jag Rinexin utskrivet som verkar avsvällande och det fungerade en aning, men inte klockrent.

Lycka till med din graviditet!

2008-11-07 @ 14:08:32
Postat av: Josefin

Även jag är gravid nu och har täppt näsa som så många andra. Jag använder också Renässans-spray (den starka som ska vara LITE avsvällande) till natten och så pallar jag upp hela överkroppen med extra kuddar. Ligger jag ner helt i sängen blir jag supertät men om man kommer upp lite blir det faktiskt bättre. Dessutom har magen växt så högt upp nu att jag nästan känner mig kvävd när jag ligger ner, som att bebisen hamnar ovanpå mina lungor, och då får man absolut ingen luft :) Hoppas du finner en lösning som passar dig! Kram

2008-11-07 @ 14:48:41
Postat av: Johanna och Stina

HEj

Jag var konstant täppt fick Nasonex 50 mikrogram/dos utskrivet av en öron-näsa-hals läkare under min graviditet. Man skulle ta en omgång på morgonen o en på kvällen, jag tyckte att det hjälpte! Hoppas du får ordning på det. Man blir så seg av att vara täppt hela tiden! Ha en toppen helg! Kramar Johanna och Stina

2008-11-07 @ 15:22:37
URL: http://vovvenviggo.blogg.se/
Postat av: Louise

Man måste ju faktiskt lyssna på när kroppen säger ifrån, så nu tycker jag att du bara ska ta det lugnt och tänka på dig själv i första hand.

Krya på dig! :)

Kramar Louise

2008-11-07 @ 16:01:48
Postat av: Josefine

Tusen miljoner tack för all uppmuntring, det är så lyxigt att få era fina kommentarer!



KRAM

2008-11-07 @ 19:38:05
URL: http://www.prinsessansdagbok.com
Postat av: Amanda

Hoppas du och din familj mår bra =)

2008-11-08 @ 00:11:57
URL: http://mmandis.blogg.se/
Postat av: Lotta

Klart att du skall ta vara på dig själv och om bebis! När jag väntade lilla T så gjorde jag inte som BM sa och ingen tackade mej för det! Däremot gick allt bra när jag tillsist gjorde som jag var tillsagd! Så lyssna på kroppen och de som är till för att hjälpa dig! Massa kramar Lotta

2008-11-08 @ 07:53:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0